Jeg bed mærke i at Andrea skrev i en af sine posts at både hun og Jens foretrækker spil med mere end to personer.
Min egen samling af spil rummer flest to-spiller udgaver, og det tror jeg der er to årsager til: For det første, så er det sjældent at jeg har lejlighed til at samle en større mængde spillere.
Men en anden årsag er nok også at jeg foretrækker mine spil med konflikt, og med kun to spillere, så er konflikten mellem spillerne jo meget tydeligt udtrykt.
Det fik mig så også til at tænke på om der findes et decideret "ideal" for antallet af spillere. Det er klart at visse spil begrænser sig til to eller fire eller et andet tal, og visse andre spil måske tillader et interval. MEN... hvis nu i skulle vælge udfra antallet af spillere, og nærmest uden hensyn til spillet... hvor mange mennesker vil i så helst sidde med omkring et ikke-navngivet spil? Hvor mange invitationer vil i sende ud til en spilleaften, uden at tage hensyn til hvad der skal spilles?
Jeg selv vil nok spille tre eller fem. Jeg tror at det ulige antal er medvirkende til konflikt dynamikken, og gøre spillet mere interessant. Over fem vil sandsynligvis medføre alt for meget downtime, som er noget jeg for alt i verden søger at undgå.
Hvor mange spillere?
-
- 1000+ indlæg
Hvor mange spillere?
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
Re: Hvor mange spillere?
Vi ender ofte på fire spillere - dels fordi det primært er par, vi spiller med - dels fordi vi har få spil, der strækker sig op til seks spillere (af en eller anden grund ender vi sjældent på fem spillere). Meeen jeg håber da, at vi får lavet lidt flere spilaftener for fem-seks spillere - det kræver bare en udvidelse af spilsamlingen (ærgerligt ærgerligtnetsapiens wrote: Det fik mig så også til at tænke på om der findes et decideret "ideal" for antallet af spillere. Det er klart at visse spil begrænser sig til to eller fire eller et andet tal, og visse andre spil måske tillader et interval. MEN... hvis nu i skulle vælge udfra antallet af spillere, og nærmest uden hensyn til spillet... hvor mange mennesker vil i så helst sidde med omkring et ikke-navngivet spil? Hvor mange invitationer vil i sende ud til en spilleaften, uden at tage hensyn til hvad der skal spilles?

Det kommer selvfølgelig lidt an på spillet, men sådan rent spændingsmæssigt (eller hvordan man nu skal sige det, en vis mængde forskellige modstandere), så tror jeg at jeg foretrækker fire spillere. Over fire, så risikerer man meget nemt at det bliver for langt og der går for meget tid med at vente set i forhold til at spille. Men vi plejer at ende på at spille tre - og det er også okay (hvis den anden mulighed er at slet ikke spille).
Jesper Rugård Jensen
- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Tja, jeg foretrækker nok at spille med ikke flere end 4 ... hvis det ikke skal afhænge af spillet. Hvis der er flere kan der godt blive lidt meget ventetid ... synes jeg. Deduktion med flere spillere tager dræbende lang tid, så hellere flere aftner og færre spillere ...
3 spillere er dog også ret godt, problemet er bare, at (hvis vi ikke tager spil med Severin i betragtning) så bare skal have en enkelt spiller med, så det hænger nok også sammen med sammenhængen, altså ... 2 + 1 eller 1+1+1 ... hvor 2+1 godt kan være en lidt skæv sammensætning .... hmmmm mon det var tydeligt?
Men i forhold til dynamik ved jeg ikke om du har ret, det er måske bedre at kunne lave lidt alliancer på tværs og være flere til at kunne holde de andre lidt i skak? Til at tage ansvar for forhindre de andre spillere i at komme frem ????
3 spillere er dog også ret godt, problemet er bare, at (hvis vi ikke tager spil med Severin i betragtning) så bare skal have en enkelt spiller med, så det hænger nok også sammen med sammenhængen, altså ... 2 + 1 eller 1+1+1 ... hvor 2+1 godt kan være en lidt skæv sammensætning .... hmmmm mon det var tydeligt?
Men i forhold til dynamik ved jeg ikke om du har ret, det er måske bedre at kunne lave lidt alliancer på tværs og være flere til at kunne holde de andre lidt i skak? Til at tage ansvar for forhindre de andre spillere i at komme frem ????
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
I gamle dage, hvor multiplayer-spil var meget konflikt-prægede, var 3 spillere et håbløst antal til et spil (da spillet oftest endte i en 2-mod-1 situation). Heldigvis har eurogames rådet bod på dette problem, og i dag er 3 spillere et af mine foretrukne antal. 4 er også fint for mig, mens 5 nogle gange bliver for mange (omvendt er 5 nogle gange perfekt). Der er ganske få spil jeg bryder mig om med mere end 5 spillere...
Og til krigsspil skal man naturligvis være 2 spillere.
Og til krigsspil skal man naturligvis være 2 spillere.

What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 924 times
Mit umiddelbare bud ville være fire spillere, hvilket selvfølgelig så til en del spil er et rigtig dårligt antal. Men for mange spillere betyder ofte for meget ventetid og der må gerne være et vist flow i spillet. Fire kan selvfølgelig give problemer i nogle spil, da det lægger op til, at der bliver to 'alliancer', der så kan være svære at bryde. Men spil med et hvilket som helst antal kan jo være en stor fornøjelse! 

frouvne, administrator