Husregler

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Husregler

Post by Frouvne »

Hvordan har I det med husregler? Er det noget I gør brug af og i givet fald hvor ofte og hvornår er det, I føler, der er behov for det? Selv tyer jeg sjælden til dem, men kan godt støde på spil, hvor jeg kunne se behovet for det. F.eks. kunne jeg godt tænke mig lidt mere "spil" i Agents of SMERSH, som er en fed oplevelse, men et meget tyndt spil. Til gengæld bliver jeg en smule provokeret på vegne af de designere og spiludviklere, der har kæmpet for at levere en god spiloplevelse, når nogle på BGG skriver at de har læst reglerne eller måske har spillet et spil en enkelt gang og godt kunne tænke sig at foreslå en ændring.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Husregler

Post by Larsine »

Det korte svar er: Det kommer an på.

Hvis der er noget som ikke fungerer, eller ligefrem kan udnyttes til at skævride spillet, så ændre jeg det gerne til noget der fungerer bedre. Et eksempel er Das Motorsportspiel, hvor hvis man spiller i følge de udgivne regler, slå så dårligt at man ikke kan undgå en kørefejl som smider dig af banen og dermed forsinke dig med en omgang. Men hvis man opdager det i tide, kan man blot lade som om man ikke kan finde ud af at flytte sin bil, og derved får man "kun" en tidsfejl, som er en mindre fejl, med mindre man opnår at få 3 af disse.

Det virkede simpelthen som et hul i reglerne, som alle der spillede med på Viking-Con var enige om at stoppe, og siden da har vi spillet med en husregel, der gør at man ikke kan undgå sin kørefejl hvis man har slået dårligt, og som gør at straffen for tidsfejlen rent faktisk betyder noget.

Når jeg forklarer regler til Das Motorsportspiel, er jeg dog meget omhyggelig med at forklare at det er en husregel, og hvorfor den er indført.

Jeg er også stødt på brugere der efter et enkelt spil straks mener at alting, eller noget helt specielt, straks skal ændres, bare fordi de havde en enkelt dårlig oplevelse med det. F.eks. har jeg læst at mange synes at Southampton-New York linjen i Ticket To Ride: United Kingdom skal forbydes, fordi de oplevede at den spiller der bygger denne "altid" vinder spillet, og dette "altid" bygger så på et eller to spil. Jeg har også oplevet at den spiller der bygger denne linje "altid" vinder (og det baseret på tre spil), men jeg tror stadig på at der må være en strategi der kan stoppe dette, og den har jeg tænkt mig at finde frem for at lave en husregel der redder min røv. Hvis det viser sig efter mange spil (mindst 10+) at den person der bygger denne linje stadig altid vinder, og alle mine medspillere er enige, så finder vi sikker på en husregel.

Så husregler der gør spillet bedre, eller måske endda stopper et hul, har jeg det fint med, men de skal være gennemtænkt, aftestet og accepteret af alle spillere.
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Husregler

Post by BACON! »

Ligesom jer andre irriterer det mig når folk vil til at ændre reglerne efter et enkelt spil. Især i Chaos in the Old World hører jeg tit nye spillere sige at "Khorne vinder altid" så han skal laves om, men i virkeligheden er Khorne bare den mest ligetil at spille så han kan virke for stærk for nye spillere. Det er det samme i mange andre asymmetriske spil, en side kan være mere åbenlys i hvordan den skal spilles end de andre.
En husregel er fin hvis der er opdaget noget som ikke er hensigtsmæssig i spillet. F.eks. var der nogen infinite combos i Glass Road og Caverna som gjorde at en spiller i princippet vandt på stedet, så det var et godt sted at sætte husregler op indtil Uwe Rosenberg kom med officielle regelændringer.
Ellers er det eneste spil jeg spiller med andre regler det gamle Dune, og der må det siges at husreglerne efterhånden er godt gennemtestede.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Husregler

Post by BlueSwan »

I udgangspunktet vil jeg helst spille efter de intenderede regler, men jeg er ikke fundamentalist. Hvis et spil bliver bedre af nogle små ændringer så hvorfor ikke? I et spil som Eclipse, er jeg bestemt åben overfor varianter eller små regelændringer der gør plasma missiles mindre spildominerende. Eller hvad med at udelukke ubalancerede fraktioner i diverse forskellige spil. Indførelse af auktionsvarianter ved valg af fraktioner. m.m.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Husregler

Post by Da Senzai »

Det eneste vi har House-rulet er Munchkin. Der spillede vi med, at man mister et level, når man dør. Vi synes, at det er lidt plat, at det så stor en fordel at dø, at det kan betale sig at dø med vilje. Især i late-game, hvor du ofte kan vinde turen efter, at du har trukket 8 nye kort.
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Husregler

Post by netsapiens »

BACON! wrote:Ligesom jer andre irriterer det mig når folk vil til at ændre reglerne efter et enkelt spil. Især i Chaos in the Old World hører jeg tit nye spillere sige at "Khorne vinder altid" så han skal laves om, men i virkeligheden er Khorne bare den mest ligetil at spille så han kan virke for stærk for nye spillere.
Jeg er enig, men når det så er sagt, så har vi en husregel om at spiller man erfarne spillere mod nye spillere i Chaos in The Old World, så skal den mindst erfarne spiller, spille Khorne, da det kræver erfaring at spille MOD ham på en fornuftig måde.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Post Reply