Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Frouvne »

Efter at have spillet brætspil i min gymnasietid, var jeg i store træk væk fra hobbyen indtil jeg pludselig fik øjnene op for det store og forskelligartede udbud der var dukket op i 2002 / 2003. I de godt og vel 10 år jeg nu lidt mere intensivt har interesseret mig for hobbyen, syntes jeg der har været en række mere eller mindre interessante udviklingstendenser. Hvis andre også syntes det kunne være sjovt, kunne vi måske i fællesskab forsøge at indkredse nogle af disse hovedtendenser. Vi behøver ikke begrænse os til de seneste ti år, så kom endelig også med tendenser der rækker udover denne periode.

Hvor jeg i min gymnasietid primært stødte ind i de amerikanske spil, var det de tyske eurogames der fyldte mest for mig i starten af årtusindeskiftet. Fra det tidspunkt frem til i dag syntes jeg der har været en klar tendens til at hhv. ameritrash og eurogames er blevet inspireret af hinanden, således at forstå at mange ameritrash er blevet væsentligt mere strømlinede end man så dem for få år siden (og med færre paragraffer i regelhæfterne) imens et gennemsnitligt eurogame er noget mere komplekst end for ti år siden. Jeg vil også vove at påstå, at temaerne (jf sidste uges snak) er blevet tydeligere i mange eurogames.

Blandt tendenserne syntes jeg også er, at visse mekanikker kommer på mode og pludselig undersøges af en række designere og derfor bliver inkluderet i deres spil. De senere år har vi blandt andet set workerplacement og deckbuilding som nye mekanismer. Samarbejdsspillet har også haft en voldsom opblomstring de senere år og en af de nyere tendenser jeg syntes har fyldt meget er en dybere integrering af historiefortællingen.

Ser man hvor spillene kommer fra var der en opblomstring i Tjekkiet for nogle år siden, så kom Polen med og de sidste par virker det som om der er nogle strømninger fra Asien.

Generelt syntes jeg også at der har været en markant udvikling, når man kigger på komponenterne. Der er væsentlig færre kuber i æskerne idag som i stedet er blevet afløst af træ- og plastikfigurer.

Hvilke tendenser ser I? Og kan vi måske i fællesskab lave en kronologi ... gerne med referencer til de spil, der satte gang i tendenserne.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Jens_Hoppe »

Jeg synes først og fremmest at der har været en udvikling på markedet for brætspil de seneste år. De fleste steder var det at spille de mere avancerede spil i gamle dage en rent nørdet hobby: Noget man gjorde hvis man var til f.eks. fantasy/sci-fi, eller hvis man var historisk interesseret. "De tyske spil" ændrede på alt det, men har alligevel altid været en marginal hobby at spille den slags spil.

I de senere år er det dog ligesom blevet lidt mere mainstream at spille spil. Jovist, nogen landeplage er det ikke (og bliver det sikkert heller ikke), og der er nok stadig en tendens til at der er en overvægt af unge og studerende - men markedet er væsentligt større, og der er mange flere købevillige, "seriøse" spillere i blandt.

"De tyske spil" er heller ikke kun tyske længere: Ikke overraskende har de inspireret designere alle vegne, og nu om dage er selv "eurogames" ved at være en lidt for begrænsende betegnelse for dem. Mon ikke vi har internettet, som efterhånden er alle vegne, at takke for den globalisering? Eurogames er også, samtidig med at de har flyttet sig geografisk, i høj grad morfet for at tilpasse sig det nye, anderledes marked: Tunge eurogames virker nu som om de designet decideret til den voksende gruppe af "seriøse" spillere, og de ville passe dårligt ind i det traditionelle, tyske familiespilsmarked. Eurogames er altså blevet deciderede hobbyspil igen, forstået på den måde at de ikke engang forsøger at tale til "almindelige mennesker". :)

Jeg ved ikke om jeg er enig i, at euro og ameritrash har nærmet sig hinanden i nogen særlig grad: Vist er det gennemsnitlige euro nok mere komplekst nu end tidligere, men det er ikke kompleksitet der gør et spil til "ameritrash", og de populære eurogames lever i høj grad stadig på kernedyderne; spilmæssig dybde, indirekte interaktion, tyndt tema. Omvendt er nye ameritrash spil fra f.eks. FFG større og tungere end nogensinde, og mens de måske nok har lånt lidt mekanik fra euro'erne en gang imellem, er det stadig en helt anden designfilosofi der ligger bag.

