Hvordan virker hype-faktoren ind på din spiloplevelse?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvordan virker hype-faktoren ind på din spiloplevelse?

Post by Frouvne »

I tråden om hvilke spil vi ser frem til i 2016 er der en del snak om Jamey Stegmaiers kommende spil Scythe. Jeg syntes, det er et rigtig godt eksempel på et spil, der i den grad er blevet hypet ... og det skal der ikke nødvendigvis forstås noget negativt med. Jeg fulgte spillet med BGG's overvågningsfunktion i lange tider og var meget benovet over de yderst stemningsfulde illustrationer fra spillet ... men vidste længe ingenting om spillets mekanikker. Som med så mange andre hypede spil var det tæt på at blive et auto-køb ... hvad der er mindre typisk fra hypede spil afstod jeg fra at slå til og købe det, men det er en anden historie... :)

Det jeg kom til at tænke på er, hvordan påvirker en sådan hype jeres spiloplevelse? Der går gerne en rum tid fra spillet begynder at blive omtalt til man modtager det ... særligt når det gælder Kickstarter-spil. Så jeg tænker, at hype vel for producenten også hvis man ser bort fra salgstallene kan have en bagside, når det kommer til, at vi som forbrugere skal bedømme et produkt, vi måske har kunstigt høje forventninger til. For på den ene side kan hype vel være med til at sætte stemningen for oplevelsen og dermed gøre den endnu større men den kan vel også sætte en forventning, der er helt ud over det spillet kan levere. Oplever I mest den ene eller den anden effekt?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvordan virker hype-faktoren ind på din spiloplevelse?

Post by Gunness »

Højt at flyve, dybt at falde :)
Især i forbindelse med KS-projekter kan der ofte danne sig en helt euforisk stemning, hvor backerne får gejlet hinanden op og de mest modtagelige måske forøger deres bidrag væsentligt i forhold til det beløb, de startede med.
Og når man så til sidst modtager produktet, var det måske mere selve processen man lod sig rive med af. Selve spillet har i hvert fald ofte svært ved at leve op til den indledende begejstring, for forventningens glæde er som bekendt den største - og køberne er så meget mere involveret i processen end ved traditionelle spil, at risikoen i alt fald er stor med den type spil.

På den anden side går der typisk så lang tid fra pledge-perioden til spillet faktisk lander i postkassen, at den indledende begejstring har fundet et mere realistisk leje :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvordan virker hype-faktoren ind på din spiloplevelse?

Post by Goblen »

Selv synes jeg faktisk kun at jeg en gang er blevet skuffet over hype omkring et spil, som efterfølgende slet ikke var mig - A Study in Emerald af Martin Wallace. Ellers så indfrier de fleste spil mine forventninger; også når de er hyped-up.

Som skrevet i en anden tråd af en anden så har jeg ikke tiden til at afsøge alt. Hvis et spil virker interessant, så er jeg typisk villig til at tage chancen, og jeg jagter typisk oplevelsen af spillet sammen med andre. Kan se at nogle går meget op i spillemekanismer og det rent tekniske element af spillet. Det er faktisk helt OK, og det er ikke det jeg gør. Hypen er med til at piske stemningen op, og det gør oplevelsen så meget sjovere.

Kan også ses på de ratings jeg giver spil. Den er typisk meget høj fordi jeg har haft en fed oplevelse med spillene.

Det kunne være fedt hvis nogen af jer havde eksempler på spil med meget hype der langt fra indfriede forventningerne, for jeg er også nysgerrig omkring hvad gik galt, og det er jo subjektivt men super interessant.
Post Reply