Diplomacy fra Paradox Interactive

Links, anbefalinger og kommentarer.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Aermord wrote:[...] og hoppe med i jeres Diplomacy Online klub hvis der er plads. :) [...]
Det lyder lidt mere tjekket end det er i virkeligheden... endnu er det jo ikke lykkedes os at få begyndt det første spil! :oops:
Aermord wrote:[...] Jeg har spillet en del Diplomacy Online, men dog ikke realtime, det har været PBEM. [...]
Selv har jeg primært spillet spillet live. Det ene PBEM-spil jeg har prøvet, havde jeg til gengæld enorm fornøjelse af. Men det slugte til gengæld også oceaner af tid. Jeg tror ikke, at det at spille det online vil kunne konkurrere hverken med at spille det live eller PBEM, men til gengæld vil der være en stor tilfredsstillelse ved at kunne afslutte et spil i løbet af en aften.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Aermord
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 30
Joined: Sat May 19, 2007 8:57 pm

Post by Aermord »

Spillet er modtaget! Så nu er det blot et spørgsmål om at aftale et tidspunkt hvor flest mulige kan sidde om det virtuelle bord.

Hvor mange har pt. spillet?
/Aermord

I do not love the bright sword for its sharpness, nor the arrow for its swiftness, nor the warrior for his glory. I love only that which they defend. -- Faramir (J.R.R. Tolkien)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Er der nogen af jer, som faktisk har prøvet spillet endnu??

Jeg fandt et eksemplar hos min lokale Fona til 25,- (tag den! ;) ), men jeg ved ærligt talt ikke om jeg synes det er pengene værd. Jeg har siddet og prøvet at lege lidt med spillet, gennem tutorials og spil mod AI'ere, og i mine øjne er interfacet horribelt.

I særdeleshed systemet for diplomati, som man forventes at formalisere meget detaljeret i spillet. I princippet er det lavet sådan, at alle spil-relaterede former for aftaler man kan tænkes at lave med en anden virkelig spiller, kan/skal markeres i spillet, lige fra konkrete forslag som "hvis jeg supporter dig ind i Belgien, konvojer du mig til Portugal" eller "skal vi ikke holde Sortehavet som demilitariseret zone?" til mere abstrakte som "skal vi to have en fredsalliance?" eller "skal vi ikke begge slå på Italien?".

Alt dette implementeres vha. en slags "virtuelle" ordrer. Man går f.eks. i en "lav forslag til Frankrig" mode, og angiver dernæst en række træk man gerne ser indgår som en del af aftalen. Denne gruppe af virtuelle træk sender man så til Frankrig, som forhåbentlig godtager dem. Hvis han gør, skal man derefter angive trækkene som sine rigtige træk også (forudsat man har tænkt sig at holde sit løfte, selvfølgelig). Man kan også istedet prøve mere generelle former for aftaler, "korttids ikke-angrebspagt" f.eks., som også skal godkendes, og som står for en række uskrevne aftalepunkter.

Selv i spil med andre spillere, dvs. uden AI'ere, kan man ikke helt slippe for det meget formelle system, for ens valg af rigtige træk er kontekstsensitivt, og afhænger af hvem man formelt er allieret med.

Jeg prøvede et par timer, og blev bare mere og mere frustreret. I mine øjne er livet bare for kort til den slags. :twisted: Er der nogen, som har haft mere positive oplevelser med spillet, og er det bare mig der er en tvær gammel mand? ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 335
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Post by APK »

Mit indtryk efter et en times tid med diverse turorials stemmer desværre meget godt overens med Jens's.

Eivind
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Er der noget i vejen for man bare sender en email med sine hemmelige forslag?
Image
User avatar
Aermord
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 30
Joined: Sat May 19, 2007 8:57 pm

Post by Aermord »

Jeg er ikke helt enig med dig, Jens.

Først og fremmest har spillene fra Paradox Entertainment aldrig været lette at gå til, det kræver tid at sætte sig ind i dem, men til gengæld finder du heller ikke computerspil der er så detaljerede og fyldt med strategi og taktik som dem der er produceret af dette formidable svenske firma.

Det sagt, så jo, interfacet i Diplomacy er lidt uoverskueligt. Derudover er et computerspil fuldstændig opbygget som et avanceret brætspil nok heller ikke det der appelerer mest til vor tids computerspillere som nok hellere vil have fancy 3D effekter og vild gameplay end noget der appelerer mere til den tanke aktive del af hjernen. Jeg synes faktisk at interfacet og diplomati delen af spillet er lavet så godt som muligt for -et spil der skal kunne spilles mod AI modstandere-. Min største kritikpunkt er at jeg synes ikke at udførelsen af ordre fasen er særlig vellykket da det ikke bliver vist tydelig nok hvad der sker og hvordan alle ordre har en indflydelse på hinanden. De forskellige AI avatars der laver ansigter og irriterende lyde undervejs hjælper heller ikke på det.

Heldigvis så har man så overblikket efter at ordrene er blevet løst, så man kan tænke strategi igen.

Du skriver at man ikke kan undgå interfacet hvis man spiller multifplayer. Det har du ret i, men du kan sagtens undgå hele demonstrationen af de ordrer du gerne vil foretage, da du kan tale om dine ordrer i den indbyggede chat med den spiller du forhandler med. Det eneste man herefter behøver at gøre er at trække sine brikker derhen hvor de skal hen.

For at være ærligt tror jeg ikke at der er noget bedre alternativ end dette spil hvis man gerne vil spille realtime Diplomacy med folk over nettet. Alle alternativer involverer at man skal sende enten e-mails eller interne mails i et eller andet program.. disse spil tager dage mens et spil i dette computerspil ville tage timer. Jeg tror det kan bruges og jeg er bestemt med på en dyst hvis I andre kan overtales. :)
/Aermord

I do not love the bright sword for its sharpness, nor the arrow for its swiftness, nor the warrior for his glory. I love only that which they defend. -- Faramir (J.R.R. Tolkien)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Ja, det er jo svært at finde særligt meget at være uenig med dig i, ikke mindst er din sønderlemmende kritik af interfacet meget rigtig... ;-)

Du har ret, det er ikke bare diplomati/ordre-delen der er uoverskuelig, andre dele af interfacet er også slemme. Udførelsen af ordrer, animerede ansigter og hvad har vi, er rigtigt, rigtigt dumt lavet.

Man er selvfølgelig mest bundet til hele konceptet med formaliseret diplomati, virtuelle træk mv. når man spiller mod AI'er - heldigvis da. Som jeg husker det skal man dog selv mod andre levende spillere formalisere tingene en smule; f.eks. kan jeg ikke rykke mine engelske hær fra London til Brest via en fransk konvoj, før jeg på en eller anden måde har specificeret at jeg forventer at den franske flåde konvojer mig.

Jeg tror jeg ville have foretrukket at ordre-interfacet var sat mindre i system, så man (ligesom i blyant-og-papir Diplomacy) kunne skrive lige de træk man havde lyst til, hvorefter ulovlige træk så bare blev ignoreret.

Jeg tror også at du har ret i, at der ikke er lavet bedre realtime-implementeringer af spillet, men i min verden betyder det dog ikke at denne implementation derfor automatisk er god (hvilket du heller ikke har hævdet). At det er svært at lave en god implementation af et spil, hvor mekanismerne trods alt er så simple som i Diplomacy, siger noget om hvor centrale de "bløde værdier" er i spillet.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply