Ing.dk har kigget på brætspil.

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Robert »

Brichs wrote:
Sir William wrote:I hvert fald 2 af de tre spil du nævnte over (Pandemic, Carcassonne og Ticket To Ride) kan forklares på 5 minutter, hvis folk holder mund og man selv ved hvad man vil sige.
5 minutter? Nu strammer du den. Jeg er rent faktisk god til at forklare regler, så jeg ved hvad jeg snakker om.
Problemet er ikke så meget forklaringen, det er de nye koncepter man skal tage ind. Det handler sikkert også om motivation hos spillerne.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Sir William »

Brichs wrote:
Sir William wrote: De fleste vil ikke bruge 30 - 60 min på at få forklaret reglerne, de vil i gang med det samme og regelforklaringer er tidsspilde, folk mister fokus efter de første 5 min og orker bare ikke at forstå det.
Jeg tror det er et spørgsmål om at forklare reglerne nemt og spiseligt. Man kan tilladde sig at "væve" mere i de ting man siger, når man forklarer til "gamerne" end ellers, men hvis man forklarer til ikke gamere skal man være meget mere fokuseret i ens mål og formulering.

I hvert fald 2 af de tre spil du nævnte over (Pandemic, Carcassonne og Ticket To Ride) kan forklares på 5 minutter, hvis folk holder mund og man selv ved hvad man vil sige.
Hvis jeg så bare kom til reglerne, de går kolde bare ved titlerne (mine kollegaer).

Inviterede dem til fyraftens brætspil, hvor jeg ville introducere dem til Pandemic, Dominion, Settlers eller Ticket to Ride. Samtlige meldte tilbage, at det ville de ikke selv om det selv havde ønsket, at jeg arrangerede det. Jeg gik dem på klingen for at høre, hvorfor.

De kendte ikke spillene, titlerne lød så avancerede og de ville hellere spille så som TP, Cranium, Globetrotter og Bezzerwisser.

Jeg forsøgte så at forklare selve grundkoncepterne for dem i mine forslåede spil, de gik fuldstændig kolde fordi det var noget de var uvant til og det er selv om vi i periode beskæftiger os med sygdomsudbrud, hvor Pandemic jo ville være ideelt.

Nogle folk ønsker, at spille det som de kender og skal de prøve noget nyt, har det stor betydning om det er noget de kan sammenholde med noget de kender eller noget uvant. Brænder du ikke for brætspil og bliver præsenteret for spil som Pandemic, Dominion og Settlers, så kan de altså virker uoverskuelige.

Enig, jeg er elendig til at forklare regler. Har måske ikke den rette tålmodighed til at folk ikke kan se logikken i spillet efter den første introduktion og det er også derfor jeg så vidt undgår at skulle forklare. Men både Dominion, Pandemic og lign har simple regler og kræver ikke megen forklaring.

Men når folk allerede når de ser at reglerne er på engelsk er modvillige eller bare hører titlen på spillene, så er de næste på vej væk, så er det op ad bakke uagtet hvor god du er til at forklare reglerne.

Da jeg så foreslog spil som de kendte, var der stor tilslutning.

Mener bare, at vi også som "hardcore" brætspillere må erkende, at der nok er flere til den lette genre af brætspil og den gruppe kan og vil blive skræmt af spil med smarte udenlandske titler, regler der skal forklares og især hvis de er på engelsk.

Hvordan havde I de selv første gang I spillede et lidt mere avancerede spil end i var vant til?

Der er en grund til, at det primært er TP og lign. spil der forhandles i butikkerne rundt om i Danmark, og ikke de mere avancerede. Der er ikke marked til det, fordi det er svært at sælge det til menigmand.

Derfor må vi også acceptere, at når det er almindelige dødelige som prøver - dem for os "simple" - spil, så vil de blive anmeldt på en anden måde end hvis det var os der skulle anmelde dem. Det er jo også ganske fair, ville da som almindelige også som almindelig forbruger blive skuffet hvis jeg købte noget som en ekspert har anmeldt som noget simpelt og ligetil, som jeg så efterfølgende bare ikke kunne forstå når jeg selv skulle bruge det. Trods alt bedre, at en på mit eget niveau anmelder. Er jeg derimod mere hardcore, så søger jeg anmeldelserne de steder hvor jeg ved at ligesindede har anmelde dem f.eks. BGG eller herinde i relation til brætspil.

Blev lidt langt. Tog lige en pause fra gaveindpakningen.
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by glorn »

jeg tror ikke det er fordi utrænede brætspillere ikke er i stand til at forstå reglerne, jeg tror det er fordi de er bange for ikke at kunne. frygten for ikke at slå til er en udpræget stopklods for mange ting. ikke kun indenfor brætspil.

ja, nogle spil bliver meget lettere at forstå hvis man er inde i den logik som de fleste brætspil bruger, men det er min holdning at der er masser af love og uskrevne regler i vores samfund, som folk gladeligt sætter sig ind i og fungere indenfor, der er langt mere komplicerede end mange brætspil.
David.
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by akwlinka »

Sir William wrote:
Hvis jeg så bare kom til reglerne, de går kolde bare ved titlerne (mine kollegaer).

Inviterede dem til fyraftens brætspil, hvor jeg ville introducere dem til Pandemic, Dominion, Settlers eller Ticket to Ride. Samtlige meldte tilbage, at det ville de ikke selv om det selv havde ønsket, at jeg arrangerede det.
Jeg har forklaret regler til spil i mange år, i mange forskellige sammenhænge og til mange forskellige folk. Og der er altid en vej.

Nu lyder det til at dine kollegaer måske er ret meget på bagbenene, så et bedre valg havde måske været at tage et spil Carcassonne.
Det er simpelt, og fordelen ved Carcassonne er at man kan forklare reglerne mens man går i gang med at spille. Og så tager det heller ikke så lang tid at spille. Evt. brug det første spil til at spillerne taler sammen om hvor det er godt at lægge brikkerne.

Simplificer spillet ved at spille uden bønder. Så burde du kunne knække den nød. Når de først har spillet et spil, så er det som regel 1000 gange lettere at få en anden titel på bordet.

Og jo mere man øver sig på at forklare reglerne, jo bedre bliver man til det.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Sir William »

Lyder som en god ide med Carcassone, desværre ejer jeg ikke selv det spil mere.

Men mit eksempel var også primært ment som et eksempel på, hvilken barrierer der skal brydes nogle gange når det gælder spil.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Ing.dk har kigget på brætspil.

Post by Frouvne »

Sir William wrote:Lyder som en god ide med Carcassone, desværre ejer jeg ikke selv det spil mere.

Men mit eksempel var også primært ment som et eksempel på, hvilken barrierer der skal brydes nogle gange når det gælder spil.
Der er ingen tvivl om, at der er nogle barrierer, der skal bearbejdes. Efter at have spillet en del med børn i 8-10 års alderen og kollegaer, der bestemt ikke er vant til at spille brætspil, vil jeg også på det varmeste anbefale spil, man kan kaste sig ud i efter en minimal regelforklaring og så løbende forklare de relevante regler. Det betyder selvfølgelig, at man dels skal finde spil, der egner sig til dette formål, dels sørge for at der ikke fokuseres særlig meget på betydningen af at vinde og endelig er man selvfølgelig nødt til at påtage sig en vis autoritet som den, de roligt kan regne med, nok skal styre dem igennem det der skal ske.
frouvne, administrator

Image
Post Reply