Valgkamp og politik som tema i spil

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Valgkamp og politik som tema i spil

Post by Frouvne »

Så er vi inde i den afsluttende fase af valgkampen og det er et tema der tiltaler mig meget i brætspil. Die Macher er for mig selve indbegrebet af et spil, der håndterer dette tema. Vi får det gerne spillet en gang om året og flere gange har det været i sammenhæng med Djengis Con. Et lidt tørt og halvlangt spil - det sidstnævnte har vi taget konsekvensen af og spiller som oftest den officielle variant, der skærer de sidste runder af spillet. Die Macher er mekanisk meget strømlinet og er derfor slet ikke så utilgængeligt, som jeg tror mange opfatter det. Tematisk har man formået at få indarbejdet mange af de vigtige områder i.f.m. en valgkamp; forholdet mellem at tilpasse sig folket holdninger men også at udøve indflydelse på hvilke temaer, der skal være centrale, forholdet til pressen, at sikre sig økonomisk støtte, prioritering af hvilke delstater, man vil sætte stærkest ind i, muligheden for at lave beskidte tricks osv. Et fantastisk spil - særligt hvis man har en ældre udgave af spillet, så man ikke skal slås med at aflæse Valley Games' håbløse illustrationer.

Det eneste spil med valgtema, jeg har spillet mere end Die Macher er to-spillers spillet Campaign Manager 2008, der er en endnu større abstraktion end Die Macher, men som jeg dog stadig syntes fungerer set i lyset af at det har en langt mere overkommelig spilletid. Vi er aldrig nået til at inkludere den indledende draft-del, som jeg er sikker på ville gøre spillet endnu bedre. Så absolut et spil, der har været en god investering for mig selvom oplevelsen nok er lige abstrakt nok. 1960: The Making of the President er noget mindre abstrakt, men af en eller anden grund blev jeg aldrig helt solgt til spillet. Jeg fik kun spillet det nogle få gange og det var i sig selv nok det største problem, da jeg tror, at bedre kendskab til kort og mekanikker ville have højnet udbyttet af spillet væsentligt.

Et andet spil, hvis tema er den politiske beslutningsproces og altså ikke selve valget er Founding Fathers, som jeg også syntes fungerede rigtig fint. Her handler det om at øve indflydelse på udfærdigelsen af den amerikanske forfatning. Her får man masser af interaktion med de øvrige spillere og oplevelsen af intensitet i et spil der på godt og ondt er mere taktisk end strategisk.

Er det et tema i brætspil, der også tiltrækker jer andre, hvilke spil kender I til og hvilke er jeres favoritter?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Valgkamp og politik som tema i spil

Post by Gunness »

Et utroligt spændende tema, og noget jeg så afgjort gerne så mere til.

Die Macher er godt og intenst, men også bare laaaangt - selv når man høvler et par runder af. Men det rammer virkelig godt dilemmaet i at prøve at holde fast i en partilinje, samtidig med, at man efter bedste evne lefler for vælgernes notorisk omskiftelige holdninger.
Founding Fathers har jeg kun prøvet en gang. Iflg. mine noter var det udmærket, men lidt for abstrakt. Men det kan tænkes, at det vinder ved et ekstra forsøg.
1960 led nok lidt under at være opfølger til et så fantastisk spil som TS - de forskellige events ("Nixon glemte at barbere sig!" "Kennedy forstuver armen!!") er bare lidt...tamme, når man lige har siddet med klodens overlevelse i sine hænder, og så er scoringssystemet ikke nær så godt. Men forsøget på at emulere vælgertilslutningen i de forskellige stater fungerer nu fint.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Valgkamp og politik som tema i spil

Post by Jens_Hoppe »

Jeg synes ikke det er et specielt spændende tema, og har derfor ikke i nogen særlig grad dyrket de hidtil nævnte spil.

Jeg har dog i tidernes morgen haft rigtig gode oplevelser med både Kremlin og Republic of Rome.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Valgkamp og politik som tema i spil

Post by Frouvne »

I Martin Wallace's Liberté får den franske revolution lov til at udfolde sig i et lækkert area-majority spil, hvor to sudden death-kriterier er med til at sikre, at man hele tiden må være oppe på tæerne. Og så glæder jeg mig vildt meget til at prøve Mark Hermans kommende spil Churchill, hvor de politiske konflikter udfolder sig mellem sejrherrerne i den sidste fase af 2. V.K.
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Valgkamp og politik som tema i spil

Post by BlueSwan »

Det fedeste tema overhovedet for en politik-nørd som mig. Har desværre kun prøvet 1960, men vil meget gerne prøve andre spil i genren, særligt Die Macher.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Valgkamp og politik som tema i spil

Post by zutcorp »

Jeg har spillet det gratis terningespil som papskubber nævner her: http://www.papskubber.dk/artikel/valgkamp-til-stregen - det er faktisk ok skægt - men selvfølgelig mere terningespil end valgspil!

Tænker om jeg kan lokke ungerne til et spil på torsdag!
Post Reply