American Rails

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

American Rails

Post by Frouvne »

Stunke har skrevet en udmærket anmeldelse af American Rails, der lige nu pryder forsiden!

Man er på intet tidspunkt I tvivl om, hvad Stunke syntes om spillet og jeg deler til fulde hans benovelse over spillet.

Direkte link til anmeldelsen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: American Rails

Post by Jens_Hoppe »

Ja, det er et godt spil. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: American Rails

Post by Mikkel »

Spillet er ikke noget for mig, men derfor vil jeg gerne rose forfatteren for initiativet og en velskreven anmeldelse!

I et langt stykke tid har jeg bare trykket på "forum" på forsiden af gammel vane, da der har været den samme anmeldelse. Og det gjorde jeg også i dag med et halvt øje, mens jeg så tv. Men da jeg havde trykket, så jeg nok sådan her ud i ansigtet :shock:
...og så måtte jeg en tur tilbage på forsiden igen!
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: American Rails

Post by Stunke »

Jeg takker for rosen.

Mine stavefejl skurer til gengæld ret voldsomt. Det er pinligt at jeg ikke nåede at fange dem alle sammen...

Blier, nogen nyt, økonomoiske... Hold da kæft mand, man må tro jeg er analfabet.
Det er i øvrigt sjovt at se forskellen mellem min anmeldelse af American Rails og Commands and Colors samt Twilight Struggle.
Jeg har helt sikkert læst Strunk and White i mellemtiden. :oops:
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: American Rails

Post by Larsine »

Mikkel wrote:Spillet er ikke noget for mig, men derfor vil jeg gerne rose forfatteren for initiativet og en velskreven anmeldelse!

I et langt stykke tid har jeg bare trykket på "forum" på forsiden af gammel vane, da der har været den samme anmeldelse. Og det gjorde jeg også i dag med et halvt øje, mens jeg så tv. Men da jeg havde trykket, så jeg nok sådan her ud i ansigtet :shock:
...og så måtte jeg en tur tilbage på forsiden igen!
Hvad for en forside? :wink:

Jeg gå altid direkte til http://germangames.dk/forum, og kan ikke mindes hvornår jeg sidst har været på germangames.dk
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: American Rails

Post by Frouvne »

Stunke wrote:[...] Mine stavefejl skurer til gengæld ret voldsomt. Det er pinligt at jeg ikke nåede at fange dem alle sammen... [...]
Heldigvis er det ikke mejslet i sten, så det kan vi nok nå at gøre noget ved endnu...
frouvne, administrator

Image
Jakob
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 135
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:51 pm
Location: KBH

Re: American Rails

Post by Jakob »

Fed anmeldese.

Nu voksede min wishlist me 1.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: American Rails

Post by Stony »

Jeg læste den også, selv om jeg allerede har prøvet spillet og dannet mit eget billede.

Det er en god anmeldelse af spillet. Men jeg føler et behov for at være lidt flueknepper her. Du både starter og slutter med at beskrive det som meget "varieret". Det kan være vi tænker på to forskellige ting, men det synes jeg ikke det er. Måske jeg skal forklare hvad jeg opfatter som "varieret". Hvis du har nogle kort som f.eks. i Dominion, og du kun bringer en delmængde af disse i hvert spil, vil det give stor variation fra spil til spil. Nu kan det være min hukommelse snyder mig (det er en rum tid siden at jeg spillede spillet), men jeg mener man altid har det samme udgangspunkt til at starte med. Og hvis du spiller med samme antal spillere, kan du i princippet spille spillet præcis på samme måde hver gang. Og hvis man virkelig gennemanalyserer spillet, højner man risikoen for at spillet forløber ensartet. Folk vil altid starte med at investere i de samme selskaber, starte de samme steder og forbinde til de samme byer osv...

Jeg tror ikke jeg forstår hvad der her menes med "varieret".
Last edited by Stony on Thu Sep 18, 2014 11:28 am, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: American Rails

Post by Mik »

Jakob wrote:Fed anmeldese.

