Hvad har du spillet i dag? Maj 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2023

Post by Jens_Hoppe »

Nonfirmation med Fallout-tema lyder som noget, jeg gerne vil se billeder fra. :shock:


Her de sidste par uger har jeg (gen)spillet lidt forskellige ældre spil:

Gaia Project (fint nok, men slutspillet går for langsomt, og jeg savner geografien fra TM)
Through the Desert (meget, meget tørt, hvilket vel betyder at det er meget tematisk? :) )
Amun-Re (Knizias bedste spil!)
Tutankhamun (IKKE Knizias bedste spil!)

Og jeg har også prøvet et par nye ting:

Beyond the Sun: Leaders of the New Dawn (fin udvidelse til et af mine yndlingsspil fra de senere år)
Heat: Pedal to the Metal (sådan ok-agtigt, men jeg ser ingen grund til at spille dette snarere end Formula De eller sågar Ave Caesar)

Min datter og jeg spiller stadig Sea Salt & Paper - vi er over 50 spil til 40 points, hvilket vel svarer til ~250 hænder eller noget...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2023

Post by Gunness »

Jens_Hoppe wrote: Thu May 25, 2023 9:37 am Nonfirmation med Fallout-tema lyder som noget, jeg gerne vil se billeder fra. :shock:
Jeg skal se, hvad jeg kan gøre. Altså, drengen ambitionsniveau har været meget højt, men der er også grænser for, hvor meget krudt vi kan bruge på et tema, som 2/3 af gæsterne fatter hat af :D Men jeg har da bl.a. fået lavet en brætspilsæske til Blast Radius. Og Maibritt laver radioaktive vingummier og sådan. Men det med at lave hele festlokalet om til en bunker, det var alligevel lidt for meget!

Jens_Hoppe wrote: Her de sidste par uger har jeg (gen)spillet lidt forskellige ældre spil:

Through the Desert (meget, meget tørt, hvilket vel betyder at det er meget tematisk? :) )
Amun-Re (Knizias bedste spil!)
Ba-dum-tisch! :D
Og det lyder da glædeligt med Amun-Re - det er mange år siden jeg har prøvet det, men jeg venter spændt på den nye udgave.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2023

Post by Frouvne »

Så fik vi langt om længe Dune: Imperium på bordet igen. Denne gang endda med Dune: Imperium – Rise of Ix, som jeg ikke tidligere havde prøvet. Jeg kan godt se potentialet i spillet men er stadig ikke helt overbevist om spillet fortræffelighed. En af grundene til mine små forbehold ligger nok i deckbuilding-delen som potentielt er det, jeg burde syntes var fedest. Men det er så få kort der er til rådighed og nogle gange er der da heller ikke rigtig nogen, der gider købe dem. Og så kommer man samtidig så få gange igennem sin bunke af kort, at man skal satse på sit held, hvis man skal have udbytte af synergier kortene imellem. Nå, men alt i alt en fin oplevelse og et spil jeg meget gerne vil afsøge lidt mere. Og så må vi jo se, om det holder vand.
frouvne, administrator

Image
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 43 times
Been thanked: 71 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2023

Post by zfire »

Frouvne wrote: Thu May 25, 2023 8:45 pm Så fik vi langt om længe Dune: Imperium på bordet igen. Denne gang endda med Dune: Imperium – Rise of Ix, som jeg ikke tidligere havde prøvet. Jeg kan godt se potentialet i spillet men er stadig ikke helt overbevist om spillet fortræffelighed. En af grundene til mine små forbehold ligger nok i deckbuilding-delen som potentielt er det, jeg burde syntes var fedest. Men det er så få kort der er til rådighed og nogle gange er der da heller ikke rigtig nogen, der gider købe dem. Og så kommer man samtidig så få gange igennem sin bunke af kort, at man skal satse på sit held, hvis man skal have udbytte af synergier kortene imellem. Nå, men alt i alt en fin oplevelse og et spil jeg meget gerne vil afsøge lidt mere. Og så må vi jo se, om det holder vand.
Du kan altid vælge at spille med en regel fra den nyeste expansion(Immortality) hvor hver spiller en gang i hvert spil har lov til at rydde markedet og fylde det op igen på deres tur.
Men du har ret i at man ikke ser sine kort særligt tit, derfor skal man også tænke meget over hvad man faktisk køber, bare fordi man har råd til noget betyder ikke at man skal købe det. Det gør også card draw rigtigt godt da det gør at man både kan købe færre dyrere kort og at man ser sine dyre kort mere(som er langt bedre end ens start kort). Man skal heller ikke undervurdere at få trashed nogle af sine start kort(specielt de dårlige af dem, Dune/Dagger/Reconnaissance).
Jeg kan super godt lide spillet, specielt spændingen der kommer fra konflikten, alliancerne, og ræset til 10 point. Vores spil er også langt fra at vare alle 10 runder, vi slutter som regel i ca runde 7(og har set det slutte i runde 6), som også gør at man er nødt til at fokusere på hvordan man slutter spillet hurtigst muligt og ikke bare durdler rundt.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2023

