Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? Juli 2022
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Neumann »

Vi er på ferie hos bedsteforældrene, og der var ikke plads i bagagen til andet end … vent på det … Innovation, naturligvis. Af fuldstændigt uforståelige grunde røg jeg omgående uhjælpeligt bagud og måtte se de første fem ordinære storværker gå til datteren. Jeg kastede mig derfor ud i en manøvre med at teknikke mig hurtigt op i æra 10, så jeg kunne svinge spillet tilbage - men min kæde af Satellitter -> Computere -> Globalisering (som var en ufrivillig og tilfældig dogme-effekt), gav alligevel sejren til hende med flest points, så det fik jeg ikke andet end oplevelsen ud af :cry:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Frouvne »

Onsdag var spilgruppen samlet, hvilket jo i sig selv var en fornøjelse efter at der i en periode har været lidt for lang tid imellem det er lykkedes at samle os alle tre. Det blev i den grad udnyttet, da vi prøvede tre for os alle uprøvede spil. Det første spil var Planet Unknown, som jeg selv har skaffet mig af med mit eksemplar af inden det blev prøvet. Det skyldtes primært, at jeg nogenlunde samtidig modtog Project L, der også er et "Tetris-spil" og som jeg tænkte var mere simpelt og som fint kunne dække mit behov. Jeg må dog sige, at Planet Unknown meget fint levede op til de forventninger jeg havde, da jeg oprindeligt købte det. Jeg tænker, at man skal spille det nogle gange for virkelig at kunne optimere. Det var et fint spil. Jeg fortrød ikke min beslutning, mest af alt fordi Project L vil være meget lettere for mig at få til bordet. Ingen tvivl om, at Planet Unknown har mere dybde ... det behøver der dog ikke være i alle mine spil, da det også kan være en lettelse hurtigt at kunne kaste sig over et spil uden de store regelforklaringer.

Aftenens andet spil var The Bloody Inn, som jeg kom til at holde mere og mere af efterhånden som spillet skred frem. Ikke et spil jeg skal eje, men bestemt et spil jeg kunne have lyst til at prøve igen, hvis det bliver i spilgruppen.

Aftenens sidste spil blev So Clover!, som vi endda endte med at spille to gange. Mit hovede var ikke rigtigt skruet sammen til disse sproglige associationer, men sjovt var det nu alligevel at prøve selvom det også til tider var pænt frustrerende. Jeg sad tilbage med en fornemmelse af, at det kunne være sjovt at prøve en dansk version ved lejlighed. Det kunne potentielt godt radikalt ændre på min oplevelse, der i første omgang var mere præget af frustrationer end at jeg følte mig godt underholdt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3949
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 129 times
Been thanked: 122 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Andrea »

Det har jo været blæsevejr i dag, og det betyder, at man bliver nødt til at spille brætspil, for hvis man er udenfor, så blæser man jo væk!

Det var god timing, for vi havde familien Gunness på besøg til en omgang hygge og brætspil. Og er der noget, der signalerer hygge, så er det jo dinosaurer, så vi spillede naturligvis Dinosaur Island. Da jeg prøvedet det første gang for et par år siden, så var det som topersoners spil, og der syntes jeg ikke, at det fungerede særlig godt, men det var heldigvis væsentlig sjovere med fire spillere. Jeg synes stadig, at det er lidt langtrukkent, men det kan være, det hjælper, når alle har prøvet at spille det flere gange, så turene går lidt hurtigere.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Neumann »

Herude på rigets østligste forpost bliver her kun spillet Innovation. Det bliver der til gengæld dagligt, og der har nu indsneget sig en tendens til, at jeg taber hver eneste evige gang :oops:

Det er vist på tide at ryste posen med Echoes, men den har jeg ikke fået med.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1471
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 278 times
Been thanked: 174 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Jonezy »

Har haft en fest med Townsfolk Tussle i dag.

Det er det der boss battler spil med sådan en gennemført 1930'erne tegnestil som giver associationer til tidlig Walt Disney eller hvis man kender videospillet Cuphead.

Temaet bærer det her spil for gameplay-mæssigt tror jeg nok jeg kender en del herinde som ret hurtigt ville se sig om efter noget andet at spille. Man er virkelig overladt til tilfældigheds-gudinderne og man skal virkelig prøve at holde sig gode venner med spillets 10-sidede terninger, så det er et wild ride uden at du har den helt store kontrol.

Men temaet for fanden. Det holder i alt hvad spillet laver og artworket er uovertruffent. Og det stikker helt af med vold og lemlæstelse, hvilket rammer det sorte humor gen pga. den gennemførte tegnefilms-stil. Vi fik mange gode grin over de billeder vi fik ind i hovedet af de sindssyge ting som skete hele tiden. Vi nåede 2 spil og mødte i alt 7 af de 12 forskellige bosser og de havde alle sammen deres helt unikke særpræg.

Perfekt til øl og fjol, hvilket passede mig perfekt i dag.
Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Neumann »

En ny dag, et nyt nederlag i Innovation. Der er noget ved det spil, jeg åbenlyst har mindrefattet end datteren. Min dreng stødte til os i går og har antydet muligheden af at ville spille med senere. Håber det gør noget ved balancen i det.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Gunness »

Maibritt og jeg var forbi en kammerat her i boligforeningen til udendørsspil i går. Det satte visse krav til komponenter og bordplads :)
Vi lagde ud med Ra, som han har backet den kommende deluxe-udgave af. Det er længe siden jeg har spillet det, men det var som altid en fornøjelse, selv om jeg ikke klarede mig synderligt godt.
Det blæste lidt meget, så vi trak os indendørs og hidkaldte vores søn, så vi kunne spille et firemands The King Is Dead. Det er et fascinerende spil, især i teamudgaven. Fruen og jeg var på hold og kom desværre til at trække for meget i hver vores retning, så sønnike og kammerat trak en sikker sejr i land i sidste runde. Der var dog spænding om udfaldet langt hen i spillet, så resultatet var ikke givet på forhånd.

Herefter forlod drengen selskabet, og vi andre nåede et enkelt spil Floriferous, et spil i samme serie som Herbaceous. Det er noget med at samle forskellige blomster- og insektkort i diverse sæt. Meget hyggeligt og pænt, men lidt for begrænset til min smag.
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Frouvne »

Til aften flygtede vi fra de huslige pligter ved først at spille Saint Petersburg og bagefter The Ravens of Thri Sahashri. Saint Petersburg blev der fordelt meget få point ud i; vi vogtede stramt på hinanden. The Ravens of Thri Sahashri blev også meget atypisk, da vi dels startede med mange små kort, hvilket gav meget få muligheder for at udvide vores atman og så blev der ofret tre kort i anden runde, hvilket ellers næsten aldrig sker. Vi kørte dog en rutine-sejr hjem i tredje runde uden de store vanskeligheder.
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by digter »

Frouvne wrote: Fri Jul 08, 2022 9:09 pm
Aftenens sidste spil blev So Clover!, som vi endda endte med at spille to gange. Mit hovede var ikke rigtigt skruet sammen til disse sproglige associationer, men sjovt var det nu alligevel at prøve selvom det også til tider var pænt frustrerende. Jeg sad tilbage med en fornemmelse af, at det kunne være sjovt at prøve en dansk version ved lejlighed. Det kunne potentielt godt radikalt ændre på min oplevelse, der i første omgang var mere præget af frustrationer end at jeg følte mig godt underholdt.
ENIG! Det spil kunne vinde SÅ meget ved at blive oversat. En lille perle der desværre er ret sprogafhængigt :(
Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Neumann »

Forleden fik jeg den - efterhånden - sjældne fornøjelse af at vinde et spil Innovation, men i dag var alt ved det gamle :roll:

Som noget nyt fik jeg mulighed for at spille med både søn og datter. Sønnen kvitterede for introduktionen ved at vinde sine to debutspil på helt samme måde: Ustoppelig pointmaskine og dernæst indskovlning af helt almindelige storværker. Datteren var meget længe om at indse, at der var en helt ny dødsfjende i byen. :lol:
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Gunness »

Tre dage i træk med mindre spil:
I tirsdags Tao Long, som er et af de mere vellykkede abstrakte spil fra de senere år (og så er det også lækkert produceret).
Onsdag var vi på en kort telttur med vores yngste, og jeg tænkte, at Citadels vel gjorde sig meget godt til at spille uden for sit telt. Det gjorde det i princippet også, men vi var lidt presset af, at det blæste en halv pelikan, så vores respektive byer havde det med at vælte lidt rundt.
Og i går aftes lokkede jeg fruen til at spille Bruges, da vi lige har været på ferie i Brugge (Bruges). Det er et ganske tilforladeligt spil med nogle interessante valg undervejs og en interessant brug af kort - men det er lige kort (tøhø) nok og føles også mere tilfældigt end godt er. Men som ikke synderligt stor Stefan Feld-fan var det da ganske ok.
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Frouvne »

I aftes mødtes vi alle i spilgruppen og i anledning af Tour de France havde vi langt om længe Flamme Rouge på bordet. Jeg har haft det stående i flere år uden at få det spillet, men nu skulle det altså være. Vi simulerede vores egen lille tur med fire etaper og jeg syntes faktisk, det fungerede rigtig fint. Jeg syntes man har fundet nogle tilpas simple og samtidig elegante måder at simulere slipvind og effekten af stigninger og nedkørsler på. Så alt i alt en rigtig hyggelig og positiv oplevelse. Jeg tror ikke, det kommer til at komme på bordet særlig ofte, men det bliver i hvert tilfælde i samlingen lidt endnu.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Neumann »

I dag blev det til to spil Innovation med både søn og datter.

Igen blev både datter og far kørt totalt over af sønnens instinkt for at samle gigantiske pointbunker og omsætte dem til generiske storværker.

Det bliver nok til en pause fra de enslydende rapporter herfra. På mandag venter hverdagen. Datteren tager på sommerhøjskole, og sønnen er hjemme ved gamer-computeren. Jeg er nok henvist til at læse regler og høre om jer andres oplevelser.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Frouvne »

Så fik vi Décorum på bordet til spil 11 af to-spillers spillene. Vi kom på hårdt arbejde og endte med at give tre af vores fire oplysninger til hinanden ... og syntes alligevel, at vi måtte svede lidt, for at få det hele til at gå op. Men det lykkedes dog til sidst.
frouvne, administrator

Image
Post Reply