Nu voksede min wishlist me 1.
Du kan afhente mit ubrugte eksemplar for kun 250 kr.
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: American Rails

Post by Stunke »

Stony wrote:... Du både starter og slutter med at beskrive det som meget "varieret". Det kan være vi tænker på to forskellige ting, men det synes jeg ikke det er. Måske jeg skal forklare hvad jeg opfatter som "varieret". Hvis du har nogle kort som f.eks. i Dominion, og du kun bringer en delmængde af disse i hvert spil, vil det give stor variation fra spil til spil....
Jeg tror ikke jeg forstår hvad der her menes med "varieret".
Startopsaetningen er ikke den samme hver gang, det er den springende forskel mellem American Rails og Chicago Express for eksempel.
Raekkefoelgen startfirmaerne bliver auktioneret bort i er afgoerende for hvordan spillet kommer til at forloebe og endnu mere HVOR de forskellige firmaer bliver bygget og det bestemmer i HOEJ grad hvad et firma boer auktioneres bort for. Det er absolut ikke ligegyldigt om roed starter i Atlanta eller i Chattanooga. Groen kan koeres som obstruktivt firma eller som en vanvittig pengemaskine. De vaelg som spillerne traeffer for groen er afgoerende for om groen er et powerhouse eller en obstruktion der kradser lidt smaat, men fast, ind med penge til firmaets (formentligt) faa auktionaerer.

Determinisme er ikke et argument imod mangel paa variation.
1830; railroads and robber barons kan ogsaa spilles fuldstaendigt deterministisk, men det er stadig et varieret spil, i bund og grund fordi dynamikken i spillet opstaar som foelge af spillernes evner eller mangel paa samme. Det er langt hen ad vejen det samme med American Rails. Hvis een spiller goer noget fjollet saa sker en hel del ting som de andre er noedt til at tage stilling til. Skak kan spilles fuldstaendigt deterministisk; saa snart man har fundet de bedste traek i skak spiller man det samme spil hver gang. Hvis man kan spille American Rails nok gange til at naa til koncensus om DEN bedste raekkefoelge og DEN bedste startplacering af ALLE firmaerne, saa har man fortjent at sige lige hvad man vil om spillet.

Dominion synes jeg er meget LIDT varieret, sjovt nok. Interaktionen imellem spillerne er saa udvandet at maengden af fornuftige valg er kogt meget ned, upaaagtet at man kun bruger en delmaengde af de tilgaengelige kort. Det goer Dominion til et droenkedeligt spil, fordi man nok kigger paa nogen nye kort, men de valg man

Givet at regelbogen for American Rails er to sider lang, saa faar man meget varieret spil ud af det. Det er nok fordi jeg har laegger meget vaegt paa koncise regler at jeg finder American Rails saa varieret. Hvis man synes man 'bare' auktionerer ting vaek, saa kan jeg godt se hvorfor American Rails er det samme ofte, men hvis man saetter pris paa at timingen for hver eneste auktion og den praecise pris der betales og hvad det har af betydning for spillets optimale tempo og for den enkelte auktionaers likviditet i efterfoelgende auktioner saa er American Rails meget varieret.
It's about playing games, not owning games.
Jakob
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 135
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:51 pm
Location: KBH

Re: American Rails

Post by Jakob »

Mik wrote:
Jakob wrote:Fed anmeldese.

Nu voksede min wishlist me 1.
Du kan afhente mit ubrugte eksemplar for kun 250 kr.
jeg har sendt dig en PM.

mvh
User avatar
Lyng
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Tue Jul 01, 2014 11:43 pm
Favoritspil: Inis, Race for the Galaxy, Fort Sumter

Re: American Rails

Post by Lyng »

Rigtig fin anmeldelse :)
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: American Rails

Post by Stony »

Stunke wrote:Startopsaetningen er ikke den samme hver gang, det er den springende forskel mellem American Rails og Chicago Express for eksempel.
...men det kan den vel godt være. Det er jo spillerne selv der vælger hvad der skal auktioneres og hvornår. Argumentet ville holde bedre, hvis de blev blandet og udvalg såvel som rækkefølge var tilfældig.

Jeg kan kun følge dine argumenter et stykke ad vejen, for jeg hører dig lidt sige, at et spil skak hvor man åbner med D2-D4 og et andet spil skak hvor man åbner med D2-D3 er HELT forskellige spil. Fair nok. Men så vil jeg hævde at alle spil totalt varierede.

Fint med et indspark af hvad du oplever som variation. Jeg tror ikke vi bliver enige. :)
Sidst spillet:
Image
Post Reply