Age of Steam

Links, anbefalinger og kommentarer.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Age of Steam

Post by Stony »

Som jeg allerede har luftet andetsteds, er jeg igang med at lave en onlineversion af Age of Steam, men for ikke at hijacke den anden tråd, tænkte jeg at jeg hellere måtte oprette en særskilt, som så samtidig ligger det "rigtige" sted.

Jeg har en målsætning om at folk bare skal have en javascript-enabled browser, og så er man kørende. Men som altid når man arbejder med javascript, kan det være en opgave i sig selv, at få det til at fungere ordentligt i alle browsere. Umiddelbart sigter jeg efter at det skal køre i Firefox, Opera og MSIE version 7. Der er sket en del ændringer i MSIE fra version 6 til 7, så jeg gider overhovedet ikke bruge krudt på at få det til at køre i de ældre versioner. Opgrader eller download Firefox hvis du vil spille.

I første ombæring arbejder jeg "bare" på at få lavet et bræt, som alle spillere kan interagere med, og alle handlinger bliver automatisk synlige for de øvrige der deltager. Det er jeg godt igang med.
For de mere teknisk orienterede, så er "brættet" bare en HTML-side, og v.hj.a javascript/AJAX sender jeg alle handlinger til serveren, som så igen sørger for at distribuere dem til de øvrige deltagere.
Med til dette hører nogle små moduler så man kan slå terninger som alle spillere kan se. En lille chat, så man kan kommunikere osv osv...
Der er en række udfordringer allerede her. F.eks. skal det være muligt at genskabe et bræt, hvis en af deltagernes browsere crasher eller han/hun har en strømafbrydelse.

Næste niveau bliver at kunne persistere data, så man eventuelt kan forlade spillet, og så fortsætte på det dagen efter. Til det skal jeg have koblet en database på.

Så skal der gøres forskel på spillerne, så man ikke kan pille ved "forbudte brikker". Man kan kun pille ved det man selv har.

Så skal der tilføjes mulighed for at vælge mellem forskellige kort.

Så skal der introduceres logik, så man ikke kan placere brikker et sted der ikke kan lade sig gøre. Dette punkt kommer langt ned på listen, for man kan sagtens lave en version der fungerer, hvor spillerne selv kan gøre hinandne opmærksom på et ulovligt træk. Fuldstændig som når man sidder over et brætspil. Med ovenstående punkt om flere kort (og tilhørende ekstraregler) kan det godt være jeg dropper dette punkt fuldstændig.

Det skal være muligt at have mere end et spil kørende ad gangen.

Der skal muligvis føres statistik.

Jeg tør på ingen måde love hvornår jeg har noget klar. Det er sådan noget arbejde jeg laver når motivationen og tiden er til det. Så står det stille i perioder og i andre perioder får jeg udrettet en masse.

Jeg opdaterer tråden efterhånden som der sker noget.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Post by Frouvne »

Du må endelig sige til, hvis du får brug for nogle testere... også på det begyndende niveau! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Ja ja. Jeg skal nok. :)

Jeg opdagede lige en spøjs lille detalje, som jeg ikke hidtil har spekuleret over.

Nogle kort vender på den ene led, og nogle vender på den anden. Forstået på den måde, at de hexagoner kortet er bygget op af, på nogle kort ligger ned på en flad side, mens de på andre står på højkant.

Jeg har ladet mine hexagoner ligge ned, som det er tilfældet på det kort man får med i grundspillet. Men i expansion #1 ser man det ene kort vende på den ene led, og det andet kort vende på den anden.

Det kan sagtens løses. Det vil bare være lettest for mig, hvis alle kort vender den samme vej.

En anden ting. Hvad kører folk egentlig med af opløsning? Spillet skal jo indrettes, så man kan spille uanset hvilken opløsning man kører i. Men jeg vil helst være fri for at begynde at skalere grafikken. Jeg lægger an til at man kan se hele kortets bredde - uden at scrolle - hvis man kører en opløsning på f.eks. 1600 x 1200. Måske jeg burde gå længere ned, men så er jeg bare bange for at det bliver for grynet og småt.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Post by Frouvne »

Til din information kan jeg se, at jeg p.t. kører i en skærmopløsning på: 1024 * 768
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Frouvne wrote:Til din information kan jeg se, at jeg p.t. kører i en skærmopløsning på: 1024 * 768
Du må scrolle :D

Hmmm, på http://www.altomdata.dk er
30% 1024x768
30% 1280x1024

Og 40% kører noget andet.

Så kan du tænke lidt over det Steen :wink:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

1024 x 768 !?! Det giver jo pixels så store som møllehjul!

Jeg er nok ved at være forvænt. Jeg kører med opløsning på 1920x1200.

Men selv med 1024 x 768 er der et rimeligt overblik. Man kan vel se 2/3 af kortet.

Jeg har også spekuleret på en auto-fokus funktion, så hvis en anden spiller foretager sig noget udenfor skærmen, så kan man få skærmen til automatisk at scrolle derhen.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Post by Frouvne »

Et modent publikum = godt efterprøvet isenkram!


... og det er ikke ment som en halv-sjofel bemærkning, som jeg godt kan se, at det kunne lugte af...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Post by Drix »

Hvis det var mig, der skulle vælge det, ville jeg vælge 1280 x 1024. Hvis folk har opløsninger derunder, må de vænne sig til at scrolle. En højere opløsning vil kun være for 'nørder' :wink:

Og jeg er også klar på at teste, hvis det er. :roll:
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Mit første udkast til kortet er næsten færdigt. Der mangler lige nogle floder.
Advarsel: Jeg er IKKE grafiker, og det ser ud derefter. På et tidspunkt skal jeg måske fedte for en der har mere flair for den slags. Men det giver en idé om størrelsen på det kort jeg arbejder med.

http://www.bang-madsen.dk/dl/AoS/map1.png
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Post by Frouvne »

Stony wrote:Mit første udkast til kortet er næsten færdigt. Der mangler lige nogle floder.
Advarsel: Jeg er IKKE grafiker, og det ser ud derefter. På et tidspunkt skal jeg måske fedte for en der har mere flair for den slags. Men det giver en idé om størrelsen på det kort jeg arbejder med.

http://www.bang-madsen.dk/dl/AoS/map1.png
Min fornemmelse er, at der er et eller andet møllehjulsagtigt over grafikken! :wink:

Alvorligt talt ser det helt fornuftigt ud; der overlades ikke det store til fantasien, da alt er genkendeligt. At man så muligvis kan give det yderligere et løft, ville ikke være min hovedbekymring. Er der nogen der kan og vil, vil det være et kæmpe plus, men i den nuværende udgave er det absolut funktionelt. Og det er jo i første omgang det, der tæller!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:Advarsel: Jeg er IKKE grafiker, og det ser ud derefter.
Ikke desto mindre har du præsteret en næsten nøjagtig kopi af den rigtige spilleplade. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jeg har lige smidt et par filer på min webserver:

http://www.bang-madsen.dk/dl/AoS/example.htm

Man kan ikke udrette så meget. Men man kan se kortet, og flytte rundt på nogle brikker. Det er så det basale i det.

Jeg arbejder så i øjeblikket på server-kommunikationen. (AJAX-delen)
Det er den der skal gøre, at når spiller 1 rykker på noget, kan spiller 2, 3, 4 osv se trækket på deres respektive computere.

Dertil skal der naturligvis være mere end 1 af hver brik at rykke rundt med.

Jeg har valgt at give skinne-tiles en gennemsigtig baggrund, så når man f.eks lægger skinner oven på en flod, kan man se at det er tilfældet. Det vil forhåbentlig afhjælpe ubehagelige overraskelser, når en anden spiller forsøger at krydse skinnerne lige der hvor floden er.

Det er også meningen at brikkerne automatisk skal falde på plads, så man ikke kan lægge dem skævt. Det har jeg sådan set allerede lavet, men det er ikke blevet tilpasset dette kort endnu.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Post by Frouvne »

Var kort inde og rykke rundt og det ser jo ud til at fungere! Med den rate det skrider frem, kan vi jo snart tage det første prøve-spil... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Post by Jesper »

Det ser meget fint ud.

Hvad med at kalde din version for "Age of Sten"


Stony wrote:Jeg har lige smidt et par filer på min webserver:

http://www.bang-madsen.dk/dl/AoS/example.htm

Man kan ikke udrette så meget. Men man kan se kortet, og flytte rundt på nogle brikker. Det er så det basale i det.

Jeg arbejder så i øjeblikket på server-kommunikationen. (AJAX-delen)
Det er den der skal gøre, at når spiller 1 rykker på noget, kan spiller 2, 3, 4 osv se trækket på deres respektive computere.

Dertil skal der naturligvis være mere end 1 af hver brik at rykke rundt med.

Jeg har valgt at give skinne-tiles en gennemsigtig baggrund, så når man f.eks lægger skinner oven på en flod, kan man se at det er tilfældet. Det vil forhåbentlig afhjælpe ubehagelige overraskelser, når en anden spiller forsøger at krydse skinnerne lige der hvor floden er.

Det er også meningen at brikkerne automatisk skal falde på plads, så man ikke kan lægge dem skævt. Det har jeg sådan set allerede lavet, men det er ikke blevet tilpasset dette kort endnu.
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2956
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 211 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Hvad med at kalde din version for "Age of Sten"
Hehe :D

Det var da en god idé :wink:
Post Reply