Elfenland - 25/8-07

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Elfenland - 25/8-07

Post by Frouvne »

Elfenland er i de seneste dage blev nævnt i flere tråde, der handler om optimalt spillerantal. I 1998 vandt spillet Spiel des Jahres og fik en tredjeplads, da Deutscher SpielePreis skulle uddeles. Alligevel er dette Alan Moon spil et af de spil, jeg har et noget anstrengt forhold til...

Elfenland har jeg kun prøvet få gange og aldrig med det jeg tror, er det optimale spillerantal. Det der umiddelbart skræmte mig væk var, at mekanismerne ikke virkede intuitive for mig. Tvært imod! Jeg ved ikke, om det er en oplevelse, jeg deler med andre? Den fornemme modtagelse spillet fik, da det kom frem, har dog gjort at et nyt eksemplar indgår i vores spilsamling selvom vi i første omgang skilte os af med det.

Det der fik mig til at være enig i, at spillet skal have et par chancer mere, er at Greg Schloesser (http://boardgamegeek.com/user/gschloesser) på et tidspunkt anbefalede det som det bedste spil, hvis man er seks spillere. Greg Schloessers anbefalinger var med til at føre mig tilbage ind i brætspilsverdenen uden for mange fejlkøb, da jeg returnerede til hobbyen for nogle år siden. Derfor skal spillet naturligvis have en chance til.

Denne lille historie dels for at slå et lille slag for de personlige anbefalingers værdi og dels for at slå for at påpege den betydning det har at spille et spil med det optimale spillerantal, hvis man vil have en god spiloplevelse.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Vi har vist endda et par stykker stående - Elfenland er ikke så dårligt endda - jeg har med fornøjelse spillet det, som et "større" spil sammen med knapt så spillevante medspillere .... der er ikke så vanvittigt meget interaktion, så det handler i høj grad om at planlægge - men også at være i stand til at ændre kurs og planer undervejs, når andres handlinger og valg influerer på egne valg -

Hver spiller skal forsøge at komme rundt til 20 byer - i forskellige terræntyper og med forskellige transportmidler ... afhængigt af, hvilken terræntype man passerer er nogle transporttyper (fungerer som kort på hånden) enten dyre eller billige ... man får point efter, hvor mange byer man har besøgt, og hvor langt fra en hemmelig destination man er, når spillet slutter efter 3 runder.

Helle - som åbenbart læste på Allans profil
frouvne, administrator

Image
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Det handler i høj grad også om præsentationen af den rute man har planlagt. Et vigtigt meget element i spil, hvor der ellers ikke er så megen interaktion.
Frouvne wrote:Vi har vist endda et par stykker stående - Elfenland er ikke så dårligt endda - jeg har med fornøjelse spillet det, som et "større" spil sammen med knapt så spillevante medspillere .... der er ikke så vanvittigt meget interaktion, så det handler i høj grad om at planlægge - men også at være i stand til at ændre kurs og planer undervejs, når andres handlinger og valg influerer på egne valg -

Hver spiller skal forsøge at komme rundt til 20 byer - i forskellige terræntyper og med forskellige transportmidler ... afhængigt af, hvilken terræntype man passerer er nogle transporttyper (fungerer som kort på hånden) enten dyre eller billige ... man får point efter, hvor mange byer man har besøgt, og hvor langt fra en hemmelig destination man er, når spillet slutter efter 3 runder.

Helle - som åbenbart læste på Allans profil
Jesper Rugård Jensen
Post Reply