Det spil ved jeg, vil være noget for mig!

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Det spil ved jeg, vil være noget for mig!

Post by Frouvne »

Kender I det, at man ser et spil, læser en anmeldelse eller lignende og bare ved, at det er et spil, man vil komme til at syntes rigtig godt om? Og vel at mærke, at det ikke bare er en fornemmelse, der hele tiden dukker op og som ind imellem - knapt så overraskende - viser sig at holde vand.

Jeg syntes, det sker ind imellem. I skrivende stund kan jeg ikke finde nogle gode eksempler, men kan da vove lidt og sige at jeg mener, at have to spil på vej, der lever op til den beskrivelse. Det ene er solo-spillet Shephy, som jeg har en rigtig god fornemmelse af vil blive et stort hit for mig. Det andet tror jeg ikke nødvendigvis jeg vil syntes er super-fantastisk, men jeg tror, jeg vil syntes rigtig godt om det, og vil komme til at spille det rigtig meget. Det er spillet The Game: Spiel...so lange du kannst! Selvom jeg ikke lyder nær så overstrømmende omkring det som det førstnævnte, har jeg troet så meget på det, at jeg bestilte et ekstra med med det samme tiltænkt at kunne bruges som gave. Så må tiden vise, om min fornemmelse er rigtig med de to spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Det spil ved jeg, vil være noget for mig!

Post by Taibi »

Da jeg så Rahdo gennemgå CV vidste jeg min kone ville elske det - og det holdt stik. :D

Personligt kan jeg ikke lige erindre at sidde med samme følelse, det skulle da lige være Signum Mortis. Problemet er blot at jeg aldrig har fået spillet det, så jeg ved ikke om den holder vand.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Det spil ved jeg, vil være noget for mig!

Post by Larsine »

Jeg har haft en hel del af disse spil, bl.a. San Juan, Zooloretto, Colosseum og Drum Roll. Alle disse spil blev købt uden at jeg havde læst anmeldelser, eller i øvrigt hørt om dem, og de holdt stik.

Til gengæld har jeg også købt spil som jeg var overbevist også var mig, men hvor det viste sig ikke at holde stik, f.eks. Dog Eat Dog og The Kids of Catan.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Det spil ved jeg, vil være noget for mig!

Post by Jens_Hoppe »

Jeg kan sagtens høre om et spil, og have en idé om at det er noget jeg vil kunne lide, eller noget jeg burde kunne lide. Det forklarer de mange spil jeg køber. :)

Men jeg har måttet erkende, at jeg faktisk ikke på forhånd kan afgøre om jeg faktisk kan lide at spille et spil. For mig er det som om at det i sidste ende ikke er de store linjer - dem jeg kunne forholde mig til, inden jeg prøvede spillet - der betyder noget, men snarere alle mulige små ting; artwork, små detaljer i det mekaniske, tilgangen til det tematiske, den slags.

Det betyder også at jeg ikke kan bruge de anmeldelser, der udtaler sig om hvem der vil kunne lide et givet spil, til noget. Nej, bare fordi jeg godt kan lide Brass, betyder det ikke at jeg vil være vild med Power Grid. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Det spil ved jeg, vil være noget for mig!

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Det betyder også at jeg ikke kan bruge de anmeldelser, der udtaler sig om hvem der vil kunne lide et givet spil, til noget. Nej, bare fordi jeg godt kan lide Brass, betyder det ikke at jeg vil være vild med Power Grid. :)
Jeg har det på fuldkommen samme måde med, at jeg ikke kan slutte mig til, om et spil er noget for mig. Jeg kan slutte mig til, at det er indenfor min interessesfære fordi det har et tema eller en mekanik, jeg holder af eller det gør noget sjovt eller overraskende, som jeg tænker, det kunne være interessant at prøve. Jeg tror heller ikke, at den intuition, jeg leder efter, kan bruges så meget ved større spil for her er der alt for mange ting, der påvirker hinanden til at få en fornemmelse af hvordan det hele fungerer. Ved dem tror jeg mere, man kan bruge det til at udelukke spil med. Men nogen gange hører man om en ny mekanik, som man tænker bare må fungere supergodt. Jeg kan f.eks. huske at jeg umiddelbart tænkte noget sådant, da Mik præsenterede en prototype af Dominion.

Og som en lille side-note / opfølgning på de to spil, jeg talte om i mit første indlæg, så er The Game: Spiel...so lange du kannst! blevet spillet 17 gange de første fire dage, vi har haft det ... og mest på Helles initiativ. Det er blevet spillet på sengekanten om aftenen, mens den lille er blevet puttet og det er blevet spillet som noget af det første om morgenen. Shephy spillede jeg tre gange i træk, da jeg havde åbnet det og glæder mig meget til jeg får tid til at kigge nærmere på det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Det spil ved jeg, vil være noget for mig!

Post by Goblen »

Harry Dresden File coop Card game.

Det venter jeg på med længsel :-)
Post Reply