Laminering

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Laminering

Post by Gunness »

Ja, det her er jo nok aldeles almen viden her i forummet, men alligevel...
jeg har aldrig været i nærheden af en lamineringsmaskine og har ingen idé om hvordan skidtet virker - men jeg har læst mange udmeldinger om, hvor gevaldig praktisk det er, hvis man har nogle komponenter eller en spilleplade af ikke hel optimal kvalitet (og dem er der jo nogle stykker af :| ). Her på det seneste har jeg haft fat i en del print-selv-spil, som selvsagt ikke har jordens mest holdbare finish.

Er en sådan lamineringsfætter standardudrustning blandt seriøse brætspillere? Er det dyrt? Besværligt? Lækkert? Opreklameret? Undervurderet?

Kort sagt - er det en god investering for en wannabe-nørd som undertegnede?
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Hej Jacob

Det er ikke dyrt - kan købes rimeligt billigt ... maskinmæssigt set altså - sådan en 2-300,- ... lommer er ikke vanvittigt dyre heller, men det er en lækker finish, fremfor bare at have sit spil på papir ...

Så har man PLADS til at have sådan en stående, så er det absolut værd at anskaffe sig. Man kan jo også lave alt muligt andet ...

Helle
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by stoffer »

"Skal du ud og laminere nogle regler" ? (HÅNK HÅNK - 100% insider)

Edit:
Jeg glemte at skrive hvad jeg egentlig ville skrive. Vi har lamineret nogle af vores gamle ting - men som sådan kan jeg ikke rigtig se det vidunderlige ved laminering, indtil selvfølgelig tingen man ville have haft lamineret er gået i stykket. Jeg synes personligt det er ret bøvlet - og jeg ser sjældent et behov for det - udover f.eks. ved Formula Dé hvor "bane-kortene" skal skrives på - der er det smart med enten en visk-væk-tusch på et lamineret papir, eller måske endda en lamineret "master" til fotokopi-maskinen.
:::...---== Bananlikør ==--...:::
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by stoffer »

Helle wrote:Man kan jo også lave alt muligt andet ...
Jeg har engang med stor succes lamineret et fake studiekort med to stykker plastic fra en skive-skåret ost - opvarmet med strygejern. Så ja :)
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

stoffer wrote:
Helle wrote:Man kan jo også lave alt muligt andet ...
Jeg har engang med stor succes lamineret et fake studiekort med to stykker plastic fra en skive-skåret ost - opvarmet med strygejern. Så ja :)
Hmmm ... grine og gøre nar ...

Der er virkelig alt muligt smart, som man kan lave ... Code 777 spil, volcanoboard, og alle mulige fikse ting til at have med i flyet - diverse lege / spil på laminat holder hele ferien ... hvis bare man har en skrivefast pen ... personligt har jeg haft stor glæde af mit laminerede Diplomacykort - det kunne ligge i en hvilken som helst mappe, og lige blive trukket frem, når jeg havde et par minutter til at overveje allans næste træk i Diplomacy ...
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by stoffer »

Helle wrote:Hmmm ... grine og gøre nar ...
Altså, det er rigtig nok - det har jeg altså :)
Helle wrote:Der er virkelig alt muligt smart, som man kan lave ... Code 777 spil, volcanoboard, og alle mulige fikse ting til at have med i flyet - diverse lege / spil på laminat holder hele ferien ... hvis bare man har en skrivefast pen ... personligt har jeg haft stor glæde af mit laminerede Diplomacykort - det kunne ligge i en hvilken som helst mappe, og lige blive trukket frem, når jeg havde et par minutter til at overveje allans næste træk i Diplomacy ...
Problemet er, at jeg synes det er forholdsvist meget besvær, og jeg nok også sjældent oplever at mine kort/bræt er udsat for så stor fare, at en laminering er det værd. Når vi spiller længerevarende spil (e.g. Axis And Allies) ryger der næsten altid en tre fire flasker rødvin ned (ellers kan man ikke holde ud at være rusland) og jo, jeg tænker da nogle gange på hvorvidt man burde laminere nogle eller dele af pengene - eller blot lade være med at spille med dem. Men der er endnu ikke sket det fjeneste, og jeg har aldrig oplevet at en laminering har reddet mig (udover det med "studiekortet", der så fik mig ind til fest).

Men jo, skal man ud med sarte kort, eller har man et rødvins-fjumre-gen, så ville jeg også vælge at laminere dele af mine spil.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

stoffer wrote:
Helle wrote:Hmmm ... grine og gøre nar ...
Altså, det er rigtig nok - det har jeg altså :) .
Ok, undskyld - det var bare lige sådan en ... jeg tænkte, det kan ikke være sandt.
stoffer wrote:
Helle wrote:Der er virkelig alt muligt smart, som man kan lave ... Code 777 spil, volcanoboard, og alle mulige fikse ting til at have med i flyet - diverse lege / spil på laminat holder hele ferien ... hvis bare man har en skrivefast pen ... personligt har jeg haft stor glæde af mit laminerede Diplomacykort - det kunne ligge i en hvilken som helst mappe, og lige blive trukket frem, når jeg havde et par minutter til at overveje allans næste træk i Diplomacy ...
Problemet er, at jeg synes det er forholdsvist meget besvær, og jeg nok også sjældent oplever at mine kort/bræt er udsat for så stor fare, at en laminering er det værd. Når vi spiller længerevarende spil (e.g. Axis And Allies) ryger der næsten altid en tre fire flasker rødvin ned (ellers kan man ikke holde ud at være rusland) og jo, jeg tænker da nogle gange på hvorvidt man burde laminere nogle eller dele af pengene - eller blot lade være med at spille med dem. Men der er endnu ikke sket det fjeneste, og jeg har aldrig oplevet at en laminering har reddet mig (udover det med "studiekortet", der så fik mig ind til fest).

