Hvordan ville du rangere BGG's top 10 spil indbyrdes?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvordan ville du rangere BGG's top 10 spil indbyrdes?

Post by Frouvne »

I skrivende stund ser top 10 på Boardgamegeek således ud:

1. Twilight Struggle
2. Pandemic Legacy
3. Terra Mystica
4. Caverna: The Cave Farmers
5. Through the Ages: A Story of Civilization
6. Puerto Rico
7. Agricola
8. The Castles of Burgundy
9. Mage Knight Board Game
10. Android: Netrunner

Hvis du skulle rangere spillene i forhold til hinanden, hvordan ville din rangering så se ud? Og meget gerne et par ord om hvorfor. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvordan ville du rangere BGG's top 10 spil indbyrdes?

Post by Goblen »

Frouvne wrote:I skrivende stund ser top 10 på Boardgamegeek således ud:

1. Twilight Struggle
2. Pandemic Legacy
3. Terra Mystica
4. Caverna: The Cave Farmers
5. Through the Ages: A Story of Civilization
6. Puerto Rico
7. Agricola
8. The Castles of Burgundy
9. Mage Knight Board Game
10. Android: Netrunner

Hvis du skulle rangere spillene i forhold til hinanden, hvordan ville din rangering så se ud? Og meget gerne et par ord om hvorfor. :D
Det er desværre ikke dem alle jeg har prøvet, så jeg rangerer kun dem der er prøvet :-) :

1. The Castles of Burgundy - dette spil er bare fantastisk. Hele idéen med at placere terningerne for at få det optimale ud af din by er bare rigtig godt. Det er et spil alle kan spille, og jeg har endnu ikke mødt nogen der ikke kunne lide det. CoB og Terra Mystica er de eneste to spil jeg har ratet til 10/10 på BGG.
2. Terra Mystica. En af de "tunge" spil jeg har spillet allermest. Det har super høj genspilningsværdi, og der er så mange ting at prøve. Opbygningen med at være afhængig af andre og samtidig skulle blokere dem er fed. De forskellige strategier er fed :-)
3. Android: Netrunner. Får ikke spillet det nok. Min bror og jeg ville starte, men han er ikke rigtig kommet i gang med det. De fleste elsker at spille runners, jeg er selv meget mere til Corp.
4. Puerto Rico. Først for nylig jeg stiftede bekendtskab med det, og kan læse på posts på BGG og her at jeg ville være en af de irriterende nybegyndere der ødelagde spillet, men det ændrer ikke på at jeg synes det er sjovt at bygge sin plantage op, og optimere på drift. At du kun har et valg der er dybt afhængigt af den forrige synes jeg er sjovt.
5. Caverna. For kedeligt synes jeg, og for langt. Nu blev jeg bedt om at rate det :mrgreen:
6. Mage Knight. Spillede det en gang med boardgamer Claus og en af hans spillegrupper. Synes det var for langt, og blev lidt ærgerlig over at man kan vinde spillet på ikke at udforske. Jeg var meget aktiv i at fare rundt, og det tabte jeg på.

Har Pandemic Legacy men har endnu ikke spillet det. Skrevet et andet sted som jeg husker det, men jeg regner med at tage tre gamle folkeskole-venner og teste det med dem.

/Brian
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvordan ville du rangere BGG's top 10 spil indbyrdes?

Post by JoelP »

1: Twilight Struggle. Fordi det er et mesterværk i spænding og geniale mekansimer, samtidig med at man fornemmer temaet stærkt.

2: PanLegacy. Fordi det er den bedste spiloplevelse jeg har haft med noget brætspil. De eneste grunde til at det ikke slår TS er genspilbarheden og så det, at det trods alt stadig er pandemic under det hele, et spil som er fint nok, men ikke sindsoprivende. Med ændrigerne kan det dog noget, som jeg ikke har oplevet noget sted før. Der bliver en hel anden spænding, når alle ens valg har konsekvenser.

3: Agricola. Med højest 3 spillere dog, første gang jeg spillede det var med 5, hvoraf de 3 gik AP amok. Så kedeligt. Men har spillet en del 2 player og der åbner spillet virkelig op. Forskelligt fra spil til spil pga kortene, noget som opfølgeren mangler hårdt.

4: Puerto Rico. Ved godt at det får en del hug pga at man åbenbart kan optimisere på bekostning af nybegyndere. Det problem har jeg bare aldrig oplevet, sikkert fordi dem jeg normalt spiller med bedre kan lide at udforske end hård min/max. God maskinopbygning, fin eskalering, godt spil. Især med den lækre jubilæumsudgave.

5: Through the Ages. Jeg er til falds for civ spil, dette ender dog tit skævt pga militæret. Har fået den nye udgave som skulle være bedre.

