Hvad har du spillet i dag? April 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9181
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:(Eller med andre ord, jeg syntes det var ret indlysende at det var AW vi havde fået som medlem)
Ja ja ja... Nu er du også Übergeek. Vi andre er bare dødelige, og jeg vil æde min morfars gamle hat på, at der var en del andre brugere der ikke fandt sammenhængen indlysende. Der er sikkert også en del der ikke på forhånd ved hvem Annemette er.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Helle »

Stony wrote:
Jens_Hoppe wrote:(Eller med andre ord, jeg syntes det var ret indlysende at det var AW vi havde fået som medlem)
Ja ja ja... Nu er du også Übergeek. Vi andre er bare dødelige, og jeg vil æde min morfars gamle hat på, at der var en del andre brugere der ikke fandt sammenhængen indlysende. Der er sikkert også en del der ikke på forhånd ved hvem Annemette er.
Kan det nu være rigtigt, at der er nogen der ikke har hørt om Annemette?
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Larsine »

Onsdag kom Eik, og vi fik spillet to gange Coloretto Amazonas. Først vandt jeg med 55 point mod Eiks 45. Næste spil vandt Eik med 36 point mod mine 27 point.

Herefter spillede vi Catan Card Game. Først ½ time med regelforklaring (og Eiks yderligere spørgsmål). Herefter 2½ time med selve spillet. Eik syntes at det var da meget passende når der stod 1-2 timer på æsken, jeg lod blot være med at kommentere det. Desværre var det Eik der vandt, selvom det var første gang han spillede. Jeg mindes at på Viking-Con kan vi nå regelforklaring, to indledende spil og en finale på et 5 timers modul.

Torsdag spillede jeg Catan Card Game med Lilli på 8 år. Hun fattede der ret hurtigt, og skulle stort set kun have forklaret kortene en gang. Efter 1½ time blev vi nødt til at stoppe, og på daværende tidspunkt havde hun 9 point, medens jeg lige havde sneget mig op på 7 point.

Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14635
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 661 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Frouvne »

Severin og jeg har fået spillet et par spil Tzaar igen i dag og jeg begynder så småt at få en idé om nogle af finesserne i dette spil. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Black Sea »

Helle wrote:Kan det nu være rigtigt, at der er nogen der ikke har hørt om Annemette?
Det er i hvert fald svært at være fast mand til Viking-Con uden at kende lidt til Annemette :P
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Jesper »

Det blev til en gang Antiquity og en gang Lifeboats (og så kører andreas og jeg et spil Red Star Rising, hvor vi er nået til tur 4 ud af 12 (og har spillet siden i søndags)).

Min bror vandt ved bagstræberi lifeboats - uretfærdigt... Men det var nu sjovt nok selvom vi kun var fire.

Andreas vandt Antiquity (meget uretfærdigt, men som sædvanlig gik der for lang tid i starten, hvor jeg ikke kom nogen vegne). Og det spil bliver bare bedre og bedre. Selvom brikkerne er for små og det ikonerne er ulæselige...

Jeg fører i Red Star Rising - *host* (som russer er det ikke særlig sjovt at spille scenariet der slutter når tyskerne er lige ved at indtage Moskva).
Jesper Rugård Jensen
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by jondifool »

Gik forbi en god ven igår der havde sin rollespilsgruppe på besøg , men af uransagelige årsager skulle der ikke spilles rollespil. Så det blev så til 4 spil ticket to ride europa , med 2 nye spillere til ttr serien igår. Jeg havde den uforskammethed at vinde 3½. (2 af dem usandsyneligt heldigt dog). Det var så anden gang Europa versionen blev afprøvet, og jeg er positivt overrasket over hvor forskelligt spillene udviklede sig.

Hver 14 dag tirsdag er vi en flok venner der mødes og spiller fast ! Og i tirsdags kom Goa med , og det har jo ikke været fremme længe. Vi nåede 3 spil og udviklede en trend med at sætte flaget meget defensivt. Da vi spillede 4, blev det til et mønster med at sørge for at cirkulere penge med manden overfor!
Det blev så første gang i et par måneder at Race For The Galaxy ikke kom på bordet.

og så er jeg ved at være færdig med at lege med java AI versionen af kingsburg.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Larsine »

Fredag aften havde vi besøg af et par venner som godt kan lide at spille kort, men kun hvis der er noget på højkant. Vi har før spillet Five Crowns med dem, om alt lige fra biografture til middagsinvitationer.

Da vi godt kunne tænke os at tage på nogle lidt størrere ture sammen, blev vi enige om at spille Five Crowns, med en betaling til en fælles kasse på 25 øre per point.

Det blev til tre spil: Første spil fik jeg 95 point, Helle fik 100 point, Lisa fik 102 point og Steen fik 143 point. Andet spil fik Lisa 47 point, Steen fik 69 point, jeg fik 150 point og Helle fik 196 point. Tredie spil fik Lisa 56 point, Helle fik 112 point, Steen fik 113 point og jeg fik 128 point. Alt i alt kom der kr. 327,25 i kassen.

Vi formåede alle at lave en fejl under spillet.

Helle startede med at samle en 3'er op i første runde, da den jo gav færrer point end den 9'er hun smed ud. Desværre for hende var 3'eren wild card, og gav derfor 20 point.

Steen smed en 6'er ud til Lisa i en runde hvor 6'eren var wild card, hvilket betød at Lisa kunne lukke.

Lisa smed en konge ud til mig i den runde hvor kongerne var wild card, så jeg kunne lukke spillet.

Men jeg stod for den største fejl. I sidste spil i den runde hvor 7'erne var wild cards, glemet jeg det, og endte derfor med 2 7'ere på hånden. Det gav mig 95 point i en enkelt runde. Hvis jeg havde husket det, kunne jeg have lagt alle kort undtagen en 6'er. En fejl der altså kostede mig 89 point. Det ville faktisk have betydet at jeg ville have vundet tredie spil, og det kom til at koste mig kr. 22,25 :-(

I dag stod den på brændekløvning, men bagefter tog Eik og jeg ud til min svoger og spillede Pirates Cove. Hverken Michael eller jeg havde prøvet spillet før, med det gik meget godt alligevel. Michael vandt og jeg blev nr. 2.

Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14635
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 661 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Frouvne »

Et hurtigt spil Tsuro var hvad det kunne blive til i dag på spil-fronten. Et spil det er utrolig simpelt at forklare, et meget kaotisk spil... og alligevel et ganske fornøjeligt spil. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Andrea »

Det har været en fremragende weekend! Fredag og lørdag stod i liverollespillets tegn, hvor der både blev mulighed for at synge den sovjetiske nationalhymne og skyde nazister, og søndag kom jeg hjem til gæster, som Jens havde inviteret - med den slige bagtanke, at så kunne vi få spillet noget brætspil (og han kunne spille noget Guitarhero med den ene af dem senere på aftenen ;)). Vi nåede to af de spil, der bliver højt værdsat her i huset - en omgang Doom og to omgange Coloretto.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Andrea »

Nå, der var jeg lidt hurtig på aftrækkeren. De droppede Guitarhero og ville hellere fortsætte med at spille med mig, så vi nåede også en omgang Heckmeck samt tre omgange Coloretto. Hygsomt :)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Larsine »

Annemette kom på besg, og det gjorde Eik også med sine drenge så der blev spillet hele dagen, kun afbrudt af lidt nødvendig frokost og aftensmad.

Jeg fik selv spillet følgende:

Ticket to Rids Card Game som vi fik i gave af Annemette. Det var mig, Eik og Annemette der spillede først spil, medens min kone hentede to af vores børn fra diverse ture. Meget sjovt spil, men jeg havde ikke en anelse om hvad jeg gjorde, og tabte da også stort. At det skulle have noget at gøre med T2R spillene, er lidt søgt, men det har da påklistret et togtema. Minder mest af alt om et avanceret memoryspil

Bohnröschen, igen med Eik og Annemette. Umiddelbart var jeg ikke imponerer over denne tilføjelse til Bohnanza, og jeg løber ikke ud for at investere i den med det samme, og det har ikke noget at gøre med at jeg tabte.

Wikinger med Eik, Anton og Lilli. Eik havde spillet det før, men kunne ikke helt huske reglerne, så vi måtte have Annemete til at forklare dem, men derefter gik det helt fint. Jeg synes egentligt selv at jeg havde forstået spillet, og spillede rimeligt godt, men da vi skulle optælle de endelige point, endte jeg nederst med 42 point. Eik vandt med 80 point, Anton og Lilli lå begge omkring de 50 point. På trods at dette synes jeg det var ret interessant, og har lyst til at prøve det igen.

Annemette havde også to børnespil med, som vi skulle afprøve (Enuk og Haselnuss Bande). Det viste sig dog hurtigt at de måske var en smule for simple til vores børn. Jeg fik selv prøvet Enuk og det var en sjov variant af memory (with a twist). Det blev jo ikke mindre sjovt af at jeg vandt.

Efter aftensmaden skulle Larna og Lisa introduceres til Ticket to Ride Card Game, og jeg havde da fattet reglerne så meget at jeg kunne forklare spillet til dem. Desværre havde jeg stadig ikke forstået at spille spillet. Annemette vandt, efterfulgt af Larna, herefter Lisa, og sidst kom jeg. Denne gang troede jeg at jeg vidste hvad jeg gjorde, men det viste sig at jeg havde regnet med min togvognskort mindst to gange, og det går altså ikke.

Da ungerne var lagt i seng, spillede Annemette, Lisa og jeg Bohnröschen, og det gik meget bedre end først gang. Aligevel nåede Annemette at kysse prinsessen, meden Lisa og jeg stod på dørtærsklen med 3 bohntahler hver.

En helt OK spilledag...

Lars
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by netsapiens »

Andrea wrote:Nå, der var jeg lidt hurtig på aftrækkeren. De droppede Guitarhero og ville hellere fortsætte med at spille med mig, .....
Hvis der nogensinde har været et signal om at man er rar at være sammen med, så er det da når to gutter dropper at rocke ud til Guitar Hero for at spille bræt. :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14635
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 661 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Frouvne »

Dagen i går bød på et enkelt spil Einfach Genial. Spillets yngste deltager var dog mest optaget af at opnå retten til at kunne råbe: "Jeg er genial!", hvilket gjorde, at der aldrig var tvivl om hvem der skulle komme til at indtage slut-placeringen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3744
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik spillet endnu et to-personers Agricola (familieudgaven) med min bedre halvdel i går, og det var som altid sjovt.

Dog er vi måske ved at nå til et punkt, hvor familieudgaven begynder at stagnere lidt. Der er jo meget lidt variation fra spil til spil, og det begynder at føles som lidt for meget den samme øvelse hver gang. Det kan kortene / det fulde spil selvfølgelig hjælpe på, men de repræsenterer desværre også et temmeligt stort skridt opad i kompleksitet og "tyngde" (og tilfældighed), hvilket jeg ikke er sikker på min kone vil værdsætte. Måske en "letvægts"-variant af det fulde spil vil være på sin plads?

To-personers familie-Agricola er desuden et spil hvor spillernes valg af strategier betyder meget for hvor sjovt og konstruktivt spillet ender med at være. I særdeleshed gælder, at hvis begge spillere gerne vil "det samme" (f.eks. begge to gerne vil have dyreavl som deres primære fokus), går en stor del af spillernes aktioner med at kæmpe om de samme ressourcer. Dette fører til et spil som ikke er særligt konstruktivt, og for os noget frustrerende (ved dyreavl er træ f.eks. en vital ressource, men der er kun et aktionsfelt pr. tur der giver træ, og dette leder til lidt af en kamp om at komme først til det hver tur).

Hvis spillerne omvendt fokuserer på hver deres speciale, bliver spillene meget mere konstruktive: En spiller kan f.eks. koncentrere sig om dyreavl, og den anden om marker, og der er stadig masser af ting at konkurrere om (så det er ikke fordi det resulterer i manglende konflikt).

Et andet kritikpunkt min kone er kommet med, og som jeg sagtens kan følge, er at Agricola - som jo er et af de spil hvor man opbygger sin egen lille "maskine" - altid virker som om det slutter ligesom man synes ens maskine er ved at komme lidt op i omdrejninger. Det meste af spillet kører man derfor på et eksistensminimum, og netop som hjulene i ens maskine begynder at dreje rundt, slutter spillet. Fra et spilmæssigt synspunkt giver det god mening: I og med at ens points er en afvejning af alle aspekter af ens gård, giver det ikke meget mening at fortsætte til alle er gode til alt. Men det er rigtigt at det føles lidt frustrerende, at man aldrig rigtigt når at få glæde af det mesterværk man har opbygget...

Indtil videre er Agricola rigtigt sjovt, men det kan selvfølgelig være jeg er ved at være udbrændt når min engelske udgave af spillet engang ankommer. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
Post Reply