Hvad ligger der bag den skæve fordeling?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Hvad ligger der bag den skæve fordeling?

Post by Stony »

Jeg tænker selvfølgelig på, at der blandt inkarnerede brætspillere er en klar overvægt af hankøn.

Er det fordi det (som regel) er konkurrencebetonet, hvor man spiller for at vinde, og at det appellerer mere til drengene?

Er det fordi piger betragter det som barnligt at spille?

Mit spørgsmål er ikke fordi jeg er utilfreds med dem jeg spiller med. Jeg har det helt fint med at spille med drenge. Spørgsmålet er mere set fra en (forhåbentlig kommende) designers synspunkt.

Hvilke aspekter er det der trækker pigerne ind, når de nu engang kan lokkes?
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Uha, Stony, det er et stort spørgsmål. Der er nok flere ting, der kan være relevante. Personligt mener jeg, at de kønsroller, som piger og drenge opdrages til, er meget forskellige og at pæne piger ikke fremhæver de elementer, som strategispil måske karakteriseres ved.

Samtidig så - hvilket jeg har nævnt før - så er der en teoretiker, der har analyseret sport, som en begivenhed med regler, som vi alle underlægger os, hvor indenfor man "må slå på hinanden" - derfor appellerer spil måske i høj grad til drenge, fordi man på en kontrolleret måde kan konkurrere, samtidig med at fællesskabet dyrkes.

Jeg tror ikke specielt at piger synes at det er barnligt, men det sociale element har nok stor betydning. Og der er et helt forældresegment, som mangler gode interessante familiespil for hele familien, som man gider spille og som har indhold. Her er kvinderne nok primusmotor i valg og indkøb.

Det peger slet ikke i retning af, hvor man som designer skal kigge hen. Men jeg tror, at den genre af tyske spil, som en del her spiller - de lettere i genren - kunne appellere til piger i højere grad ... men at det også handler om, at kendskabet til spil skal udbredes.

Et par hurtige bud på karakteristika:
Max en times spilletid og relativt enkle regler og få undtagelser fra reglerne - intuitive regler er godt. Og så må det sikkert gerne være lidt tematiseret, så det ikke lugter af krig, mord, drab, mekanik .... skydevåben og den slags....

Men det er bare et par skud fra hoften. Det kunne være interessant at diskutere en dag .... live.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Man kan jo starte med at spørge sig selv, om kønsfordelingen overhovedet er så skæv, som man umiddelbart skulle tro, når man bevæger sig på dette og lignende fora. Der er formentlig typer af spil, hvor kønsfordelingen er markant ujævnt fordelt, men i en vis udstrækning tror jeg også, at kønsfordelingen kommer til at se endnu mere skæv ud, end den egentlig er, fordi mænd og kvinder har nogle forskellige adfærdsmønstre på nettet. Så mit gæt ville nok umiddelbart være, at hvis man så hvor mange mænd h.h.v. kvinder der spillede Ticket to Ride, Thurn & Taxis, Bohnanza og Around the World in 80 Days, ja, så ville kønsfordelingen nok være en anden end når du ser på kønsfordelingen af kvinder her på forum, hvor der p.t. er 4 kvinder ud af 100 brugere.
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Re: Hvad ligger der bag den skæve fordeling?

Post by Andrea »

Stony wrote:Hvilke aspekter er det der trækker pigerne ind, når de nu engang kan lokkes?
Som tidligere nævnt er jeg ikke så glad for de gængse kønskategorier, og derfor vil jeg være varsom med at udtale mig om, hvad piger er for nogle størrelser (især fordi jeg primært omgås eksemplarer af dette køn, der ikke passer til stereotyperne ;)).

Men jeg tror, at Allan har ret mht. om fordelingen er så skæv. Jeg har indtryk af, at der faktisk er en del piger, der spiller div. former for brætspil, men at de i højere grad gør det ifm. almene hyggeaftener og ikke som deciderede brætspilsaftener. På den måde er brætspillet en del af hyggen og ikke i fokus på samme måde som ved brætspilsaftener, og derfor har disse piger måske ikke samme behov for at diskutere strategier, nye versioner osv. over netfora :?:

Jeg kender rigtig mange piger, der spiller brætspil, men kun én af dem er dukket op på et netforum for brætspil (Tina her på GG).
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Jeg kan godt se pointen med at der kan være en del kvindelige spillere, der bare ikke er at finde her i forum. Det kan så være et spørgsmål om definition, for jeg føler nu stadig der er en markant større mængde hankøn indenfor denne hobby.

Mange mennesker kan godt lokkes til at spille et brætspil eller to. Pictionary. Trivial Pursuit. Det har de fleste mennesker prøvet - uanset køn. Det jeg tænker på er nok mest når man bevæger sig lidt væk fra de "gængse" og "kendte" brætspil, og vi derved bevæger os over i folk der i en eller anden grad har det som hobby. Så synes jeg der er en klar forskel. 3 til 1. Mindst.

Min kæreste kan godt lokkes til at spille et spil eller to. Men er hun "brætspiller"? Det synes jeg ikke. Jeg ved ikke om forskellen kan defineres noget hen ad: Folk der kan overtales til at spille, og folk der opfordrer til at spille...? Jeg tror i hvert fald det er en del af forskellen. Jeg er ikke i tvivl om at mange hunkøn kan overtales til at spille, men ville de selv opfordre til det?
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Uh, Stony, nu er du vidst ved at rode os ud i noget snavs, hvor man skal holde tungen lige i munden, hvis man ikke skal komme til at sige noget, der kan opfattes forkert...

Men noget er der da nok om snakken. Mit umiddelbare bud på hvorfor det måske forholder sig nogenlunde som du skitserer er den tendens til, at kvinder er mere relationelle og derfor mødes for at være sammen, hvor der er en større tendens til, at vi som mænd skal mødes for at være sammen om noget. For nogle af os er dette noget så - mere eller mindre tilfældigt - brætspil. Hvorfor det så lige er brætspil for nogen af os, kan der sikkert findes en række gode forklaringer på alt fra at det dybest set er en fortsættelse af de lege, vi kender fra vi var børn, bare under nogle lidt mere formaliserede forhold via regelhæfterne (tænk blot på spil som Tide of Iron og de mange figurspil), der kan være med til at legitimere, at vi leger videre eller det faktum at vi igennem spillene kan konkurrere på civiliseret (og ublodig) vis og dermed på en samfundsmæssig acceptabel vis.

Er der blot en flig af sandhed i ovenstående, er det heller ikke underligt, hvis der er en tendens til, at der er flere mænd, der er brætspillere ud fra din definition, hvor de er de initiativtagende og at kvinder i øvrigt når de spiller ofte vil spille nogle andre spil, da det for dem er det relationelle, der er i højsædet.

Og hermed fik jeg så placeret mig på øretævernes holdeplads?! Eller er der måske noget om snakken?! :)
frouvne, administrator

Image
Post Reply