Hvad har du spillet i dag? Juli 2025

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 656 times
Been thanked: 972 times

Hvad har du spillet i dag? Juli 2025

Post by Frouvne »

Vi er i sommerhus og det gav et par dage uden brætspil - men heldigvis så med så meget andet i stedet. I går fik vi gang i Orapa Mine. Vi fortsatte i dag og det er blevet til syv spil. Det skal vi nok få brugt noget tid på.

I dag fik min datter lokket mig til et spørgsmålsspil Qube. Det behøver vi ikke bruge så meget tid på, men vi hyggede os trods alt.

Og så har vi tager hul på Montague Island Mysteries, der mest af alt er en række logiske puzzles, der er flettet sammen af en historie. Det har været en god start.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2025

Post by Frouvne »

Både fredag og lørdag er der igen blevet spillet Montague Island Mysteries. Det passer os rigtig fint og vi supplerer hinanden godt i deduktions-processen.

Fredag fandt vi endvidere Sea, Salt & Paper frem og i dag var det så Similo History, der blev suppleret op med.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Vi fortsætter med at spille Montague Island Mysteries. Det er en bragende succes. Vi har også haft både Similo History og Sea, Salt & Paper fremme igen i dag. Sidstnævnte spille vi som oftest med Extra Salt udvidelsen men i dag havde vi for første gang også Extra Pepper udvidelsen med. Det virker som en fin tilføjelse.
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 749 times
Been thanked: 878 times

Post by Gunness »

For nogle dage siden kom Maibritt og jeg endelig videre med The Emerald Flame - vi fik løst en sindrig gåde med nogle planter og gik i gang med en opgave, hvor man skal bruge en meget speciel form for måleudstyr plus et kort (med flere gåder på) for at finde et bestemt punkt. Det betyder, at der skal tegnes på kortet.
Af princip hader jeg at ødelægge komponenter i spil, så yderligere fremskridt blev udskudt, så jeg kunne nå at tage en fotokopi af kortet :)

Vi rundede dagen af med Yinsh, som fruen tdiligere ikke har været specielt begejstret for. Men hey, solen skinnede, der var en glimrende øl i glasset, og jeg tænkte "Det er mange år siden, så det får et forsøg mere". Meeen.... stadig ingen succes, desværre :)

I går ville vores datter gerne spille Viticulture, så det kom på bordet med Tuscany-udvidelsen. Mekanisk er det ganske velfungerende, men jeg har det med det som med de fleste andre Stegmaier-designs: det føles lettere kønsløst. Men det er nu hyggeligt nok. Vi valgte hver vores strategi - en satsede hårdt på at få vinproduktionen i gang, jeg gik efter at opgradere en masse bygninger først og den sidste fokuserede på at opfylde ordrer. De specielle arbejdere fra udvidelsen var nok det, der gjorde den største forskel ift. grundspillet.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Scales of Fate, World Order, Storyfold, Manhattan Project: Energy Empire
Seneste: Gloomhaven: B&B, How to Save a World, Dark Quarter, Altay, Trailblazer, Deep Regrets
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

I går var jeg forbi en kammerat for at prøve Ryan Laukats nye Above and Below: Haunted, en efterfølger/et remake af hans oprindelige A&B. Jeg har aldrig spillet det, men har i lange perioder trættet GermanGames ellers så utrættelige læsere med mine oplevelser med Near and Far (det tredje i serien, Now or Never, står stadig og venter).

Spillerne skal bygge hver deres landsby midt i et spøgelsesbefængt sumpområde. Dette gøres ved hjælp af en af fem handlinger (byg en hygning, hyr en ny arbejder, høst ressourcer, jag spøgelser væk og tag på eventyr), som hver kræver en eller flere arbejdere.
Den mest interessante af disse er eventyrdelen, hvor man tager på et nemt eller svært eventyr, sender et antal arbejdere med og så typisk kan vælge mellem to simple opgaver, der hver især udløser lidt historie og eventuelt noget belønning.
I slutningen af runden refresh'er man sine arbejdere, enten ved senge, som man har i sine bygninger, eller en form for trylledrik, som også helbreder arbejderne men er en begrænset ressource.

Image

Undervejs kan man blive hjemsøgt af spøgelser - de er heldigvis relativt lette at slippe af med og kan endda smides over til modspillerne - men er de ikke væk inden rundens slutning, har det negative effekter.

Laukat er fantastisk til at skabe hyggelige settings (lige som hans øvrige spil foregår dette i hans egen verden, Arzium). Det uhyggelige tema er i praksis vældigt godmodigt, godt bundet sammen af hans altid vellykkede artwork. A&B:H er, som sin forgænger, et nøk mindre kompliceret end de andre spil i serien. Det betyder, at spillet er let at gå til, men at jeg også kunne være bekymret for, at det ret hurtigt ville blive lidt ensformigt. Der dukker forskellige bygninger og arbejdere op i spillet, men så forskellige er de heller ikke. Historierne er ikke sammenhængende, men foregår tydeligvis i samme univers. De er med til at give spillet karakter og løfter også det samlede indtryk.

Vi rundede af med Oddland, et simpelt og hurtigt tile laying-spil om at placere kort med 2x2 felter hver af 5-6 forskellige slags, og så hver gang placere et dyr på et netop lagt kort. Dyrene scorer point ud fra forskellige kriterier, som f.eks. at være op ad vandfelter eller at være i samme række/kolonne som andre dyr. Det lugter lidt af Cascadia med en snert af Kingdomino. Som sådan tilforladeligt nok, men med to spillere var det næsten overstået, før det var startet.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Scales of Fate, World Order, Storyfold, Manhattan Project: Energy Empire
Seneste: Gloomhaven: B&B, How to Save a World, Dark Quarter, Altay, Trailblazer, Deep Regrets
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 582 times
Been thanked: 351 times

Post by Jonezy »

Føler næsten at jeg har været den kære Gunness utro i dag.

Jeg har nemlig været på Bastard Nørrebro og spille Civolution sammen med Carsten. Stor fornøjelse, selvom jeg spillede som en pose nødder og tabte stort. Det spil kan et eller andet, men god til det bliver jeg nok aldrig, men det går jo nok, når man hygger sig alligevel.
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Du må kun tabe stort til mig :cry: :cry: :cry:
Post Reply