"GENIALT spil, som jeg absolut ikke ønsker selv at eje..."

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

"GENIALT spil, som jeg absolut ikke ønsker selv at eje..."

Post by Frouvne »

Jeg åbner ballet i Ugens tema med et citat af en kommentar fra Mik, der faldt tidligere på ugen: "GENIALT spil, som jeg absolut ikke ønsker selv at eje..." Umiddelbart undredes jeg over kommentaren, men ved nærmere eftertanke, giver den måske meget god mening. Det kan være, at spillet er alt for dyrt, at det fylder alt for meget, er svært opdriveligt, at der allerede er folk i ens spilgruppe der ejer det og så er der jo spil, hvis originalitet og måske endda genialitet man godt kan anerkende uden at det i øvrigt tiltaler én, måske på grund af temaet, spilletiden, støjniveauet eller noget helt andet. Har I nogen eksempler på spil om hvilke I kan sige: "GENIALT spil, som jeg absolut ikke ønsker selv at eje..."
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: "GENIALT spil, som jeg absolut ikke ønsker selv at eje..

Post by Larsine »

Krokinole. Måske ikke ligefrem genialt, men i hvert fald et rigtig godt spil. Som regel sjovt, spændende, interessant osv. Og så ser det skide godt ud, sådan rent håndværksmæssigt.

Men jeg vil simpelt hen ikke vide hvor jeg skulle opbevare det, og det vil sikkert kun blive spillet få gange om året.

Derfor ønsker jeg ikke selv at eje det, selvom jeg synes det er fantastisk.
Last edited by Larsine on Mon Sep 21, 2015 2:43 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: "GENIALT spil, som jeg absolut ikke ønsker selv at eje..

Post by Frouvne »

Godt eksempel, Larsine. For mig er det et genialt spil men også et spil, jeg må have. Men til gengæld ligger det lige nu midt på stuegulvet ... Det er ikke en holdbar løsning... i hvert tilfælde ikke når Helle forhåbentlig snart kommer hjem igen! :wink:
frouvne, administrator

Image
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: "GENIALT spil, som jeg absolut ikke ønsker selv at eje..

Post by BACON! »

Nu fortolker jeg måske emnet lidt når jeg læser det som at eje den udgivne udgave af et spil...
For mig er et problem nogen gange at det fysiske indhold i et spil er meget lille i forhold til prisen, eller også kan det være så sprog fast at jeg ikke kan spille det med folk jeg kender som er i målgruppen. Jeg vil normalt gerne betale for et spil for at støtte udgiveren og designeren, men jeg er ikke lavet af penge så det kan jeg ikke altid gøre.
En normal omgang The Resistance kan spilles med et normalt sæt spillekort, det tog ingen tid at lave en javascript udgave af Spyfall som oven i købet relativt nemt kan udvides med flere lokationer og Codenames har sparet mig for besværet med at lave en app til spymaster'ne.
Der ryger lidt balance ved at bruge tilfældige ord i Codenames, men det fungerer fint alligevel.
Det er alle tre spil som jeg godt kan finde på at spille ind i mellem, men som jeg aldrig ville købe. Især Codenames lider under at jeg ville være nødt til at lave danske kort istedet for de engelske, så jeg springer "køb spillet" leddet over og går direkte til "lav danske kort".
Det eneste problem jeg har er den lidt dårlige smag i munden over at jeg bruger deres regelsæt, men det komme jeg hurtigt over når jeg tænker på at de ikke mistede et salg fordi jeg aldrig ville købe spillet alligevel. Og fordi jeg holder mine digitale løsninger for mig selv.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: "GENIALT spil, som jeg absolut ikke ønsker selv at eje..

Post by Mik »

Frouvne wrote:Jeg åbner ballet i Ugens tema med et citat af en kommentar fra Mik, der faldt tidligere på ugen: "GENIALT spil, som jeg absolut ikke ønsker selv at eje..." Umiddelbart undredes jeg over kommentaren, men ved nærmere eftertanke, giver den måske meget god mening. Det kan være, at spillet er alt for dyrt, at det fylder alt for meget, er svært opdriveligt, at der allerede er folk i ens spilgruppe der ejer det og så er der jo spil, hvis originalitet og måske endda genialitet man godt kan anerkende uden at det i øvrigt tiltaler én, måske på grund af temaet, spilletiden, støjniveauet eller noget helt andet. Har I nogen eksempler på spil om hvilke I kan sige: "GENIALT spil, som jeg absolut ikke ønsker selv at eje..."
I mange år var Crokinole i kategorien. Men jeg ærgerede mig hver gang jeg kom til Essen, over jeg fik købt mig et spil dengang min tyske bekendte stadig solgte dem, så til sidst valgte jeg alligevel at købe et fra hans snedker på Crokinole.de - og det har jeg absolut ikke fortrudt.

I år har det nederlandske firma, 999 Games, lavet Mega-Civilisation, som er stort og dyrt og kan klare op til 15 spillere. Da det blot er en udvidet version af Francis Treshams gamle spil, som jeg i forvejen har to versioner af, må jeg erkende at det nok ikke burde indgå i min samling - men det kribler...
Image
ThomasLund
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 25
Joined: Thu Jan 15, 2015 3:36 pm

Re: "GENIALT spil, som jeg absolut ikke ønsker selv at eje..

Post by ThomasLund »

Twilligt Imperium går vel ind under den her. Et spil som de fleste savler over, men som de færreste har et liv der efterlader plads til at spille det mere end en gang om året max.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: "GENIALT spil, som jeg absolut ikke ønsker selv at eje..

Post by Mik »

Et spil som spiller en gang året, kan vel sagtens være et man burde eje...?
Image
Post Reply