Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

^Dorfromantik har fået en del pæn omtale, men jeg er ærligt talt heller ikke den store Carcassonne-fan.

Hvor meget skyldes forbedringen mon mekanikkerne, og hvor meget kan tilskrives det kreative rollespilselement? :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Andrea »

Gunness wrote: Wed Jan 10, 2024 9:32 pm ^Dorfromantik har fået en del pæn omtale, men jeg er ærligt talt heller ikke den store Carcassonne-fan.

Hvor meget skyldes forbedringen mon mekanikkerne, og hvor meget kan tilskrives det kreative rollespilselement? :)
Altså - det sjove selskab hjalp en hel del :D

Det er et ok lille samarbejdsspil, men så heller ikke mere. Det føles ikke som de vilde strategiske valg, man skal tage (det kan være, at jeg tager fejl - jeg spillede det trods alt kun to gange), men det er let at gå til og derfor et fint spil at give som familiespil. Såeh - næppe noget du vil falde på halen over :mrgreen:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Vi var kun to mand til den ugentlige spilaften, så vi kunne starte med en introduktion til Sky Team. Vi fik flyet sikkert frem på meget ubesværet vis. Herefter stod den på Project L. Rent æstetisk er det en stor fornøjelse at have foran sig. Jeg kom helt skævt fra start i vores første spil. Vi tog en hurtig re-match, hvor det heldigvis gik noget bedre. Det var i øvrigt første gang jeg spillede med ghost-brikkerne. Jeg tror ikke vi rigtig udnyttede deres potentiale men det komplicerede ikke spillet i unødig grad, så det kan da også godt være jeg vil inkludere dem med mit eget eksemplar, næste gang det skal spilles. Vi sluttede aftenen af med Fauna. For første gang prøvede jeg den danske version og i dette tilfælde tænker jeg, at det gør spillet mere tilgængeligt. Så det kan meget vel tænkes, at jeg udskifter mit engelske eksemplar på et tidspunkt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

^Vi har Fauna på tysk - det giver anledning til en del sprogforbistringer ind imellem :) Men ellers er det nu ganske sjovt og lærerigt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Fri Jan 12, 2024 11:08 am ^Vi har Fauna på tysk - det giver anledning til en del sprogforbistringer ind imellem :) Men ellers er det nu ganske sjovt og lærerigt.
Bare det at have de autoriserede danske dyrenavne syntes jeg var en forbedring for mig. Men det er da klart, at sprogforbistringerne i sig selv kan have en charme... :D :lol:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Jonezy »

Gunness wrote: Fri Jan 12, 2024 11:08 am ^Vi har Fauna på tysk - det giver anledning til en del sprogforbistringer ind imellem :) Men ellers er det nu ganske sjovt og lærerigt.
I må godt få min engelske udgave, hvis I vil. Jeg har allerede købt den danske. :)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Crokinole har været på bordet sammen med Crokinole Cards.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Vi rundede dagen af med et spil Sky Team, hvor vi kastede os over en ny flyrute med nye udfordringer undervejs. På denne rute var der en del sidevind, men det var ikke nok til at slå os ud af kurs. Jeg er imponeret over hvor godt det er lykkedes at få et på mange måder ekstremt abstrakt spil til at fremstå tematisk.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Jonezy »

Vi tog hul på vores nye HABA deduktion spil i dag.

Vi startede med The Key: Theft at Cliffrock Villa. Vi nappede 3 spil, hvor vi samarbejdede i det første og prøvede det competitive bagefter. Derefter afprøvede vi The Key: Sabotage at Lucky Llama Land, som vi kun spillede cooperativt af 3 omgange. Vores rekord endte med at være på 25 point, hvilket nok kan gøres bedre.

Et sjovt og originalt system. Det tager heller ikke så lang tid. Af de mere puzzlely clues, kunne vi bedst lide dem fra Llama Land selvom de der fodspor med et spejl nok var det vi mindst kunne lide i begge spil. Men at lure hvor et billede var taget var sjovt.

God oplevelse. Har potentiale som gateway spil til mugglers og som filler til lange gaming dage.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

Vi har i lang tid snakket om at komme videre med Aeon Trespass: Odyssey, men med så mange komponenter og regler kræver det lidt luft i kalenderen. Det betyder også, at det er næsten ni måneder siden sidst, og puha, reglerne var noget rustne. Men vi spillede ad to omgange i går samt et spil mere til formiddag.
Vi blev udsat for en af de helt store modstandere, Temenos, der lige akkurat kan skelnes på nedenstående billede (der forhåbentlig også demonstrerer, at der er mange ting på bordet på én gang):
Image

Men vi fik låst op for ny teknologi og våben, og fortsatte vores jagt på kong Minos, der enten er komplet forsvundet eller muligvis har gemt sig et sted i det græske øhav, med kun tågede historier og mystiske alfabeter til at lede os på vej. Det er fortsat noget af en opgave at holde sig nogenlunde gode venner med alle tre fraktioner i spillet, og vi kom da også af vanvare til at hjælpe den ene med at slagte nogle semi-uskyldige søfolk fra anden side. Til gengæld har vi nu låst op for, at vi kan genoplive Zeus fra de døde, når vi er på skideren i en af de enorme boss-kampe, og det er vi relativt ofte :D

Reglerne er stadig alt for meget af det gode, men vi begynder at lure nogle af de taktiske muligheder i samarbejdet under kampene - og hvis der nu ikke går trekvart år igen kan det være, at vi faktisk kan huske noget af det til næste gang... plus måske nogle af vores hemmelige missioner.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Taibi »

Vi har ikke så meget nyt at dele, det bliver til Ark Nove m. Marine Worlds fra tid til anden, men ellers ikke noget.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Taibi wrote: Sun Jan 14, 2024 9:13 pm Vi har ikke så meget nyt at dele, det bliver til Ark Nove m. Marine Worlds fra tid til anden, men ellers ikke noget.
Heller ikke det store herfra. Vi har haft en week-end præget af 100 års fødselsdag for børnenes oldemor. Jeg havde min datter som borddame og da hun i voldsom grad trak gennemsnitsalderen ned, vurderede jeg undervejs, at hun havde brug for lidt adspredelse. Vi fandt Monstermaler frem og udfordrede hinanden i at tegne personer som den anden skulle gætte.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Jonezy »

Har nørdet et rigtig german game i dag sammen med Jesper. Vi spillede nemlig Monasterium, som jeg ikke rigtig havde hørt om før og som umiddelbart ligner enhver anden anden beige farvet halv tør tysk euro. Med et tema om klostre og katedral vinduer oveni. Oh yeah. :D

Det havde en ret fed dice placement mekanik, hvor hver terninge pip havde sin egen action, men man starter hver runde med at placere terningerne ud på action felterne, så det er ikke bare at rulle og håbe på at den pip du har brug for dukker op. Derudover kunne man unlocke en masse extra muligheder for actioner ved at få puttet sine novicer i klostrene. Det gav en hel del brain burn og masser af muligheder for at være mest effektiv med begrænsede ressourcer. Solid 7 ud 10 oplevelse. Det spiller vi nok igen næste gang.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

Jeg er sikker på, at det er velfungerende rent mekanisk. Men designere skal altså have prygl med en våd avis, når de bliver ved med at lave spil om noget så fortærsket som det her :D Spillet kunne med garanti lige så godt ha' handlet om alt muligt andet end beige mænd i kedelige kutter. Det er ren dovenskab!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

Nå, Jon, nu fik du mig til at oprette et "Ugens tema" :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply