Blu-Ray-afspiller

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Blu-Ray-afspiller

Post by Gunness »

Ganske u-brætspil'sk spørgsmål, men er der nogen herinde, der har erfaring med Blu-Ray-afspillere? Jeg er ved at at smide nogle penge efter en afspiller og har i bund og grund ikke lyst til at købe en PS3, men det kan godt være, at det er den bedste løsning pt. Og jeg er ved at blive gråhåret af de mange muligheder og begrænsninger.

Jeg ved, at der er en del gadget-interesserede herinde, så det kunne jo tænkes, at der var nogen, der havde sparet midlertidigt på brætspilsbudgettet og i stedet brændt nogle penge af på en anden slags legetøj ;)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Re: Blu-Ray-afspiller

Post by Frouvne »

Imens man venter på svar fra en af de kyndige - og det er i hvert tilfælde ikke undertegnede - kan du måske underholde lidt med hvori kvalitetsforskellene mellem en almindelig DVD og Blu-Ray-mediet består?
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

Jamen jeg underholder da gerne :)

Billedet på en Blu-Ray Disc (BD) har en ca. seks gange højere opløsning end alm dvd
(1920x1080 pixels på BD, 720×576 pixels på dvd). Så hvis man er en af de mange, der enten har købt et HD-ready/Full-HD-tv eller en projektor (som undertegnede), kan man med BD få et billede, der ser rigtig meget bedre ud end med dvd. Wow.

Derudover giver Blu-Ray også mulighed for lyd i væsentlig bedre kvalitet end dvd, og det kan også lyde helt fantastisk, men kræver ret meget af ens surroundanlæg.

For de fleste er det utvivlsomt billedsiden, der er det store "selling point".

Du kan se nogle eksempler her (HD-DVD svarer her til Blu-Ray) - se fx. Comparison #5: 'Troy' - på alm. dvd ligner billedet noget, der har været gennem en skål havregrød. Man kan se mange flere detaljer i ansigter mv. på HD-billedet

Og så lige lidt billeder fra naturfilmen Galapagos - det ser i alt fald noget flottere und end på alm. dvd :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Tak! Billedeksemplerne er meget illustrative i forhold til pointen! :D
frouvne, administrator

Image
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Rune Petersen »

Jeg kan ikke helt forstå din modstand overfor PS3 som en BD-afspiller. Jeg endte med at købe en PS3 som BD-afspiller (ikke tiltænkt at det skal være en spillemaskine) og er ovenud tilfreds med hvad den kan præstere. Spilcontrolleren er lagt væk og erstattet af den glimrende og relativt billige remote man kan købe.

Godt nok er PS3 regionalkodet både mht. DVD og BD men mange af filmene er kodefri så man kan importere dem uden problemer. Umiddelbart ved jeg ikke om der er et hack til at fjerne kodningen på PS3, men jeg tror det er tvivlsomt.

Det jeg dog finder vigtigst er, at mange af BD-afspillerne på markedet ikke er i stand til at leve op til BD 2.0-profilen, da de ikke har de nødvendige tekniske specifikationer. Det har PS3 og den fik 2.0-profilen med i en firmware opdatering for nylig. Mit indtryk er, at mange forbrugere mener at de har købt katten i sækken ved at købe en dedikeret BD-maskine og senere erfarede at den ikke ville kunne afvikle alle features på en 2.0 disc. Man kan undre sig om det sker igen når der lander en 3.0-profil...
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Mine største anker mod PS3 er, at
1. Den bruger en bondegård i strøm
2. Den er mildest talt ikke særlig pæn (smagssag, I know)
3. Jeg ville forvente, at en dedikeret afspiller havde bedre billedbehandling og opskalering af dvd'er.

Men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig :)
Mht. profilerne, så synes jeg ikke, at profile 2.0 lyder voldsomt interessant. Det lugter lidt af gejl og ekstra indtjening (a la "Nu kan du se "Sex and the City" og få popups om, hvor pigernes tøj kan købes henne og hvor deres favoritcafé ligger". Trailere kan jeg lige så godt downloade på min pc, og evt. "live"-kommentarer tror jeg heller ikke bliver det store.

Men du er godt tilfreds med din, også til at opskalere alm. dvd'er?
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Rune Petersen »

Jeg har en Oppo DV-981HD som DVD-afspiller, da jeg ejer rigtigt mange R1-kodede DVD-skiver. Den skulle være kongen af DVD-opskalering, så jeg har ikke haft nogen særlig grund til at undersøge netop dette punkt ifht. PS3.

Som en test har jeg prøvet at lave A-B sammenligninger af Black Hawk Down og et par andre film og jeg er ovenud tilfreds med billedkvaliteten. Det er sandt at PS3 bruger en del strøm, men jeg har for vane kun at tænde for strømmen når jeg rent faktisk bruger mit grej så der er ikke de helt store problemer der. Desuden tror jeg at surround-anlægget forbruger LANGT mere end min PS3 vil æde på et givent tidspunkt. Jeg er ikke amerikaniseret nok til at lade tingene stå på standby 24-7 - kan stadig lette røven fra sofaen, bevæge mig 2 meter og derefter bøje mig ned for at tænde for stikkontakten hvis jeg vil se en film. ;)

Du har for resten helt ret mht. BD 2.0. Det lyder som rent gejl af den absolut unødvendige slags. Jeg er dog tosset med gejl!
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Ok, jamen tak for inputtet - så må jeg hellere overveje en PS3 igen 8)
Havde ellers kig på Panasonics BD30, men den har også sine mangler.

Hvor køber du i øvrigt dine Blu-Ray-film? Jeg har bestilt nogle fra Axelmusic.com, men udpræget billige er de jo ikke. DVD Pacific har attraktive priser men sender fra USA, og jeg ved ikke hvor ofte deres forsendelser bliver hapset af toldvæsnet.
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Rune Petersen »

Jeg køber stort set kun hos axelmusic.com, play.com samt amazon.co.uk. De to sidstnævnte har haft adskillige køb-3-betal-for-2 kampagner hvor jeg virkeligt fik udvidet samlingen. Det kan lade sig gøre at finde gode tilbud, men filmene er ikke helt nede i det rigtigt fordelagtige prisleje som du også selv skriver. Jeg har dog været med på DVD-bølgen helt fra starten så jeg husker stadig hvordan jeg rask væk betalte 300+ kroner for en ny udgivelse dengang... :? Synes faktisk BD er billigt ifht. at det stadig er early days for mediet.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Play sender jo desværre fra Jersey, men det er heldigvis sjældent, det går galt.

Jeg har ikke været med på dvd fra starten, idet jeg stædigt holdt fast i laserdiscs indtil 2000, men det var nu lige så forfærdende dyrt (360 kr. for mange af filmene, puha da da ;))
Post Reply