Det var et to spiller spil mellem kæresten og mig på spillets første scenario/bane. Først skitsers turens forløb, herefter kommer der lidt flere detailjer om spillet og endeligt kommer session reporten.
Turen i Roads & Boats består af fire faser: Produktion, Bevægelse, Byging og Under. I produktions fasen producere fabrikkerne diverse råvare, i bevægelses fasen flytter man rundt på sine transportere, i bygge fasen bygges ny fabrikker, veje og væge. Og endeligt er der Under fasen, under spillet hjælpes spilerne med at byge et under, hvilket resultere i point til spillerne og når underet er færdigt er spillet slut.
Ellers scores der point når spillet er slut. Man får point for det guld(10 pts), de mønter(40 pts) og aktiebeviser(140 pts) som man er i besiddelse af når spillet slutter.
To af de ting der adskiller Roads & Boats fra andre spil er:
1) Man har ikke egerskab over fabriker og resurser. Det vil sige at hvis den ene spiller bygger en fabrik, kan den anden benytte den som han lyster. Det eneste man ejer er sine transportere og de råvare de bære rundt på.
2) Alle spiller samtidigt. Alle tager deres tur samtidigt. Kun når der opstår en konflikt afgøres det hvem der kommer først.
Faserne: Produktion
I produktions faseren skaber fabrikkerne råvare. Skovhuggeren fælder træer, savmøllen laver træstammer om til planker, minerne producere guld eller jern. Nogle af fabrikkerne kræver råvare for at skabe andre råvare, f.eks. laver savmøllen træstammer om til planker.
Faserne: Bevægelse
Det er i bevægelses fasen at spillets "kød" ligger. Her flytter man rundt på råvare ved hjælp af sine transportere (Hver spiller starter med 3 æsler, ved at lade to æsler være alene på en eng kommer der et nyt æsel). Der er stor fleksibilitet i flytte fasen. Det er f.eks. tilladt at samle to planker op med sit ene æsel, flytte det to fælter , læsse plankerne om på et andet æsel som så flytter videre.
Faserne: Bygning
I bygge fasen kan man omsætte råvare til nye fabrikker, veje om mure. Veje er nødvendige for at effektivisere transporten af råvare. De fleste transportere kan kun bevæge sig på veje. Det er også i denne fase at man bygger nye fabrikker. Målet med spillet er at omdanne guld til aktiebeviser. Guld kommer fra miner. En møntpræger omdanner to stykker guld til en mønt, men det kræver brændsel som skal komme fra en anden fabrik. En aktiebørs omdanner to mønter til et aktiebevis, hvis man altså også har noget papir. Det er altså nødvendigt at opbygge et netværk af fabrikker og veje. Men der må kun være en fabrik på hvert felt, så man løber hurtigt tør for plads. Så er det jo godt at man bare kan bruge fabrikker modstanderen har bygget.
Faserne: Under
I Under fasen bygger man mursten til underet. Den første sten koster en råvare, den næste koster to og den tredje tre, osv.
Underet består af en række rækker som hver er ti point værd. Spilleren deler disse point i forhold til hvor mange mursten de har i rækken (f.eks. Har blå spiller 1 sten og rødspiller 3 sten får blåspiller 1/3 af pointene mens rød napper resten).
Vores spil:
Spillet blev sat op og start positionerne blev valgt. Det anbefales at starte i nærheden af enge, sten og skove. Helle var rød og jeg spillede blå.
Efter et par runder:
Jeg har nu fået bygget et par skovhuggere, en savmølle, en stenproducent og en fabrik der kan bygge æselkærrer. Og fået forbundet disse med et vejnet. Æsler kan flytte sig et felt hvis der ikke er en vej og to felter hvis der er en vej. Det kan flytte to råvare, så et er vigtigt at få bygget et vejnet. Æselkærre fabrikken kan omdanne et æsel og to planker til en æselkærre (det sker i produktions fasen). Æselkærre kan kun bevæge sig på veje, men kan flytte tre felter og tre råvare.
Helle har valgt at bygge en fabrik der udvinder ler. Det kort vi spillede på har ikke ret mange grå felter (som giver anledning til sten råvaren), så der er mangel på sten. Ved at udvinde ler og sende det over til en anden fabrik får hun endnu en kilde til sten.
Spillets afslutning
Ved spillets afslutning har både Helle og jeg fået bygget to ret store netværk af fabrikker. Men som de ses er de uafhængige af hinanden. Vi havde nok at gøre med at overskue vores egen lille verden uden også at skulle bekymre sig om hvad den anden gjorde og hvordan vi kunne ydnytte dette.
Underet så således ud, de hvide sten er neutrale. Jeg havde en mindre overhånd her. Det der gjorde udslaget var at jeg havde nået at producere et sæt mønter og spillet ende med en sejer til mig.
Bedømmelse:
Roads & Boats er et af de spil hvor reglerne ikke er særligt komplicerede, men hvor det kommer til at tage nogle spil før man begynder at forstå strategien. Derfor er der kun tale om en midlertig bedømmelse, indtil jeg har fået nogle flere spil under bæltet.
Jeg var en smugle afvisende overfor spillets udsende fra starten, men det har ændret sig. Alle tiles er tegnet med farveblyant, og det er altså ikke Fantasy Flight kvalitet vi har med at gøre. Men det virker, og det er ret charmerende at se på. Jeg er blevet ret glad for spillet udsende.
Reglerne er forholdsvist klar skrevne og bør ikke være en forhindring for garvede spillere, men det er ikke noget nybegynder spil. Der til er kompleksiteten nok for høj.
Indtil videre kan jeg give spillet en varm anbefaling. Der er masser af muligheder, masser af valg der skal foretages og (tror jeg) en masse forskellige strategier der kan føre til sejer.
Men jeg skal som sagt nok spille nogle flere spil før jeg ordenligt kan overskue hvad der foregår. Men det skal nok blive spillet igen. Forhåbenligt en masse gange.