De sidste par gange vi har haft spilleaftener, har der været nogle snakke om komponenter. Det har været afledt af flere af de spil, der har været på bordet. Vi har bl.a. haft Ra på bordet, hvor jeg husker tilbage på den gang mit eksemplar repræsenterede det ypperste indenfor komponent-kvalitet. I dag blegner min lille fedtede sorte træ-markør fuldkommen i.f.t. den tæt på et halvt kilo tunge Ra-markør. Men er det fedt? Er det for meget? Jeg kan godt lide at opgradere mine komponenter ... og gør det sikkert også lidt for ofte. Men jeg har klaret mig fint uden en naturtro auktions-hammer i mit eksemplar af Modern Art.
Et helt konkret eksempel er også Steam Power, hvor jeg faktisk havde en fornemmelse for, at jeg ikke ville bryde mig specielt om de opgraderede komponenter i Deluxe-udgaven. Det afholdt mig ikke fra at købe den, da jeg klart foretrak de tiles, der kom med Deluxe-udgaven, men jeg tilkøbte nedgraderede træ-komponenter.
Varerne på ovenstående billede er Deluxe-komponenter. De kan stables, hvilket i princippet er rigtig smart. Til gengæld syntes jeg, det kan være svært at se, hvor mange der er i stakken. Og så vejer de ikke særlig meget, så de har en tendens til at hæfte til fingrene og vælte omkring.
På ovenstående billede er de skiftet ud med mine tilkøbte træ-kuber, som jeg rent æstetisk foretrækker. Men der er ikke så meget plads til dem, så det bliver faktisk også lidt fnidret at få plads til dem.
Så nu har jeg faktisk tænkt mig at prøve en løsning af, hvor antallet af varer markeres med en terning. Funktionalitet og overblik betyder stadig rigtig meget i min optik.
Ja, og så er træ-toge og fabrikker på de første billeder faktisk også en nedgradering af Deluxe-plastik-komponenterne, der ses på ovenstående billede. Jeg foretrækker træ-toge, men kan godt se at fabrikkerne i træ ser lidt usle ud.
Deluxe-komponenter eller ej...
- Frouvne
- 10.000+ indlæg

- Posts: 15277
- Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Location: 2900
- Has thanked: 705 times
- Been thanked: 1049 times
- Contact:
- Gunness
- 5000+ indlæg

- Posts: 5389
- Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Location: København
- Has thanked: 810 times
- Been thanked: 968 times
Re: Deluxe-komponenter eller ej...
Spændende emne, som der kan siges meget for og imod!
Komponenter har, som artwork, taget kvantespring fremad de seneste år (i alt fald hvis man taler om det visuelle). Og på godt og ondt har crowdfunding været med til at skubbe processen fremad. Man kan jo ikke backe et spil i dag uden at få tilbudt akrylbrikker, neoprenmåtter eller tilsvarende.
I nogle tilfælde er det fedt, for det hjælper på indlevelsen, når mine komponenter har tyngde og visuelt ligner det, de repræsenterer, og ikke bare er trækuber eller små, fedtede paptokens.
Men som du selv siger, går det hurtigt ud over brugervenligheden. Stjerneeksemplet må stadig være Castles of Burgundy deluxe-udgaven, hvor man vender brikker, som man efterfølgende skal erstatte med 3D-bygninger fra en separat æske. Awaken Realms laver noget lignende med genudgivelserne af Puerto Rico og Agricola. Jeg har ikke ord for, hvor dumt det er. Men det gælder også 3D-paptræer i Everdell, der tager udsigten over brættet og ja, diverse tokens, der ikke kan stables.
Når det gøres ordentligt, og det vel at mærke ikke får prisen til at eksplodere, er det svært at blive andet end glad. Trækuber er kedelige - meeples er lidt federe men stadig kedeligt. Men når vi så får screenprintede træbrikker (eller evt. gennemsigtig acryl) har man noget, der er taktilt og flot, uden det er flere, grå plastikfigurer. Så er priserne stadig til at overskue, og æskerne behøver heller ikke at være i dobbelt størrelse.
Det mest praktiske er vel næsten universal-komponenter, som de her æsker Stonemaier lavede med realistiske ressourcer. Så slipper man også for at have fem slags nær-ved-og-næsten træstammer liggende i forskellige spil
Komponenter har, som artwork, taget kvantespring fremad de seneste år (i alt fald hvis man taler om det visuelle). Og på godt og ondt har crowdfunding været med til at skubbe processen fremad. Man kan jo ikke backe et spil i dag uden at få tilbudt akrylbrikker, neoprenmåtter eller tilsvarende.
I nogle tilfælde er det fedt, for det hjælper på indlevelsen, når mine komponenter har tyngde og visuelt ligner det, de repræsenterer, og ikke bare er trækuber eller små, fedtede paptokens.
