Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Mik »

Stony wrote:Jeg kan forstå at dit indlæg er et modspil, til de indlæg der får det til at lyde som om denne innovation udelukkende er sket indenfor de seneste år. Men jeg synes dit indlæg falder lidt i den modsatte grøft, som om der overhovedet ikke er sket noget som helst nyt indenfor brætspil siden Skak. (Ja, jeg overdriver.)
Overhovedet ikke. Jeg skriver jo netop at frembringelsen af gode tyske spil går 30 år tilbage, og blev provoveret kraftigt af bl.a. Fantask via salg af tidsskrifterne Games International og Games Games Games, som begge kraftigt promoverede "fluffy games". Desuden indeholdt Games Review Monthly, The Avalon Hill General, Games & Puzzles og andre tidsskrifter jævnligt anmeldelser af tyske spil. Både Fantask og BR på Bremerholmen havde pæne sektioner med strategispil som ikke var krigsspil. Og naturligvis er der sket nyt siden skak. Vi ville overhovedet ikke have den type "selskabsspil" som vi spiller i dag uden The Landlord Game (forløberen for Monopoly) som revolutionerede brætspilsmarkedet tilbage i 1920erne.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Mik »

Frouvne wrote:Men som jeg husker tilbage på mine besøg i Fantask i 80'erne og 90'erne, så fyldte krigsspillene mere plads på hylderne.
Det var jo bl.a. fordi at ejerne af Fantask ikke interesserede sig for spil og derfor kun tog det hjem fra deres engelske distributør som han havde på lager. Og de læste jo altså heller ikke de tidsskrifter de solgte, så vi andre måtte jo selv hente spillene fra england.
Image
User avatar
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)
Location: Aarhus

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Tallens »

Larsine wrote:Tallens, jeg synes at du siger en masse, men noget at det er simpelthen sludder, og det bliver jeg nødt til at kommentere på.
Beklager hvis det lyder lidt hårdt, for sådan er det ikke ment.
Hej Larsine,
Du er ikke den første som siger jeg vrøvler, så jeg tager det bestemt ikke personligt. Jeg startede også med at skrive at det var min personlige oplevelse - ikke noget jeg havde facts på - så jeg var dækket godt ind med mit vrøvl (synes jeg selv). :)

Før 2005, var jeg godt klar over at der var andre spil derude, men jeg deltog også i Fastavaller og hang ud i den lokale Hobbyhouse/goblin gate/dragonslair hvor man kunne får at se hvad der var, og spillede selv Family buisness, FormularD, RobotRally, Munchkin, og sådanne spil før 00'erne, husker at jeg så spil som Shogun, Blood Bowl, og lign. på hylderne i Hobbyhouse (Århus) kan stadig huske den imponerende store kasse til Shogun, og jeg endte også med at købe Blood Bowl+dungeon Bowl i sin tid - men det var på ingen måde så almen kendt, og udbredt, som nu, det var mest Quiz spil, og Familie spil som var i folks bevisthed. - og jeg mener der har været nogle spil som har åbnet dørene for at folk uden "erfaring" kan være med. Hvor det før i tiden var en mere lukket kreds.

Tag nu f.eks boghandlerne, som nu har brætspil som 7Wonder, Arkham Horror, Ascension brætspil som er lidt mere end de gængse danske spil i starten af 00'erne havde de primært "Trivial Pursuit" , "Risk", "Mikado", "Matador" og flere af den dur.

Der er kommet flere spil, flere spillere, og derved også mere opmærksomhed på at disse spil er tilgængelige.

Så Nej, jeg siger ikke at disse spil ikke var der, blot at de ikke var der i de fleste folks opmærksomhed og derved var folks opmærksomhed kun rettet imod at brætspil "dengang" kun var "Quiz", "Krig" eller "Børnespil" (Stadig mange som har den opfattelse, når jeg siger "jeg spiller brætspil"...men det er færre nu end for 7-8 år siden).

//Tallens'
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Frouvne »

Det er noget tid siden, der har været liv i denne tråd, så måske den kan genoplives, da udviklingen jo (heldigvis? ) ikke står helt stille. Nogle af de omtalte tendenser er stadig til stede. Kickstarter holder i høj grad liv i salget af miniaturer, som-der-nok-dukket-et-spil-op-til-når-vi-får-nedfældet-nogle-regler. Så grelt er det måske ikke helt, men nogle af de projekter, der høster størst udbytte er klart produktioner, hvor spillet syntes at have en sekundær rolle. Mikro-spil syntes at have fyldt meget - måske fordi de er så billede både at producere og at levere. Min fornemmelse er endvidere, at der har været mere fokus på solo-spil og så har ideen om at integrere Apps og brætspil materialiseret sig. En nyere tendens syntes jeg også har været, at man udgiver Collectors Edition ... og dem, der virkelig strammer den, udgiver endda både en basis version, en deluxe version og så collectors edition.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år

Post by Mik »

Michael_Olsen wrote: Jeg er ikke sikker på FFG spil er større end nogensinde. Det forekommer mig at FFG er gået væk fra "Big Box", som kan ses for eksempel med Runewars reprint udgaven som er noget mindre end den første.
I hvert fald var Citadels fra 2000 blandt de mindst æsker spil FFG nogensinde har lavet... :mrgreen:
Image
Post Reply