Post by digter »

zfire wrote: Fri May 26, 2023 9:52 am
Frouvne wrote: Thu May 25, 2023 8:45 pm Så fik vi langt om længe Dune: Imperium på bordet igen. Denne gang endda med Dune: Imperium – Rise of Ix, som jeg ikke tidligere havde prøvet. Jeg kan godt se potentialet i spillet men er stadig ikke helt overbevist om spillet fortræffelighed. En af grundene til mine små forbehold ligger nok i deckbuilding-delen som potentielt er det, jeg burde syntes var fedest. Men det er så få kort der er til rådighed og nogle gange er der da heller ikke rigtig nogen, der gider købe dem. Og så kommer man samtidig så få gange igennem sin bunke af kort, at man skal satse på sit held, hvis man skal have udbytte af synergier kortene imellem. Nå, men alt i alt en fin oplevelse og et spil jeg meget gerne vil afsøge lidt mere. Og så må vi jo se, om det holder vand.
Du kan altid vælge at spille med en regel fra den nyeste expansion(Immortality) hvor hver spiller en gang i hvert spil har lov til at rydde markedet og fylde det op igen på deres tur.
Men du har ret i at man ikke ser sine kort særligt tit, derfor skal man også tænke meget over hvad man faktisk køber, bare fordi man har råd til noget betyder ikke at man skal købe det. Det gør også card draw rigtigt godt da det gør at man både kan købe færre dyrere kort og at man ser sine dyre kort mere(som er langt bedre end ens start kort). Man skal heller ikke undervurdere at få trashed nogle af sine start kort(specielt de dårlige af dem, Dune/Dagger/Reconnaissance).
Jeg kan super godt lide spillet, specielt spændingen der kommer fra konflikten, alliancerne, og ræset til 10 point. Vores spil er også langt fra at vare alle 10 runder, vi slutter som regel i ca runde 7(og har set det slutte i runde 6), som også gør at man er nødt til at fokusere på hvordan man slutter spillet hurtigst muligt og ikke bare durdler rundt.
Men det er også her jeg ser udfordringen i deck-building delen og her jeg tror der er mange som bliver skuffede. Hvis du kun har 7 runder, så er det altså begrænset hvor mange "shuffles" du har af dit deck. Og da det er begrænset hvor mange muligheder man har for at få kort ud af sit deck, så synes jeg deck-building delen virker ret tam. Derfor kan man naturligvis også godt synes det er et genialt spil alligevel ;) Jeg får bare ikke det ud af det, som jeg håbede på.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2023

Post by Stony »

Spillet har deck-bulding som mekanisme, men spillet er bestemt ikke en deckbuilder. Hvis du eksempelvis køber et kort der lader dig trashe et andet kort... Du kommer måske til at se det kort tre gange i hele spillet. Det kommer ganske enkelt ikke til at have den fornødne impact på dit deck. Endnu mere udtalt bliver det med kort der forlader sig på at kunne noget såfremt der er nogle forhold der er til stede, som eksempelvis et andet kort af samme type. Bene Geserit, Fremen osv. Der kan du blive yderligere begrænset af at forholdene ikke er opfyldte en eller flere af gangene du får kortet på hånden.
Så jeg er helt enig. Der er kun et ganske let "sprinkle" af deckbuilding over det. Men jeg synes resten af spillet er godt, og jeg synes tema er fint indarbejdet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2023

Post by Gunness »

Jens_Hoppe wrote: Thu May 25, 2023 9:37 am Nonfirmation med Fallout-tema lyder som noget, jeg gerne vil se billeder fra. :shock:
Som efterspurgt :D

Image
Nogle af vores props - plakater, morgenmad, hæfter, booklet og Nuka-colaer, der fungerede som bordkort.
Det ser måske ikke ud af ret meget (specielt ikke til et helt festlokale), men hot damn, f.eks. at skulle lave en brætspilsæske ud af en enkelt forside fra et computerspil - eller at lave et hæfte (You're SPECIAL) ud af skærmbilleder fra spillet, hvor alle venstresiderne er perspektivforvrænget.... det har taget hundrede år og en pølsemad. Og jeg vil tro, at det mest er min søn og hans venner, der har kigget på det :D Men vi holdt os til temamusik og -mad plus pap og papir. Ikke noget med at slæbe sandsække ind, male blod på væggene eller andet virkeligt gennemgribende.

