Kedelige temaer for brætspil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Kedelige temaer for brætspil

Post by Frouvne »

Jeg faldt for nyligt over en Geeklist, der fokuserede på kedelige temaer i spil:

http://www.boardgamegeek.com/geeklist/22082

Og det er da slående, så kedelige temaer, man kan vælge og alligevel få succes med et spil. Vi har set spil, hvor man er bønnefarmer som i Bohnanza, der formentlig er blandt de mest sælgende spil.

Temaer er dog også en meget subjektiv vurdering for den nævnte Geeklist indeholder i mine øjne flere spil med meget stærke temaer, jeg finder tiltrækkende: Sagsbehandling i den offentlige administration i Ad Acta, tysk politik i Die Macher, dyrkning af afgrøder i den tredje verden i Santiago, affaldshåndtering i Industrial Waste, genetisk udvikling af amøber i Primordial Soup og så videre...

Okay, det er måske ikke de mest sexede temaer, men stærke og ikke mindst originale temaer, der vækker min interesse!

Hvilke temaer skræmmer jer og hvilke pirrer jeres nysgerrighed? :D
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Da jeg første gang stødte på Power Grid, så tænkte jeg: "Tyske kraftværker? Yes, det lyder så kitsch, at jeg bare prøve det!" :lol:

Die Machers tema er lidt i samme genre, men hvor jeg har sympati for temaet, så har jeg også på fornemmelsen, at det ikke er et spil, der bliver inkluderet i samlingen.

Mht. Ad Acta så er det umiddelbart det eneste tema, jeg decideret tænder af på. Faktisk vil jeg hellere sige:

"Hellere tema - næsten lige meget hvilket - end intet tema" :)
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Andrea wrote:Da jeg første gang stødte på Power Grid, så tænkte jeg: "Tyske kraftværker? Yes, det lyder så kitsch, at jeg bare prøve det!" :lol:

Die Machers tema er lidt i samme genre, men hvor jeg har sympati for temaet, så har jeg også på fornemmelsen, at det ikke er et spil, der bliver inkluderet i samlingen.

Mht. Ad Acta så er det umiddelbart det eneste tema, jeg decideret tænder af på. Faktisk vil jeg hellere sige:

"Hellere tema - næsten lige meget hvilket - end intet tema" :)
Sjovt Andrea --- simpelthen interessant ... men det kan vi tale med om, sådan har jeg det nemlig slet ikke - der er temaer jeg totalt tænder af på, selvom mekanismerne i spillene uden temaet kunne (med stor sandsynlighed) have været udmærkede ....
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Kedelige temaer for brætspil

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Temaer er dog også en meget subjektiv vurdering for den nævnte Geeklist indeholder i mine øjne flere spil med meget stærke temaer, jeg finder tiltrækkende: Sagsbehandling i den offentlige administration i Ad Acta, tysk politik i Die Macher, dyrkning af afgrøder i den tredje verden i Santiago, affaldshåndtering i Industrial Waste, genetisk udvikling af amøber i Primordial Soup og så videre...
Ydrk, jeg er nok mere mainstream i min smag, idet jeg også finder alle de ovennævnte temaer dødkedelige. Jeg er meget "temafikseret", og for mig kan det tema et spil omhandler gøre hele forskellen på hvorvidt jeg bryder mig om spillet eller ej.

Min smag er også nok nem at definere, og er tydeligvis præget af min baggrund i historiske krigsspil, og mine andre interesser iøvrigt:

- Primært historie, jo ældre jo bedre. Amun-Re, E&T, Puerto Rico, Britannia, Civilization, SPQR og Hannibal havde garanteret ikke været mine yndlingsspil, hvis de havde handlet om f.eks. sagsbehandling i det offentlige eller amøbers udvikling! Nyere historie siger mig ikke så meget: Krigsspil kan lige gå an op til WW2, men jeg mister interessen for generelle historiske temaer der er senere end ca. år 1800.

- Sekundært fantasy. Magic, Titan, War of the Ring, Khronos (historie OG fantasy!), Blue Moon (City), Space Hulk, MECCG, f.eks.