Ser vi på de mere konkrete karakteristika ved spil, synes jeg at en sjov udvikling er den nye popularitet af tunge kortspil. Hvis et tematisk spil tidligere var stort og dyrt, krævede det bræt, brikker, og figurer i stort antal, altså en bred vifte af forskelligartede komponenter. Sådan er det ikke nødvendigvis længere: Nu kan det tilsyneladende være nok "bare" at have en masse kort! Populariteten af Living Card Games er et godt eksempel.


Skal jeg komme med en sidste kommentar til udviklingen de senere år, må den handle om Kickstarter, og dets indflydelse på spilmarkedet. Jeg er utvivlsomt i undertal når jeg ser Kickstarter som en negativ indflydelse, men i mine øjne har det påvirket spilmarkedet på mindst to måder: For det første er det blevet amatørdesignernes storhedstid. Nu kan alle og enhver faldbyde deres idéer til en ofte lidt for ukritisk køberskare. Den kvalitetssikring vi tidligere så, hvor en håbefuld designer først skulle overbevise et spilforlag om sit designs fortræffeligheder, og lade forlagets "udvikler" kigge kritisk på designet, er helt væk nu, og resultatet virker klart: Vi bliver oversvømmet af middelmådige spil.

Det andet punkt er at det naturligt får sat alt for meget fokus på en hel forkert del af spildesignet, nemlig komponenterne: Det virker helt oplagt, at den mest succesfulde måde at faldbyde et Kickstarter spil på, er ved at fokusere på komponenternes mængde og fortræffeligheder, snarere end på designets kvaliteter. Og det kan jo dårligt være anderledes under denne forretningsmodel, da billeder af komponenterne er noget man kan tage og føle på, mens et spils designmæssige kvaliteter ikke er noget man sådan rigtigt kan forholde sig til. Desværre betyder dette fokus at spil nærmest bedømmes på antallet og udseendet af komponenterne, og det er noget som også smitter af på spilproducenter udenfor Kickstarter. Desværre.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Michael_Olsen »

Jens_Hoppe wrote:Jeg ved ikke om jeg er enig i, at euro og ameritrash har nærmet sig hinanden i nogen særlig grad: Vist er det gennemsnitlige euro nok mere komplekst nu end tidligere, men det er ikke kompleksitet der gør et spil til "ameritrash", og de populære eurogames lever i høj grad stadig på kernedyderne; spilmæssig dybde, indirekte interaktion, tyndt tema. Omvendt er nye ameritrash spil fra f.eks. FFG større og tungere end nogensinde, og mens de måske nok har lånt lidt mekanik fra euro'erne en gang imellem, er det stadig en helt anden designfilosofi der ligger bag.
Det at det er en anden designfilosofi er jo fordi de netop har *nærmet* sig hinanden. Twilight Imperium 3's brug af "Variable Phase Order", som for eksempel Puerto Rico, er et godt eksempel: Det gør jo ikke TI3 til et Eurogame, men det betyder da i høj grad at de har nærmet sig hinanden.

Jeg er ikke sikker på FFG spil er større end nogensinde. Det forekommer mig at FFG er gået væk fra "Big Box", som kan ses for eksempel med Runewars reprint udgaven som er noget mindre end den første.
Last edited by Michael_Olsen on Mon Jan 13, 2014 10:59 am, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Foppwin »

Brætspil til IOS/Andriod virker også til at have godt med vind i sejlene. Jeg kunne forstille mig at det vil påvirke spildesign, og designerne også tænker på om det kan sælges på Padderne.

Jeg har brugt mange penge på brætspil til Ipad'en, og jeg tror at jeg er blevet skuffet i 90 % af tilfældene. For mig har brætspil en værdi når de spilles sammen med andre, og når man så spiller på Paden så bliver det tamt.

Kortspil i Magic klassen ser ud også at være i fremdrift. Senest med SOL, Acension og Hearthstone. Hearthstone fra Blizzard kunne være med til at pust til CCG markedet. Der er mange Blizzard fans derude.
Danny

Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by jondifool »

enig med Jens om kickstarter, men måske kickstarter skal have sit eget tema ugens tema!
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Gunness »

Jeg er delvist uenig med Jens vedr. Kickstarter, men som Jondifool synes jeg, at det fortjener sit eget emne :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Mik »

Bortset fra folk som Annemette og jeg, som har spillet Ravensburger spil hele livet, så startede den tyske bølge i 1980erne, da dels Avalon Hill begyndte at udgive en række tyske spil, og dels englænderne begyndte at importere en række gode tyske spil. Selv opdagede jeg dem i 1987/88 da Fantask begyndte at forhandle tidsskriftet Games International, hvor der var gode anmeldeser af flere tyske spil. Det var folk som Alan Moon og Mike Siggins som var de store igangsættere af import af tyske spil i USA og England. Så det er snart 30 år siden.
Image
User avatar
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)
Location: Aarhus

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Tallens »

Jeg har ikke været med så længe, men de sidste 10 år har jeg observeret at et par tendenser, jeg skal ikke sige jeg har ret, blot at det er min opfattelse.

Før 2005'erne, var spil stadig i gang med at udvikle sig, det var en tid hvor spil i noget tid havde flyttet sig fra "politiske" spil, og fra "krigs" platformen til et mere bredt emne, det var som om at spil var blevet lidt mere mainstream.

Jo der var nogle spil som var anderledes, men spil som "Settlers of Catan" og "Risk", var stadig det som folk forbandt med brætspil - specielt i danmark hvor vi hang i med matador, Ludo og andre sommerhus spil.

Brætspil (Euro og Ameri-trash) synes jeg frem til 2005 var meget "underground", der var spil som

Så kom spil som Pueto Rico og lign. og introducerede nogle mere spændende ting, nu var det ikke bare "helt" med tegninger, men spil hvor man skulle planlægge ting, en ny type Euro spil blev mere populære end de før havde været.

I 2004?(2005?) kom spil som Agricola, og rev folk med sig der var rigtig meget gang i denne form for spil og det gav plads til et helt nyt markede af brætspil. og der kom flere folk til og blandede sig i de almene spil.

En anden dille blev hevet frem, nemlig "horror" spil - eller spil bygget over et kendt univers - jo vi havde haft D&D universet og sådanne ting før, men Arkham Horror var et helt nyt slags spil, som introducerede tons med udvidelser og lign. Et system som gjorde at folk begyndte i større grad at tænke på "udvidelser".

Så jeg synes at ha set et boom af udvidelser omkring dette år, til alle mulige spil.

også Co-Op så sit første glimt omkring 2005 med Shadows over Camelot - der har sikkert været andre forsøg (.HeroQuest spilene og sådan, men de var stadig i D&D miløjet)

2008-2011 Brætspil forår, Her skete der det at, utroligt mange spil blev lavet med temaer. Zombier, Cthulhu, og lign. nu var det ikke kun "økonomi" og "krig" Nu kom der en hel del nye spil på banen som blandede forskellige mekanismer, og som ramte et bredere publikum - et spil som betød noget for mig var Battlestar Galactica, der var en del andre spil som fik deres forår her - det var faktisk det som fik mig til at blive "besat" af brætspil.

Co-op var på sin helt spæde begyndelse for nogle år siden, men der findes nu langt flere spil som har denne mekanisme (BSG, Pandemic etc), så efter min mening er mange spil med samme Tema og Co-Op markeringen på denne tid.

Der var også en tid med Aktivitet / Puzzle spil, som Space Cadet og Space Alert - spil som både prøver nye medier (space alert havde DVD, Space cadet havde mini games) men også arbejdede med at man fysisk skulle gøre noget.

2011-2013l Miniature, Kortspil's tid og lign. er i større grad på vej ind, mange spil som følger temaer fra film, og tv serier, dette explodere jo tættere vi kommer på 2013...

Miniature spil (X-Wing, Zombicide ... etc), Push your luck (Zombie Dice, Elder Sign...etc), og Kort spil (Netrunner, Ascencion ....etc), markedede sig stort i denne tid, - der har været lign. spil før i tiden, men slet ikke i denne scala.

2014 +, Mishmash og Kickstarter/Amartør spil - som allerede nævnt, så nærmer vi os måske en tid hvor der kommer nogle spil som blander lidt fra forskellige genre men bygget på et tema vi allerede har set de sidste 3 år., (f.eks. Brætspil+kortspil : Angel Kingdom, etc...)

I kraft af at folk har adgang til flere spil og flere ideer bliver smidt rundt, samt at flere mennesker bliver aktiveret af brætspil (hvilket jo er dejligt). Vil dette nok blive mere og mere sandt.

Jeg har på fornemmelsen at vi vil se langt flere "Tema" spil bygget over TV serier (næppe "Gossip Girl" spillet, "Orange is the new Black" etc, men hvem ved?:) ) Jeg tror også at "Zombie" temaet endeligt vil dø ud i år (jeg har dem alle, og er stor fan, men der er for meget :)), og måske vil Sci-fi temaet også forsvinde. Jeg tror også at vi vil se flere spil ala "Warhammer : Diskwars"

Det var mine 5 cent, beklager at der at tons med stavefejl og grammatiske løjer, det er skrevet lidt over flere omgange i løbet af en travl arbejds dag! :)

//Tallens'out
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Michael_Olsen »

Tak Tallens for en udenmærket gennemgang. Jeg føler dog jeg bør pointere noget:
Tallens wrote:også Co-Op så sit første glimt omkring 2005 med Shadows over Camelot - der har sikkert været andre forsøg (.HeroQuest spilene og sådan, men de var stadig i D&D miløjet)
Der har faktisk være co-op spil længe. De fleste af de rigtig gamle (1960'erne) er nok noget ukendte (for mig ihvertfald : - )), men det ældste co-op spil jeg kender (og som mange her nok vil nikke genkendende til) er Scotland Yard fra 1983. Ok, det er ikke co-op mod systemet, men co-op mod en enkelt spiller, af de resterende spillere.

Derfor kunne et bedre eksempel måske være... Arkham Horror fra 1987. Chaosiums spil, som FFG udgaven er baseret på.

Meeeen... jeg indrømmer det er lidt pedantisk det her ; - )
Image
User avatar
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)
Location: Aarhus

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Tallens »

Michael_Olsen wrote:Tak Tallens for en udenmærket gennemgang. Jeg føler dog jeg bør pointere noget:
Tallens wrote:også Co-Op så sit første glimt omkring 2005 med Shadows over Camelot - der har sikkert været andre forsøg (.HeroQuest spilene og sådan, men de var stadig i D&D miløjet)
Der har faktisk være co-op spil længe. De fleste af de rigtig gamle (1960'erne) er nok noget ukendte (for mig ihvertfald : - )), men det ældste co-op spil jeg kender (og som mange her nok vil nikke genkendende til) er Scotland Yard fra 1983. Ok, det er ikke co-op mod systemet, men co-op mod en enkelt spiller, af de resterende spillere.

Derfor kunne et bedre eksempel måske være... Arkham Horror fra 1987. Chaosiums spil, som FFG udgaven er baseret på.

Meeeen... jeg indrømmer det er lidt pedantisk det her ; - )
Det er sandt, der var / er andre spil, tror bare ikke rigtig Co-op slog igennem før omkring 2005 (eller 2008 for den sags skyld) indtil da var det meget mere præget af Rollespil end Brætspil.

Men jeg tror vi er enige :)

//T
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Larsine »

Tallens, jeg synes at du siger en masse, men noget at det er simpelthen sludder, og det bliver jeg nødt til at kommentere på.

Der var meget andet en krig og politik før 2005. Faktisk var langt det meste af mine spil alt andet en krig og politik. Bønneavl, udforskning, racerløb, handel, økonomi, tv-planlægning, horror, samarbejdsspil, holdspil, deduktion... Det var der alt sammen før 2005. Jeg tvivler på at du kan nævne et tema som jeg ikke kan finde et eksempel på fra før 2000.

Horror spil, og spil der bygger over bestemte universer, gå også langt tilbage. Judge Dreed, Draclula, Buck Rogers, Ringenes Herre og mange andre universer har været brugt i lang tid.

Co-op spil gå ligeledes lang tilbage. The Fury of Dracula og Arkham Horror er begge fra 1987, Scotland Yard er endnu ældre.

At zombier of Sci-fi skulle dør i 2014, er lige så sikkert som... gu er det ej, selvfølgelig fortsætter de.

Beklager hvis det lyder lidt hårdt, for sådan er det ikke ment.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Mik »

Puerto Rico kom i foråret 2002 og var allerede blevet vildt populært på Essen messen i oktober 2001, hvor det blev spillet på aleas stand.

Det co-op spil som startede den nye bølge var Reiner Knizias Ringenes Herre som vandt Spiel des Jahres i 2001, men allerede i 1985 vandt Sherlock Holmes Conculting Detective årets spil i Tyskland, og da havde vi engelsktalende allerede muntret os med spillet i 4 år (købte mit eksemplar i BR-legetøj i 1981). Men rollespil går jo helt tilbage til 70erne.

Kickstarter er et nyt fænomen, men amatørspil har været solgt i kassevis på Essenmessen siden den startede begyndelsen af 1980erne. Annemette solgte Torben Ussings spil på messen tilbage i begyndelsen af 90erne. Det var blot nogle små postkortspil, så de var ikke så succesfulde, men Igel Ärgern var et hit lige fra starten i 1990 og sælger stadig.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Stony »

Mik wrote:Puerto Rico kom i foråret 2002 og var allerede blevet vildt populært på Essen messen i oktober 2001, hvor det blev spillet på aleas stand.

