Hvilket spil har du brugt mest tid på?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvilket spil har du brugt mest tid på?

Post by Frouvne »

Hvilket spil har du brugt mest tid på? Og vel at mærke ikke nødvendigvis ved at spille det, men ved at læse regler, læse artikler om det, snakke om det, analysere det, male figurer osv. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvilket spil har du brugt mest tid på?

Post by Jens_Hoppe »

Puha, det må vist være Magic: The Gathering. Fra spillet kom til Danmark (sidst i 1994?) til slut-halvfemserne var det nærmest min primære hobby, og jeg brugte meget mere tid på MtG end på brætspil. Det var nogle gode år. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvilket spil har du brugt mest tid på?

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Puha, det må vist være Magic: The Gathering. Fra spillet kom til Danmark (sidst i 1994?) til slut-halvfemserne var det nærmest min primære hobby, og jeg brugte meget mere tid på MtG end på brætspil. Det var nogle gode år. :)
Og hvis man medregner den tid, der skulle bruges for at tjene penge til den hobby, så var der vel nærmest tale om et fuldtidsjob! :wink:

Jeg stødte meget sent ind i Magic: The Gathering og det var imens jeg havde brætspil som en generel hobby. Så selvom jeg kom til at bruge meget tid på det i et par år, så blev det ikke altoverskyggende.

Det spil jeg vil tro, jeg har brugt mest tid på er Diplomacy. Og det er såmænd ikke fordi jeg har spillet det vanvittigt mange gange. Men der er skrevet så mange fine artikler - og endda bøger - om spillet; nogle om strategi, nogle om den historiske situation med paralleller til spillet osv. ... og så er det bare et spil, man kan gå at gruble over i lang tid både før og efter. Og så er der slet ikke taget højde for de mange snakker med ens med og modstandere. Spiller man live er det utroligt intenst, men har det foregået via e-mails har diskussionerne op til et enkelt træk ofte taget timevis. Fantastiske oplevelser!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvilket spil har du brugt mest tid på?

Post by Larsine »

Det var nok Warhammer 40.000 (2nd edition). Det var lige den gang internettet for alvor begyndte at blive til noget, og jeg var med på en mailing-liste hvor der kom tæt på 500 indlæg om dagen, enkelte dage var vi over 1000 indlæg. Jeg var med i mange interessant diskussioner, regelfortolkninger, nye ideer, battlerapporter og meget andet. Jeg bruget alt for meget tid på spillet, og for lidt tid på at spille det. Jeg havde en Chaos Marine hær, en Genestaler Cult hær, en Tyranid hær og en Ork hær, og en lille smule af andre (Space Marines, Harlequins, Imperial Guards) og brugte sindssygt meget tid på at konvertere og om-modellere figurer, hvilket jeg syntes var sjovt og cool, og masser af tid på at lave og optimere army lists. Det var fedt, selvom jeg hadede at male figurer. Da GW udmeldte at de lavede en 3rd edition, hvor de ændrede på alt for meget, droppede jeg helt spillet, og fik masser af tid til alt muligt andet. Desværre fik jeg ikke solgt alle mine figurer, og nu er tiden nok løbet fra dem, så de står bare og samler støv i kælderen.
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilket spil har du brugt mest tid på?

Post by Mikkel »

Matador - det spil tager jo en E V I G H E D!!!

Jeg har også selv været med på Warhammer 40K-bølgen og der bruger man meget tid på opsætning af scenarie, spille scenariet, nedpakning af figure og maling af figurerne og meget andet. Så det er næsten en livsstil.

Hvis vi taler brætspil, så er jeg meget hooked på Euphoria, så det læser jeg da lidt om en gang i mellem på BGG. Og det er måde regelspørgsmål, nyheder og andet der har med det at gøre :)
Image
User avatar
retry
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 34
Joined: Sat Jul 19, 2008 10:10 pm
Favoritspil: Combat Commander; Commands & Colors: Ancients; Commands & Colors: Napoleonics; Memoir '44; Battle Cry; BattleLore; Go; Claustrophobia
Location: Farum
Contact:

Re: Hvilket spil har du brugt mest tid på?

Post by retry »

Fint emne!

