Page 1 of 1

Førstehåndsindtryk : Solarius Mission

Posted: Sat Jul 01, 2017 3:52 pm
by Stony
Jeg havde fornøjelsen at spille Solarius Mission i går aftes. Det er en relativt ny titel, som kun er blevet produceret i SpielWorxx's sædvanlige begrænsede oplag, så der er endnu ikke ret mange der har stiftet bekendtskab med det. Så jeg tænkte jeg ville tage mig tid til at nedfælde et par ord om mit første indtryk.

Der er tale om et Eurogame i den lidt tungere ende. Kompleksitetsmæssigt tænker jeg det er nogenlunde på niveau med et spil som Terra Mystica. Og det er i min bog et plus. Alt afhængig af præferencer, så kan spil være for lette, for tunge, eller lige tilpas. Spil jeg synes godt om, ligger ofte i dette område.

Tematisk befinder vi os i rummet. Menneskeheden er nødt til at søge ud i rummet for at overleve. Hver spiller har et enkelt rumskib, som de flytter rundt på kortet, og hvor de end kommer frem, har de mulighed for at udføre forskellige handlinger. Bygge rumstationer. Befolke planeter. Udføre missioner. Det kunne måske begynde at lyde lidt som Xia: Legends of a Drift System, men det er det slet ikke. Det er lidt mere tyskerficeret. Der er ingen kamp. Interaktionen er mere inddirekte. Så det værste du kan gøre ved dine modstandere, er at snuppe en god plads lige foran næsen på dem, eller gøre brug af en terning som de gerne ville have haft.

Og det bringer mig til kernen af hvordan du foretager handlinger. Du vælger terninger. De er ikke alle sammen lige interessante. De findes i fire forskellige farver, som tilbyder forskellige muligheder, og så er de blevet rullet en enkelt gang, og værdien på terningen siger noget om hvor mange gange du kan gøre den pågældende handling. Og lidt i stil med spil som f.eks. Puerto Rico, så vil de terninger der ikke bliver valgt, blive beriget med "guldmønter" hver gang de bliver forbigået, hvilket med tiden gør dem mere interessante. Desuden har de mest "effektive" terninger et lille "handikap" i den forstand, at de forurener når du vælger dem. Og du vil gerne begrænse mængden af forurening, da du får pointstraf når du har over en vis mængde.

Der er en pose med terninger, som man trækker fra hver gang man er færdig med sin tur. Når alle spillere - i hvert fald i et fire spillers spil - har lavet fire handlinger, er alle terningerne trukket. Så samler man dem sammen og smider dem i posen igen. Det gentager man yderligere tre gange, så efter fire af disse runder, har hver spiller i hele spillet fået seksten ture at gøre godt med. Farven på terningen du vælger, har betydning for hvad du kan gøre. Antallet af øjne på terningen har betydning for hvor mange gange du kan gøre det. Hvor du placerer terningen i dit tableau har indflydelse på hvad du kan gøre. Hele handlingssystemet skal man lige vænne sig til, men efter et par runder, så begyndte detaljerne at falde på plads.

Du vinder - ikke overraskende - på at samle point. Og der er lidt point-salat over det, uden at det bliver helt Stefan Feld. Der er nogle hovedområder du kan score point indenfor, og det kan sandsynligvis betale sig at specialisere sig i en eller to af disse. For i hvert af disse områder, får du ikke point med det samme. Det er først når du når forbi et vist punkt, at det begynder at kaste point af sig. Eksempelvis får du nul point for din første rumstation. Et point for nummer to. To point for nummer tre. Og tre point for nummer fire. Så hvis du tænker at du gerne vil hente point på rumstationer, kan det være en god idé, at comitte dig til at få bygget alle fire, da den sidste vil være ligeså mange point værd som de tre første til sammen. Du får også point for at kolonisere planeter, og det giver 1-3 point blot for at få det gjort - og det lige fra den allerførste planet. Specialiseringen kommer i at du får en bonus, hvis du kan bosætte "sæt" af planeter. (Jeg tænker det tematisk er for at belønne spilleren for at skabe en balanceret økonomi.) Dertil kan du score point på at udvikle dit tableau. Du har nogle terninger liggende. En i hver af spillets fire farver. Og dem kan du dels opgradere antallet af øjne på, og dels flytte på tableauet. Begge dele kan - hvis man investerer nok - kaste point af sig. Endelig er der nogle slutpoint, hvor man - igen lidt i stil med Terra Mystica - skal have bygget det største netværk af konstruktioner. Det største netværk får den største slutbonus, det næststørste den næststørste slutbonus osv... Og så kan der være lidt strafpoint til folk der har forurenet meget, eller har planeter hvor de har påbegyndt - men ikke færdiggjort - kolonisering, samt missioner de har påtaget sig men ikke fået gjort færdige.

Pointmæssigt sluttede vi i spændet 24 til 42 point. Så det er ikke et spil, hvor alle mand slutter indenfor tre-fire point af hinanden, uanset hvor tåbeligt man har spillet. Det tænker jeg dog vil blive både højere og tættere, når alle spillere har prøvet spillet et par gange.

Jeg følte mig godt underholdt. Kompleksitetsmæssigt ligger det i et - for mig - passende leje. Jeg har en lille forkærlighed for det jeg vil kalde "sandkasse-spil". Spil som Steam, Eclipse og til en vis udstrækning Concordia. Der er et kort som du kan boltre dig på. Der er nogle regler for hvad du kan gøre. Få det best mulige ud af situationen. Sæt igang! Tematisk går jeg næsten aldrig galt af et godt Sci-fi spil. (Lidt i modsætning til nogle af de andre fra mine spilgrupper, der i højere grad end jeg lader til at holde af spil, hvor man kan mærke historiens vingesus.)

Spillet blev en anelse langt. Men en del af forklaringen ligger utvivlsomt i at det var vores første gennemspilning. Jeg tror det blev til 3½ times ren spilletid. Set i bakspejlet, kan det være anbefalelsesværdigt at nøjes med tre spillere, når man skal prøve det for første gang. Så behøver man i hvert fald ikke bruge 4+ timer inklusive regelgennemgang, for at finde ud af om det er noget man har lyst til at prøve igen eller ej.

Spillet efterlod et godt førstehåndsindtryk. Resten af gruppen lød også positive. Jeg tænker jeg ligger omkring 7 eller 8 ud af 10. Jeg runder op og giver 8/10. :)

Jeg blev forskånet fra at læse regler til spillet. (Tak Carsten!) Og de skulle - helt i linje med SpielWorxx forrige titler - ikke være så fantastisk velskrevet. Der er dog heldigvis et fantastisk internet at støtte sig til, hvor man kan se videoer, stille regelspørgsmål osv... Og selve spillet virker som noget der er blevet behørigt spiltestet og udviklet. (I modsætning til visse Kickstarter udgivelser...) Så når først man "kommer forbi" regelhæftet, så virker spillet solidt.

Spillet kan på nuværende tidspunkt være en udfordring at få fat på, men det bliver genoptrykt i et større oplag under en anden producent i 2018.

Re: Førstehåndsindtryk : Solarius Mission

Posted: Thu Jul 06, 2017 1:36 pm
by Myde
Lyder interessant! :)

Re: Førstehåndsindtryk : Solarius Mission

Posted: Sat Jul 08, 2017 11:07 am
by Stony
Myde wrote:Lyder interessant! :)
Jon skal være velkommen til at låne med til en af jeres spilleaftener.

Re: Førstehåndsindtryk : Solarius Mission

Posted: Sun Jul 30, 2017 2:53 pm
by Myde
Stony wrote:
Myde wrote:Lyder interessant! :)
Jon skal være velkommen til at låne med til en af jeres spilleaftener.
Super - tak! Jeg tror dog det er et par andre uspillede spil der står i kø først dog