Bang!

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Bang!

Post by Tobias »

Bang! der er lavet af Emiliano Sciarra i 2002 er et simpelt kortspil, hvor man ved hjælp af kort, bliver tildelt en rolle som sherif eller outlaw og skal skyde og drikke sig frem mod sejr i en western verden.
Det spilles mellem 4 og 8 spillere, hvilket er en rigtig god spredning til dette spil, som er et selskabsspil, der kan spilles som filler eller ved komsammener i festligt lag.

Inden spillets start, får hver spiller tildelt en rolle i spillet, som guider spillernes taktik og giver dem forskellige mål for en sejr. Disse roller er hemmelige (på nær sheriffen, som skal afsløres).
Ved et fire personers spil, spilles der således med en eller flere Outlaws (vinder ved at dræbe sheriffen) og Renegaten (vinder ved at være sidste mand alene til sidt) og selvfølgelig sheriffen (som vinder ved at Renegade og Outlaws er døde.)
Derefter får hver spiller en person, som giver en speciel egenskab og angiver deres liv (hvor mange gange de kan blive ramt, inden de er ude).
Med dette udstyres hver person yderligere med 4 kort til hånden og man er klar til, at begynde spillet.
En tur består af 3 faser; Trække to kort op fra bunken, spille lige så mange kort, som man har lyst til og til sidst discarde kort ned til ens maksimum hånd.
Kort kan have en længerevarende effekt eller en øjeblikkelig, som afvikles med det samme.
Her en lille gennemgang af nogle af kortene:

-Bang! kortet udgør hele ideen med spillet og spilles mod en spiller, som så mister et liv. Der kan kun spilles et Bang! kort per tur og mod en som er indenfor rækkevidje.
Række vidjen er således, det antal spillere mellem ham der skyder og offer.
Der findes kort med længer varende effekt, så som rifler, pistoler og heste, som kan reducerer distancen mellem dig på dine ofre.

-Beer. Der findes ikke det sted, som er bedre end salonen, til at slukke tørsten i øl og genoplade.
Hver gang man spiller et beer kort, går man en op i liv.

-Jail. Med dette kort er det muligt, at smide en af sine modstandere i fængsel. Dette bevirker, at han/hun springes over men stadigvæk kan rammes af andre, som skyder. Fælt men retfærdigt!

-Dynamit. Tænd lunten og send dynamitten videre til din side mand. Hver gang en spiller modtager dynamitten trækker man et kort for, at se om dynamitten eksploderer (udløses af nogle tegn på kortene).
Således kan dynamitten kører rundt om bordet og sågar komme igen til den, som tændte den.
Springer den mister man 3 liv.

-Missed. Dette kort kan man spille som et mod udspil, hvis en spiller et Bang! mod en. Dette bevirker en forbier.

Derud over er der masser af kort med længer varende effekt (Tønder, som dække, Gatlings og andre kort til, at bøje reglerne) og mange kort, som giver lov til, at trække ekstra kort op eller tvinge andre spillere til at discarde.

Komponenter:
Bang! er et kortspil, som gerne kommer frem ved festlige lejligheder, hvor man gerne når 4-8 spil på en aften.
Da Bang! kortene hverken har flotte farvelagte illustrationer eller er speciel dyre gør det ikke for ondt når de for første gang udsættes for øl, cola eller, hvad der nu måtte indtages, rundt om bordet.
Illustrationerne virker godt til spagetti temaet og det hyppige brug, hvor edder og forbandelser ytres, ofte i tæt følgeskab med backstabbing og aflivninger.

Skalerer:
Mellem 4 og 8 spillere er der en rigtig fin skalerbarhed, hvor der med mange spillere dog godt kan opstå lidt downtime.

Brainburner:
Et fremmedord i denne forbindelse, hvor man måske med god vilje kan påstå, at spillet besidder lidt taktik.

Kompleksitet:
Meget simpelt og hurtigt lært. Et prøvespil er som regel nødvendigt til, at forstå (og huske) tegnene på kortene.

Konfrontation:
Bang! Du er død.

Held:
Spillet er meget held baseret da der indgår trækken af kort. Trods det trækker man aldrig ubrugelige kort men er hele tiden med og kan forbedre ens egen position eller lange ud efter de andre.

Bang! er et rigtig godt spil med de få midler, som det gør godt med. Det er let, sjovt, uforpligtende og kan transporteres rundt i baglommen til et hurtig spil på rejsen, til festen eller i hjemmet.
Det kan spilles med venner og familie, og børn kan også få glæde af det trods engelsk tekst.
Der er lavet adskillige udvidelser til spillet med ekstra personer, kort og muligheden for at spille 2-3 spillere.
Jeg kan kun anbefale spillet til øvet som begyndere.

Komponenter: 1
Skalerer: 3
Brainburner: 1
Kompleksitet: 1
Konfrontation: 4
Held: Meget
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Bang!

Post by Andrea »

Herhjemme er der ret delte meninger om spillet. Jeg kan godt lide spillet, mens Jens er temmelig skeptisk over for det.

Desværre har vi flere gange oplevet, at længden af spillet kan være ret uregelmæssigt og således trække så meget i langdrag, at det ikke rigtig kan kaldes en filler. Derudover er det et spil med player elimination, og hvis man bliver dræbt tidligt i spillet, kan man let sidde i min. en halv time uden at lave (og et par gange i op til en hel time, når spillet trækker ud).

Jeg kan bedst lide spillet med fem spillere, så vicecherif-rollen også kommer i spil. Hendes rolle er skjult for de andre, og hun vinder ved, at sheriffen overlever. Dermed er der lidt mindre pres på sheriffen, der ellers bliver beskudt fra alle sider (dog ikke af renegaden i starten, der forsøger at holde sheriffen i live, så han kan blive dræbt som den næstsidste - dræbes sheriffen før det, vinder outlawsene nemlig). Sheriffen kan til gengæld ende i den paranoide situation, at han kan komme til at skyde vicesheriffen, fordi han mistænker hende for at være renegade... og ja... der er jo ikke noget som at dræbe sine egne folk ved et uheld ;)

Da det kan trække i langdrag og har player elimination vil jeg ikke anbefale det til syv spillere eller derudover - med mindre man spiller det til en fest, hvor de 'døde' så kan lave noget andet, mens de resterende spiller spillet færdigt.

Jeg er uenig i, at brainburner er et fremmedord, og at spillets kompleksitet er meget simpelt. Eftersom der kan gå en hel del taktik i at holde sin egen rolle (og dermed mål) skjult for de andre, samtidig med at man også skal have skudt flere af dem, så har jeg set folk spille det på en del forskellige måder og gruble en del over, hvordan de bedst kan vride sig ud af problemer. Det er ikke et superkompliceret spil, men så light behøver det altså heller ikke at være :)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Bang!

Post by Larsine »

Jeg fik Bang af min Secret Santa, og det blev spillet rigtig meget omkring jul.

Vi prøvede det både som 3, 4 og 5 personers spil, og jeg må indrømme at jeg ikke tror det bliver spillet som 4 personeres spil igen. Som 3 personeres spil er det ok, idet det bliver et bluff spil. Men jeg synes det funger bedre som 5 personers spil, for som Andrea siger så kommer vicesheriffen med, og det gør spillet lidt mere retfærdigt.

Lars
Post Reply