Keyflower

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 12823
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re
Location: 2900
Has thanked: 38 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Keyflower

Post by Frouvne » Fri Jan 11, 2019 11:26 am

Keyflower

Keyflower er endnu et spil i Key-serien fra Richard Breese. Denne gang er spillet designet i samarbejde med Sebastian Bleasdale og det er de sluppet rigtig godt fra. Mest af alt minder spillet mig om en strømlinet udgave af Roads & Boats. Bevares, der er selvfølgelig gået meget tabt, hvis man ser det som en forsimpling af Roads & Boats – men hvor er der dog også kommet mange gode ting med. I løbet af et år opdelt i de fire årstider når man at udvide sin personlige by, man producerer og videreudvikler ressourcer, transporterer ressourcerne omkring, så de kan anvendes til at opgradere allerede byggede bydele og meget mere. Mange interessante valg men dog uden at de bliver så komplekse som i Roads & Boats, hvilket naturligvis kunne anses som det spil charme men som også gav solide hovedpiner rundt om bordet.

Keyflower kan spilles af to til seks spillere og det spilles over fire runder, hvoraf den sidste, vinteren, adskiller sig en smule fra de øvrige. Hver spiller starter med en enkelt brik, der symboliserer deres hjemby. Hjembyerne adskiller sig udelukkende ved hvilken kombination af ressourcer der skal til for at videreudvikle dem. Endvidere starter hver spiller med otte arbejdere i en tilfældigt valgt farvekombination i farverne, rød, gul og blå. Disse arbejdere anvendes dels til at byde på nye brikker, der senere kan anvendes til at udvide ens by med og dels til aktivere disse brikker med, hvilket f.eks. kan betyde at man producerer ressourcer, konverterer ressourcer, får lov til at transportere ressourcer og at opgradere brikker. Er der allerede blevet budt på den brik, man ønsker at byde på eller har brikken man vil aktiveret tidligere været aktiveret, kan man kun anvende den samme farve arbejdere og skal altid øge budet/antallet af arbejdere med mindst én. Man er ikke begrænset til kun at kunne aktivere brikker i ens egen by, men aktiverer man brikker i en modspillers by modtager han de anvendte arbejdere efter sæsonens afslutning.

Ved slutningen af hver årstid anløber Keyflower og dens søsterskibe, hvilket blandt andet betyder, at der kommer nye arbejdere til alle byer. Til vintertide er dog undtagelsen, da bådene da ikke længere bringer arbejdere, men i stedet muligheder for at score. De brikker man har mulighed for at byde på i vintersæsonen er også udvalgt på en anden måde end de forrige arstider, hvor de har været udvalgt tilfældigt fra en bunke tilhørende hver årstid, hvilket giver stor variation i spillet. Til vintertide vælger hver spiller at sætter mindst en brik til auktion fra en bunke af vinter-brikker, man hver har haft siden spillets begyndelse. Disse brikker giver også mulighed for at score for forskellige kriterier. Det betyder at hver spiller har mulighed for at spille ud fra et eller flere kendte pointkriterier – men der er lige den hage, at det kun er den, der vinder brikken i auktionen, der opnår disse point.

Keyflower er et spil med stor variation, hvor man opbygger og udvikler sin egen by. Der er en del interaktion spillerne imellem – men som oftest indirekte. Der er god sandsynlighed for at Keyflower går hen og bliver min darling fra dette års Spiel, hvilket i sig selv burde være en anbefaling!
frouvne, administrator

Image

Post Reply