Martin Wallace

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 716 times
Been thanked: 839 times

Martin Wallace

Post by Gunness »

I en anden tråd er netop blevet nævnt, at Wallaces Struggle of Empires og Perikles var på tilbud i en onlineshop.
Indtil videre har jeg kun haft fornøjelsen af hans nyeste, Brass, som bestemt har givet mod på mere. Jeg har skimmet GG's indlæg om Wallace og set på nogle anmeldelser af SoE og Perikles på BGG, og jeg kan da genkende flere af mekanismerne. Men jeg mangler det forkromede overblik - er disse to spil gode eksempler på Wallaces kunnen? Umiddelbart virker SoE fx. lidt vel langt i forhold til indholdet?
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Det kommer nok an på, hvad du er på udkig efter. Wallace har haft en periode, hvor det primært var en form for krigsspil der kom fra hans hånd. Men han har også lavet andet. Som f.eks. Brass, hvor konflikterne ikke foregår som en krig, men man skal udkonkurere modstanderne. Endelig er der hans togspil, som næsten bør ses som en helt tredje genre.

De to største Wallace succeser er nok Age of Steam og Railroad Tycoon, hvor Railroad Tycoon er bygget på AoS - som jeg forstår det - videreudviklet derfra af Glenn Drover.

Hvis vi kigger på hvor højt spillene er ratet på BGG, er de næste tre titler Struggle of Empires, Princes of the Rennaissance og Liberté. Det er tre titler jeg alle sammen synes godt om. Men især Liberté har jeg et godt øje til. Så hvis du vil prøve med et konflikt-Wallace spil, vil jeg mene at det kunne være en der var værd at prøve. Spilletiden er også lige lidt kortere end for Struggle of Empires.

Brass er det næsthøjst ratede af hans ikke-krigs og ikke-togspil (kun overgået af Princes of the Rennaissance), og jeg vil tro at det godt kan klatre endnu højere op på BGG, efterhånden som der er flere der får det prøvet. Med tiden vil det måske kunne nå i top 100 (og forbi PotR), men det er kun tiden der kan vise om det bliver tilfældet eller ej. Desværre er Princes of the Rennaissance ikke længere helt let at opdrive. Det vil med meget stor sandsynlighed være et brugt eksemplar du i så fald skal have fat i, men da vi er flere her på forum der ligger inde med et eksemplar, er det nok ikke umuligt at arrangere et spil, så du kan se om du skal på jagt eller ej. ;)
(BGG har nogle "dummy-ratings", som bliver pålagt ethvert spil, som skal forhindre at nye spil ryger direkte på førstepladsen, bare fordi de tre første ratings alle er 10-taller, og disse dummy-ratings vejer tungt for spil med få ratings, og gradvist mindre efterhånden som der er flere der giver spillet en karakter. I øjeblikket har Brass kun 220 ratings, hvor f.eks. Struggle of Empires har over 1200 og Age of Steam har over 2200)

Nå ja, så lavede Martin Wallace også det grundlæggende design i Runebound, som så er blevet videreudviklet af andre, men mig bekendt er det hans eneste spil i den genre. (I øvrigt det Martin Wallace spil som jeg umiddelbart er mindst begejstret for - altså ud af dem jeg har fået prøvet)

Det vil være svært at henvise til de øvrige spil, alene på basis af dit gode indtryk af Brass, da de øvrige spil jo basalt er i en anden boldgade. Men jeg vil altid give både Age of Steam og Railroad Tycoon mine varmeste anbefalinger. Og skal du prøve et krigsspil, så er min personlige favorit som allerede nævnt Liberté.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole

Post by Stony »

Jeg bør nok rette mig selv lidt. Både Liberté og Princes of the Renaissance lander i en mellemkategori, der i et vist udstræk handler om krig, men krigen er ikke det centrale i spillet. De handler om politisk magt, og giver spillerne forskellige måder at skaffe sig det på. Og kamp er så en af mulighederne.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Re: Martin Wallace

Post by Frouvne »

Gunness wrote:I en anden tråd er netop blevet nævnt, at Wallaces Struggle of Empires og Perikles var på tilbud i en onlineshop.
Indtil videre har jeg kun haft fornøjelsen af hans nyeste, Brass, som bestemt har givet mod på mere. Jeg har skimmet GG's indlæg om Wallace og set på nogle anmeldelser af SoE og Perikles på BGG, og jeg kan da genkende flere af mekanismerne. Men jeg mangler det forkromede overblik - er disse to spil gode eksempler på Wallaces kunnen? Umiddelbart virker SoE fx. lidt vel langt i forhold til indholdet?

Struggle of Empires
og Perikles er gode eksempler på Wallaces kunnen. Men som Stony så fint redegør for, laver Wallace spil i flere forskellige genrer. Selv er jeg ret begejstret for de to nævnte titler, men der er en række af Martin Wallaces spil, som jeg er endnu mere begejstret for. Generelt er jeg meget begejstret for de spil, han er udkommet med i de senere år. Brass er et af dem, jeg endnu ikke har haft lejlighed til at prøve og Runebound et af de få, jeg slet ikke har lyst til at prøve. Age of Steam har en særlig plads i mit hjerte, men når alt kommer til alt er jeg nok endnu mere begejstret for et spil som Liberté og tror bestemt at der er stor sandsynlighed for at et spil som Princes of the Renaissance efter endnu et par gennemspilninger vil kunne komme til at overhale dem begge indenom. På lang sigt tror jeg dog, at Age of Steam uden sammenligning vil få mest tid på spillebordet!
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Martin Wallace

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:På lang sigt tror jeg dog, at Age of Steam uden sammenligning vil få mest tid på spillebordet!
Det må man håbe, med alle de kort du har! :D
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

Tak for inputtet. Jeg havde dog lavet en enkelt forglemmelse i mit oprindelige indlæg, da jeg også har en del erfaring med Railroad Tycoon. Umiddelbart lydes Struggle of Empires som et godt bud, og da prisen ser ud til at være fin hos PlayMe, ender det nok med, at jeg køber det.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Stony »

Jeg ved ikke om du har bemærket det, men Liberté bliver (gen)udgivet af Valley Games, så hvis du får det prøvet, kan du jo lade dig skrive op til et eksemplar. Jeg mener Valley Games har påbegyndt pre-ordering.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Tak for påmindelsen. Jeg havde helt glemt, at de havde planlagt Liberté. Jeg må tilstå, at efter mine erfaringer med Hannibal er jeg lidt tilbageholdende med preorders hos Valley, men det kan jo være, at de har fået styr på sagerne.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Nu er det foreløbig blevet til Tempus og Brass. Det kan være, at jeg ved lejlighed skal prøve at medbringe et af dem på en onsdag?
Post Reply