Anbefaling søges til wife-friendly spil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Anbefaling søges til wife-friendly spil

Post by ozimek »

Hej forum,

Der er jo 1900234 geeklists på geek'en, som omhandler spil, som man kan få en ikke-gamer samlever med på, men jeg tænkte at jeg nok ville få bedre anbefalinger her :)

Missionen er selvf. at finde et spil, som både jeg og konen har lyst til at spille, og ikke bare spiller "fordi den anden gerne vil".

Lidt baggrund:
:arrow: Vi har spillet en del Back Gammon, 3D-fire-på-stribe og andet abstrakt, men det er ikke nørdet nok ;)

:arrow: Jeg foretrækker selv wargames / area control. evt. med noget civilization building. Jeg er dog villig til at gå på kompromis her.

:arrow: Det må helst ikke være for krigs-simulations-agtigt. (jow, måske lidt, men ikke noget kompliceret med tanks/fly/artillery osv.)

:arrow: Der må ikke være en alt for stejl indlæringskurve; nybegyndere skal efter få spil have en realistisk chance for at slå folk som har spillet en del spil. Alternativt noget med handicap i stil med golf?

:arrow: Man må ikke være for bundet i sit valg af handlinger. Jeg kan ikke udstå (euro)games, hvor man hele tiden føler, at man skal vælge mellem pest eller kolera. (Settlers, Twilight Struggle etc.)

De to ovenstående punkter er nok modsætninger på et eller andet plan. Dunno... :roll:

:arrow: Antike er nok det spil, som har været tættest på at opfylde kriterierne, men det er ikke super velegnet til to spillere. Spillet skal være egnet til to spillere.

Jeg har mest erfaring med wargames, og dermed ikke så meget med de fleste "top" spil på Geek'en. Det kan altså sagtens være, at der er et oplagt valg dér, som jeg har overset.

Jeg ser frem til jeres anbefalinger, og evt. erfaringer med at få ikke-gamers til at synes om dem.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Anbefaling søges til wife-friendly spil

Post by Andrea »

Nu ved jeg ikke så meget om hustruer, men...

Betyder udseendet af spillet noget for hende, eller har hun ikke noget imod grimme spil?
Er hun til lange eller korte spil?


Af deciderede topersonersspil har Jens og jeg især nydt følgende:
Mr. Jack
Dracula
Druidenwalzer


Det er dog ikke spil, vi har spillet mange gange sammen, da vi begge foretrækker at spille sammen med flere på samme tid. De tre spil er alle lette at gå til - reglerne er ikke superkomplicerede - og mit umiddelbare indtryk er, at de kan spilles en del gange uden at blive kedelige (aka at der ikke er én bestemt strategi, som man altid kan vinde med).

Ud fra din beskrivelse kan det dog godt være, at du muligvis ikke vil være så begejstret for Mr. Jack, men det spil kan også spilles online, så der kan du prøve det inden :)
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 331
Joined: Mon Oct 16, 2006 3:47 pm
Location: Vejle

Re: Anbefaling søges til wife-friendly spil

Post by Varming »

Jeg har en kæreste som normalt ikke er til boardgames, men det er lykkes at få hende til at holde nogenlunde af Citadels, Carcasonne (som jeg er træt af), Mr Jack og CIA vs KGB. Gheos skal nok lige spilles igen, før hun holder af det, men det er absolut også et kærestevenligt spil.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Anbefaling søges til wife-friendly spil

Post by Frouvne »

Du opstiller en del kriterier og alle kan formentlig ikke opfyldes på én gang. Men jeg læser det heller ikke som om, det nødvendigvis skal gøre sig gældende.

Du kunne jo overveje at hive et kooperativt spil frem. Pandemic anbefales af rigtig mange for tiden og det er da også et glimrende spil. En anden god mulighed er Lord of the Rings. Begge har endvidere den store fordel at de sagtens kan spilles af to men også af flere!

Når du nævner Backgammon syntes jeg også du skal overveje et spil som Yinsh, der er et abstrakt to-spillers spil men som er rimeligt tilgivende af et abstrakt spil, da den der kommer bagud kompenseres ved at få fordelen af at modstanderen skal fjerne en af sine brikker fra pladen og derfor mister en del af sin kontrol. Andre abstrakte spil der kunne være værd at overveje er Einfach Genial og Blokus, der begge findes i specielle to-spillers udgaver, men hvor i hvert tilfælde Einfach Genial sagtens kan spilles i den originale udgave og dermed også benyttes til flere spillere.

I kategorien af decideret to-spillers spil vil jeg også gerne bakke op omkring Mr. Jack, der selvom det umiddelbart kan fremstå som et deduktionsspil langt fra er det. Odin's Ravens kunne være et andet godt bud.

Måske du kunne røbe nogle temaer, der kunne interessere jer begge. Er i f.eks. til Tolkiens univers vil jeg på det varmeste anbefale Lord of the Rings: The Confrontation - ellers vil jeg nok vente lidt med det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Anbefaling søges til wife-friendly spil

Post by ozimek »

Mange tak for forslagene.

Punkterne var bestemt ikke ultimative krav, og der er jo også nogle modsætninger i dem.

Efter at have prøvet LotR for nogle år siden (coop-spillet hvor man rejser igennem Middle Earth) har jeg kategorisk nægtet at spille coop spil med gutterne, som ellers har advokeret for Arkham Horror. Måske skulle coop have en chance igen :roll: I så fald er Pandemic sikkert et godt valg. (Hun forsker på sygehuset) :)

Det lyder tiltalende at Yinsh er tilgivende; det er en vigtig egenskab når man skal motivere ikke-hardcore-gamers.

Med "Einfach Genial", mener du da: "Einfach Genial Knobelspass"? Ud fra beskrivelsen af det, lyder det som om, der ingen interaktivitet er. Er det rigtigt, og gælder det evt. også de andre spil med "Einfach Genial"-titlen?

Blokus var måske en idé. Hun har tidligere spillet endel Tetris :mrgreen: Jeg går ud fra, at I i så fald vil anbefale "Travel Blokus"? Fra BGG: "Blokus Travel is the smaller 2-player verson of Blokus" http://www.boardgamegeek.com/game/16395

Carcasonne er jeg også selv træt af, efter at have spillet 2-3 spil for et års tid siden ;)

Mr. Jack og CIA vs KGB ser begge interessante ud, efter jeg har set lidt på dem på BGG. Jeg tror de pt. er de hotteste emner. Især hvis Mr. Jack ikke er ren deduktion.

Igen tak for hjælpen. Flere anbefalinger og råd er meget velkomne, da jeg ikke er sikker på, at jeg har fundet det perfekte spil endnu.
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2956
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 211 times
Been thanked: 1 time

Re: Anbefaling søges til wife-friendly spil

Post by Kanzler »

Lord of the Rings: The Confrontation er et ganske fremragende spil! Et af de bedste korte 2-mandsspil efter min mening! Kan varmt anbefales

Ellers er Aton også en idé. Relativ simpelt spil, hvor reglerne kan læres på 10-15 min, men alligevel er der en del strategi i spillet. Kan bestemt anbefales. Temaet er dog en smule tyndt, så i bund og grund er det et abstrakt spil.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Anbefaling søges til wife-friendly spil

Post by Frouvne »

ozimek wrote:[...] Med "Einfach Genial", mener du da: "Einfach Genial Knobelspass"? Ud fra beskrivelsen af det, lyder det som om, der ingen interaktivitet er. Er det rigtigt, og gælder det evt. også de andre spil med "Einfach Genial"-titlen? [...]
Nej, jeg mener bestemt ikke Knobelspass-udgaven. Jeg mener den ordinære udgave, der blot hedder Einfach Genial eller evt. to-spillers udgaven fra Kosmos.
ozimek wrote:[...] Blokus var måske en idé. Hun har tidligere spillet endel Tetris :mrgreen: Jeg går ud fra, at I i så fald vil anbefale "Travel Blokus"? Fra BGG: "Blokus Travel is the smaller 2-player verson of Blokus" http://www.boardgamegeek.com/game/16395 [...]
Jeg har ikke prøvet Travel Blokus, men jeg formoder at det vil være det rigtige sted at starte, hvis man primært vil spille det med to spillere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Anbefaling søges til wife-friendly spil

Post by Jesper »

Andre klassiske spil er Attika og Thurn und Taxis eller måske Elfenland.
Race for the Galaxy (har jeg kun prøvet en gang).
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Anbefaling søges til wife-friendly spil

Post by Frouvne »

Rygrads-reaktionen på spørgsmål i kategorien: Wife-friendly games er som bekendt: Lost Cities. Med dine spilmæssige præferencer kunne det være værd at prøve et spil, der jævnligt sammenlignes hermed nemlig Battle Line.

Hvis/når I får prøvet nogle af de spil, der er blevet nævnt i tråden, kunne det i øvrigt være interessant at høre herom, så vi kan se, om vi ramte plet eller ej. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Anbefaling søges til wife-friendly spil

Post by ozimek »

Frouvne wrote:Rygrads-reaktionen på spørgsmål i kategorien: Wife-friendly games er som bekendt: Lost Cities. Med dine spilmæssige præferencer kunne det være værd at prøve et spil, der jævnligt sammenlignes hermed nemlig Battle Line.

Hvis/når I får prøvet nogle af de spil, der er blevet nævnt i tråden, kunne det i øvrigt være interessant at høre herom, så vi kan se, om vi ramte plet eller ej. :)
Jeg købte Lost Cities her på forum i sidste uge, og igår fik vi så spillet det. Det var faktisk en succes. Mest fordi det var hurtigt og let at gå til, og fordi vi begge startede på samme niveau. Det er dog min fornemmelse, at man efter et par spil sagtens ville kunne spille med en mere rutineret spiller. (Måske er der mere til det, end jeg lige vurderer?)

Vi havde set Scott anmelde spillet, og det var næsten nok forklaring af reglerne til at komme igang.

<Humor = M:tG>
Det sværeste ved spillet er at vende sig til, at man slutter turen med at trække et kort.
:arrow: Untap
:arrow: Upkeep
:arrow: Draw
:arrow: First Main Phase
:arrow: Attack ... sidder nok lidt for solidt på rygradden ;)
</Humor>

Nå, men hvis der er andre, der skal have kærester, koner og lign. med til at spille, har Lost Cities hermed min anbefaling.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Anbefaling søges til wife-friendly spil

Post by Brichs »

Fjords! er altid godt. Et hyggeligt spil, der ikke er særlig actionpræget, men damen vil elske det på grund af dets "Vi skal bygge et land"-del.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Post Reply