Spil du kunne finde på at købe grundet æstetikken

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Spil du kunne finde på at købe grundet æstetikken

Post by Frouvne »

Jeg ved ikke om jeg er ene om at kunne få den følelese, men jeg syntes der er spil, der er så stor en æstetisk nydelse, at jeg næsten kunne finde på at anskaffe mig alene af den grund. Er der nogen, der kan følge mig? Og hvilke spil er det, der kan friste jer?
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Spil du kunne finde på at købe grundet æstetikken

Post by netsapiens »

Frouvne wrote:Jeg ved ikke om jeg er ene om at kunne få den følelese, men jeg syntes der er spil, der er så stor en æstetisk nydelse, at jeg næsten kunne finde på at anskaffe mig alene af den grund. Er der nogen, der kan følge mig? Og hvilke spil er det, der kan friste jer?
Selvfølgelig!

Piet Hein's Con-Tac-Tix og Go er bare to spil som har en æstetisk værdi for mig, førstnævnte finder jeg ikke gevaldigt sjovt at spille, og Go får jeg altid bank i, så jeg har ikke købt dem for min fornøjelses skyld :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spil du kunne finde på at købe grundet æstetikken

Post by Stony »

+1 på Go. Jeg så sættet sidste gang jeg var i Essen, og tænkte at det skulle hjem og stå som pynt på en hylde i mit spilværelse. Jeg har aldrig spillet det, og er ikke sikker på hvorvidt jeg kommer til det. Men pænt er det.
Sidst spillet:
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Spil du kunne finde på at købe grundet æstetikken

Post by JoelP »

Jeg købte Abyss på Essen i år, mest fordi det var pænt. Det viste sig heldigvis at være et skide godt spil.

Jeg har lige modtaget The Ancient World fra Boardgamer.dk . Købte det fordi det ser godt ud. Hvis det er noget hø kan jeg altid ramme det ind og banke det op på væggen :)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spil du kunne finde på at købe grundet æstetikken

Post by Mik »

Så nævnt mange gange før:
Die Abtei der wandernden Bücher samt
Die Oper:

Image
Har også set en 3D-udgave af Ave Caesar i ædle træsorter jeg gerne ville eje.

Og så ejer jeg jo spil som Crokinole og Whacky Wit
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Spil du kunne finde på at købe grundet æstetikken

Post by Jens_Hoppe »

Spil som Crokinole og Mah Jong synes jeg er en æstetisk nydelse at have med at gøre.

Og hvis jeg ellers kunne få fat på det, ville jeg straks købe Haru Ichiban fra dette års Essen, men det er desværre aldeles umuligt at finde et af de få eksemplarer af det...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Spil du kunne finde på at købe grundet æstetikken

Post by Stunke »

Det var satans... Jeg troede jeg var den eneste der ville skrive go. Rart at hoere at mine divergerende braetspilsinteresser heller ikke er SAA meget ved siden af.

Nu ejer jeg allerede et skaksaet, og jeg spiller mindst et par gange om ugen efterhaanden, men et velproportioneret skaksaet med de rigtige traesorter er et eftertragtet pyntemoebel hvis I spoerger mig.

Piet Hein's con tac tix bryder jeg mig sjovt nok ikke saerligt meget om. Hex er et fantastisk spil, men 1500 bananer er ALT for meget for noget der ligner et brunt spil fransk solitaire :)
It's about playing games, not owning games.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Spil du kunne finde på at købe grundet æstetikken

Post by chr88 »

Absolut ingen! Mekanik > alt andet. Er spillet ikke specielt godt, er det for mig fløjtende ligegyldigt, hvor flot spillet er! Lipstick on a pig og alt det der. :)
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Spil du kunne finde på at købe grundet æstetikken

Post by Stunke »

Din forudsaetning maa saa bero strikst paa at spil udelukkende er forbrugsvarer, og under ingen omstaendigheder pynt.
Kunne du heller aldrig eje en klassisk bil der var voldsomt flot fordi du ikke gider koere i en gammel bil?
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Spil du kunne finde på at købe grundet æstetikken

Post by Jens_Hoppe »

Jeg er egentlig enig med Christian her, for selv om jeg kan sætte pris på det æstetiske i et spil, (og selvfølgeligt sætter stor pris på tema), så er det i sidste ende det mekaniske der trumfer alle andre hensyn.

Det lykkedes mig da også, på behændig vis, ikke at svare direkte på Allans formulering:
men jeg syntes der er spil, der er så stor en æstetisk nydelse, at jeg næsten kunne finde på at anskaffe mig alene af den grund
For det nemme svar til dette er selvfølgelig at der er ingen spil jeg vil købe *alene* for det æstetiske... Spil er spil, pynt er pynt, og jeg har aldrig haft noget særligt forhold til pyntegenstande. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spil du kunne finde på at købe grundet æstetikken

Post by Mik »

Med en beholdning på 40 plastmapper med Winsome spil samt 10 hvide papæsker med Winsome/Warfrog spil,
tror jeg nok at jeg for længst har bevist at jeg ikke køber spil af æstetiske årsager.
Men må da erkende at en gang imellem skeler til æstetikken - for eksempel kan jeg langt bedre lide pappengene i 7 Wonders samt i Onwards to Venus fremfor de dyrere træmønter.
Image
Post Reply