Det begyndte med Kings & Things, som jeg analyserede med et SuperCalc regneark på min første IBM-kompatible hjemmecomputer i begyndelsen af 80erne. Jeg har stadig regnearket, men kan ikke finde noget program, som vil åbne det. Det oprindelige spil har jeg heller ikke mere, men i 2014 købte jeg Z-Man's genudgivelse, inklusive det manglende skov-felt, som jeg fik eftersendt.

Claustrophobia, som jeg vandt i en konkurrence hos første generation af den nu hedengangne Boardgamer.dk. Jeg var endda nødt til at oprette mig på Facebook, så jeg kunne svare pænt på diverse lykønskninger. Facebook droppede jeg forholdvis hurtigt, men Claustrophobia spiller jeg fortsat. I løbet af det seneste års tid har jeg sammen med min faste Claustrophobia-makker spillet hvert scenarie i grundspillet og i De Profundis 2-3 gange. Vi har netop taget hul på Furor Sanguinis. Kortene har jeg lamineret.

Memoir '44. Jeg har det hele - bortset fra tasken og D-Day Landings. Og jeg har spillet massevis af scenarier fra grundspillet, udvidelser og kampagnebøger. Sidste år gnavede jeg mig gennem Alixis Beuve's Tactics & Strategy Guide. Jeg har kun malet nogle sandsække og nogle ruller pigtråd.

BattleLore begyndte jeg på at anskaffe - og male - i 2009. I sommeren 2015 var tropperne endelig klar til kamp. Det er foreløbig blevet til en snes spil. Kortene er naturligvis lamineret. Sidste efterår fik jeg lige et ekstra grundspil. Det havde ærgret mig lidt, at der var byttet om på en dværg og en infanterist i mit første eksemplar. Desværre var spillet gået hen og blevet forhenværende hos Days of Wonder, da jeg opdagede manglen. Med det ekstra eksemplar kan kompletisten i mig sove roligt igen. Men så er der jo de der par hundrede småfolk, som godt kunne trænge til lidt kulør...

Commands & Colors: Ancients
Labels på klodserne (begge sider, selvfølgelig); kortene lamineret. Spillet mange scenarier fra samtlige udvidelser.

Commands & Colors: Napoleonics
Labels på klodserne (begge sider, selvfølgelig); kortene lamineret. Spillet mange scenarier fra samtlige udvidelser, bortset fra Generals, Marshals & Tacticians, som ankom sidste måned. Jeg plejer at finde og markere byerne i scenarierne på Google Earth.

Combat Commander:Europe og Combat Commander:Pacific. Kortene lamineret. Gennem de seneste år har jeg spillet over halvdelen af scenarierne i grundspillene og udvidelserne med min faste makker. Forrige år fik jeg en glarmester til at fremstille rammer til kort og track display i fugleøjetræ, som var populært i mellemkrigsårene.

Sidste år opgraderede jeg min laminator til en model fra Leitz. Hvem kunne nu vide, at allerede laminerede emner, som køres en tur gennem den nye maskine, kommer til at se markant bedre ud?

Åh ja, så er der jo det med hjørnerne. BoardGameGeek har en p.t. 103 sider lang tråd om dette fascinerende emne. Implementing the Perfect Solution... to counter clipping. Her i weekenden nappede jeg de ca. 2.400 hjørner på chits og markers til Sails of Glory.

- Christian
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Hvilket spil har du brugt mest tid på?

Post by Michael_Olsen »

Det må helt afgjort være Word of Warcraft: Trading Card Game (en dobbelplusgod Magic klon), som var stor indtil for et par år siden. Da de stoppede med at lave nye kort faldt værdien drastisk, og jeg overtog lidt over 50.000 kort for et par hundrede kroner.
Desværre var de stort set usorterede... : - ) Så der gik nogle timer med det. De er nu alle sorterede efter type, undertype og så videre. (ikke noget sjusk i sortering her).
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvilket spil har du brugt mest tid på?

Post by Goblen »

Magic the Gathering. Har spiller siden revised edition :-)
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvilket spil har du brugt mest tid på?

Post by BlueSwan »

Helt ubetinget Android: Netrunner. Ikke så meget ren spilletid, men konstruering af decks og lytning til podcasts har taget hundredevis af timer.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply