Spil der ældes med ynde

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Spil der ældes med ynde

Post by Frouvne »

Jeg syntes jævnligt min holdning til et spil kan være anderledes end første gang jeg prøvede det, hvis der går nogle år mellem gennemspilningerne. En del hænger selvfølgelig sammen med, at man selv har fået nogle andre spilpræferencer i mellemtiden, at ens livsomstændigheder har ændret sig etc. Men mit indtryk er, at hele forklaringen ikke skal søges i én selv.

Hvad er det, der gør, at nogen spil ældes med ynde? Og hvilke gode eksempler har I på spil for hvilke det gør sig gældende?
frouvne, administrator

Image
Zaphoddk
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 127
Joined: Sun May 25, 2008 3:18 pm
Location: Kjellerup
Has thanked: 1 time

Re: Spil der ældes med ynde

Post by Zaphoddk »

Min første tanke er klart El Grande. Det fungere bare!
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Spil der ældes med ynde

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:En del hænger selvfølgelig sammen med, at man selv har fået nogle andre spilpræferencer i mellemtiden, at ens livsomstændigheder har ændret sig etc. Men mit indtryk er, at hele forklaringen ikke skal søges i én selv.
Mit indtryk er at forklaringen skal findes i en selv: Spillet er jo præcist det samme som det hele tiden har været... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Spil der ældes med ynde

Post by Frouvne »

Det har du selvfølgelig ret i. Men markedet og dermed det udbud, der tilbydes har jo også ændret sig. Så det er jo ikke kun os, der ændrer os. Den målestok spillet skal holdes op overfor er en anden, end da det blev introduceret.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Spil der ældes med ynde

Post by Bugge »

Spillede Amun-Re i går og det bliver bedre og bedre for hver gang man spiller det (eller i hvert tilfælde ikke dårligere).

En ægte klassiker.

S
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Spil der ældes med ynde

Post by BlueSwan »

Nu har jeg jo ikke været i denne hobby så forfærdelig lang tid, men umiddelbart vil jeg sige at Twilight Struggle er et spil der kun bliver bedre med tiden.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Spil der ældes med ynde

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Det har du selvfølgelig ret i. Men markedet og dermed det udbud, der tilbydes har jo også ændret sig. Så det er jo ikke kun os, der ændrer os. Den målestok spillet skal holdes op overfor er en anden, end da det blev introduceret.
Ah, på den måde. Jeg mener nu nok stadigvæk at forskellen skal findes i os selv og vores ændrede holdninger. Men vores holdninger kan selvfølgelig godt have ændret sig på basis af indtryk fra nye spil - den målestok du snakker om.

Personligt synes jeg:
- De spil jeg startede med at spille tilbage i 80'erne og 90'erne næste alle virker komponentmæssigt primitive, for ikke at sige grimme i dag. Avalon Hill spil som Merchant of Venus og Britannia var flotte spil efter den tids standard, men i dag er de ikke noget særligt at se på. Jeg har med andre ord vænnet mig til et højere grafisk niveau i mine spil.
- Eurogames har sænket min tærskel for hvad der er acceptabelt af spilletid, nedetid, repetition og kompleksitet, samtidigt med at jeg forventer et højere niveau på den mekaniske side. Et spil som det gamle B-17 fra Avalon Hill holder ikke for mig i dag: Det er simpelthen alt for repetitivt og mekanisk uinteressant.
- De klassiske eurogames, f.eks. Knizias fra hans storhedstid (T&E, Modern Art, Ra, Amun-Re, osv.) holder derimod utroligt godt i dag. De er mekanisk skarpe på en måde man kun sjældent ser længere (hvor standarden nærmest er blevet at der bare skal puttes så meget som muligt ind i spillet, ud fra en idé om "jo mere jo bedre").
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Spil der ældes med ynde

Post by Gunness »

Puerto Rico er også et spil, der har formået at overleve og stadig føles friskt. Elegante mekanismer, passende spilletid og helt acceptable komponenter.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Spil der ældes med ynde

Post by Larsine »

Gunness wrote:Puerto Rico er også et spil, der har formået at overleve og stadig føles friskt. Elegante mekanismer, passende spilletid og helt acceptable komponenter.
Men totalt ødelagt hvis en erfaren spiller sidder til venstre for en nybegynder, eller i det hele taget...

PR er efter min menig et spil der hurtigt tabte sin spilværdi, da det gik op for spillerne at der kun var et optimalt valg hver gang man havde tur, med mindre en af de andre havde foretager et valg som ikke var det mest optimale da det var deres tur.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Spil der ældes med ynde

Post by Gunness »

Ja, jeg ved godt, at der er en masse (an)klager over det med erfarne kontra begyndere. Jeg har nok bare været heldig, for selv om jeg har spillet det en del gange, har mine medspillere og jeg ikke oplevet, at der var ét optimalt valg. Måske har der været 2-3 stykker, der gav mening, og det har været tilstrækkeligt. Det må være fordelen ved manglende analytiske evner og at jeg generelt holder mig væk fra beskrivelser af, hvordan div. spil er "broken".

If it ain't broken, don't fix it
It is is broken, don't read about it :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Spil der ældes med ynde

Post by AndersC »

Jens_Hoppe wrote: - De spil jeg startede med at spille tilbage i 80'erne og 90'erne næste alle virker komponentmæssigt primitive, for ikke at sige grimme i dag. Avalon Hill spil som Merchant of Venus og Britannia var flotte spil efter den tids standard, men i dag er de ikke noget særligt at se på. Jeg har med andre ord vænnet mig til et højere grafisk niveau i mine spil.
Enig. Temaet og det grafiske aspekt vejer tungt for mig, så jeg undgår generelt gamle spil.. Det er muligt at jeg misser nogle gode spil-oplevelser med den indstilling :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Spil der ældes med ynde

Post by Larsine »

AndersC wrote:Enig. Temaet og det grafiske aspekt vejer tungt for mig, så jeg undgår generelt gamle spil.. Det er muligt at jeg misser nogle gode spil-oplevelser med den indstilling :)
Men der findes altså også gamle spil hvor tema og grafik spiller den største rolle. Wabbit Wampage er jo nærmest ikke andet end tema og grafik og det er trods alt fra 1985.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Spil der ældes med ynde

Post by Jonezy »

Min 1989 Ravensburger udgave af Ave Caesar bliver stadig spillet til stor fornøjelse og dril ret ofte. Det er sgu en evergreen som aldrig bliver for gammel for mig tror jeg...:)
Image
Post Reply