- (Meget) tertiært har jeg åbenbart en forkærlighed for økonomispil. Gerne noget med aktier, gerne noget med tog (!), og det skal helst foregå i gamle dage (før det 20. århundrede).
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Helle wrote: Sjovt Andrea --- simpelthen interessant ... men det kan vi tale med om, sådan har jeg det nemlig slet ikke - der er temaer jeg totalt tænder af på, selvom mekanismerne i spillene uden temaet kunne (med stor sandsynlighed) have været udmærkede ....
Jamen kom da gerne med eksempler på temaer, der slet ikke er dig :)

Jeg elsker historiefortælling og eventyr, og derfor appellerer temaer i det hele taget til mig, for her er muligheden for at fortælle en god historie og skabe en spændende/smukt/fascinerende setting.

Af samme grund interesserer jeg mig overhovedet ikke for det ellers ret populære Gipf og lignende spil, for det er alt for klinisk og uden tema.
Tina
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Tina »

Frouvne wrote:Jeg faldt for nyligt over en Geeklist, der fokuserede på kedelige temaer i spil...
Læste godt samme geekliste for et stykke tid siden og tænkte egentligt ved mig selv at dette er en cool koncept. Men som jeg læste ned gennem listen og så hvilke spil der var på (og hvorfor) gik det op for mig at jeg godt kan lide temaer i alle former. Så længe de passer til og er inkorporeret i spillet.

Spil med påklistret tema, så som Fearsome Floors, kan slet ikke fange mig. Og det samme gælder spil uden tema.

Men alt dette kunne jo nok hænge samme med at jeg er rollespiller og derfor kan lide at leve mig ind i temaer.... :shock: :oops: :D
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 716 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Tina wrote:Spil med påklistret tema, så som Fearsome Floors, kan slet ikke fange mig. Og det samme gælder spil uden tema.
Jeg er næsten enig. Jeg kan dog stadig godt nyde elegancen i nogle af Knizias spil, vel vidende at temaet om oldtiden eller middelalderen lige så vel kunne være transporteret ud i fremtiden. Så jeg er nok ikke helt så kategorisk ;)

Men hvis temaet er gennemført, er der næsten ingen grænser for, hvad der kan gøres interessant (en mulig kandidat kunne være Ad Acta, som jeg ikke havde hørt om før - den lyder pænt svær at sælge til de uindviede). Derimod synes jeg der er mange temaer, der er blevet kedelige, i og med de er blevet udnyttet og skamredet ud over alle rimelige grænser.

Har vi fx. brug for flere 2. Verdenskrigsspil, når der nu er så mange andre interessante konflikter at kaste sig over?
Hungrer verden virkelig efter flere byg-en-by (helst i middelalderen), når man lige så godt kunne konstruere alle mulige andre genstande og bygninger?
Hvis vi virkelig skal have alle de mange spil om oldtiden, kunne temaerne så ikke generelt gøres mere ophidsende og indarbejdede end at begrænse sig til brikker i fire farver?

Kort sagt, mere Die Macher og Ursupper til de hungrende masser - jeg ved I er derude!
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jeg sidder lige og tænker at Kremlin jo faktisk har et røvkedeligt tema:

Kontrollér politbureauets medlemmer, og vær den spiller der kontrollerer ministerpræsidenten under oktoberparaden for at score point.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by stoffer »

Jeg troede indtil for nylig at jeg var tema fri, men jeg ved at jeg er helt tosset med f.eks. Ursuppe, netop pga. man kan lege med gener, kombinere og optimere - og grafikken samtidig understøtter et fedt "Survival of the Fittest"-tema.

Men spil helt uden tema kan jeg sagtens spille, f.eks. Quatro. Jeg tror ikke mangel på tema eller et dårligt tema afskrækker mig, mere at nogle temaer tiltrækker mig mere end andre.

At det så lige er de tossede og nuttede temaer jeg er glad for, ja altså.. ja.. :)
:::...---== Bananlikør ==--...:::
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Varming »

Jeg var ved at lave et spil om at sove.. men så faldt jeg i søvn.. pænt kedeligt! :lol:
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Gunness wrote: Men hvis temaet er gennemført, er der næsten ingen grænser for, hvad der kan gøres interessant (en mulig kandidat kunne være Ad Acta, som jeg ikke havde hørt om før - den lyder pænt svær at sælge til de uindviede). Derimod synes jeg der er mange temaer, der er blevet kedelige, i og med de er blevet udnyttet og skamredet ud over alle rimelige grænser.
Helt enig - af samme grund er jeg som regel også lidt mere large over for 'skæve' temaer, end de nødvendigvis er berettiget :)
Post Reply