Selskabsspil

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Selskabsspil

Post by Frouvne »

Selskabsspil er en svær kategori, hvis man gerne vil introducere noget folk bliver grebet af og som man samtidig selv kan holde ud at spille. Hvilke spil har du med held introduceret til i selskabelige sammenhænge og hvilke erfaringer har du gjort dig? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Selskabsspil

Post by Mik »

Selskabsspil er det jeg har spillet igennem et halvt århundrede.
Eurospil er også selskabsspil.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9175
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Selskabsspil

Post by Stony »

Mik wrote:Selskabsspil er det jeg har spillet igennem et halvt århundrede.
Eurospil er også selskabsspil.
Hvad med at spille med bolden, istedet for at komme med et ikke-bidrag...? Jeg regner stærkt med, at du godt ved hvad der menes.

Selskabsspil mener jeg nu er blevet en relativt "etableret oversættelse" for partygame. Jeg har i hvert fald ikke stødt på begrebet festspil, som ellers vil være en mere direkte oversættelse. Guldbrikken kårede også årets selskabsspil, og jeg mener ikke der var åbent for valg blandt eurogames generelt...?

En egentlig besvarelse på det oprindelige indlæg må vente til jeg engang er kommet hjem fra arbejde.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Selskabsspil

Post by Mik »

Jeg ved udmærket hvad der menes, eftersom jeg har spillet og samlet på selskabsspil i hele mit liv.
Men den slags spil som guldbrikken kårer spiller jeg sjældent, og jeg også kun sjældent partyspil og abstrakte spil.
I gamle dage var der ikke noget som hed Eurogames, men jeg købte alligevel masser af spil fra England og Sverige og Tyskland.

I min barndom regnede vi betegnelsen "selskabsspil" for spil som omhandlende økonomi = Matador, Finans, Skibsreder, Crude, Funkenschlag osv. fordi du ejede et selskab.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Selskabsspil

Post by Frouvne »

Jeg har naturligvis prøvet Resistance. Det fungerer rigtig godt selvom der sjældent bliver så meget feststemning ud af det. Til det formål er Two Rooms and a Boom måske bedre. Har kun prøvet det en enkelt gang. Det gav liv i begge rum selvom opgaven blev grebet meget forskelligt an. Det ene rum tog fuldkommen kontrol over bombe og præsident, hvilket trak lidt ned i den samlede bedømmelse.

Når vi har været til fest har vi ofte bidraget med en quiz eller lignende. Vi har i den forbindelse lavet varianter over henholdsvis Gift Trap, hvor bordene skulle gætte hvad hædersgæsten ønskede / ikke ønskede sig og Timeline, hvor bordene i fællesskab har skullet fremstille en tidslinje over relevante begivenheder.

Jeg har også forsøgt mig med spil som Ricochet Robots, Dixit og Set! i grupper betydeligt større end spillene oprindeligt har været intenderet til og det har i en eller anden forstand gjort dem mere selskabsagtige, da det ofte har tilføjet endnu mere kaos.

Andre spil jeg har haft stor succes med i selskabssammenhænge er Backseat Drawing, hvor man ikke føler sig dum, når man tegner, som man kan i andre tegnespil og Telestrations, der har fungeret tilsvarende godt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5123
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 499 times
Been thanked: 548 times

Re: Selskabsspil

Post by Gunness »

Der har været relativt stor succes med Dixit og Timeline (Inventions-udgaven er nok den lettest tilgængelige). Resistance er i princippet rigtig sjovt, men det kan hurtigt komme til at trække lidt ud, eller man kommer til at spille med nogen, der ikke rigtig fanger idéen.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Selskabsspil

Post by Mik »

Frouvne wrote:Jeg har også forsøgt mig med spil som Ricochet Robots, Dixit og Set! i grupper betydeligt større end spillene oprindeligt har været intenderet til og det har i en eller anden forstand gjort dem mere selskabsagtige, da det ofte har tilføjet endnu mere kaos.
Jeg har spillet Ricochet Robots med op til 50 spillere via video, og det var ikke mere kaotisk end med 4. Først med et svar får lov til at vise løsningen over kameraet, og får et point hvis det er rigtigt. Og folk kunne komme og gå som de ville. Nogle blev stående over flere baner, menes andre kom og gik. Det fungerede fint.
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Selskabsspil

Post by netsapiens »

Timeline har jeg brugt i en række henseender, og det har været en KÆMPE succes, og er altid blevet fulgt op af et "hvor kan jeg købe det?".
Og lad mig bare røbe at INTET har solgt som Timeline i år, selv hvis jeg tæller alle fem hver for sig er de rekord store i antal.
Sjovt at Gunness nævner Inventions som den lettest tilgængelige, for jeg har faktisk kunder/folk i to lejre: Dem der synes de mere abstrakte og langsigtede er de sjoveste (Historical og Inventions). Og så de der synes de kortsigtede er sjovere (Music & Cinema), fordi de rent faktisk har en intuitiv forståelse af hvor gamle tingene er.

Derudover har spil som Det Dårlige Selskab / Cards Against Humanity og Ordet Fanger været med til at bringe selsskabsspil tilbage fra videns-spillets afgrund, hvilket jeg er rigtig glad for.
Werewolf og Resistance tæller også som selskabsspil hos mig, og der har jeg været overrasket over hvor svært det faktisk er for folk at fatte Resistance. Altså spilmekanisk er det intet problem, men taktik og strategi lader til at unddrage flere end jeg ville tro.

Jeg har stadig en drøm om at få Mascarade på bordet, men chancen har ikke budt sig endnu.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Selskabsspil

Post by jondifool »

Jeg har vist opfundet min egen betegnelse som jeg kalder ballade spil, som jeg bruger meget som guru på bastardcafe- prøve at lure om folk er til interaktion, ballade og være opmærksomme på hvad der sker, eller om de mere er til at gå til og fra spillet,og være mere causal med hvad der sker.
Der er en masse spil hvor du sagtens kan være væk (i mere end en forstand ) i et par runder uden at der sker noget ved det. Og så er der andre spil hvor spillet bare bliver bedre jo mere på alle er.

i bastard cafeen har vi en liste over 30 spil der er gratis at spille og som det forventes at guru kan klare de fleste af - de er valgt udfra et ønske om at ramme bredt i tema , samt være nogenlunde nemme at gå til.
Jeg vil mene at de ikke er en dårlig liste at finde nogle selvskabspil i til forskellige lejligheder, som man også selv kunne have lyst til at spille! (der er dog en stor mangel på quiss spil her)

7 wonders
The adventures
Alien frontiers
Bamboleo
Blood bowl team manager
Bohnanza
Camel up
Carcasoone
Cash'n guns
Dixit
Dominion
Eldrith horror
Galaxy trucker
Hanabi
Hey thats my fish
King of tokyo
Libertalia
Love letter
Lords of waterdeep
Memoir 44
Pandemic
Puerto Rico
Rampage
Red dragon inn
Room 25
Settlers
Shadow hunters
Small world
Targi
Ticket to ride

håber at den kan bruges til noget
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Selskabsspil

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:[...] Sjovt at Gunness nævner Inventions som den lettest tilgængelige, for jeg har faktisk kunder/folk i to lejre: Dem der synes de mere abstrakte og langsigtede er de sjoveste (Historical og Inventions). Og så de der synes de kortsigtede er sjovere (Music & Cinema), fordi de rent faktisk har en intuitiv forståelse af hvor gamle tingene er. [...]
Med fare for at det siger mere om mig end om spillet, mener jeg også klart at Inventions og dernæst History er de spil, der er lettest tilgængelige. For mig ryger man i Music / Cinema over i quiz-genren, hvor man næsten skal kende det præcies svar, da tidslinjen bliver så sammenpresset som den gør. I Inventions kommer man langt med lidt snus-fornuft, når man skal vurdere om den ene ting dukkede op før den anden.
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Selskabsspil

Post by netsapiens »

Frouvne wrote:
netsapiens wrote:[...] Sjovt at Gunness nævner Inventions som den lettest tilgængelige, for jeg har faktisk kunder/folk i to lejre: Dem der synes de mere abstrakte og langsigtede er de sjoveste (Historical og Inventions). Og så de der synes de kortsigtede er sjovere (Music & Cinema), fordi de rent faktisk har en intuitiv forståelse af hvor gamle tingene er. [...]
Med fare for at det siger mere om mig end om spillet, mener jeg også klart at Inventions og dernæst History er de spil, der er lettest tilgængelige. For mig ryger man i Music / Cinema over i quiz-genren, hvor man næsten skal kende det præcies svar, da tidslinjen bliver så sammenpresset som den gør. I Inventions kommer man langt med lidt snus-fornuft, når man skal vurdere om den ene ting dukkede op før den anden.
Jeg er ikke uenig. Min observation er faktisk at det er sjovt at nogle mennesker foretrækker quiz-elementet over gætte-elementet (for det ender jo hurtigt med at være et gæt om kanylen blev opfundet før eller efter gatlingen), og omvendt.

Og så som et lille kuriosum havde en af mine venners niece, som gave til hans 45 års fødselsdag lavet et lille hjemmelavet timeline, med events fra familiens liv. Det var faktisk en rigtig sjov ide som gave :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Selskabsspil

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:[...] Jeg er ikke uenig. Min observation er faktisk at det er sjovt at nogle mennesker foretrækker quiz-elementet over gætte-elementet (for det ender jo hurtigt med at være et gæt om kanylen blev opfundet før eller efter gatlingen), og omvendt. [...]
Der bliver helt sikkert meget ofte tale om gæt. Det jeg godt kan lide ved dette spil er, at der heldigvis ofte er tale om et kvalificeret gæt.
netsapiens wrote:[...] Og så som et lille kuriosum havde en af mine venners niece, som gave til hans 45 års fødselsdag lavet et lille hjemmelavet timeline, med events fra familiens liv. Det var faktisk en rigtig sjov ide som gave :)
Super-hyggeligt! En rigtig betænksom gave.

Til vore kobberbryllup - jeps, så længe har vi været gift - havde vil udprintet billeder fra nationale og internationale begivenheder i de 12½, som man rundt om bordene i fællesskab skulle forsøge at finde kronologien i.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5123
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 499 times
Been thanked: 548 times

Re: Selskabsspil

Post by Gunness »

netsapiens wrote:Werewolf og Resistance tæller også som selskabsspil hos mig, og der har jeg været overrasket over hvor svært det faktisk er for folk at fatte Resistance. Altså spilmekanisk er det intet problem, men taktik og strategi lader til at unddrage flere end jeg ville tro.
Af samme grund har jeg komplet droppet at prøve Resistance: Avalon-udgaven med ikke-spillere. Folk har svært nok ved at forstå, hvad de skal i grundudgaven - så hjælper yderligere taktiske overvejelser om "hvem ved hvad" ikke :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply