Descent: Journeys in the Dark

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Descent: Journeys in the Dark

Post by Tobias »

Descent er et typisk "Dungeon crawl", hvor spillerne må kæmpe sig igennem et gang system mens de trækker et blodig spor efter sig af alle de monstre de møder undervejs.
Skeletter, kæmper, edderkopper og drager må lade livet for, at eventyrene kan finde skatte og løse deres opgave.
En spiller styrer monstre mens resten af spillerne hver styrer en helt/heltinde.

Spillet spilles af 1-4 spillere som spiller mod "Over Lorden" (OL), der styrer monstre og selve gangsystemet.
Ud fra nogle tur regler rykker spillerne gennem gangsystemet sammen, alt imens de trækker et blodigt spor af slagne monstre efter sig.
Undervejs samler de penge, som de køber bedre udstyr for i byen, samler magisk ting og vinder "Conquest" point.
"Conquest" point er de point som afgør om spillet vindes af spillere eller OL. Klarer spillerne sig igennem opgaven de får stillet, uden at miste alle point, vinder spillerne, men mister de dem vinder OL.
I takt med at spillerne aktivere portaler (der kan teleportere dem tilbage til byen), åbner kister og dræber monstre modtager de flere "Conquest" point.
Modsat mister de point, hver gang de bliver slået ihjel (De "respawner" i byen) eller OL arbejder sig gennem bunken af "Over Lord kort."
"Over Lord kort" er en bunke kort som OL besidder, der er med til at "personlig gøre" gangsystemet. Med disse kort aktiveres fælder, placeres ekstra monstre og ændres "gameplayet" til OL’s fordel.
Kortene aktiveres af "Threat tokens" som OL modtager hver tur eller undervejs når han "discarder" ubrugelige "Over Lord kort".
Dette giver en rigtig god variation, der hæver replay value væsentlig, så hver, af de 10 vedlagte scenarier, kan spilles flere gange.

Komponenter:
Komponenterne er som altid, når de kommer fra Fantasy Flight, i den øverste ende af kvalitet skalaen.
Dette går op for en, når man ser størrelsen på æsken og mærker hvor tung den er.
Der er virkelig noget for prisen, når man åbner kassen. Masser af plastik figurer, gange, kort og counters.
Man kan bruge lang tid på udpakningen i sig selv.

Skalerer:
Descent har et problem med sværhedsgraden. Det er for let og er man over 2 eventyrer bliver det hurtigt for let og bare et spørgsmål om, at løbe igennem.
Der er en række specielle handlinger man kan fortage sig undervejs, for at lave nogle gode kampe og øge intensiteten, men til sidst bliver de ikke brugt fordi spillerne rydder alt af vejen med almindelig angreb "boostet" af magiske våben og hæftige egenskaber.
Det bliver kedeligt for overlorden, hvilket ikke bliver bedre af spillets længde.

Brainburner:
Igen er vi i beer & pretzle afdelingen, hvor der ikke er de store beslutninger at træffe.
Meningen med spillet er at have det sjovt...ikke træne de små grå.

Kompleksitet:
Det kræver en lille indsats første gang man spiller Descent. Reglerne er forholdsvis lette men de skal lige fordøjes og indlæres af OL for, at få et glidende spil.
Har man prøvet Doom, som er langt bedre balanceret, kender man reglerne i forvejen da de er bygget op over samme mekanik.

Konfrontation:
Svært at bedømme konfrontation faktoren i Descent. På den ene side kæmper man (i starten) en brav kamp mod Over Lorden og på den anden side er det kun Over Lorden man kæmper imod (medmindre man har en irriterende lille mandsperson med i sin gruppe, som stjæler alle skattene mens man selv gør det af med monstrene!).

Held:
Terninger, terninger og terninger. Kæmpe held faktor!

Til trods for at jeg elsker genren, komponenterne og ideen med spillet, virker det ikke rigtigt for mig.
Hvis man skal have et gang system, der består af lidt mere end et par gange og rum, hæves spil tiden gevaldigt.
I slutningen af spillet er der intet, der kan stoppe eventyrene og de fjerner alt på deres vej med magiske våben, trylleformularer og blodige egenskaber.
Alt over 4 timer er for meget med denne slags spil og det, sammen med, at spillet ikke er særligt svært for eventyrene trækker meget ned for mig.
Jeg har det bedst hvis spillerne skal slide lidt i det og vinderne ikke er givet på forhånd, hvilket ikke er tilfældet med Descent.
Der kan rettes op på sværhedsgraden med et par husregler, men et spil i det prisleje, skal virke uden tillægsregler.


Del Vurdering (1-4)
Komponenter: 4
Skalerer: 2
Brainburner: 1
Kompleksitet: 3
Konfrontation: 1
Held: Meget
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Descent: Journeys in the Dark

Post by Andrea »

Vi spillede det i starten som enkeltscenarier, hvor det ganske rigtigt blev for let til sidst (og frustrerende, at man liiiige nåede at få de fede våben - og så var spillet slut!). Derfor har vi spillet det som kampagne en del gange, hvor det til gengæld blev væsentlig sværere (og ofte for svært).

