De mest fortærskede brætspilstemaer

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Frouvne »

Hvilke temaer syntes I, der er de mest fortærskede i brætspil? Ægypten, renæssance... der er vist mange muligheder.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Goblen »

Frouvne wrote:Hvilke temaer syntes I, der er de mest fortærskede i brætspil? Ægypten, renæssance... der er vist mange muligheder.
Synes den er svær fordi fortærsket er et meget negativt ladet ord. Synes egentlig ikke at et tema kan blive fortærsket så længe spillet er godt. Jeg er tilhænger af et fedt tema, og selvom jeg holder af spil som Tsuro og Qin der bliver lidt abstrakte med et påklistret tema er det stadig spil som Dead of Winter, Sentinels of the Multiverse osv. som jeg synes er bedst. Der hvor jeg kan leve mig ind i temaet.

/Brian
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by netsapiens »

zombier

Jeg gider ikke engang uddybe det, så træt er jeg af zombier.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Gunness »

Byg et eller andet i middelalderen - slot, kirke etc. Hold da fest, hvor er det kedeligt :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by JoelP »

netsapiens wrote:zombier

Jeg gider ikke engang uddybe det, så træt er jeg af zombier.
Vil du sige at du endda føler dig så træt og sløv, at du bare får lyst til at spise folks hjerner?
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by JoelP »

Jeg er træt af den der eurogame-ting med, at spillene altid handler om at imponere en eller anden konge/lensbaron/diktator/prins (Er det et tema? Gælder det?). Kan man nu ikke bare bytte den ene slags farvede klodser med en anden slags farvede klodser for sin egen skyld?
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Jens_Hoppe »

Jeg elsker tema, og der er ikke rigtigt noget tema jeg er træt af. At det mekaniske fungerer er langt vigtigere for mig...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Andrea »

Gunness wrote:Byg et eller andet i middelalderen - slot, kirke etc. Hold da fest, hvor er det kedeligt :)
Dammit! Nu er jeg igen enig med Gunness! :shock: :lol:
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Fod »

Jeg ved at der er mange er dybt uenige med mig her. Men jeg er selv godt og grundigt træt af tog-spil.

Tog er kedelige! De er kedelige at vente på. De er kedelige at køre med. De er kedelige at kigge på. De er kedelige at høre på. Og så er de kedelige at spille med.

Jeg synes faktisk at der er en del gode spil med tog-tema. Desværre er tog-delen en så altoverskyggende dræber, at jeg ikke kan få mig selv til at spille dem.

Fik jeg nævnt at jeg synes tog er kedelige?
- Nick
Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Mikkel »

Fod wrote:Jeg ved at der er mange er dybt uenige med mig her. Men jeg er selv godt og grundigt træt af tog-spil.

Tog er kedelige! De er kedelige at vente på. De er kedelige at køre med. De er kedelige at kigge på. De er kedelige at høre på. Og så er de kedelige at spille med.

Jeg synes faktisk at der er en del gode spil med tog-tema. Desværre er tog-delen en så altoverskyggende dræber, at jeg ikke kan få mig selv til at spille dem.

Fik jeg nævnt at jeg synes tog er kedelige?
+1
Thumps up
Like

Fik jeg nævnt at jeg er enig?
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Stony »

Alle spil der "oser af tema" men har et næsten ikke-eksisterende spil nedenunder. Nogle af dem læner sig op ad "at lege med dukker".

Sagt på en anden måde: Temaet kan godt fænge mig, men det er ikke ret meget der afskrækker mig. Det er efter min mening ikke det vigtigste.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Gunness »

Fod wrote:Jeg ved at der er mange er dybt uenige med mig her. Men jeg er selv godt og grundigt træt af tog-spil. Tog er kedelige!
+2

Brass er undtagelsen, ellers kan alle de mange futfut-spil for min skyld godt køres i remise.

@Steen: Hvad er der nu galt i at lege med dukker?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Stony »

Gunness wrote:@Steen: Hvad er der nu galt i at lege med dukker?
I princippet ikke noget. Men lad venligst være med at pakke det ind som et brætspil.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Gunness »

Det kommer vel an på, hvad man gerne vil opnå ved at spille - er det udelukkende en mulighed for at få trænet sine mentale muskler, eller kan det også bruges som anledning til "bare" at have det sjovt? Nå, det er vist en diskussion til en anden gang.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: De mest fortærskede brætspilstemaer

Post by Stony »

Du har ret. Med de spil jeg foretrækker, så har jeg det aldrig sjovt når jeg spiller brætspil.
Sidst spillet:
Image
Post Reply