Carcassonne - 4/11-07

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Carcassonne - 4/11-07

Post by Frouvne »

Nu har denne kategori, Dagens spil, efterhånden været forsømt i en længere periode. Lad os se, om vi kan råde bod på det! :)

Carcassonne er formentlig et spil, de fleste har prøvet og derfor har en mening om. Min egen er dog ikke særlig afklaret! Da jeg for en del år siden tilfældigt stødte på det, var min første oplevelse positiv. Ikke overstrømmende positiv men dog positiv. Vi spillede det primært som to-spillers spil og det blev spillet en del. Efterhånden blev synet på spillet mere kritisk, hvilket vel heller ikke var underligt, da det var et af de første tyske spil, der kom ind i vort hjem og vi gradvist blev bedre til at udvælge spil. Vi skilte os på et tidspunkt af med spillet, da vi syntes, der var så mange andre bedre spil.

Nu står spillet igen på hylderne. Det bliver ikke spillet... endnu. Men det er tilbage. Min fornemmelse er, at det måske slet ikke er så ringe endda. Bevares, det vil nok aldrig blive mit favorit-spil, men spillet med tre spillere, lidt mere aggressivt og måske en enkelt velvalgt udvidelse er der måske noget at komme efter!?! :)
frouvne, administrator

Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Jeg er ikke i tvivl. Jeg synes Carcassonne er et godt spil. Men jeg synes der skal et par af de første udvidelser til, som efter min mening tilførte en del, og så skal det spilles med højst tre spillere. Ikke flere.

Så hudt jeg hvisker, er det Traders and Builders samt Inns and Cathedrals jeg gerne benytter mig af. Eventuelt River expansion, men man klarer sig ligeså fint uden.

Disse expansion tilfører dels nogle valgmuligheder og så kommer der lidt flere brikker til. Det reducerer held-elementet i at få de "rigtige" brikker, idet der ganske enkelt er flere brikker. Og statistisk set, jo flere brikker du har med, jo mere jævn fordeling af heldet opnår du.
Dertil kan det være en fordel at spille nogle gange, idet man også selv bliver bedre til selv at bruge "uheldige" træk, idet man gradvist bliver bedre til at få øje på potentielle blokeringer af modstanderen, istedet for ensidigt at kigge på hvordan du kan score flest mulige point. En god blokade kan ofte være flere point værd, end hvis du forsøger at score point selv. Eller endnu bedre, hvis du kan placere brikken aggressivt, og regulært stjæle point fra modstanderen.

Carcassonne er et godt spil, og det kan både spilles "venligt", hvor man bare forsøger at være bedst til at bygge med de brikker man får, men det kan også være aggressivt, hvor man blokerer og stjæler fra hinanden. Sidstnævnte er klart at foretrække. :D
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Stony wrote:[...] Carcassonne er et godt spil, og det kan både spilles "venligt", hvor man bare forsøger at være bedst til at bygge med de brikker man får, men det kan også være aggressivt, hvor man blokerer og stjæler fra hinanden. Sidstnævnte er klart at foretrække. :D
Ja, den kommentar kan jo ikke undre én, når man først har prøvet at spille med dig! :wink:
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

.. desuden er Carcasonne genialt til de små poder. Jeg spiller det med mine rollinger på 5 og 8, og den 8-årige er god til at hjælpe den 5-årige med at sætte meeples, og den 5-årige synes bare det er sjovt at få brikken til at passe.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Helt enig Carcassonne er super godt til mange ting - små, store, ikke-spillere og aggressivt spil. Og så er det nemt at gå til og pænt og vellavet og og og og.
netsapiens wrote:.. desuden er Carcasonne genialt til de små poder. Jeg spiller det med mine rollinger på 5 og 8, og den 8-årige er god til at hjælpe den 5-årige med at sætte meeples, og den 5-årige synes bare det er sjovt at få brikken til at passe.
Jesper Rugård Jensen
Post Reply