Det co-op spil som startede den nye bølge var Reiner Knizias Ringenes Herre som vandt Spiel des Jahres i 2001, men allerede i 1985 vandt Sherlock Holmes Conculting Detective årets spil i Tyskland, og da havde vi engelsktalende allerede muntret os med spillet i 4 år (købte mit eksemplar i BR-legetøj i 1981). Men rollespil går jo helt tilbage til 70erne.

Kickstarter er et nyt fænomen, men amatørspil har været solgt i kassevis på Essenmessen siden den startede begyndelsen af 1980erne. Annemette solgte Torben Ussings spil på messen tilbage i begyndelsen af 90erne. Det var blot nogle små postkortspil, så de var ikke så succesfulde, men Igel Ärgern var et hit lige fra starten i 1990 og sælger stadig.
Jeg kan forstå at dit indlæg er et modspil, til de indlæg der får det til at lyde som om denne innovation udelukkende er sket indenfor de seneste år. Men jeg synes dit indlæg falder lidt i den modsatte grøft, som om der overhovedet ikke er sket noget som helst nyt indenfor brætspil siden Skak. (Ja, jeg overdriver.)

Hvad Kickstarter angår har det da i hvert fald gjort, at det er blevet væsentligt mindre risikobetonet at udgive selv, og jeg synes det virker som om det har øget antallet af den slags udgivelser. Men som allerede nævnt, bør det måske udgøre sin egen tråd i en anden uge.

*EDIT: Jeg håber ikke ovenstående virkede for harsk. Jeg har ikke noget imod modargumenter. Som svar på dette indlæg, kan jeg sagtens forestille mig at du laver en besvarelse, hvor du angiver ting du netop synes er sket indenfor de seneste år. Det ville jeg så bare ønske var kommet allerede i de første indlæg, så de ikke kom til at fremstå lidt som "Jeg gider ikke bidrage til debatten, men jeg skyder gerne de ting ned jeg ikke er enig i" - agtig.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Frouvne »

Jeg er enig i, at det nok er klogt, at vi holder Kickstarter-debatten ude i denne omgang. Det ér en tendens men den er også så ny, at vi er midt i den og der derfor helt sikkert er rigeligt med stof og holdninger til at vi kan tage den op for sig en af de kommende uger.

I forhold til at se tendenserne, så syntes jeg der kan være mening i at skelne imellem hvornår man første gang ser et fænomen dukke op og hvornår det kommercielt bliver en tendens. I forhold til samarbejdsspillene er det da rigtigt, at der har været eksempler på det tidligere men i mine øjne er der ingen tvivl om, at det først har slået alvorligt igennem efter Knizias Lord of the Rings. Og selvom det er et spil, der har haft en rimelig bred udbredelse, er der alligevel gået yderligere nogle år før vi har set større mængder af samarbejdsspil i handlen. Det er så sket i de seneste år. At skulle sætte præcist årstal på hvornår det sker, er nok noget pjat ... og enighed vil i hvert tilfælde være svær at opnå.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Frouvne »

Larsine wrote:[...] Der var meget andet en krig og politik før 2005. Faktisk var langt det meste af mine spil alt andet en krig og politik. Bønneavl, udforskning, racerløb, handel, økonomi, tv-planlægning, horror, samarbejdsspil, holdspil, deduktion... Det var der alt sammen før 2005. Jeg tvivler på at du kan nævne et tema som jeg ikke kan finde et eksempel på fra før 2000. [...]
Heldigvis var der andet end krigsspil før 2005! Så sort hvidt er det heldigvis sjældent. Men som jeg husker tilbage på mine besøg i Fantask i 80'erne og 90'erne, så fyldte krigsspillene mere plads på hylderne. Men jeg kan sagtes huske forkert, så I skal være velkomne til at korrigere mig. Når jeg tænker at de fyldte meget, kan det også hænge sammen med at jeg nok også på det tidspunkt har opfattet kategorien bredere, da spil som Titan og Civilization (det gode gamle! :wink: ) jo også indeholder krigstemaer og har æsker der signalerer om ikke konfrontation, så i hver tilfælde spændinger med krigeriske undertoner. Og hvis det bliver lagt oveni de mange æsker med rigtige krigsspil, så var det - i min hukommelse - noget der dominerede billedet.
frouvne, administrator

Image
Post Reply