Hvad har du spillet i dag? Januar 2025
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 584 times
- Been thanked: 868 times
Hvad har du spillet i dag? Januar 2025
Velkommen til det nye år. Forhåbentlig bliver der plads til nogle gode brætspilsoplevelser.
frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2025
I eftermiddags spillede vi os igennem endnu en historie i The Animals of Baker Street. Det er faktisk ret hyggeligt. Men måske er det også mest velegnet, hvis man har et barn med. Til aften var vi tilbage til den vanlige spilgruppe, hvor der dog var et mindre mandefald. Helle var dog hurtig til at springe til, så det var kun det første spil vi måtte spille to mand. Derfor startede vi med The Lord of the Rings: Duel for Middle-earth. Imens aftensmaden blev færdig spillede vi et spil Bable - og det gik ret elendigt, så det må vi genintroducere for ved en senere lejlighed. Herefter stod den på Rear Window. Vi endte med at spille fire spil. Der blev aldrig begået et mord men i de to sidste spil havde vi de lidt sværere brikker med, hvor der skal kombineres to informationer på en brik. Vi vandt dog alle spil selvom det tydeligvis blev noget sværere, da vi fik disse sværere brikker i spil. Fint spil der i hvert tilfælde er langt bedre end Mysterium, det deler centrale mekanismer med.
frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Rear Window er blevet luftet flittigt i dag. Det blev i løbet af dagen til seks spil, hvor familiens yngste også deltog.
frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Vi fik hurtigt Wilmot's Warehouse på bordet efter at det var ankommet i eftermiddags. Det er et samarbejds-huskespil, hvor man skal placere 35 brikker og bagefter kunne huske både hvilke 35 brikker der er tale om og også deres placering. Der er for hver 7. brik man placerer et benspænd. F.eks. skulle vi undervejs dreje spillepladen 180 grader, vi skulle placere brikkerne uden at sige noget etc. Hvis man efterhånden brygger en god historie sammen er man i stand til at huske overraskende meget. I dette vores første forsøg fik vi byttet rundt på to par af brikker. Sidste del gør man på tid og det bliver ens score. Hver fejlplaceret brik koster ti strafsekunder. Jeg forventer at vi kommer til at gøre det bedre men givetvis også dårligere, hvis benspændene er irriterende nok.
I Too Many Bones stævnede Gale og Nugget ud imod Marrow. Jeg er ikke sikker på, at vi tidligere har prøvet kræfter med Marrow, men finalen har vi endnu til gode, så hvordan han opfører sig, må vi se nærmere på i morgen. Det var i hvert tilfælde også første gang at Gale har været med. Han har indtil nu været meget på hælene, da de fleste Baddies har slået på den svageste og det ofte har været hans lod da han har stået i forreste række. Jeg tror dog, at mange ting kan ændre sig i morgendagens afslutning.
I Too Many Bones stævnede Gale og Nugget ud imod Marrow. Jeg er ikke sikker på, at vi tidligere har prøvet kræfter med Marrow, men finalen har vi endnu til gode, så hvordan han opfører sig, må vi se nærmere på i morgen. Det var i hvert tilfælde også første gang at Gale har været med. Han har indtil nu været meget på hælene, da de fleste Baddies har slået på den svageste og det ofte har været hans lod da han har stået i forreste række. Jeg tror dog, at mange ting kan ændre sig i morgendagens afslutning.
frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Vi fortsatte i dag. Jeg fik monteret min Arm Cannon og så var vi pludselig langt mere ovenpå i kampene. Da vi nåede til Marrow kunne vi starte med at smide den 20 point Baddie ud i den første runde. Så vi kunne begge kaste os direkte over Marrow og satsede alt på de terninger der kunne give skade. Så allerede i anden runde vandt vi.Frouvne wrote: ↑Sat Jan 04, 2025 12:22 am[...]
frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Onsdag fortsatte vi vores mission i The Crew: Mission Deep Sea. Vi nåede syv del-missioner men flere af dem måtte vi igennem nogle gange før vi havde succes. Om vi har været mindre skarpe end da vi spillede det oprindelige spil eller om det er måden missionerne sammensættes på er svært at sige, men da vi spillede det oprindelige spil spillede vi stort set ingen del-missioner om. Der er dog ingen tvivl om, at det har betydning, at missionerne i dette spil sammensættes ved at man trækker opgaverne, hvor de i det oprindelige spil var defineret på forhånd. Sværhedsgraden kan derfor variere meget fra det ene forsøg på en del-mission til den næste. Men det trækker nu ikke ned fra fornøjelsen ved spillet.
frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Det har været en sløv søndag, så der har undervejs været plads til lidt brætspil. Der er blevet spillet Schotten Totten og så har min datter både spillet Crokinole og Wilmot's Warehouse. Det var første gang at hun prøvede Wilmot's Warehouse og vi klarede uden det store besvær at huske hvilke 35 brikker der var gemt samt placeringen på dem alle. Det er ret fedt, at man kan gøre det uden de store problemer og det var netop fordi jeg forventede at det var det, man ville erfare, hvis man spillede spillet. Og så er det da også blevet til et enkelt spil Daybreak, som også forløb uden de store katastrofer.
frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
I går blev der spillet såvel Schotten Totten som Daybreak og i dag er der blevet fulgt op med endnu mere Schotten Totten og
The Ravens of Thri Sahashri. Og så er aftenen blevet brugt til at vi spillede os igennem den sidste del af The Crew: Mission Deep Sea. Vi har spillet mange flere af del-missionerne om i dette spil i forhold til i det originale. Og jeg tænker egentlig, at det både har været styrken og svagheden ved spillet. Men alt i alt har det været rigtig fornøjeligt og jeg er virkelig glad for at vi ikke lod os (vild-)lede af en lidt dårlig førstegangsoplevelse, da vi prøvede det første gang for et par år siden umiddelbart efter at have gennemført det oprindelige spil.
The Ravens of Thri Sahashri. Og så er aftenen blevet brugt til at vi spillede os igennem den sidste del af The Crew: Mission Deep Sea. Vi har spillet mange flere af del-missionerne om i dette spil i forhold til i det originale. Og jeg tænker egentlig, at det både har været styrken og svagheden ved spillet. Men alt i alt har det været rigtig fornøjeligt og jeg er virkelig glad for at vi ikke lod os (vild-)lede af en lidt dårlig førstegangsoplevelse, da vi prøvede det første gang for et par år siden umiddelbart efter at have gennemført det oprindelige spil.
frouvne, administrator

- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Has thanked: 660 times
- Been thanked: 749 times
Huha, sløj måned indtil videre.
Sidste lørdag var fruen og jeg på kort visit på Bastarden og tog en enkelt gang Lord of the Rings: Duel For Middle-Earth, hvor jeg var tæt.på at nå Mount Doom som Frodo og Sam. Desværre overhalede hun.mig indenom ved at være til stede på alle lokationer på.kortet.
I går aftes introducerede jeg min datter til Five Trives og vandt kun lige med næd og næppe.
I dag var jeg atter på Bastarden med en ex-kollega. Vi lagde igen ud med Duel For Middle-Earth, hvor jeg denne gang nåede frem til Mount Doom.
Det er et glimrende spil, men selv om race-tracket med Frodo og Sam plus den sorte rytter er en sjov tilføjelse, føles det ret meget som 7 Wonders: Duel. Og jeg tror også, at jeg foretrækker originalen.
Vi nåede også en gang Splendor.
Hjemme igen var fruen med på en gang Red Outpost. Finurligt lille WP-spil, der dog nok er sjovere med flere spillere.
Jeg savner nogle tungere spil, men de må vel komme
Sidste lørdag var fruen og jeg på kort visit på Bastarden og tog en enkelt gang Lord of the Rings: Duel For Middle-Earth, hvor jeg var tæt.på at nå Mount Doom som Frodo og Sam. Desværre overhalede hun.mig indenom ved at være til stede på alle lokationer på.kortet.
I går aftes introducerede jeg min datter til Five Trives og vandt kun lige med næd og næppe.
I dag var jeg atter på Bastarden med en ex-kollega. Vi lagde igen ud med Duel For Middle-Earth, hvor jeg denne gang nåede frem til Mount Doom.
Det er et glimrende spil, men selv om race-tracket med Frodo og Sam plus den sorte rytter er en sjov tilføjelse, føles det ret meget som 7 Wonders: Duel. Og jeg tror også, at jeg foretrækker originalen.
Vi nåede også en gang Splendor.
Hjemme igen var fruen med på en gang Red Outpost. Finurligt lille WP-spil, der dog nok er sjovere med flere spillere.
Jeg savner nogle tungere spil, men de må vel komme

Bestilt: Leviathan Wilds, Deep Regrets, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World
Seneste: Tzolk'in, SETI, Andromeda's Edge, Through Ice & Snow, Explorers of Navoria, Unconscious Mind
Seneste: Tzolk'in, SETI, Andromeda's Edge, Through Ice & Snow, Explorers of Navoria, Unconscious Mind
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Det ser ud som om, du er ved at komme godt i gang igen, Gunness.
I eftermiddags spillede vi et enkelt spil Bable, som vi tabte og så fik vi spillet to spil Rainbow før min datter gik i seng.
I eftermiddags spillede vi et enkelt spil Bable, som vi tabte og så fik vi spillet to spil Rainbow før min datter gik i seng.
frouvne, administrator

- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
^Ja, lidt i hvert fald. Som sagt er det mest de tungere spil, jeg savner - jeg har både Nucleum, Andromeda's Edge, Darwin's Journey og nye planeter i Unsettled. Og de står alle sammen og griner af mig
Nuvel, var forbi en kammerat i går, hvor vi lagde ud med Clank! In Space. Jeg har spillet ret meget standard-Clank!,og jeg havde nok forventet, at det her tilførte en del nyt. Det er ikke bare et re-skin, men det føltes 90% som det samme spil. Men det var stadig sjovt. Jeg kom godt fra start og blev så en smule grådig, så jeg gik efter den største (og dermed fjerneste skat) i spillet. Og pludselig var der meget langt tilbage til start. Det var der heldigvis også for min kammerat, så han syntes, at han ville straffe mig lidt. Jeg havde ét liv tilbage, han havde fire, han gennemtvang så, at der blev trukket op af posen - og boom, fire af hans kuber, og så var han død. Jeg fik vist sagt noget om karma
Vi fulgte op med Ancient Knowledge. Her bygger man historiske monumenter op ved at lægge kort i en række. Hvert monument får tilknyttet en mængde viden (i form af små tokens), og i slutningen af hver runde rykker kortrækken en tak mod venstre - fordi alt forgår i tidens løb. Når kortet når længst til venstre, er det bukket under for tidens tand og ryger ud af spillet. Inden da handler det om at redde så megen viden som muligt, og det, der ikke bliver reddet, giver minuspoint til sidst.
Rent mekanisk fungerer det udmærket. Hvert kort har forskellige effekter og giver muligheder for komboer med bestemte korttyper, og det er en sjov lille puzzle at regne ud, hvor mange monumenter man tør at bygge og hvor meget viden man så skal nå at redde. Man har også mulighed for at tage nogle teknologikort, der enten giver en her-og-nu-bonus eller point til slut. I forhold til, at spillet omhandler antikke civilisationer og udvikling af teknologi, så trænger temaet dog ikke igennem. Overhovedet. Jeg ser på kort om Pythagoras, der giver mig lov til at trække tre ekstra kort, eller bygger en oldtidsby, der lader mig fjerne ekstra visdom, hvis jeg har mindst fem grønne kort. Det kunne lige så godt have handlet om at optimere grøntudvalget i Føtex.
Interaktionen er også minimal, og det går endda med to spillere, men med fire ville jeg virkelig komme til at kede mig.
Men som en 2-spiller puzzle er det ikke ueffent. Det er bare heller ikke noget, der vil overleve tidens tand. Det er da tematisk, så det batter

Nuvel, var forbi en kammerat i går, hvor vi lagde ud med Clank! In Space. Jeg har spillet ret meget standard-Clank!,og jeg havde nok forventet, at det her tilførte en del nyt. Det er ikke bare et re-skin, men det føltes 90% som det samme spil. Men det var stadig sjovt. Jeg kom godt fra start og blev så en smule grådig, så jeg gik efter den største (og dermed fjerneste skat) i spillet. Og pludselig var der meget langt tilbage til start. Det var der heldigvis også for min kammerat, så han syntes, at han ville straffe mig lidt. Jeg havde ét liv tilbage, han havde fire, han gennemtvang så, at der blev trukket op af posen - og boom, fire af hans kuber, og så var han død. Jeg fik vist sagt noget om karma

Vi fulgte op med Ancient Knowledge. Her bygger man historiske monumenter op ved at lægge kort i en række. Hvert monument får tilknyttet en mængde viden (i form af små tokens), og i slutningen af hver runde rykker kortrækken en tak mod venstre - fordi alt forgår i tidens løb. Når kortet når længst til venstre, er det bukket under for tidens tand og ryger ud af spillet. Inden da handler det om at redde så megen viden som muligt, og det, der ikke bliver reddet, giver minuspoint til sidst.
Rent mekanisk fungerer det udmærket. Hvert kort har forskellige effekter og giver muligheder for komboer med bestemte korttyper, og det er en sjov lille puzzle at regne ud, hvor mange monumenter man tør at bygge og hvor meget viden man så skal nå at redde. Man har også mulighed for at tage nogle teknologikort, der enten giver en her-og-nu-bonus eller point til slut. I forhold til, at spillet omhandler antikke civilisationer og udvikling af teknologi, så trænger temaet dog ikke igennem. Overhovedet. Jeg ser på kort om Pythagoras, der giver mig lov til at trække tre ekstra kort, eller bygger en oldtidsby, der lader mig fjerne ekstra visdom, hvis jeg har mindst fem grønne kort. Det kunne lige så godt have handlet om at optimere grøntudvalget i Føtex.
Interaktionen er også minimal, og det går endda med to spillere, men med fire ville jeg virkelig komme til at kede mig.
Men som en 2-spiller puzzle er det ikke ueffent. Det er bare heller ikke noget, der vil overleve tidens tand. Det er da tematisk, så det batter

