Monastery : Ragna Brothers

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Monastery : Ragna Brothers

Post by akwlinka »

Jeg har i et stykke tid prøvet at få dette spil på bordet, men da reglerne er ret kringlede så lykkedes det først i går. (nu spiller jeg heller ikke så meget for tiden så det hjælper jo heller ikke på det)

Spillet er for 2-4 spillere.

Ved første øjekast kunne det minde om Carcassonne, da et element i spillet er at lægge brikker til, efter specifikke regler hvilket bl.a. indbefatter veje, og så er der små munke figurer man placere på "brættet" Men der mener jeg så også ligheden ophører.

Hver spiller trækker en farvet munk og får den dertilhørende skærm og den "hemmelige vej brik". Bag skærmen lægger man sine brikker, dem med bygninger på, og foran på skærmen findes der en række bogstaver, som spillerne skal søge at samle i løbet af spillet, for at score VP. De andre spillere kan også dække dine bogstaver, men dette medfører at man så ikke får point for disse bogstaver. Hver spiller sætter en munk i abbediet, og resten af munkene sættes på korsene på bogstavpladen, samt alle bogstaverne for de spillere der deltager lægges også på bogstavpladen. (evt. rest bruges ikke i spillet)

Spillet løber over 2 dage, og hver dag er inddelt i runder hvor man studeres, arbejder, beder og sover.

I bede runden, vælger man en ny abbede (startspiller) og det er den person der har flest munke stående i klostrede (den store start brik). Skulle der være flere spillere der har lige mange flest, så vælger abbeden hvem der skal være ny abbede, og kan selvfølgelig ikke vælge sig selv.
Derefter trækker spillerne efter tur nu X-antal brikker fra posen som placeres bag spillernes skærme.

I Studie og arbejdsrunderne, starter abbeden med at lægge en bygningsbrik til i klostret. Her er reglen at grå studiebygninger
og brune arbejdsbygninger ikke må lægges op ad hinanden, lodret og vandret. De fine bygninger lægges selvfølgelig ikke op ad toilettet og svinestalden. Der er hvide veje, der kan bruges til at adskilde grå og brune bygninger. Der er grå haver og brune marker, der giver point hvis de placeres sammen. Der er multi bygninger der er både grå og brune og derfor kan placeres frit, og der er Feature brikker der ikke kan betrædes og hvis formål er at skaffe Velsignelser til sine spillere.
Det er vigtigt at spillerne følger med for at forhindre fejl og få disse udbedret straks, da backtracking kan være ret vanskeligt.
Brikker der lægge til klostret kommer ind med bagsiden opad, da brikken er ubygget når den lægges. På disse brikker er der et antal kasser med pointtal i. For at bygge en brik, skal alle kasserne fyldes med munke. Dette sker i scoringsfasen, efter alle spillere har bygget og flyttet deres brikker.

Når abbeden har placeret en brik, så kan hans munke flyttes rund på brættet. Spilleren har 2 flyttepoint pr stående munk man har på brættet. En munk kan også ligge ned og bede, disse munke kan selvfølgelig ikke bevæge sig rundt. Flytte pointene må bruges valgfrit og kan fordeles efter spillerens ønske blandt egne munke på brættet. En munk der betræder en ubygget brik, skal straks sætte sin munk på et pointfelt på brikken. Er alle felterne besat så skal munken flytte videre til en anden brik. Munken kan ende sit flyt på en bygget brik, eller i en kasse på en ubygget brik.

Når abbeden er færdig med at lægge en brik og flytte sine munke, så bliver det næste spillers tur, og så fremdeles til alle spillere er færdige.
Derefter kommer Scoringsrunden, startende med abbeden. Nu score abbeden point for de munke der står på ubyggede brikker, hvor alle kasser er fyldte. Man tæller simpelthen de tal der står i kasserne. Man får point for munke der arbejder på felter i den rigtige farve (studie runder - grå bygninger, arbejdsrunder - brune bygninger), og abbeden kan også vælge at sætte en af sine munke til at be. Munken skal stå alene på et bygget felt, og munken lægges nu ned og er dermed bundet indtil næste bederunde.

De point abbeden har samlet kan nu bruges til at købe nye munke for, samt bogstaver. Munke placeres i abbediet og bogstaver skal straks placeres på en af spillernes bogstavlinie på skærmen. Hos en selv bliver bogstaverne lagt med det store bogstav opad (store bogstaver giver 3 VP), men hos modspillerne lægges de med det lille bogstav opad (Små bogstaver giver 0VP). Fordelen ved at placere bogstaver hos modstanderne er blokade af deres mulighed for at få point samt at man får en Velsignelse. Velsignelser giver 1 VP og kan i løbet af spillet bruges til at købe ind på bogstav pladen.
Prisen for bogstaver er i første kolonne 1 point, i anden kolonne 2 point osv, indtil 10. kolonne som kost 10 point på bogstav og munk. Dyrt men dejligt. Skulle man være så heldig eller uheldig at få fyldt sin bogstavlinie, så falder prisen for at købe ind på da de første 4 kolonner nu koster 1 og de efterfølgende stiger med 1 point til max 7 point.

i Bederunden rejses munke op og sættes tilbage i Abbediet og disse er nu frie til igen at rende rundt på brættet efter spilleren velbefinden.

Sådan fortsætter spillerne nu indtil nattet falder på. Her sættes alle munke tilbage i abbediet. Og runde 2 kan nu begynde.

Og så er der selvfølgelig mere, som man kan tilvælge: Nogle af bygningerne er Ikon bygninger, som giver munk ekstra muligheder, f.eks. et bede hus hvor flere munke kan be sammen, et biobliotek man kan bruge til at skifte rundt på bogstaver på bogstavpladen, osv. Ikke så meget ekstra at lære, men en dejlig ekstra featur, som man ligeså godt kan tage med.

Spillet stopper ved slutningen af dag to, eller når alle spillere har fyldt deres bogstavlinie, eller når ingen brikkere mere kan lægges til klostret.

Nu tæller spilleren deres VP sammen. Hvert stort bogstav giver 3 VP, hver blessing giver 1 VP. De brikker man stadig har liggende bag skærmen giver minuspoint svarenden til værdien i cirklen på den byggede side.

Jeg har kun spillet et spil og det var med 4 personer og to mere end 2½ time. Vi fandt hurtigt udaf at bruge dette spil til at diskutere facetter i spillet, hvorfor spillet ikke helt tæller som et rigtigt spil. Jeg havde haft store problemer med at holde styr på reglerne, og har også senere læst på BBG at det er et generelt problem. VI fik da også begået vores del af fejl og måtte mindst 3 gange rulle tilbage. Den generelle stemning var at det vil vi gerne prøve igen, og helst meget snart, så reglerne er friske. Men 2½ time er alt for lang tid, så vi håber der bliver skåret mindst en time af næste gang.

Godt spil, med fine komponenter, især er munkene der både kan stå og knæle sjove. De er lavet specielt til spillet i følge Ragna Brothers hjemmeside. Det er også en god ide at besøge siden, da der her er et spileksempel for tre spillere, i både ord og billeder. En rar gennemgang, som viste mig at vi rent faktisk havde fanget det hele, og at de fejl vi fik foretaget var pga manglende opmærksomhed. F.eks at placere grå og brune bygninger ved siden af hinanden.

Hvad jeg især godt kan lide er at man nøje skal overveje hvor man placere sine munke på ubyggede brikker. Hvis man ikke selv kan udfylde alle felterne, så skal man oberveje hvad man besætter og hvad man efterlader til de andre spillere, og nej, man skal ikke selv vælge at besætte de høje felter (mange point) og så tro at der er andre spillere der fylder de andre felter. Eksempel. En ubygget brik med felterne 5,4,3,2,1 hvor jeg har fyldt 5,4 og 3 = 12 point, er ikke særlig tiltrækkende for andre spiller da der nu kun er 3 point tilbage, men hvis jeg besætter 5,2 og 1 = 8 så er der 7 point tilbage som ville være mere spiselig for andre spillere. Så der er en vis grad af afhængighed af de andre spillere, da munke der står på ubyggede felter hvor ikke alle kasser er fyldte i scoringsrunden, jo ikke score point. Man skal altså balancere sit arrangement på brikkerne.

Jeg har ikke nået alle aspekter i spillet, da denne anmeldelse allerede er rigeligt lang, så der er lidt for jer selv at opdage. :mrgreen:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Monastery : Ragna Brothers

Post by Frouvne »

Interessant læsning! Og jeg må da også indrømme, at jeg bliver nysgerrig! Det kunne være interessant at høre din vurdering, når du har fået spillet nogle flere spil og du får en bedre fornemmelse for, om spilletiden kan bringes ned og om spillet kan holde til gentagelserne. De umiddelbare associationer til Carcassonne - som i følge det du skriver åbenbart ikke er så velbegrundede - skræmmer en smule. Til gengæld er temaet jo helt i top! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Monastery : Ragna Brothers

Post by akwlinka »

Jeg troede ikke du kunne lide Carcassonne??
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Monastery : Ragna Brothers

Post by Frouvne »

Hm, jeg formulerede mig nok ikke så skarpt. Jo, det er associationerne til Carcassonne, der skræmmer. Så kan det godt være, at associationerne ikke er velbegrundede. Men det er det spil, jeg kommer til at tænke på, når jeg ser Monastery. Du har forstået det fuldkommen korrekt, hvis du tror, at Carcassonne ikke er min kop the. Jeg har stor respekt for spillet, men det giver ikke mig megen spilglæde. Det hænder dog, at jeg bliver lokket til at spille det... og så er det da til at leve med! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Monastery : Ragna Brothers

Post by akwlinka »

Jamen så kan jeg glæde dig med at det nærmest ikke ligner Carcassonne. Jeg får nærmere flachback til Explorations spil, som Im Reich des Jadegöttine, eller Goldland, hvor brættet langsom opdages/udforskes og hvor man har nogle brikker som man flytter rund med på det tilstedeværende bræt. Så ja brikkerne er grønne og de har veje og bygninger på, men... nej ikke rigtig som Carcassonne.

Med kun et spil i bagagen så tror jeg alligevel at det er et ret dybt strategisk spil, hvor overvejelsen af hvormeget kan jeg satse på at få bygget en brik, og hvormeget skal jeg ofre til de andre, når jeg ikke selv kan alene. Her ligger nok de dybe overvejelser.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Monastery : Ragna Brothers

Post by Jens_Hoppe »

Jeg erklærer mig enig i, at ligheden med Carcassonne udelukkende er den visuelle.

Som jeg vist skrev en gang, synes jeg reglerne minder mig mest om Blue Moon City, med den karakteristiske mulighed for at arbejde sammen om at "bygge" et felt, hvorved alle de involverede præmieres. Der er dog også flere forskelle end ligheder mellem de to spil. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Monastery : Ragna Brothers

Post by akwlinka »

Ja Blue Moon City er en god sammenligning, bortset fra at her ligger brættet oppe fra starten og man er egentlig ikke interesseret i at dele brikkerne med andre. Det er man nødt til i Monastery i hvertfald i starten.
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Monastery : Ragna Brothers

Post by akwlinka »

Har i sidste weekend prøvet et 2 spiller spil, men det synes jeg var ret kedeligt.

Her har man ingen ensitament til at samarbejde, og spillet bliver mere et spørgsmål om hvem der får de rigtige brikker hevet op af posen i den rigtige rækkefølge.

Og så skal man købe sine munke så hurtigt som overhoved muligt.

Så 2 er nok ikke det antal spillere jeg vil anbefale
Image
Post Reply