Men jo, skal man ud med sarte kort, eller har man et rødvins-fjumre-gen, så ville jeg også vælge at laminere dele af mine spil.
Altså jeg laminerer ikke hverken hele eller dele af spil, det er jo mest, hvis man skal lave spil eller printer noget ud fra nettet på alm papir ... ellers tror jeg faktisk ikke, at jeg ville have tålmodigheden. Vi har heller ikke sådan en maskine, så vi skal låne os frem ... så det der med at laminere kort i spil, kommer vi vist aldrig til ....
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by stoffer »

Jeg tror måske også en af pointern ved laminering handler om hvorvidt man kan acceptere udprints fra nettet eller ej. Personligt kan jeg ikke acceptere diverse Adendums og FAQ'er i mine brætspil, og slet ikke udvidelser jeg må printe fra nettet - dét alene gør jo nok også sit til at jeg ikke får lamineret noget.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

stoffer wrote:JPersonligt kan jeg ikke acceptere diverse Adendums og FAQ'er i mine brætspil
Den må du hellere forklare :) Ingen regelafklaringer og ingen Ofte Misforståede Spilelementer? Hvorfor dog ikke? Kun en tåbe frygter ikke uforståelige regler - (eller noget :D)

I så i øvrigt tilbage on-topic... eksempelvis er jeg vældig glad for mit Civilization, men komponentkvaliteten er altså ret svingende, og flere af delene er tryk på ret tyndt karton. Ligeledes har jeg brugt en mindre evighed på at fabrikere Mike Doyles udgave af Puerto Rico, og det ville da være hulens ærgerligt, hvis en eller anden spilde lidt på det, for der er absolut ingen beskyttelse.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by stoffer »

Gunness wrote: Den må du hellere forklare :) Ingen regelafklaringer og ingen Ofte Misforståede Spilelementer? Hvorfor dog ikke? Kun en tåbe frygter ikke uforståelige regler - (eller noget :D)
Det skaber uorden - jeg kan bedre lide at huske FAQ'er og errataer udenad, end have dem som kopi i mit spil. Hovedsageligt fordi jeg nægter at skulle læse to eller tre regel-sæt for at i realiteten kun læse ét. En frygt jeg fik fra dengang jeg spillede Warhammer og White Dwarf spyttede den ene erata ud efter den anden.

Ang. Adendum, så har jeg det skørt med elementer der ikke har samme "feel" som resten af spillet, hvorfor udprint og laminerede brikker bare slet ikke går for mig :)
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Det er få af mine spil, jeg får spillet så meget, at laminering giver mening. Men der er da bestemt eksempler - som Civilization - der hvis de spilles ofte nok godt kunne tåle lidt beskyttelse. Om det så vil være en dødssynd er vel en smagssag. De fleste spil ville jeg nok føle, at det var et stort stykke arbejde... men i forhold til de - næsten - uerstattelige spil kan det da være en overvejelse værd. Men sørg for at kende din lamineringsmaskine godt før du laminerer dit Civilization. Det vil være ærgerligt, hvis plasten bliver mælke-hvid, hvilket kan hænde. Og sørg for at alle komponenter er helt rene, så de ikke i lamineringsprocessen samtidig får mærket samtlige komponenter.

Primært har jeg brugt laminering i forbindelse med ting, jeg har måttet producere selv, fordi man ikke længere kan få fingrene i et eksemplar.
frouvne, administrator

Image
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Mht. til drinks og brætspil mener jeg det er god skik ikke at have glas på samme bord.

Det eneste jeg ville overveje at laminere er spil som ikke kan købes.
Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Frouvne wrote:Det er få af mine spil, jeg får spillet så meget, at laminering giver mening. Men der er da bestemt eksempler - som Civilization - der hvis de spilles ofte nok godt kunne tåle lidt beskyttelse. Om det så vil være en dødssynd er vel en smagssag. De fleste spil ville jeg nok føle, at det var et stort stykke arbejde... men i forhold til de - næsten - uerstattelige spil kan det da være en overvejelse værd. Men sørg for at kende din lamineringsmaskine godt før du laminerer dit Civilization. Det vil være ærgerligt, hvis plasten bliver mælke-hvid, hvilket kan hænde. Og sørg for at alle komponenter er helt rene, så de ikke i lamineringsprocessen samtidig får mærket samtlige komponenter.

Primært har jeg brugt laminering i forbindelse med ting, jeg har måttet producere selv, fordi man ikke længere kan få fingrene i et eksemplar.
Sørg for at vide om du har varm eller koldlaminering og køb de beregnede lommer ...
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by stoffer »

qute wrote:Mht. til drinks og brætspil mener jeg det er god skik ikke at have glas på samme bord.
Skulle man så have sin vin i pap-krus? :)

Altså,.. rødvin og brætspil er da ofte to sager af samme side.. eller, altså (for mig).
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

stoffer wrote:
qute wrote:Mht. til drinks og brætspil mener jeg det er god skik ikke at have glas på samme bord.
Skulle man så have sin vin i pap-krus? :)

Altså,.. rødvin og brætspil er da ofte to sager af samme side.. eller, altså (for mig).
Du skal være velkommen til at drikke vin mens du spiller et af mine brætspil. Så længe du ikke hælder vinen ud over mit spil. Dette er bare nemmere at undgå hvis ikke vinen er i nærheden af spillet.
Image
Post Reply