Fire & Axe

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Fire & Axe

Post by Tobias »

Fire & Axe er et remake af spillet Viking Fury, som i den grad kunne trænge til en ansigtsopløftning. I den gamle udgave var ”brættet” konstrueret af et stykke stof, som mest af alt lignede et viskestykke og resten af komponenterne osede også af en billig udgivelse.
Heldigvis er spillet blevet taget op igen og blevet placeret i den dementrale modsatte ende af kvalitet.
I spillet spiller hver deltager en viking høvding, som kontrollere forberedelserne til et togt og styrer det derefter ned gennem Europa, hvor der handles, hærges og plyndres.
Spillet er en blanding af tysk stil tilsat terninger, plastik og tema.

Spillet starter med, at alle deltager begynder deres tur i en overvinteringsplads, hvor de kan laste deres skibe, købe runekort og bemande langbåden.
Hver spillers tur består af 7 aktioner, som repræsentere 7 dage, som bruges til overnævnte handlinger.
Man kan laste skibet med handelsvarer, som skal sælges ned igennem Europa. Hver handelsvare tager 1 dag at laste. Ligeledes kan man bemande skibet med vikinger, også 1 dag per mand. Sidste mulighed er køb af rune kort, som er engangs handlinger, som kan bryde reglerne og give vise fordele. Hver kort tager, som de andre handlinger en dag.
Alle handlinger kan kombineres, som man har lyst til.
Når man lastet skibet rykker man sit skib til en hjemmehavn, Danmark, Sverige eller Norge på spillebrættet.
Brættet forstiller Europa med de vigtigste havnebyer afbilledet og desuden er alt vand delt op i felter.
Når man begynder sit togt har man tre muligheder i hver havn man måtte sejle ind i.
Man kan enten afsætte en handelsvare, som giver point alt afhængigt af by størrelse og efterspørgelse af vare. Man kan også udføre et raid, hvis der er en by, hvilket også giver point. Sidst kan man prøve at bosætte sig i byen, hvilket ikke giver øjeblikkelige vp men tæller til sidst.
Hvis man raider eller bosætter sig, kræver det bemanding og afgøres af terninger, som kan justeres af vise faktorer.
For hvert felt man rykker på brættet tæller det en dag, som man jo havde 7 af hver tur.
Under spillet er der 3 bonus kort tilgængelige med en mission, som fornyes når en mission afhandles.
Missionkortene har en af tre funktioner i en bestemt havneby, svarende til de tre handlinger man udfører under spillet: Handel, raid eller bosættelse.
Opfylder man missionen, modtager man kortet, som tæller point ved afslutningen af spillet.
Når som helst man ønsker det (som regel når man ikke har flere mænd eller handelsvarer ombord) afslutter man sin tur og flytter skibet tilbage til overvintringpladsen, for at starte et nyt togt og dertil forberedelser.
Spillet slutter når, der ikke er flere missionskort, hvilket som regel sker efter 3 timer.
Derefter gives der bonus point til den som har lavet flest raids og samlet flest missionskort. Man tæller også bosættelser, som giver gode point.
Dette var hovedreglerne til spillet, som er fyldt med en masse undtagelser og småregler, som f. eks sejlads begrænsninger på grund af dårligt vejr.

Komponenter:
Spillets komponenter var det første jeg faldt for ved dette spil. Alle illustrationer ser rigtig godt ud, pladen solid (kæmpe fremgang fra viskestykket) og plasikfigure, brikker og kort udført i den absolut bedre ende.
Æsken er lavet med ruminddelinger så det hele passer og illustrationen på forsiden fængende.
Et godt produceret spil!

Skalerer:
Der er ikke nogle spillemæssige ting, som ændres ved variation af spillere og det skalerer derfor næste perfekt. Dog kan tiden trække ud ved flere deltagere.

Brainburner:
Der er ikke meget brainburning i spillet da handlingen er meget lineær og gentagende uden dog, at det bliver kedeligt.

Kompleksitet:
Det kræver en grundig gennemlæsning inden start men derefter er det meget logisk.
Selve regelbogen er simpelt udført og med masser af eksempler, hvilket fremmer forståelsen.
Det tager dog en del tid, at genfortælle reglerne og i de første par runder, føles mulighederne ret overvældende, hvor det er svært, at gennemskue, hvad der kan betale sig.
Efter 2-3 runder er man dog hurtigt med.

Konfrontation:
Den største mulighed for, at generer hinanden er ved brug af runekort, som til tider kan virke lidt uforudsigelige og svære, at gardere sig imod.
Efter et par spil dukker der mange flere muligheder op.

Held:
Spillet virker temmelig styret af held ved Raid og bosættelse, som afgøres med terninger. Men jeg har endnu ikke set et spil, hvor en persons held/uheld med terninger styrer spillet.
Spillet er langt nok til, at udligne eventuelle forskelle.

Det er svært at placere, Fire & Axe i en kategori når det drejer sig om spiltype og mekanismer, og der skulle et par spil til, at afgøre om, hvorvidt jeg syntes om det var et godt spil.
Det er ikke et voldsomt seriøst spil men der opstår en del sjove situationer krydret med en masse strategi og indflydelse til, at opveje terning tilfældighederne, hvilken jeg var meget skeptisk over.
Det er et spil, som man skal være åben for (drop det, hvis du er hardcore german gamer og ser terninger som fandens værk) og have tiden til.
Jeg har svært ved, at pege på præcis, hvad det er jeg godt kan lide ved det, men et af de ord, som bedst kan beskrive det, er underholdende.

Komponenter: 4
Skalerer: 3
Brainburner: 2
Kompleksitet: 2
Konfrontation: 2
Held: Moderat
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Fire & Axe

Post by Andrea »

Jeg er ganske enig - Fire & Axe er et underholdende og hyggeligt spil, som har en glimrende 'vikinge-feeling'. Det er let at gå til uden at blive alt for simpelt*, og selvom det er lige før, at jeg vil placere det i familiespilskategorien, så kan gamere også sagtens få noget ud af det.

* jeg vil ikke afvise, at det måske kan blive lidt simpelt efter en del spil, men det har jeg i så fald 'til gode'
Post Reply