Hvad har du spillet i dag? Juni 2024

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14728
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 493 times
Been thanked: 711 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Juni 2024

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? Juni 2024
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1491
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 354 times
Been thanked: 205 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Jonezy »

Juni Allan, juni... 😉
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14728
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 493 times
Been thanked: 711 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Frouvne »

Jonezy wrote: Sat Jun 01, 2024 12:41 pm Juni Allan, juni... 😉
... som tiden dog går! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14728
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 493 times
Been thanked: 711 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2024

Post by Frouvne »

Nå, så kan den måned da vist kun gå ned ad bakke herfra! Sammen med Gunness kastede vi os over vort første spil Hegemony: Lead Your Class to Victory og det er et spil som designet til mig! Det har taget noget tid og nogle tilløb at nå dertil, da det godt kan virke lidt intimiderende, hvilket også den registrerede tyngde på BGG kunne underbygge: 4.2/5. Det virker dog vildt overdrevet. Det er lidt komplekst men slet ikke så slemt og desuden virker tema så fint integreret at assymetrierne langt hen ad vejen giver rigtig god mening. Det var vores første spil og der var regelopslag, men det bremsede slet ikke spillet så meget som jeg kunne have frygtet. Det spil vender jeg forhåbentlig snarligt tilbage til. Vort første spil var kun med to spillere, da det er det, der anbefales. Jeg glæder mig til at udvide spillerantallet men det kan da godt være, at der lige skal spilles et enkelt eller to spil mere med to spillere, når vi har fået tjekket reglerne igenne igen for at se om der er noget, der er blevet spillet forkert. Og så skal der naturligvis tænkes over noget strategi inden næste spil.

Vores hjerner var ikke kogt mere sammen end at jeg bagefter kunne introducere Gunness til Sail og Harmonies.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5167
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 550 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2024

Post by Gunness »

Jeg er også fan! Og som groft ildestedt kapitalist glæder jeg mig til at spille med staten, så jeg kan få noget tiltrængt statsstøtte ;)
(Arbejderklassen hev nogle fyrstelige lønninger hjem, ikke mindst fra det offentlige. Grrrr! Jeg må få nogle staldtips af Vanopslagh på TikTok...)
Absolut et meget positivt første indtryk, og som Allan skriver, ikke nær så kompliceret som frygtet.

Selv om jeg på forhånd havde udtrykt min skepsis for Sail, var det faktisk ret sjovt og godt udtænkt. Og Harmonies var også underholdende, så måske kan mit eksemplar få lidt spilletid alligevel.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1491
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 354 times
Been thanked: 205 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2024

Post by Jonezy »

I mandags havde jeg brætspils holdet på skolen. Vi manglede elever, da de var på tur, så jeg spillede med i en omgang Bärenpark, hvor det lykkedes mig at tabe til en pige fra 4. klasse. Go hende. :) Bärenpark er nok mit favorit polyomino spil med sine enkle regler, så kærligt gensyn.

I går var jeg så forbi Jesper og her blev til en omgang Marco Polo 2 (undskyld Marco Polo II: In the Service of the Khan; kæft et navn altså...). Et par år siden jeg har haft det på bordet, men dejligt at få det støvet af igen. Det holder stadig, men som altid sidder man lidt og har følelsen af at nogle af karakterne er lidt OP, men det handler nok også om, at man ikke har spillet det så meget. I hvert fald endte jeg med dagens karakter, der var nemmest at spille, så Jesper fik en røvfuld. Stadig en keeper i samlingen og tror også jeg beholder den mindre elskede 1'er selvom jeg nok ikke får spillet det super meget.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5167
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 550 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2024

Post by Gunness »

^Jeg har kun spillet Marco Polo-oggenalen, og den var da sjov. Hvor meget anderledes er toeren?

Tirsdag fik fruen og jeg spillet to gange Harmonies. Hun var temmelig træt, så jeg tænkte, at det nok var passende easy going. Og så fik jeg i øvrigt ikke et ben til jorden nogen af gangene. Mere træt var hun så åbenbart heller ikke ;)

I går havde vi spilleaften i vores beboerforening. Pga. en misforståelse endte hun og jeg som de eneste uden et spil, så vores medbragte æsker blev ikke brugt til noget. Vi rendte hurtigt ind til os selv for at finde noget, vi kunne, så det blev til 1902 Méliès og Five Tribes, hvor vi kørte meget forskellige strategier men alligevel endte meget tæt på hinanden. Dog med mig et kamelmulehår foran. Hæhæhæ - hævnen er sød :D Jeg elsker det spil.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1491
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 354 times
Been thanked: 205 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2024

Post by Jonezy »

Gunness wrote: Thu Jun 06, 2024 10:18 am ^Jeg har kun spillet Marco Polo-oggenalen, og den var da sjov. Hvor meget anderledes er toeren
1'eren er noget mere tight og punishing, hvor 2'eren er noget mere fleksibel. Vi kan godt tage en dag og prøve dem begge, og så bagefter nappe en GT'er imens vi lommefilosoferer over forskellene. :D
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14728
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 493 times
Been thanked: 711 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2024

Post by Frouvne »

Onsdag spillede vi som vanligt. Vi startede med at ydmyge os selv totalt ved at spille Order Overload: Cafe. Aftenens hovedspil endte med at blive The Lord of the Rings: The Card Game – Revised Core Set. Jeg kan se, at jeg spillede det oprindelige spil (The Lord of the Rings: The Card Game) fem gange i 2011, før jeg skaffede mig af med det. Det er dog så lang tid siden med den oplevelse, at jeg ikke kan sammenligne udgaverne. Karaktermæssigt rammer jeg nok nogenlunde det samme sted - men det er vel heller ikke så mærkeligt, da jeg ikke tænker spillet er lavet fundamentalt om. Jeg var fint nok underholdt og da der jo er tale om et samarbejdsspil er min tolerance nok også rimelig stor. Jeg følte mig ikke specielt revet med, men vi havde måske også fået for gode deck for det gik i hvert tilfælde hurtigt i vores retning.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5167
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 550 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2024

Post by Gunness »

Jonezy wrote: Thu Jun 06, 2024 6:05 pm
Gunness wrote: Thu Jun 06, 2024 10:18 am ^Jeg har kun spillet Marco Polo-oggenalen, og den var da sjov. Hvor meget anderledes er toeren
1'eren er noget mere tight og punishing, hvor 2'eren er noget mere fleksibel. Vi kan godt tage en dag og prøve dem begge, og så bagefter nappe en GT'er imens vi lommefilosoferer over forskellene. :D
Jeg kan godt lide tight og lidt punishing. Jeg er frisk!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5167
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 550 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2024

Post by Gunness »

I går var jeg forbi en kammerat for at introducere ham til Harmonies, som vi spillede to gange. Han er vældig glad for spil med naturtema, så det var som forventet en succes. Han er også meget musikinteresseret, så vi prøvede også Sirens to gange. Det er et mikrospil med 18 kort, hvor man som oldtidens sirener skal prøve at lokke sømænd i fordærv med den smukkeste musik. Det gør man ved at drafte kort og herefter lægge disse op i den bedst mulige rækkefølge, så musikken flyder fra én sekvens til den næste.

Image

Sjovt tema, og da jeg elsker græsk mytologi var det oplagt at prøve. Umiddelbart et ganske underholdende spil - men det føles også en smule tilfældigt, om man lige ender med noget der kan bruges, og slutresultatet er mere "on rails" end jeg bryder mig om. På den anden side tager det ti minutter. Og som spøjs gimmick kan man hente en app, tage et foto af ens færdige melodi og så få appen til at spille det med halvdårlige instrumenter.

Ikke noget, der går over i historien (høhø), men bedre end Defrag fra samme serie.

Og så havde Maibritt og jeg anskaffet os en ny, lækker neopren playmat med vandmotiv - så det virkede som en passende undskyldning for at spille Ark Nova med Marine Worlds. Spillet var hendes fødselsdagsgave for præcis et år siden, så der er også efterhånden blevet smidt lidt penge på Etsy til diverse komponent-forbedringer - senest nogle små dyremarkører, man kan lægge på de forskellige bure. Overflødigt, men dejligt og bestemt med til at løfte op- og indlevelsen.

Image

Spillet gik virkelig godt for mit vedkommende, bl.a. fordi jeg havde nogle heldige kombinationer af sponsorkort. Hun prøvede at satse hårdt på marine-dyr. De virker generelt lidt rigeligt dyre ift hvad de kan.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14728
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 493 times
Been thanked: 711 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2024

Post by Frouvne »

I går fandt vi 5-Minute Mystery frem og titlen er ikke helt forkert, da et spil som oftest varer fem til syv minutter, når det er sat op. Og da vi spillede de letteste fem spil og et enkelt på et højere niveau var spilletiden reelt kun det halve. Det blev derfor spillet en håndfuld gange - men det er også ret stressende, så mange flere tror jeg heller ikke man skal spille.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3964
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 146 times
Been thanked: 139 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2024

Post by Andrea »

Jeg var forbi Bastard Café i Valby i går sammen med nogle venner. Vi brugte en del af tiden på at snakke, men det blev også til en (lang) omgang 6 Nimmt! samt en omgang King of New York. Det var første gang, at jeg prøvede NY-udgaven, men jeg er ikke helt overbevist om, at det var bedre end originalen. Det føltes mest af alt blot længere.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5167
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 550 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2024

Post by Gunness »

I går var jeg på en lokal ølbar med et par kolleger, hvor vi fik spillet to gange af intro-scenariet til Mind Mgmt. Det kører ikke med det fulde regelsæt, men grundlæggende kunne jeg godt lide, hvor meget man kunne deducere sig frem til: "Hvis Recruiter'en har nået at fange tre Recruits på sit indledende træk, og desuden har været forbi denne swimming pool, så er der en overvejende sandsynlighed for, at han er gået denne vej."

Men jeg var også glad for, at jeg ikke var Recruiter, for holy moley, der var meget nedetid, mens vi to Rogue Agents prøvede at spore en rute og udelukke potentielle mål. Det var nok meget praktisk, at vi var på en ølbar ;)
Nå, men vi må hellere få den fulde version inkl. Immortals og hele baduljen næste gang.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5167
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 550 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2024

Post by Gunness »

Fruen og jeg fik spillet en af vores fødselsdagsgaver, Endless Winter, i går. Ret elegant blanding af worker placement og deck building, der desværre tager 100 år at sætte op. Men når man først er i gang, flyder det let og ubesværet. Og der er mange overvejelser om, hvor man skal bruge sine kræfter. Temaet er ikke voldsomt tykt, men det er der. Jeg satsede hårdt på at udvide min bosættelse, og jeg synes, at spillets mekanismer understøttede det meget godt.
Jeg tror, at vi skal prøve det med tre spillere næste gang.

Men alt i alt lover det godt for Fantasia Games' Unconscious Mind, der burde ankomme om ca. tre måneder.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
Post Reply