Ing.dk har kigget på brætspil.

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
User avatar
shh
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Sun Dec 13, 2009 11:56 am
Location: Odder - Østjylland - Danmark

Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by shh »

Off topic: Jeg er ikke sikker på om denne tråd ligger i rette kategori, ellers kan admin flytte den?

http://ing.dk/artikel/124897-saet-julen-paa-t-braet

Ing.dk har anmeldt 3 stk brætspil til juleferien.
  • 7 Wonders
  • Tricoda
  • Monte Cristo
7 Wonders ligger i øjeblikket på en 11 plads på BGG og er faktisk en af de spil jeg har gået og kigget på. På ing.dk får det dog ikke meget ros. Der skrives blandt andet:

"7 Wonders er en noget drøj affære at komme i gang med - til trods for, at testspillernes gennemsnitsalder på 35 år var noget højere end den anbefalede fra 10 år."

Men nu er ing.dk nok heller ikke stedet at finde de mest pålidelige brætspils anmeldelser ;)

Hvad mener i?

Glædelig 3. søndag i advent!!

/Shh
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Gunness »

Ikke forstået :) 7 Wonders er absolut et af de lettere spil at komme i gang med, og de fleste kan lære grundreglerne på 5-10 minutter. Det skalerer også rigtig godt, hvis man er mange spillere.
Bevares, der er mange spil, der giver en bedre spiloplevelse, men som en hurtig omgang underholdning går man bestemt ikke galt i byen. Jeg er dog meget imponeret over, at test-ingeniørerne fik spillet til at vare næsten 3 timer (!) ;) Men ok, de har jo også kun spillet spillet én gang...
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by akwlinka »

Hvis nævnte ingeniører har ringe spilerfaring, og starter uret når cellofanet pilles af, så kan det vel godt komme til at strække sig over adskillige timer at komme igennem et første gang spil 7 wonders.

Hvis man derimod er vant til at spille og har en til at gennemgå spillet for sig, så tager det ikke en time at komme igennem, og det er uanset om man er 3 eller 7 spiller.

På trods af at 7 wonders ikke lige er min kop te, så kan jeg sagtens se kvaliteterne i spillet. Jeg spiller det da også lejlighedsvis, og jeg anbefaler det gerne til andre spillere. Har som jurymedlem i guldbrikken væt med til at give det prisen som bedste voksen spil i år.

Mit problem med spillet er at jeg sidder tilbage med en følelse af, at nu er vi netop ved at komme igang med spillet, og så er det færdigt. Er nok ikke så meget til komplekse spil, der kan spilles på 30 minutter.
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Robert »

7 Wonders er ikke let at gå til hvis man ikke har spilerfaring. Der er temmelig mange detaljer der skal forstås og koordineres. Det bliver en del enklere at gå til med introduktion af en erfaren spiller.

Jeg prøvede det på arbejde, og måtte i hele det første spil spille eet kort ad gangen for at sikre at de ikke lavede fejl. Derefter havde de fanget den, og vi kunne spille de næste to spil med simultan kortnedlægning på ca 45 min hver.

Spillet blev introduceret på TV2 Morgen. De havde givet det (og nogle andre spil) til en familie, som ikke havde særlig megen brætspilserfaring, i hvert fald ikke med denne type spil.
De havde stort set to kommentarer:
1) De oplevede at spillet virker som om det har potentiale, og de ville gerne give det en chance til, men de havde svært ved at forstå reglerne og var nødt til at lave nogle husregler for at komme igennem.
2) De var meget forundrede over hvad blokken skulle bruges til. Det optog dem så meget, at de nævnte det flere gange.

Den sidste kommentarer siger mig noget om at der er ting vi, som erfarne brætspillere, tager for givet, og som andre har ret svært ved at forstå.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Oseali »

Læste artiklen igennem, og som ingeniør blev jeg nød til at smide en kommentar derinde, deres fejl er at de ikke har spillet simultant, men istedet siddet og smidt et kort i rækkefølge. Derfor kan man nemt forstille sig at tiden begynder at snige sig derud af.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Jens_Hoppe »

Ingeniører... :roll: :mrgreen: :roll:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Foppwin »

Vi må hellere satse på, at der er en af dem opfinder en maskine der kan læse reglerne, og forklare dem hvordan man spiller :)

men det viser jo igen hvad en god "Regellæser/forklarer" kan gøre for et spil.
Danny

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Mik »

Da Carcassonne blev anmeldt i aviserne op til julehandelen (for snart mange år siden), fik det bundkarakter af anmelderen fordi reglerne var alt for indviklede.... :roll:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Gunness »

Robert wrote:Den sidste kommentarer siger mig noget om at der er ting vi, som erfarne brætspillere, tager for givet, og som andre har ret svært ved at forstå.
Det er en rigtig god pointe. Jeg bliver konstant mindet om det, når jeg prøver at forklare regler for dem, der ikke spiller til hverdag.
Vi andre har sikkert bare glemt, hvordan det er at komme i gang ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Larsine »

Mik wrote:Da Carcassonne blev anmeldt i aviserne op til julehandelen (for snart mange år siden), fik det bundkarakter af anmelderen fordi reglerne var alt for indviklede.... :roll:
Men hvis det var den danske udgave, kan jeg godt forstå at de f.eks. syntes at reglerne om bønder var indviklede.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote:Ingeniører... :roll: :mrgreen: :roll:
Min ingeniør her i huset blev ret irriteret over, at testspillerne lavede så grundlæggende fejl - tror ikke, han var så stolt af fagbladet i det øjeblik :lol:
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Larsine »

Andrea wrote:
Jens_Hoppe wrote:Ingeniører... :roll: :mrgreen: :roll:
Min ingeniør her i huset blev ret irriteret over, at testspillerne lavede så grundlæggende fejl - tror ikke, han var så stolt af fagbladet i det øjeblik :lol:
Men din ingenør har jo videreuddannet sig til brætspiller 8)
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Andrea »

Larsine wrote: Men din ingenør har jo videreuddannet sig til brætspiller 8)
Det er rigtigt - jeg er også meget stolt af ham :wink:
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Sir William »

puha, det er jo den avis jeg får hver fredag men som jeg aldrig får læst. Er nok ikke nok ingeniør til at gide læse det, men er jo også inden for fødevarer. :oops: Så en lidt anderledes ingeniør.

Men for folk som er vant til Trivial Pursuit, Matador, RISK og Cranium, så er de spil som vi finder "nemme" meget kompliceret.

Bare på mit arbejde vil de gerne have, at jeg arrangerer spilaftener men så snart jeg nævner spil som Pandemic, Ticket to Ride eller andre af dem som vi synes er "simple", går de fuldkommen i baglås. Bare titlerne skræmmer dem, netop fordi de er mere til de førstnævnte spil og alt hvad der kræver regler der fylder mere end en side, det er for kompliceret.

Det er jo nok også derfor, at de spil der sælges i de fleste butikker i Danmark, er spil som netop RISK, Trivail Pursuit og Monopoly. Spil som er simple, har danske regler og er lige til at gå til uden at skulle læse og forstå for meget.

De fleste vil ikke bruge 30 - 60 min på at få forklaret reglerne, de vil i gang med det samme og regelforklaringer er tidsspilde, folk mister fokus efter de første 5 min og orker bare ikke at forstå det.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Brichs »

Sir William wrote: De fleste vil ikke bruge 30 - 60 min på at få forklaret reglerne, de vil i gang med det samme og regelforklaringer er tidsspilde, folk mister fokus efter de første 5 min og orker bare ikke at forstå det.
Jeg tror det er et spørgsmål om at forklare reglerne nemt og spiseligt. Man kan tilladde sig at "væve" mere i de ting man siger, når man forklarer til "gamerne" end ellers, men hvis man forklarer til ikke gamere skal man være meget mere fokuseret i ens mål og formulering.

I hvert fald 2 af de tre spil du nævnte over (Pandemic, Carcassonne og Ticket To Ride) kan forklares på 5 minutter, hvis folk holder mund og man selv ved hvad man vil sige.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Post Reply