6: Mage Knight. Helt genialt solo spil, men simpelthen for langt og solitært med flere.

7: Terra Mystica. Fint nok spil, men lidt tørt. Kan godt se hvorfor det er populært, men det fik aldrig rigtigt mit pis i kog.

8: Caverna. AKA stefan feld versionen af Agricola. Væk er spændingen i forbindelse med harvests og fodring af sine medarbejdere. Det er fint med tile laying mekanismen i hulerne, men jeg savner kortene fra Agricola.

9: Android Netrunner. Kunne rigtig godt lide det da det lige kom frem, men synes helt klart det er overgået af Star Wars: LCG og Game of Thrones 2nd ed LCG. Fint med asymetriske fraktioner, men ellers lidt for tungt i røven.

10: Castles of Burgundy. Listens svageste spil. Ideen med terningeme er god og der er mange gode tanker, men spillet fejler totalt i pointfordelingen. Det føles lidt ligegyldigt hvad man laver i spillet, man ender altid med 200+ point, fordi alt giver ca samme antal point. Lav en lille mark i starten til samme antal point som en stor til sidst. mangler eksalering, spænding og formål og er alt alt alt for langt med mere end 2 spillere. Måske en anden designer kan redesigne det, så det bliver mere kompakt. Gerne en, som ikke er så forhippet på, at ingen skal føle sig bagud, at man får 4 point for bare at klø sig i skridtet eller nyse.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvordan ville du rangere BGG's top 10 spil indbyrdes?

Post by BlueSwan »

Desværre har jeg ikke prøvet Pandemic Legacy endnu, men det står på hylden. Her en hurtig rangering, inddelt i grupper.

Rating: 10/10
1. Android: Netrunner
Nok mit alltime yndlingsspil, men det er svært at følge med når man er væk fra miljøet. Helt klart et spil der bliver bedre desto mere intenst man spiller det. I virkeligheden har jeg jo ikke tid til at spille et "lifestyle" spil som Netrunner, når der nu er så mange andre spil jeg også skal spille. Men fantastisk godt, det er det virkelig. Har ikke spillet siden en gang i foråret.

2. Twilight Struggle
Mit yndlingsspil for tiden. Ser altid vildt meget frem til at spille det og spiller det meget gerne MEGET mere. Det er også vigtigt for mig at TS kun bliver bedre desto mere man spiller det. Jeg er efter min korte karriere indenfor brætspil (3 år), blevet mere og mere bevidst om at de tørre eurogames, som jeg ellers instinktivt mest er til, ofte føles kedsommelige efter nogle få spil. Helt anderledes med spil som TS eller Netrunner, der virkelig åbner sig op jo mere man spiller dem.

3. Mage Knight Board Game
Helt fantastisk solospil. Har stadigvæk ikke prøvet at spille det med andre mennesker, men har spillet det omkring 70 gange solo. Jeg troede ikke at jeg var til solospil, indtil jeg prøvede dette. Det gode er jo at du her får en fantastisk spiloplevelse, UDEN at være afhængig af om andre mennesker kan mødes og gider spille det samme som dig. Der er derfor garanti for table time!
-----
Rating: 9
4. Terra Mystica
Var lunken på det i starten, men det er virkelig vokset og udvidelsen er helt fantastisk. Også et af de spil jeg ser meget frem til at spille noget mere.

5. Through The Ages
Har kun spillet det én gang, men jeg var DYBT imponeret. De 4 timer føltes som 2. Meget intenst. Håber at få det spillet noget mere.
------
Rating: 8.5
6. Castles Of Burgundy
Var helt pjattet med det i starten, men efter 10 spil er det måske falmet lidt. Men 10 spil er MEGET for mig. Der er ikke mange euros der er nået derop indtil videre.

7. Puerto Rico
Har kun spillet det én gang, men var stærkt imponeret over designet. Virkelig elegant og et spændende spil, der skal på bordet igen i 2016.

8. Agricola
Super godt worker placement spil. Endnu et spil jeg ikke har fået spillet nok.

----
Rating: 8
9. Caverna
Solidt og sjovt worker placement spil, der bare mangler intensiteten fra Agricola.


Som man kan se synes jeg alle ovenstående spil er meget meget gode spil - de tre øverste er alle i min personlige top 5. Ikke én eneste dud. Pandemic Legacy får svært ved at konkurrere, men lad os nu se.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvordan ville du rangere BGG's top 10 spil indbyrdes?

Post by Frouvne »

1. Puerto Rico - et spil jeg altid har haft stor ærefrygt for. Jeg syntes det er et meget elegant spil. At jeg rangerer det højest har dog ikke en direkte sammenhæng med min egen kærlighed til spillet for jeg stødte ind i det så sent, at det var gennemanalyseret og det ødelagde en del af min fornøjelse ved spillet. Men jeg syntes, det er et super-elegant spil, som de fleste skulle prøve og som jeg regner for en god introduktion til hobbyen, for dem, der gerne vil spille lidt mere seriøst.

2. Terra Mystica - har noget af den samme elegance men er tilpas meget mere abstrakt for mig - ja, jeg æder ikke temaet.

3. Agricola - var jeg fra start af meget skeptisk overfor. Jeg syntes det var meget kaotisk med de mange, mange kombinationsmuligheder som kortene giver. Jeg tabte senere mit hjerte til spillet og syntes idag det er fuldkommen genialt at skulle finde nogle gode kombinationsmuligheder blandt de muligheder der byder sig til i dette spil.

4. Twilight Struggle - er blandt mine absolutte favoritter. Et af de bedst tematiserede spil. I forhold til at være øverst på denne type liste syntes jeg dog stadig at det er lidt for niche-agtigt. Forestiller mig at der er langt større sandsynlighed for at nogle kunne få en dårlig oplevelse med dette spil end de tre forrige.

5. The Castles of Burgundy - jeg holdt meget af spillet indtil jeg spillede et fem-mands spil hvor flere led af AP. Og så vendte jeg aldrig tilbage til spillet. Et udmærket spil - men dog et spil der har forladt min samling.

6. Mage Knight Board Game - har jeg kun prøvet en gang ... og det var drøjt at komme igennem. Et meget intimiderende spil at komme i gang med, som jeg dog drømmer om at kaste mig over solo en gang.

7. Through the Ages: A Story of Civilization - har jeg ligeledes kun prøvet en gang eller to og den megen bookkeeping dræbte det i første omgang for mig. Principielt har det så mange ting, jeg burde holde ... og det kan da være, at jeg skal prøve den nye version en dag.

8. Caverna: The Cave Farmers - tilføjede ikke noget godt til min oplevelse af Agricola. Så jeg foretrækker stadig Agricola og gider ikke bruge tid på dette ellers uden tvivl udmærkede spil.

9. Pandemic Legacy - fed oplevelse. Men mest af alt en oplevelse og det har ligesom de mange spil med tilknyttede Apps og lignende sin tid. Det berettiger i min optik ikke til en plads i toppen af top ti. Men absolut en anbefalelsesværdig oplevelse!

10. Android: Netrunner - skuffede mig fælt. I forvejen er jeg kritisk overfor disse pengemaskiner, men temaet lokkede. Jeg blev skræmt væk efter et par spil, hvor bl.a. det store behov for at bluffe skuffede mig ... og derved sparede jeg i tusindvis af kroner.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvordan ville du rangere BGG's top 10 spil indbyrdes?

Post by Jens_Hoppe »

Jeg tror ikke jeg værdsætter spillene i top 10 i samme grad som mange andre, men der er da nogle gode spil i blandt... ;-)

1. Terra Mystica (10/10) - meget tæt på det perfekte eurogame. Bundsolide mekanismer, og så selvfølgelig med den asymmetri mellem racerne som gør spillet til hvad det er.

2. Puerto Rico (9/10) - glimrende, meget velfungerende euro. At det overhovedet er placeret så højt på BGG som det er, skyldes nok at det udkom i en tid, hvor markedet ikke i samme grad var oversvømmet af tunge euros - udkom det i dag, er det svært at forestille sig at det endte så højt. Men godt er det.

3. Mage Knight Board Game (8/10) - tungt, komplekst, undertiden kedeligt, men samtidig et meget fascinerende bud på en anden måde at lave et taktisk fantasy-spil, som ikke blot er en variation af de plastik-tunge "ryk ligeså mange felter som dine movement points, og slå ligeså mange terninger som din attack rating".

4. Twilight Struggle (8/10) - ganske udmærket spil, som tydeligt er direkte udviklet fra de forskellige card-driven wargames der kom før, men som alligevel forsimpler konceptet i en sådan grad, at det kun er lige og ved, at man overhovedet kan kalde det et krigsspil. I min verden kommer det ikke i nærheden af de første CDG'er (We the People og Hannibal), men det er så afgjort bedre end så mange af de andre!

5. Agricola (8/10) - jeg har kun dyrket dette spil ganske lidt, sammenlignet med mange andre, for så fascinerende synes jeg trods alt ikke det er. Men som klassisk worker placement eurogame fungerer det fint, og så er det et af de spil der har været med til at redefinere begreberne: I gamle dage var "eurogames" lette, familievenlige spil med masser af interaktion spillerne imellem, men omkring Agricola begyndte vi at se den "nye" slags eurogames, designet til spilnørderne.

6. Castles of Burgundy (6/10) - dette spillede jeg vist kun en gang eller to, men husker det som rimeligt kedeligt. Senere har dette indtryk vist sig at gå igen i alle de Feld-spil jeg har prøvet, i en sådan grad at jeg nu bare er holdt op med at spille hans spil.

7-9. Jeg har ikke spillet de følgende:

- Pandemic Legacy ser spændende ud, og jeg glæder mig til at prøve det. Muligheden for at spille kampagne - med ændrede regler og ændret "state" - lyder meget fascinerende. Den mest berygtede del af "legacy" konceptet - det med at ødelægge komponenterne - synes jeg stadig er en gang overhypet bullshit opfundet af folk med tvivlsomme motiver, men derfor kan spillet jo sikkert være meget sjovt. Det bekymrer mig lidt at jeg jo i virkeligheden ikke er den store Pandemic-fan, og uanset hvordan man vender og drejer det, er det her jo bare en måde at komme til at spille en masse Pandemic-lignende spil på. Vil jeg virkelig synes det er sjovt at spille 24 Pandemic-spil med forskellige variant-regler?

- Caverna tror jeg ikke jeg kommer til at spille. I betragtning af hvor Agricola-agtigt det ser ud, og hvor sjældent jeg spiller Agricola, ville jeg slet ikke kunne se Caverna, så langt nede i køen står det. :)

- Android: Netrunner skal jeg heller ikke spille. Jeg er ikke en fan af temaet, jeg er ikke den store fan af rene kortspil, og jeg er i særdeleshed ikke en fan af living card games. Så, nej...

10. Men jeg har spillet Through the Ages (2/10), og det er sgu noget af det værste jeg endnu har været udsat for. Langt og kedeligt, totalt utematisk, massiv nedetid, og med en ucharmerende slå-på-den-svageste mekanisme indbygget. Det ligner et spreadsheet og fungerer præcist som et spreadsheet ville, hvis man ikke havde computere.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvordan ville du rangere BGG's top 10 spil indbyrdes?

Post by BlueSwan »

Frouvne wrote:6. Mage Knight Board Game - har jeg kun prøvet en gang ... og det var drøjt at komme igennem. Et meget intimiderende spil at komme i gang med, som jeg dog drømmer om at kaste mig over solo en gang.
Gør det! Det spil er som skabt til solospil!
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvordan ville du rangere BGG's top 10 spil indbyrdes?

Post by chr88 »

1) Agricola
2) Terra Mystica
3) The Castles of Burgundy
4) Puerto Rico
5) Caverna
6) Through the Ages: A Story of Civilization
7) Pandemic Legacy
8 ) Twilight Struggle
9) Mage Knight Board Game
10) Android: Netrunner

Meget nemt for mig at rangere de spil :)

Agricola og TM er mine yndlingsspil, og enten Burgundy eller Hansa Teutonica følger lige efter, så top 3 er givet... Puerto Rico er også stadig i min top10, selvom jeg ikke har spillet det meget på det seneste. Caverna er et super spil, men blegner dog totalt ift. Agricola - det faktum at setup er helt det samme hver gang, trækker ned ift. Agricola, og det er slet ikke lige så intenst som Agricola, da det er meget nemmere at feede sine workers... Jeg elskede idéen om TtA, men synes militæret havde alt for stor (negativ) betydning. Håber at den nye udgave retter op på det! P:L var en super spiloplevelse med konen, men jeg forstår dog ikke alle de 10'er-ratings - for vil man virkelig spille det spil igen og igen, når kampagnen er færdig? Jeg vil i hvert fald ikke, men Season 2 skal da prøves med konen. TS er et ok spil, men det er bare for langt til min smag, og så HADER jeg det space track, som er totalt luck-based (ja, ved godt at man primært bruger det til at brænde kort af, men det er latterligt, at det er et terningekast der kan betyde en forskel på flere point og abilities - og ja, det har afgjort spil før). Mage Knight er også for langt (og har for meget nedetid), og der er maaaange regler at holde styr på. Og så synes jeg generelt ikke puzzlet i combat er synderligt interessant. Det eneste decideret dårlige spil på listen er A:N... Efter min mening er det et meget kedeligt kortspil, og bluff-elementer fungerer ikke for mig. Man kan desuden være heldig at ramme i drawpilen, eller man kan være uheldig at ens bedste kort er i bunden (som jeg i et af mine spil fik set ved selvsyn, og den erfarne spiller var helt enig). Selvfølgelig vil den bedste spiller vinde oftere, men det er jo tilfældet i de fleste spil... Ser man bort fra Pathfinder, er A:N umiddelbart det spil, jeg mindst vil spille i top 300...
Post Reply