Descent og Doom minder en hel del om hinanden i spillestil, men hvor Doom har fået kritik for at være mere ubalanceret (hvilket jeg er enig i), så er det samtidig også det spil, hvor stilen passer bedst til - synes jeg i hvert fald. Descent har selvfølgelig en masse udvidelser, hvor vi har prøvet en del af dem - dog ikke den seneste, som skulle gøre spillet noget anderledes.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Descent: Journeys in the Dark

Post by netsapiens »

Dette er blot hear-say, men en af mine venner er igang med en Road to Legend kampagne, og ifølge ham er det IKKE nemt for heltene, som konsekvent får de onde tæv af overlorden :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Tina
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 192
Joined: Sat Jan 27, 2007 1:52 am
Location: Valby

Re: Descent: Journeys in the Dark

Post by Tina »

Tobias wrote:Skalerer:
Descent har et problem med sværhedsgraden. Det er for let og er man over 2 eventyrer bliver det hurtigt for let og bare et spørgsmål om, at løbe igennem.
Der er en række specielle handlinger man kan fortage sig undervejs, for at lave nogle gode kampe og øge intensiteten, men til sidst bliver de ikke brugt fordi spillerne rydder alt af vejen med almindelig angreb "boostet" af magiske våben og hæftige egenskaber.
Det bliver kedeligt for overlorden, hvilket ikke bliver bedre af spillets længde.
Jeg kunne ikke være mere uenig i dette aspekt af Descent. Købte spillet med det samme og har alle udvidelserne og har spillet det et hav af gange. Udfra dette kan jeg kun konkludere om Descent at OL kan vinde hvis han/hun vil. Det er et spørgsmål om at OL "lader" eventyrene have en chance, for ellers har OL vundet på forhånd. Descent handler om at OL skal gøre det tilpas svært for eventyrene til at spillet bliver sjovt og at de i hvert fald får lov at tage en enkelt guldskat.
Tobias wrote:Brainburner:
Igen er vi i beer & pretzle afdelingen, hvor der ikke er de store beslutninger at træffe.
Meningen med spillet er at have det sjovt...ikke træne de små grå.
Her er jeg ikke desideret uenig, dog på nær hvis man spiller med Road to Legend (RtL), hvor man bliver straffet de næste mange MANGE dungeons, hvis du har lavet en fejl i en tidligere. (Skal her siges at RtL ændre Descent til at blive et kampagne spil, hvor man skal gennemfører mange dungeons for at kunne vinde spillet.)
netsapiens wrote:Dette er blot hear-say, men en af mine venner er igang med en Road to Legend kampagne, og ifølge ham er det IKKE nemt for heltene, som konsekvent får de onde tæv af overlorden.
Ja det er helt rigtigt, idet OL nu kan komme permanent foran spillerne, hvilket betyder at de bliver straffet hårdere og hårdere jo længere frem i kampagnen man kommer. :)

Alt i alt er Descent (uden RtL) en meget udvidet og bedre version af HeroQuest og hvis man ikke er til ameritrash så skal man ikke lege med Descent, for det tager mange timer og der er terninger med.
Med RtL er Descent blevet mere kompliceret, idet man skal bevæge sig strategisk rundt på et verdenskort og dungeons er blevet ændret noget, idet conquest tokens ikke fungerer som i normal Descent.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Descent: Journeys in the Dark

Post by Andrea »

Tina wrote: Her er jeg ikke desideret uenig, dog på nær hvis man spiller med Road to Legend (RtL), hvor man bliver straffet de næste mange MANGE dungeons, hvis du har lavet en fejl i en tidligere. (Skal her siges at RtL ændre Descent til at blive et kampagne spil, hvor man skal gennemfører mange dungeons for at kunne vinde spillet.)
Kan du ikke uddybe, hvordan man helt nøjagtig bliver straffet for fejl i tidligere dungeons? Og hvad kan en fejl være? (noget man mangler at samle op, at slagte et bestemt monster, ikke at få aktiveret en bestemt dims eller lignende?)
User avatar
Tina
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 192
Joined: Sat Jan 27, 2007 1:52 am
Location: Valby

Re: Descent: Journeys in the Dark

Post by Tina »

Andrea wrote:Kan du ikke uddybe, hvordan man helt nøjagtig bliver straffet for fejl i tidligere dungeons? Og hvad kan en fejl være? (noget man mangler at samle op, at slagte et bestemt monster, ikke at få aktiveret en bestemt dims eller lignende?)
Jo - Med Road to Legend er Descent ændret til at både spillerne og OL får XP.
OL får ved at slå spillerne ihjel - Spillerne ved at slå monstre ihjel, aktivere glyphs, tage kister og finde dungeons. Disse xp kan både OL og spillerne så "veksle" til nye evner/terninger.

Når jeg så taler om at lave fejl, består det i, at hvis spillerne "taber" en dungeon (altså kommer ud af dungeonen med langt færre xp end OL'en), så kommer OL foran (med evner og bedre monstre) resten af kampangen. Det vil sige at hvis spillerne dummer sig for meget i en dungeon og bliver slået ihjel for tit, så har de lavet en fejl i den éne dungeon, og det kommer til at betyde at de er bagud resten af spillet.

Så hvis kampagnen skal være ligeværdig, så skal begge parter (OL og spillerne) følges ad xp-mæssigt :D
Post Reply