1. og 2.-generations deckbuildere

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

1. og 2.-generations deckbuildere

Post by Frouvne »

Efter at Donald X. Vaccarino med Dominion introducerede deckbuilding-mekanismen, er den flittigt blevet anvendt i andre spil. Som set så mange gange før er de første spil med en ny mekanisme små variationer over grundmekanismen. Eksempler herpå er: Thunderstone, Ascension: Chronicle of the Godslayer og Nightfall. Siden bliver mekanismen mere integreret i hele spillet, som man f.eks. ser det i A Few Acres of Snow, Mage Knight Board Game og A Study in Emerald. Kan I bedst lide den første generation af deckbuildere eller tiltaler anden generation, hvor der generelt er mere plads til temaet jer mere? Hvilke spil slipper bedst afsted med at anvende mekanikken både i første og anden generation?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: 1. og 2.-generations deckbuildere

Post by Mik »

Dominion er stadig mit yndlingsspil i genren.
Ascention og Thunderstone er blot afarter som ikke holder vand, efter min mening.
Der mener jeg at Shadowrift fungerer langt bedre, ved dels at lave spillet 100% kooperativt, og dels at sørge for at de enkelte kort matcher deres tema perfekt.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: 1. og 2.-generations deckbuildere

Post by JoelP »

Dominion er jo ikke teknisk set et dårligt spil. Det mangler bare hjerte og puls. Trains og især Puzzle Strike har senere vist hvad Dominion manglede, nemlig et fokus. Trains mangler stadig en smule, men det lyder som om der kommer mere fokus på bræt-delen af det med Rising Sun udvidelsen senere i år. Det lyder nærmest som om de har kombineret det med ticket to ride, med rutekort. Puzzle Strike indførte mere direkte player interaktion. Det sjove er at mange af grund- 'kortene' - i de to spil er rippet nærmest direkte fra Dominion, men en løsere købestruktur og et mere fokuseret gameplay har helt klart pustet liv i den grundliggende spilmekanisme.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: 1. og 2.-generations deckbuildere

Post by BlueSwan »

Mik wrote:Dominion er stadig mit yndlingsspil i genren.
Enig! Dominion er i mine øjne et "perfekt" spil. Ikke i den forstand at det er et spil for alle, men designet er rent, kortene og de forskellige hovedstrategier er fornuftigt balancerede, der er uendelig mange kombinationsmuligheder og der er en fornuftig balance mellem dygtighed og held (jeg vil sige 85% dygtighed, 15% held, eller noget i den stil, hvilket passer mig rigtig godt). Det kan spilles for tid og evighed. Det er deckbuilding-perfektion. At temaet er ikke-eksisterende er jeg personligt ligeglad med. 10/10

Jeg kan godt lide Thunderstone (ejer selv Thunderstone: Advance med to udvidelser), men i bund og grund er det bare mere "kluntet" end Dominion. Men faktisk er det et spil jeg godt kunne tænke mig at spille mere, da jeg slet ikke har fået udforsket det endnu. 8/10

Ascension har jeg spillet en del på min Ipad - faktisk et af de meget få spil jeg gider at spille på min Ipad - men selv efter mange spil synes jeg spillet er for tilfældigt, det virker væsentlig mindre skill-orienteret end Dominion. 7/10

Mage Knight er genialt, men jeg betragter det ikke som et deckbuilding spil, selvom det har deckbuilding elementer. 10/10

Eminent Domain ejer jeg, men indtil videre har det ikke sagt mig det helt store. 6/10

Er ikke sikker på om jeg har prøvet andre deckbuildere? Har Nightfall på min Ipad, men har vist ikke fået prøvet det.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: 1. og 2.-generations deckbuildere

Post by BlueSwan »

JoelP wrote:Dominion er jo ikke teknisk set et dårligt spil. Det mangler bare hjerte og puls. Trains og især Puzzle Strike har senere vist hvad Dominion manglede, nemlig et fokus.
Nu har jeg hverken prøvet Trains eller Puzzle Strike, så dem kan jeg ikke udtale mig om, men fokus i Dominion er da ret klart: Du skal score flere VP end dine modstandere! :wink:
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: 1. og 2.-generations deckbuildere

Post by JoelP »

BlueSwan wrote:Dominion er i mine øjne et "perfekt" spil. Ikke i den forstand at det er et spil for alle, men designet er rent, kortene og de forskellige hovedstrategier er fornuftigt balancerede, der er uendelig mange kombinationsmuligheder og der er en fornuftig balance mellem dygtighed og held (jeg vil sige 85% dygtighed, 15% held, eller noget i den stil, hvilket passer mig rigtig godt). Det kan spilles for tid og evighed. Det er deckbuilding-perfektion. At temaet er ikke-eksisterende er jeg personligt ligeglad med.
Mon ikke der er en stor fællesmasse i et cirkeldiagram mellem Feld- og Dominion fans :P
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: 1. og 2.-generations deckbuildere

Post by Mik »

Thunderstone lider af den svaghed at du kan have masse penge uden at kunne købe et dyrt pointkort pga lutter små monstre - og i næste dukker der gode kort op hvor du ikke har råd til at købe dem. Og jeg forstår ikke at temaet kan blive rost, når det ikke mening at man pludselig er våbenløs i hulen lige som det store pointgivende dukker op.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: 1. og 2.-generations deckbuildere

Post by Mik »

Mage Knight er ikke et deck-building spil. I så fald ville Magic:TG være det første og det bedste. For betyder 'deck-building' at man bygget sit deck under spillet og ikke før man spiller.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: 1. og 2.-generations deckbuildere

Post by JoelP »

Mik wrote:Mage Knight er ikke et deck-building spil. I så fald ville Magic:TG være det første og det bedste. For betyder 'deck-building' at man bygget sit deck under spillet og ikke før man spiller.
Det gør man vel også i Mage Knight. Tænker du på Mage Wars?
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: 1. og 2.-generations deckbuildere

Post by Sir William »

Mik wrote:Thunderstone lider af den svaghed at du kan have masse penge uden at kunne købe et dyrt pointkort pga lutter små monstre - og i næste dukker der gode kort op hvor du ikke har råd til at købe dem. Og jeg forstår ikke at temaet kan blive rost, når det ikke mening at man pludselig er våbenløs i hulen lige som det store pointgivende dukker op.
Forstår ikke dine betragtninger mht Thunderstone. Du skal netop i starten udvise tålmodighed og bygge dig et godt deck, som netop kan klare alle monstre. Lader du dine modstandere få et forspring i starten, er det ikke verdens undergang.

Plus du har ikke fulde overblik over hvad der dukker op, så man må satse.

Dominion er derimod ufattelig forudsigeligt, alt efter hvilken kort der er i brug og dermed kedeligt. Min erfaring er netop, tager du chancer i Dominion, så taber du. Alt for mange gange, er fokus på nogle bestemte kort der gør, at du kommer igennem dit deck hver gang. Det er kedeligt især når du spiller mod erfarne spillere.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: 1. og 2.-generations deckbuildere

Post by Stony »

Jeg har spillet Dominion det jeg skal have spillet. Det var et frisk pust da det kom, men efter nyhedens interesse har lagt sig, føler jeg mest af alt, at det er spillet der bare træner min evne til at blande kort. Ke-de-ligt. Det skal dog siges, at der er en del af udvidelserne jeg end ikke har prøvet.

Thunderstone prøvede jeg det år det kom på Essen, og det faldt for mit vedkommende fuldstændig igennem. Jeg kan forstå at de har fået rettet op på nogle ting, men jeg har aldrig fået taget mig sammen, til at give det et forsøg mere.

Trainz håbede jeg på kunne give genren et løft, men efter to spil, sendte jeg mit uåbnede eksemplar videre.

Ascension falder i den grøft, det for mit vedkommende er, når et spil tilbyder en hulens masse forskellige muligheder, men kun ganske få af hver. Det er helt tilfældigt hvilken rækkefølge de dukker op i. Det giver reducerede muligheder for strategi, idet du ikke ved hvornår enkelte nøglekort eventuelt måtte dukke op, eller om der er andre der snupper det for næsen af dig. Det kommer til at føles mere kaotisk, og selv om det kan have sin charme at skulle finde mulighederne i det kaos, så opvejer det for mit vedkommende ikke det minus der ligger i ikke at kunne drage fordel af en overordnet strategi.

Som man måske kan læse, er der endnu ikke nogen deckbuilding spil der rigtig har kunne fænge mig. Dominion er nok det der kom nærmest.

