De mest fortærskede brætspilstemaer

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Gunness »

Det var derfor, jeg skrev "bare" have det sjovt. Ligesom at se en popcornfilm eller sætte sig op i en rutschebane. Måske er det ikke voldsomt intellektuelt stimulerende, men det er sjovt mens det varer.
I dette tilfælde kan jeg ikke se, at jeg har udelukket, at de mere "seriøse" brætspil kan være sjove?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Mik »

Fod wrote:Jeg ved at der er mange er dybt uenige med mig her. Men jeg er selv godt og grundigt træt af tog-spil.

Tog er kedelige! De er kedelige at vente på. De er kedelige at køre med. De er kedelige at kigge på. De er kedelige at høre på. Og så er de kedelige at spille med.

Jeg synes faktisk at der er en del gode spil med tog-tema. Desværre er tog-delen en så altoverskyggende dræber, at jeg ikke kan få mig selv til at spille dem.

Fik jeg nævnt at jeg synes tog er kedelige?
Tyske forlag var af den opfattelse at togspil ikke sælger. Derfor var helt umuligt at præsentere dem for et spil med togtema - lige indtil Days of Wonder overraskede alle ved at vinde Spiel des Jahres med Ticket to Ride!

Personligt har jeg intet imod temaer. Selv det mest fortærskede tema er bedre end slet intet tema, og personligt er jeg slet ikke færdig med at bygge middelalderkirker endnu. Det er mere sammensætningen jeg fokuserer på: et godt eksempel er Turn & Taxis. Efter at have læst reglerne tænkte jeg: "endnu en "bygge kæde"-klon á la Kardinal und König, men på trods at alle mekanikker er velkendte var spillet alligevel overraskende underholdene.

Så jeg forbeholder mig åbent overfor alt!
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Stony »

Fair nok. Men det ændrer nu ikke ved mit oprindelige synspunkt, mht til spil der ikke har ret meget andet end temaet at byde på, som du gik lidt på klingen. Jeg forstår ikke at personlige holdninger om at zombier/katedraler/tog er fortærsket/kedeligt, kan være et gangbart personligt synspunkt, men et udsagn om spil der ikke har andet end tema ikke er...?

*shrugs*
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Larsine »

Personligt synes jeg der er lavet alt for mange spil med abstrakte temaer.

Helt ærlig hvor sjovt er det at spille hvide brikker mod sorte brikker (go, dam, mølle, abalone, backgammon, othello, etc.) eller det ene kortspil efter det andet (whist, poker, 500, bridge, mahjongg, etc.), eller flere farver mod flere farver (ludo, kinaskak, blokus, etc.)

:lol:
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Gunness »

@Steen: Jeg forstår ikke dit ræsonnement. Vi diskuterer netop tema. Hvis der er temaer, man er træt af, må det også følge, at spiltema er noget, man går op i.
At der så er spil, der er for meget tema og for lidt mekanisme, det er vel en helt anden diskussion - som man passende kan tage med dem, der går meget op i mekanismer.

Nå, EOD herfra.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Helle »

Stony wrote:
Gunness wrote:@Steen: Hvad er der nu galt i at lege med dukker?
I princippet ikke noget. Men lad venligst være med at pakke det ind som et brætspil.
Så vidt jeg husker legede vi dukkehus med Cluedo, da knægten var lille!
Så i mangel af bedre....

Men ellers tror jeg bare, at alt hvad der lugter af for meget tema skræmmer mig lidt ... Og krig i særdeleshed.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Gunness »

Skræmmer? Hvorfor? Jeg er med på, at man kan finde det ligegyldigt, men ligefrem skræmmende?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Sir William »

Larsine wrote:Personligt synes jeg der er lavet alt for mange spil med abstrakte temaer.

Helt ærlig hvor sjovt er det at spille hvide brikker mod sorte brikker (go, dam, mølle, abalone, backgammon, othello, etc.) eller det ene kortspil efter det andet (whist, poker, 500, bridge, mahjongg, etc.), eller flere farver mod flere farver (ludo, kinaskak, blokus, etc.)

:lol:
Mahjongg er ikke et kortspil :wink:
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Larsine »

Sir William wrote:Mahjongg er ikke et kortspil :wink:
Vel er det så, kortene er bare lidt anderledes udformet (lidt tykkere, lidt mindre, andet material), men det er i bund og grund bare en variant af 500/rummy, eller de er en variant af mahjongg, alt efter hvornår man påstår at mahjongg er opstået.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Helle »

Gunness wrote:Skræmmer? Hvorfor? Jeg er med på, at man kan finde det ligegyldigt, men ligefrem skræmmende?
Skræmmer i forstanden 'skræmmer væk', at jeg på forhånd er lidt forudindtaget.
Temaet kan uanset underliggende indhold gøre, at jeg ikke har lyst til et spil, selvom det med et andet tema kunne have været indbydende. Det kan være lidt træls at have det sådan, især når ens mand tror, at spillet kunne være noget, men det virkelig kan være svært at tage sig sammen til at få prøvet.

Samtidig kan spil med meget tema og historie ofte godt virke lidt tynde på selve spildelen - og så kræver de rigtigt meget af selskabet. Jeg husker stadig spil som Dune, Ringenes Herre og Arkham horror, som nogle lidt forvirrende spil, hvor der var meget nede tid (eller meget tid i intetheden!) og hvor det med at spille, tage beslutninger og optimere ikke var så fremtrædende. Ringenes herre som vi har spillet flere gange virker meget som ... Kan vi eller kan vi ikke levere de symboler vi skal? Jamen hvilke kort har vi fået på hånden af de prædefinerede rundekort. Det er selvfølgelig noget karikeret, men alligevel.

Det samme gjaldt for Mansions of Madness, som jeg har spillet 10-12 gange... Men det handler mest om, hvad vej vil du gå og hvem vil du skyde på. Men vi spillede det som familieludo. Drengene spillede mod mig og så blev det lidt - om ikke dukkehus - så i det mindste mere action end egentlig spil.

Både Robinson og Cast Aways synes jeg er hyggelige for historiens skyld, og spiller dem meget gerne, men selve spildelen er ikke så fremtrædende endda. Hvilket er ok, fordi vi som oftest har nogle fantastisk hyggelige aftner med spillene.

Jeg har ikke noget imod de helt abstrakte spil, men foretrækker noget midt imellem.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Gunness »

Ok, de argumenter kan jeg sagtens forstå :)
Lige netop Robinson synes jeg faktisk har en virkeligt velintegreret spildel, men det er nok meget en temperamentssag.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Helle »

Gunness wrote:Ok, de argumenter kan jeg sagtens forstå :)
Lige netop Robinson synes jeg faktisk har en virkeligt velintegreret spildel, men det er nok meget en temperamentssag.
Måske er det for længe siden, at jeg har spillet det. Cast Aways har været det, jeg har spillet på det seneste - men jeg vil da straks indkalde nogen til en gang Robinson!
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Gunness »

Jeg stiller gerne op :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Frouvne »

Helle wrote:
Gunness wrote:Ok, de argumenter kan jeg sagtens forstå :)
Lige netop Robinson synes jeg faktisk har en virkeligt velintegreret spildel, men det er nok meget en temperamentssag.
Måske er det for længe siden, at jeg har spillet det. Cast Aways har været det, jeg har spillet på det seneste - men jeg vil da straks indkalde nogen til en gang Robinson!
Gunness wrote:Jeg stiller gerne op :)
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island – Voyage of the Beagle (Vol. 1)? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Helle »

Frouvne wrote:
Helle wrote:
Gunness wrote:Ok, de argumenter kan jeg sagtens forstå :)
Lige netop Robinson synes jeg faktisk har en virkeligt velintegreret spildel, men det er nok meget en temperamentssag.
Måske er det for længe siden, at jeg har spillet det. Cast Aways har været det, jeg har spillet på det seneste - men jeg vil da straks indkalde nogen til en gang Robinson!
Gunness wrote:Jeg stiller gerne op :)
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island – Voyage of the Beagle (Vol. 1)? :D
Super. Din kone og jeg har talt om, hvornår I ville spille en fredag - det kunne jo komme på programmet? :D
Post Reply