Bestilt: Leviathan Wilds, Deep Regrets, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World
- Jonezy
- 1000+ indlæg
- Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
- Has thanked: 480 times
- Been thanked: 276 times
Så kom jeg da endelig i gang med lidt brætspil igen.
Var forbi Jesper med The Guild of Merchant Explorers under armen i dag. Det endte med 2 spil på 'begynder' kortet, og det var præcist den relativt simple og elegante puzzle oplevelse, som jeg havde håbet på. Det kommer vi nok til at spille igen.
Var forbi Jesper med The Guild of Merchant Explorers under armen i dag. Det endte med 2 spil på 'begynder' kortet, og det var præcist den relativt simple og elegante puzzle oplevelse, som jeg havde håbet på. Det kommer vi nok til at spille igen.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Tirsdag eftermiddag spillede vi Too Many Bones. Vi drog mod Duster ... og måtte slukøret give op, da vi åbenbart havde været lidt selvovervurderende. Det var ellers Ghillie og Nugget vi drog afsted med. Jeg kan se at vi rundt regnet har spillet dem 40 gange hver - det er lidt fjollet, da en af de ting jeg fremhæver som noget særlig fedt ved spillet er den kolossale variation de forskellige Gearlocks giver.
Til aften spillede vi to spil The Ravens of Thri Sahashri. Det var to meget atypiske spil, men jeg syntes efterhånden vi er blevet rigtig gode til at komme ud af selv ret besværlige situationer. Et fascinerende spil!
Til aften spillede vi to spil The Ravens of Thri Sahashri. Det var to meget atypiske spil, men jeg syntes efterhånden vi er blevet rigtig gode til at komme ud af selv ret besværlige situationer. Et fascinerende spil!
frouvne, administrator

- Gunness
- 5000+ indlæg
Da jeg nu havde reglerne til Clank! helt genopfrisket, spillede jeg en gang standard-Clank! med min datter og hendes kæreste i går. Han havde ikke prøvet det før, og det er nu meget sjovt at se push your luck-elementet folde sig ud. "Ah, jeg kan godt lige nå at samle lidt flere skatte op undervejs". Han nåede så ikke helt ud til sidst
Men vi havde valgt tre forskellige strategier, og det er rart at se, at de alle i princippet kan være succesfulde.
Hvis det var nemmere at tynde ud i sit deck, ville jeg synes endnu bedre om det.

Hvis det var nemmere at tynde ud i sit deck, ville jeg synes endnu bedre om det.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Spilgruppen har været samlet i dag, da jeg havde huset for mig selv. De to af os startede lidt tidligere og nåede dermed igennem to akter af Slay the Spire. Jeg har det nok fortsat lidt ambivalent med spillet. Egentlig kan jeg godt lide den måde hvorpå man i fællesskab skal pusle sig frem til hvordan man får størst muligt udbytte af de hænder man har til rådighed. Den lille modstand stammer nok fra, at jeg ikke rigtigt kan forlige mig med den måde, de har udformet reglerne på. For mig virker de meget ufuldstændige og jeg bliver ved med at bilde mig ind, at det skyldes at man læner sig op af at folk nok har en viden med sig fra computerspillet. Da tredjemanden dukkede op startede vi med to spil The Gang, jeg lige havde hentet få timer før. Der var vist ikke rigtigt nogen af os, der blev væltet bagover af begejstring. Jeg er dog heller ikke skræmt væk og regner med at det skal prøves et par gange mere måske i mere familie-agtige sammenhænge. Så var det blevet tid til det spil jeg særligt havde læst op på i dagens anledning: Fromage. Det er et spil, jeg aldrig selv ville have været tiltrukket af, hvis ikke det var fordi det modtog nogle meget fordelagtige anprisninger fra anmeldere jeg lytter til. Mit førstehåndsindtryk var rigtig fornuftigt og jeg vil se frem til at udforske det lidt mere. To spil Rainbow blev klemt ind inde de sidste halvstore spil skulle på bordet. Det er ikke noget særligt og så syntes jeg alligevel at de to spil meget fint afspejlede hvor forskellige spil der kan komme ud af det lille twist at de kort man har spillet den ene runde er dem der afgør hvor mange point der er at fordele i den kommende runde og i hvilke størrelsesforhold de fordeles. I Wilmot's Warehouse huskede vi alle 35 brikker og deres placering men sagde pænt nej tak til flere af de opgaver vi fik undervejs, hvilket reglerne i øvrigt også lægger op til, at man må. Det er ikke noget stort spil men en oplevelse jeg under folk at få. Jeg tror, at mange vil blive imponeret over at de rent faktisk formår at huske så meget og så præcist ved at kæde de ting der skal huskes sammen med en lille historie. Vi sluttede aftenen af med Rear Window.
frouvne, administrator