Spilmekanismen er stadig rigtig interessant. Jeg venter bare på at det bliver løftet til næste niveau på en god måde. I de ovennævnte spil udgør deckbuilding nærmest hele spillet. Jeg venter spændt på de spil, der integrerer det som en "almindelig" spilmekanisme på linie med en række andre i en større sammenhæng. Men det er måske for meget for et enkelt spil. Deckbuilding fylder mere end de fleste spilmekanismer.

Igår fik jeg prøvet Lewis & Clark, og det er nok det spil jeg har prøvet, som kommer nærmest på det, idet deckbuilding delen er en anelse mere tilbagetrukket i forhold til resten af spillet. Men det formåede i min optik heller ikke helt at binde tingene rigtigt sammen. Det føltes bl.a. ret tilfældigt hvad man fik mulighed for at integrere i sit deck, og spillet falder lidt i samme grøft som Ascension.

I min optik er Dominion - selv om jeg er blevet træt af det - stadig "King of the Hill" indenfor genren.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: 1. og 2.-generations deckbuildere

Post by Frouvne »

Af 1. generationsspillene er der nok ikke rigtigt nogen, der har overgået Dominion. Dominion var elegant, men jeg mistede dog interessen, da der blev ved med at komme udvidelser, som fjernede en del af elegancen. Det var dog også et af de få spil, hvor jeg blev lidt intolerant overfor nye spillere; kan man ikke næsten pr. automatik smide sin hånd ned, bliver det i mine øjne alt for langt.

Thunderstone var et friskt forsøg på at tilføje noget nyt til spillet, men det var ikke interessant nok, til at jeg blev hængende. Ascension: Chronicle of the Godslayer er klart det af spillene jeg har spillet mest - men det er også takket være en fantastisk app til iPad. Live har jeg kun spillet det få gange. Trains var en stor skuffelse. Ikke noget dårligt spil - men heller ikke noget nyt og interessant.

2. generationsspillene syntes jeg er en super-spændende udfordring fordi jeg rigtig godt kan lide mekanismen, men syntes at den i sin helt simple form godt kan blive en smule kedsommelig. Mage Knight virker som et rigtig interessant forsøg. Men det var bare alt for kompliceret til at jeg kunne lære det en aften på en Djengis Con. Forhåbentlig får jeg en dag mod på at gå tilbage til det og prøve det som solo-spil, som det får mange roser for. Når vi er i solo-genren skal Friday i øvrigt også lige nævnes (selvom det nok ikke rigtig er et 2. generationsspil), da det er et af de deckbuilder-spil, jeg har haft mest glæde af. For mig fungerede mekanismen rigtig fint i A Few Acres of Snow og det håber jeg, at få spillet igen. Som Stony skrev ovenfor er Lewis & Clark også et interessant bud på et spil, der integrerer mekanismen. Jeg kæmper videre med at få bedre flow i min opbygning af mine kort og så må jeg på sigt vurdere om jeg syntes det holder. Det er i hvert tilfælde interessant nok til at jeg vil kæmpe lidt videre med det. Jeg har i dag for første gang prøvet Paperback, der er en slags fussion mellem Dominion og Scrabble og mit førstehåndsindtryk er overmåde positivt. Det virker som om det fungerer rigtig godt og det er et spil, der appellerer lidt bredere og til en lidt anden gruppe af spillere end dem, jeg normalt spiller med. Men dem skal der jo også være noget til.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: 1. og 2.-generations deckbuildere

Post by Mik »

JoelP wrote:
Mik wrote:Mage Knight er ikke et deck-building spil. I så fald ville Magic:TG være det første og det bedste. For betyder 'deck-building' at man bygget sit deck under spillet og ikke før man spiller.
Det gør man vel også i Mage Knight. Tænker du på Mage Wars?
naturlivis. Tak
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: 1. og 2.-generations deckbuildere

Post by Mik »

Af brætspil der bruger deck-buildingmekanismen er det indtil videre kun Kashgar jeg har fundet underholdene nok til at fange min interesse.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: 1. og 2.-generations deckbuildere

Post by BlueSwan »

Er der nogen der spiller Dominion online på goko.com? Den online version er blevet kritiseret meget og den er lidt tung i det, men den store fordel ved at spille Dominion online er jo at man slipper for alt bøvlet med setup og konstant kortblanding. Nuvel, jeg foretrækker stadigvæk IRL spil - og det gælder for alle spil - men Dominion er da et af de få spil jeg gider at spille online.

Til gengæld uforståeligt at de ikke har lavet en officiel Ipad app til Dominion, der fungerer lige så godt som Ascension.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply