Låner lige en skabelon af Kasper
Bedste nye spil i 2016?
Scythe. Kickstartede det med artbook og hele pivtøjet, og det har jeg været mere end tilfreds med. Bogen har været med til at lokke nogen kollegaer til at ville prøve spillet, og det har været et hit med de fleste. Har kun spillet det med 4 og 5 spillere, og det har klædt spillet virkelig godt, da man bliver lidt presset i area control delen og det samtidig flyder utroligt hurtigt, når folk lige har spillet de første par runder og lært spillet at kende. Har lige fået udvidelsen med de 2 ekstra fraktioner (ikke at jeg synes at det trængte til det, men man er vel kompletionist, og variation er lækkert). Jeg elsker mekanismen med stjernerne, som gør at spillerne kan styre spillets hastighed (og nej, man vinder ikke automatisk ved at have flest stjerner, som et par skuffede spillere har opdaget i efterårets løb). Der er intet revolutionerende i spillet, men Jamey Stegmaier kan virkelig koge en god suppe på velkendte ben.
Bedste ikke-2016 spil, der blev prøvet for første gang i 2016?
Baseball Highlights 2045. Normalt er jeg ikke til deck builders, men de bliver som regel acceptable eller bedre, når der er mere end bare pointjagt. Trains og Puzzle Strike var meget bedre end Dominion, selvom de har meget ens DNA, og BH2045 tilføjer et bræt, hvor ens små underproducerede brikker skal løbe i mål i et futuristisk spil rundbold, hvor det er kortene, der driver gameplayet. Det er en af den slags spil, hvor det ikke er det enkelte spil, der gør oplevelsen (hver kamp varer ca 10 min), men men udviklingen fra spil til spil, hvor ens hold udvikler sig og kan flere og flere 'tricks', som ophøjer den samlede spiloplevelse. Kan virkelig godt forstå hvorfor det er populært i især USA. Regelbogen er dog helt horribel, mange af reglerne står slet ikke i regelbogen, da designeren har gået ud fra, at alle jo kender reglerne til amerikansk rundbold.
Bedste overordende spiloplevelse i 2016?
Vores spilgruppe er rigtig glad for Time Stories, og selvom de nyeste udvidelser ikke har nået Marci Case i kvalitet endnu, har det alligevel været en fantastisk oplevelse hver gang, selv prophecy of Dragons, som er det klart svageste scenarie indtil videre. Det er dog næsten blevet nået af Mansions of Madness 2nd ed, som på mange måder har elementer af Time Stories. Vi har i hvert fald haft meget sjov ved at spekulere i mysterierne undervejs og smårollespille karaktererne. Og insanity mekanismen er en genistreg, når folk pludselig ændrer personlighed (eller ikke må sige noget resten af spillet. Der blev godt nok stille, da kæresten trak det kort)
Generel vurdering af 2016-spil?
Min mavefornemmelse er, at 2015 var bedre, men har alligevel fået spillet virkelig mange gode spil i 2016. Terraforming Mars (desværre kun 1 gang, men venter spændt på genudgivelse i 2017), Great Western Trail, Project Elite, Millenium Blades, Arkham Horror TCG, Energy Empire, Exceed, Fields of Green, Crisis, New Bedford, Mare Nostrum: Empires, Conan og The Others. har også stadig masser til gode i form af Mechs vs Minions, DOOM, Grand Prix, Pandemic Iberia og Mythos Tales. Plus, forhåbentlig, alle mulige overraskelser, som jeg først opdager i løbet af 2017.