Dexterity-spil

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Dexterity-spil

Post by Frouvne »

Larsine wrote:Catacombs ser da meget interessant ud. Mon det var muligt at det kom med på Djengis Con?
Det kunne bestemt være en kandidat til et hyggeligt aftensspil. Lad os tage det med i overvejelserne, når vi når til planlægningsfasen!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Dexterity-spil

Post by Frouvne »

Larsine wrote:Ordet behændighedsspil får mig umiddelbart til at tænke på "Finger-Flicking-Games" som f.eks. Elchfest, Carabande eller Crokinole, som jeg alle tre synes er skide skægge til en afveksling, specielt når man får en rigtig AP-spiller til at deltage :-) [...]
Crokinole er uden tvivl det Finger-Flicking-Game, jeg har mest respekt for. Det er elegant både i æstetikken og i gameplayet. Det er også et rigtig turneringsspil, hvor der ikke er tvivl om at den gode spiller som hovedregel vil gå hen og vinde. Men skal man have en hyggelig aften med en øl i hånden er Carabande/PitchCar et super-valg. Det er fyldt med kaos, spænding og rig mulighed for at chikanere hinanden både på banen og verbalt. Det er super-sjovt. Et nyere spil i genren, Cube Quest, har også potentiale til at være rigtig sjovt, hvis det spilles på samme måde. Der er dog kun mulighed for at man spiller to ad gangen. Men da spillene er meget korte kan man sagtens være flere og lave en turnering.
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Dexterity-spil

Post by digter »

Larsine wrote:Catacombs ser da meget interessant ud. Mon det var muligt at det kom med på Djengis Con?
Det har jeg længe gerne ville prøve, så jeg håber også at der er nogen der tager der med. Det samme gælder for Crokinole. Generelt synes jeg at dexterity games passer perfekt til con'er og lign. hvor der er flere mennesker.

Jeg har desværre kun prøvet klods major og et curling agtigt spil til en fest for længe siden (Jeg fortryder at jeg ikke fandt ud af hvilket, for det fungerede virkelig godt), men det har længe været en genre, som jeg gerne ville prøve noget mere af. Derfor håber jeg også at der er nogen der har lyst til at tage noget med til DC.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Dexterity-spil

Post by Frouvne »

digter wrote:
Larsine wrote:Catacombs ser da meget interessant ud. Mon det var muligt at det kom med på Djengis Con?
Det har jeg længe gerne ville prøve, så jeg håber også at der er nogen der tager der med. [...]
Det lyder som om, der er basis for at få det på programmet.

Det spil i genren, jeg har de tidligste minder med og som jeg stadig har på hylden i dag (omend i en nyanskaffet udgave) er Subbuteo. Det er også et spil, hvor de virkeligt dygtige kan lave nogle helt utrolige kombinationer. Subbuteo er interessant i sin kombination af kunnen, strategi i forhold til placering og at der samtidig er et action-element. Det glæder jeg mig virkelig til en dag at få stablet en turnering på benene i!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Dexterity-spil

Post by Larsine »

Jeg tager i hvert fald Elchfest med til DC. Hvis der er nogen der ligger inde med Carbande/PitchCar ville det være fantastisk om det også kom med. Sammen med Catacombs (Allan) og Crokinole (Steen) kunne det gå hen og blive et gennemgående tema i Djengis-Finger-Flicking-Con :-D
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Dexterity-spil

Post by digter »

En stor pitchcar bane ville være alle tiders :). Med crokinole er pejsestuen vel også fyldt op så ;)
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Dexterity-spil

Post by Stony »

Larsine wrote:Jeg tager i hvert fald Elchfest med til DC. Hvis der er nogen der ligger inde med Carbande/PitchCar ville det være fantastisk om det også kom med. Sammen med Catacombs (Allan) og Crokinole (Steen) kunne det gå hen og blive et gennemgående tema i Djengis-Finger-Flicking-Con :-D
Jeg noterer mig, at der skal indkøbes plaster i passende mængder til alle de blødende negle.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Dexterity-spil

Post by Helle »

digter wrote:
Larsine wrote:Catacombs ser da meget interessant ud. Mon det var muligt at det kom med på Djengis Con?
Det har jeg længe gerne ville prøve, så jeg håber også at der er nogen der tager der med. Det samme gælder for Crokinole. Generelt synes jeg at dexterity games passer perfekt til con'er og lign. hvor der er flere mennesker.

Jeg har desværre kun prøvet klods major og et curling agtigt spil til en fest for længe siden (Jeg fortryder at jeg ikke fandt ud af hvilket, for det fungerede virkelig godt), men det har længe været en genre, som jeg gerne ville prøve noget mere af. Derfor håber jeg også at der er nogen der har lyst til at tage noget med til DC.
Var det på et plastic underlag med kugler og små farvede bægre i rød og blå?
I så har en af tøserne fra spillegruppen det, og så kan jeg finde navnet til dig.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Dexterity-spil

Post by Helle »

digter wrote:En stor pitchcar bane ville være alle tiders :). Med crokinole er pejsestuen vel også fyldt op så ;)
Er du klar over hvor tungt det er at slæbe :!:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Dexterity-spil

Post by Frouvne »

Det mest spillede dexterity-spil hos os, tror jeg uden sammenligning er Le Passe-Trappe og særligt i den lidt større version Le Passe-Trappe Grande. Spillet bliver altid meget hektisk og i den store udgave larmer det utroligt meget . Da træskiverne man skyder afsted er ret store og sendes afsted med høj hastighed, er der hele tiden risikoen for at få et ordentligt rap over fingrene, hvilket kun gør oplevelsen endnu mere intens. Et spil der som oftest bliver spillet gentagne gange, når den store æske, der i størrelse næsten svarer til en halv dør, hives frem!
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Dexterity-spil

Post by digter »

Helle wrote:
digter wrote:En stor pitchcar bane ville være alle tiders :). Med crokinole er pejsestuen vel også fyldt op så ;)
Er du klar over hvor tungt det er at slæbe :!:
Jeg har nogle rygter om det, ja. Men hvis det ikke skal spilles til en con, hvornår skal det så spilles? :)
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Dexterity-spil

Post by digter »

Helle wrote:
digter wrote:
Larsine wrote:Catacombs ser da meget interessant ud. Mon det var muligt at det kom med på Djengis Con?
Det har jeg længe gerne ville prøve, så jeg håber også at der er nogen der tager der med. Det samme gælder for Crokinole. Generelt synes jeg at dexterity games passer perfekt til con'er og lign. hvor der er flere mennesker.

Jeg har desværre kun prøvet klods major og et curling agtigt spil til en fest for længe siden (Jeg fortryder at jeg ikke fandt ud af hvilket, for det fungerede virkelig godt), men det har længe været en genre, som jeg gerne ville prøve noget mere af. Derfor håber jeg også at der er nogen der har lyst til at tage noget med til DC.
Var det på et plastic underlag med kugler og små farvede bægre i rød og blå?
I så har en af tøserne fra spillegruppen det, og så kan jeg finde navnet til dig.
Der var helt sikkert IKKE bægre involveret. :)

Edit: Nu har jeg kigget lidt nærmere på det og jeg tror nærmere det var noget lign. Shuffle Ball:

Image

Jeg er dog stadig ikke sikker :)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Dexterity-spil

Post by Frouvne »

Netop indenfor kategorien dexterity-spil syntes jeg, at børnespil har nogle meget kvalificerede bud. Der har allerede været nævnt nogle eksempler i tidligere indlæg. Jeg kan bl.a. supplere med Klondike, Gulo Gulo, Animal Upon Animal og Villa Paletti, der alle er blevet spillet, også når der ikke har været børn til stede.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Dexterity-spil

Post by Frouvne »

digter wrote:
Helle wrote:
digter wrote:En stor pitchcar bane ville være alle tiders :). Med crokinole er pejsestuen vel også fyldt op så ;)
Er du klar over hvor tungt det er at slæbe :!:
Jeg har nogle rygter om det, ja. Men hvis det ikke skal spilles til en con, hvornår skal det så spilles? :)
Hvis du er interesseret, kan vi nok finde en fredag, hvor vi kan sætte det op og tage en lille turnering. Så kan vi jo nok finde noget andet at supplere op med, hvis fingrene bliver for ømme...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Dexterity-spil

Post by Mik »

Helle wrote:
digter wrote:En stor pitchcar bane ville være alle tiders :). Med crokinole er pejsestuen vel også fyldt op så ;)
Er du klar over hvor tungt det er at slæbe :!:
Til Crokinole kan jeg varmt anbefale en bækkentaske. Kan købes i velassorterede musikforretninger.
Image
Post Reply