Men som du selv siger, går det hurtigt ud over brugervenligheden. Stjerneeksemplet må stadig være Castles of Burgundy deluxe-udgaven, hvor man vender brikker, som man efterfølgende skal erstatte med 3D-bygninger fra en separat æske. Awaken Realms laver noget lignende med genudgivelserne af Puerto Rico og Agricola. Jeg har ikke ord for, hvor dumt det er. Men det gælder også 3D-paptræer i Everdell, der tager udsigten over brættet og ja, diverse tokens, der ikke kan stables.
Når det gøres ordentligt, og det vel at mærke ikke får prisen til at eksplodere, er det svært at blive andet end glad. Trækuber er kedelige - meeples er lidt federe men stadig kedeligt. Men når vi så får screenprintede træbrikker (eller evt. gennemsigtig acryl) har man noget, der er taktilt og flot, uden det er flere, grå plastikfigurer. Så er priserne stadig til at overskue, og æskerne behøver heller ikke at være i dobbelt størrelse.
Det mest praktiske er vel næsten universal-komponenter, som de her æsker Stonemaier lavede med realistiske ressourcer. Så slipper man også for at have fem slags nær-ved-og-næsten træstammer liggende i forskellige spil
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Scales of Fate, World Order, Storyfold, Manhattan Project: Energy Empire, Beast exp., Deep Regrets exp., Eldertide
Seneste: Voynich Puzzle, Siberian Manhunt, A Wild Venture, Leviathan Wilds, Tidal Blades 2
Seneste: Voynich Puzzle, Siberian Manhunt, A Wild Venture, Leviathan Wilds, Tidal Blades 2
- Bugge
- 1000+ indlæg

- Posts: 1337
- Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
- Location: Bagsværd
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 15 times
Re: Deluxe-komponenter eller ej...
Deluxe eller ej, vi elsker vores spil (tra-la-la)
Jeg tror det er "dagsformen" der afgør om man kaster ekstra penge efter dyrere og flottere komponenter.
Hvis det er et favoritspil, så gør man det sædvanligvis gerne, men ikke nødvendigvis. Castles of Burgundy er et af mine favorit spil, men at betale godt over 1.000kr for deluxe udgaven kommer jeg ikke til at gøre.
Man kan fra tid til anden også være heldig, når man køber brugte spil via Facebook grupperne. En (uerfaren?!?) sælger kan skrive bare navnet på spillet og en fin pris. Når man så køber det og får det, viser det sig at være KS deluxe udgaven, som sælger godt kunne have fået mere for hvis han hvade skrevet det, men i bund og grund er det ikke noget jeg går op i.
Det er der dog mange der gør, kan man udrede af at følge med i ovenfor nævnte Facebook grupper. Hvorfor er en helt anden diskussion, som sikkert aldrig bliver færdig, hvis i spørger mig
Og i den sammenhæng vil jeg gerne smide 2 tanker jeg går med på bordet. Et vi ser flere og flere, hvad jeg kalder "boks fetishister", som går vildt højt op i, om der er den mindste skramme i boksen, og knap så meget i om komponenterne er velholdt. Det gør jeg ikke. Jeg kan godt leve med et gok i boksen, hvis komponenterne har det fint. Er det "bare" for at kunne presse brugtprisen ned eller hvad? Hvad er jeres tanker?
To jeg har længe tænkt, at der bør være en seperat Facebook salgsgruppe for KS udgaver. Så kan deluxe og boks fetishisterne boltre sig der, not?
Søren
Jeg tror det er "dagsformen" der afgør om man kaster ekstra penge efter dyrere og flottere komponenter.
Hvis det er et favoritspil, så gør man det sædvanligvis gerne, men ikke nødvendigvis. Castles of Burgundy er et af mine favorit spil, men at betale godt over 1.000kr for deluxe udgaven kommer jeg ikke til at gøre.
Man kan fra tid til anden også være heldig, når man køber brugte spil via Facebook grupperne. En (uerfaren?!?) sælger kan skrive bare navnet på spillet og en fin pris. Når man så køber det og får det, viser det sig at være KS deluxe udgaven, som sælger godt kunne have fået mere for hvis han hvade skrevet det, men i bund og grund er det ikke noget jeg går op i.
Det er der dog mange der gør, kan man udrede af at følge med i ovenfor nævnte Facebook grupper. Hvorfor er en helt anden diskussion, som sikkert aldrig bliver færdig, hvis i spørger mig
Og i den sammenhæng vil jeg gerne smide 2 tanker jeg går med på bordet. Et vi ser flere og flere, hvad jeg kalder "boks fetishister", som går vildt højt op i, om der er den mindste skramme i boksen, og knap så meget i om komponenterne er velholdt. Det gør jeg ikke. Jeg kan godt leve med et gok i boksen, hvis komponenterne har det fint. Er det "bare" for at kunne presse brugtprisen ned eller hvad? Hvad er jeres tanker?
To jeg har længe tænkt, at der bør være en seperat Facebook salgsgruppe for KS udgaver. Så kan deluxe og boks fetishisterne boltre sig der, not?
Søren
- Gunness
- 5000+ indlæg

- Posts: 5389
- Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Location: København
- Has thanked: 810 times
- Been thanked: 968 times
Re: Deluxe-komponenter eller ej...
@Søren:
Prisaspektet er helt sikkert en stor del af overvejelsen, Og hvis man tilfældigvis får en opgraderet KS-udgave til "normal" pris, er det jo bare dejligt. Men netop med CoB, og som Allan er inde på med Steam Power, kan komponenterne blive så overproducerede, at de bliver irriterende at bruge i en spilsituation. Jeg tænker også på den absurde version af LotR: The Confrontation, der kom for nyligt, og som kostede $2200 uden VAT, forsendelse eller et bordben (!!!) til $500. Det er da en sjov idé. Men hvor skal det stå? Vil man nogen sinde orke at slæbe det frem for at spille det?
Jeg har en lignende "pet peeve" med big box-udgivelser, men det kan vente
Mht. boks-fetichister, så går jeg ud fra, at de fleste efterhånden spiller deres spil så få gange, at komponenterne ikke kan nå at blive slidt. Men folk vil gerne have noget, der ser flot ud. Og indrømmet. Boks-art'en er efterhånden kommet så langt, at æsken godt kan tåle at blive vist frem.
Separat KS-salgsgruppe - nej tak. Der er allerede nok grupper (for os i København mindst tre) at holde styr på. Og KS behøver jo ikke altid at være store æsker til 1000 kr. Jeg har masser af KS-spil i små æsker, og ville de så også skulle i denne nye gruppe?
Til sidst, for at vende tilbage til det indledende spørgsmål - for nogle spil bliver det bare en helt anden oplevelse med de rette komponenter. Mit Wonderland's War var bestemt ikke billigt, men mand, det er lækkert at trække store tokens med passende tyngde og "feel" op af en lækker pose, mens jeg kigger på et flot bræt med malede figurer.
Tilsvarende kunne Western Legends nok også nøjes med mindre, men det er et spil, der lever højt på indlevelsen.
Prisaspektet er helt sikkert en stor del af overvejelsen, Og hvis man tilfældigvis får en opgraderet KS-udgave til "normal" pris, er det jo bare dejligt. Men netop med CoB, og som Allan er inde på med Steam Power, kan komponenterne blive så overproducerede, at de bliver irriterende at bruge i en spilsituation. Jeg tænker også på den absurde version af LotR: The Confrontation, der kom for nyligt, og som kostede $2200 uden VAT, forsendelse eller et bordben (!!!) til $500. Det er da en sjov idé. Men hvor skal det stå? Vil man nogen sinde orke at slæbe det frem for at spille det?
Jeg har en lignende "pet peeve" med big box-udgivelser, men det kan vente
Mht. boks-fetichister, så går jeg ud fra, at de fleste efterhånden spiller deres spil så få gange, at komponenterne ikke kan nå at blive slidt. Men folk vil gerne have noget, der ser flot ud. Og indrømmet. Boks-art'en er efterhånden kommet så langt, at æsken godt kan tåle at blive vist frem.
Separat KS-salgsgruppe - nej tak. Der er allerede nok grupper (for os i København mindst tre) at holde styr på. Og KS behøver jo ikke altid at være store æsker til 1000 kr. Jeg har masser af KS-spil i små æsker, og ville de så også skulle i denne nye gruppe?
Til sidst, for at vende tilbage til det indledende spørgsmål - for nogle spil bliver det bare en helt anden oplevelse med de rette komponenter. Mit Wonderland's War var bestemt ikke billigt, men mand, det er lækkert at trække store tokens med passende tyngde og "feel" op af en lækker pose, mens jeg kigger på et flot bræt med malede figurer.
Tilsvarende kunne Western Legends nok også nøjes med mindre, men det er et spil, der lever højt på indlevelsen.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Scales of Fate, World Order, Storyfold, Manhattan Project: Energy Empire, Beast exp., Deep Regrets exp., Eldertide
Seneste: Voynich Puzzle, Siberian Manhunt, A Wild Venture, Leviathan Wilds, Tidal Blades 2
Seneste: Voynich Puzzle, Siberian Manhunt, A Wild Venture, Leviathan Wilds, Tidal Blades 2
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg

- Posts: 3752
- Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
- Location: Frederiksberg
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 96 times
Re: Deluxe-komponenter eller ej...
Der er givetvis undtagelser, men som udgangspunkt afskyr jeg deluxe-komponenter: Overproduceret, kinesisk, fabrikslavet plastiklort, der typisk går ud over brugervenligheden af spillet, og får spillet til at fylde (meget!) mere.
Grundlæggende tror jeg bare, at jeg ikke forstår hvad deluxe-komponenter bidrager med til spillet (ligesom jeg ikke forstår hvorfor det er vigtigt, at spil kommer med indbyggede kasser til at placere komponenterne i, eller hvorfor det skulle give en bedre spiloplevelse at spille på et fancy gamer-bord i stedet for et almindeligt bord).
Bevares, jeg har ikke noget imod at der er billeder på mine spillekort (sålænge det ikke går ud over usability, hvilket det RIGTIGT OFTE gør!), eller at mine meeples er screen printed, men gør det min spiloplevelse bedre eller værre? Jeg tror det ikke.
Grundlæggende tror jeg bare, at jeg ikke forstår hvad deluxe-komponenter bidrager med til spillet (ligesom jeg ikke forstår hvorfor det er vigtigt, at spil kommer med indbyggede kasser til at placere komponenterne i, eller hvorfor det skulle give en bedre spiloplevelse at spille på et fancy gamer-bord i stedet for et almindeligt bord).
Bevares, jeg har ikke noget imod at der er billeder på mine spillekort (sålænge det ikke går ud over usability, hvilket det RIGTIGT OFTE gør!), eller at mine meeples er screen printed, men gør det min spiloplevelse bedre eller værre? Jeg tror det ikke.
What are you, like 80?
Senest købt: Fate of the Fellowship, Endeavor: Deep Sea, Sea Salt & Paper: Extra Pepper, Battlefield of the Napoleonic Wars
Senest købt: Fate of the Fellowship, Endeavor: Deep Sea, Sea Salt & Paper: Extra Pepper, Battlefield of the Napoleonic Wars
- Gunness
- 5000+ indlæg

- Posts: 5389
- Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Location: København
- Has thanked: 810 times
- Been thanked: 968 times
Re: Deluxe-komponenter eller ej...
^Deluxe-komponenter er jo heldigvis ikke kun plasticlort (det er også metal-, træ og paplort
)
For mange er brætspil andet og mere end bare mekanismer. Du sidder og kigger på komponenterne i timevis, du flytter rundt brikkerne runde efter runde. De fleste godt godt lide noget, der er pænt at se på. Og der er også mange, der går op i den taktile oplevelse. Ja, jeg synes, at en træbrik er lækrere at håndtere end en tilsvarende af pap. Det føles bare... rart. Og det er jo helt ok, at man er uenig.
Indbyggede kasser til komponenter: når det er lavet ordentligt, gør det det bare nemmere at få spillet på bordet. Værsgo, en æske med komponenter til hver spiller, og de behøver ikke en gang at sidde og sortere brikkerne først. Fire slags ressourcer i hver deres lille aflukke, lige til at sætte på bordet, bum. Det er da lidt nemmere end at rode rundt efter en ziplock og så hælde brikkerne ud over bordet, så de triller til højre og venstre.
I princippet kan mange spilleplader jo bare tegnes i hånden. Det fungerer, men er det ikke lidt kedeligt at se på?
For mange er brætspil andet og mere end bare mekanismer. Du sidder og kigger på komponenterne i timevis, du flytter rundt brikkerne runde efter runde. De fleste godt godt lide noget, der er pænt at se på. Og der er også mange, der går op i den taktile oplevelse. Ja, jeg synes, at en træbrik er lækrere at håndtere end en tilsvarende af pap. Det føles bare... rart. Og det er jo helt ok, at man er uenig.
Indbyggede kasser til komponenter: når det er lavet ordentligt, gør det det bare nemmere at få spillet på bordet. Værsgo, en æske med komponenter til hver spiller, og de behøver ikke en gang at sidde og sortere brikkerne først. Fire slags ressourcer i hver deres lille aflukke, lige til at sætte på bordet, bum. Det er da lidt nemmere end at rode rundt efter en ziplock og så hælde brikkerne ud over bordet, så de triller til højre og venstre.
I princippet kan mange spilleplader jo bare tegnes i hånden. Det fungerer, men er det ikke lidt kedeligt at se på?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Scales of Fate, World Order, Storyfold, Manhattan Project: Energy Empire, Beast exp., Deep Regrets exp., Eldertide
Seneste: Voynich Puzzle, Siberian Manhunt, A Wild Venture, Leviathan Wilds, Tidal Blades 2
Seneste: Voynich Puzzle, Siberian Manhunt, A Wild Venture, Leviathan Wilds, Tidal Blades 2