Forhåbentlig hjalp maden lidt:
Image

For at bevare et minimum af relevans for denne tråd - vi lavede en Awkward Guests-inspireret gåde, hvor deltagerne fik et begrænset sæt informationer og skulle deducere sig frem til svaret. Resten af informationerne kom fra at læse den info, vi pædagogisk havde klistret op på væggen (så de slap ikke for at forholde sig til temaet) - og så i øvrigt ved at købe og sælge informationer med de andre borde via spillets valuta (metalkapsler). Vi var på forhånd lidt bekymrede for, om folk bare ville give op på forhånd, men de tog virkelig legen til sig, og der blev handlet og forhandlet til den store guldmedalje. Også blandt dem, der ikke kendte spillet på forhånd.
Flest kapsler til sidst udløste denne smagfulde (??) præmie, der mest lignede et champignon-bed i starten, så vi måtte tilføje lidt Matador-bygninger for at få skalaen med :D
Image

Alt i alt en succes, og drengen var glad. Og nu, tilbage til studiet og den almindelige sendeflade - og beklager det ret off-topic'ede indlæg!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2023

Post by Jens_Hoppe »

For sejt! :mrgreen: :mrgreen:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2023

Post by Jonezy »

HOLY SHIT Jacob.... :o

Kæft et arbejde. Der bestod I da lige forældre prøven for alvor. Kæmpe kudos herfra. Det er virkelig gennemført og gennemtænkt.

Edit: Hov har faktisk spillet Boonlake og Fantasy Realms med Jesper den anden dag. Boonlake er okeyish; tænker det hurtigt kommer til at føles lidt samey. Det var anden gang vi spillede, så havde bedre forståelse af spillet denne gang og det hjalp på oplevelsen. Maracaibo er stadig min heavy Pfister favorit. Fantasy Realms er jo bare synergi hygge på turbo tid.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2023

Post by Gunness »

Tak, tak :) Nu fik Carla en Ringenes Herre-konfirmation (og -tale), og det forpligter jo,når det er den næstes tur. Vi synes heldigvis også, at det er sjovt, det griber bare lidt meget om sig :D

Har kun prøvet Boonlake én gang, da Goblen/Brian forklarede det. Sikke en gang Pfister-mekanik-greatest hits... men det var nu sjovt nok :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2023

Post by Frouvne »

Vi nåede endnu et spil Dune: Imperium inden måneden rindede ud. Hvor vi i det forrige spil for første gang tilføjede Dune: Imperium – Rise of Ix gik vi denne gang linen ud og tilføjede endvidere Dune: Imperium – Immortality. Man kunne se at vi denne gang var noget mere tilbageholdende med at købe kort og de flere muligheder der er nu med begge udvidelser tilføjet betød også, at man godt kunne ignorere dele. Jeg kunne rigtig godt lide de nye Graft-kort ... og dem nåede jeg da også at få lidt glæde af.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2023

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Wed May 31, 2023 8:02 pm Tak, tak :) Nu fik Carla en Ringenes Herre-konfirmation (og -tale), og det forpligter jo,når det er den næstes tur. Vi synes heldigvis også, at det er sjovt, det griber bare lidt meget om sig :D [...]
Dejligt at høre at der stadig er nogen der sætter et personligt præg på deres fester. Jeg har lige haft en samtale med min søster i dag, som jeg har arrangeret mange fester med. Vi elsker at lave maden sammen. Men samtalen kom også ind på tidernes forfald; jeg har afholdt mange festtaler, og skrevet mange festsange og ligeledes lavet mange quiz'er til fester i tidens løb. Men jeg har en klar fornemmelse af at der bliver mindre og mindre af den slags ... også fra undertegnede. Og så er det jo altid rart at høre, at der er nogle, der holder fanen højt! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2023

Post by Gunness »

^Det lyder som en god anledning til lige at tage sig selv i nakken :D For modtagernes reaktion ender jo ofte med at være en belønning i sig selv.

Jeg er dog glad for, at vi ikke har flere konfirmander, for lige pt. er jeg ret meget løbet tør for kreative ideer :lol:
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply