Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Frouvne »

Så er vi snart klar til en ny (forhåbentlig) varm og spil-rig måned! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Larsine »

Først rigtige post...

I dag blev det så et spil Zooloretto med Lea og Lilli, som jeg er blevet rigtig glad for efter at vi opdagede at vi havde fejlfortolket penge reglerne. Vi spillede med Polar Bear og Petting Zoo udviddelserne. Det gik forrygende, men Lea hjalp lidt for meget i min sidste tur. Hun påpegede at jeg kunne bytte om på mine elefanter og flamingoer, og derved få 6 elefante i det store felt. Det betød at jeg sluttede på 25 point, Lea fik 24 og Lilli fik 21 point. Hvis ikke Lea havde hjulpet, og hvis jeg ikke selv havde set det, havde jeg kun fået 22 point.

Lars
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by MesterLars »

I går blev det til tre gange 2-player Eufrat & Tigris, som jeg har købt af Zaphoddk her fra forummet.

Det viste sig som forventet at være et rigtigt godt spil og jeg glæder mig til at få det prøvet igen snart.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Jens_Hoppe »

MesterLars wrote:I går blev det til tre gange 2-player Eufrat & Tigris
Spillede du med det almindelige bræt eller med Nil-brættet som er designet specielt til to spillere?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by MesterLars »

Jens_Hoppe wrote:
MesterLars wrote:I går blev det til tre gange 2-player Eufrat & Tigris
Spillede du med det almindelige bræt eller med Nil-brættet som er designet specielt til to spillere?
hmm.. bare med det almindelige. Er det "broken" til 2 spillere?
Nu var det jo første gang vi prøvede det, så det har vi nok ikke opdaget endnu i så fald .)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Frouvne »

I går blev der spillet Den store dyrequiz. Spændende emne og når spørgsmålene samtidig læses op af ens egen søn, kan det ikke blive meget bedre. :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Gunness »

I går spillede vi Friedrich. Jeg havde læst løseligt om spillet, så jeg havde ikke helt så store forventninger som mine medspillere :) Men det kunne jeg nu godt have haft, for det viste sig at være et intenst spil (ikke mindst når spilletiden på 3-4 timer tages i betragtning) med nogle meget spændende mekanismer.
Kanzler fik den noget utaknemmelige rolle at spille Preussen/Hannover, dvs. mod os andre. Som Rusland/Sverige fik jeg hurtigt vundet et slag over de elendige prøjsere, der havde formastet sig til at bevæge sig ind i Polen. Men herefter var der beklageligvis dømt nøl fra russisk side, hvilket tillod Frankrig (Stony) og ikke mindst Østrig (Frouvne) at rykke på sig.

Efter en lang, sej kamp mod Preussen så det en overgang ud til, at vi andre tre alle havde en habil chance for at vinde spillet - det lykkedes dog til sidst Frankrig at kæmpe sig til en sejr.

Spillet er på mange måder vellykket. Det er langt, men blev ikke kedeligt på noget tidspunkt. Reglerne er forbilledligt enkle, men giver alligevel talrige muligheder. Og det overordnede koncept om, at de tre af spillerne spiller sammen mod den fjerde, men samtidig skal huske at kæmpe indbyrdes, er rigtig godt implementet og giver spillet en masse dynamik. Nok skal man kæmpe mod Preussen, men man skal ikke kæmpe for godt, da ens "med"-spillere så kan løbe med sejren.

Friedrich har en ikke uanseelig heldfaktor, og det er min største anke mod spillet. Ét er, at man kan have brug for klør for at komme ind i et klørterritorie, men ikke trækker nogen - så kan man stå der og se dum ind, indtil man trækker de rette kort. Noget andet, og mere problematisk, er de event-kort, der trækkes i slutningen af hver runde. Vi blev heldigvis ikke udsat for de mest grelle, men det er virkelig surt at lave en langsigtet plan som russer eller franskmand for blot at blive sparket ud af spillet efter 2½ time pga. et tilfældigt event-kort. Jeg forstår, at det er for at motivere spillerne til at handle, men jeg synes stadig det er for streng en "straf".

Men alt i alt en rigtig god oplevelse, som jeg glæder mig til at prøve igen.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Larsine »

Onsdag spillede jeg 6 nimmt!. Første et spil med Lilli, som endte med 28 point til mig og 78 point til Lilli. Det var dog Lillis første spil, hvilket kan forklare nogle af pointene. Herefter ville Larna spille med mig. Hun tabte med 68 point mod mine 29 point.

Torsdag formiddag spillede vi så alle tre. Spillet bliver absolut ikke dårligere af at være flere spillere. Jeg vandt med 29 point, Larna fik 49 point og Lilli kom sidst med 75 point.

Jeg ser frem til at spille det med 10 spillere :-)

Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Frouvne »

Friedrich levede for mig til fulde op til forventningerne. Og måske endda mere end det! Når jeg har høje forventninger til et spil - som jeg havde til Friedrich - begynder jeg let at forberede mig mentalt på, at det selvfølgelig ikke kan være så godt. Men første møde med Friedrich lover godt. Rigtig godt!

Friedrich er et spil, man kan blive smidt ud af, kan man indvende. Det er selvfølgelig en ting, man skal gøre sig klart inden man kaster sig ud i et spil, men som sådan har jeg intet problem med det. For mig passer det fint til det tematiske og det understreger jo blot, at hvert enkelt træk er vigtigt. Endvidere lægger det et pres på flere af magterne, der ikke kan tillade sig at spille for henholdende og det tror jeg er et kæmpe plus for spillets dynamik.

I Friedrich er der også en stor heldfaktor. Det kan jeg i mange spil have et problem med, men af en eller anden grund syntes jeg også at denne faktor passer sig godt til et spil båret af en krigs-tematik. Endvidere mener jeg, at der er nogle gruppedynamikker i et spil som Friedrich, der bør kunne udjævne dette aspekt. Bliver Preussen og Hannover for svag betyder det samtidig at der er en risiko for at ens medspillere for let kommer på vinderkurs, hvorfor man måske ikke vil presse dem for hårdt og er der en enkelt af de allierede, der trækker uheldigt, ja, så må de øvrige presse lidt mere på.

Friedrich har nu leveret en god spiloplevelse og jeg har høje forventninger om at denne vil kunne blive gentaget i fremtidige spil! 8)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Frouvne »

I dag er der blevet spillet lidt Black Stories og Tower of Logic.
frouvne, administrator

Image
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by MesterLars »

Jeg skal sjovt nok have afprøvet mit Friedrich i morgen (fredag) - jeg har også rimelig høje forventninger. Desværre kun 3 spillerversionen.
Af hvad jeg har læst er der ikke de store problemer i at lande kan blive smidt ud undervejs - Det er jo ikke spillerne der smides ud.
Hvis ens land bliver smidt ud får/har man stadigvæk et andet land at spille med. Endda med lettede victory conditions.

Så det lyder da interessant nok at:
Rusland er i størst fare for at ryge ud, så de skal være aggresive.
Frankrig i lidt mindre fare for at ryge ud, da der skal to kort til for det sker.
Østrig er ikke i fare, så de kan spille lidt henholdende.
Imperial Army skal være opmærksom på at de kan skifte side undervejs...

Så længe alle spillere kender de betingelser kan der jo planlægges for dem.

Men jeg bliver nok klogere i morgen :)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Frouvne »

Du har fuldkommen ret i, at der ikke er tale om player elimination i traditionel forstand. Jeg tror nu alligevel, det må føles lidt underligt pludselig at overtage et land, der tidligere har været styret af en af de øvrige spillere og forsøge at føre det til sejr.

I øvrigt spillede jeg Østrig i aftes og spillede det i modsætning til hvad du beskriver meget aggressivt. Østrig er meget stærkt gennem spillet og da man jo ikke kan tillade sig at lade tiden gå, da tiden alt andet lige arbejder for Preussen, turde jeg ikke i mit første spil gøre andet end at påtage mig det ansvar, der hører til at være en militær stor-magt i et sådant spil. Det var måske en fejldisposition - men jeg tror på den anden side, der er strenge grænser for, hvor afventende man kan tillade sig at spille som Østrig. Måske vi skal lave en strategi-tråd om spillet, når du også har prøvet det! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Larsine »

Fredag var det månedens store spilledag, men 3 meldte afbud, så vi endte med kun at være mig, Rune og Martin (som havde været bortrejst i 6 måneder).

Vi startede med et spil Betrayal at House on the Hill. Vi havde udforsket ret meget af huset inden vi opdagede at der var noget galt. Det var et ret anderledes scenarie, idet ingen af os var forræder (endnu), men havde en chance for at blive det i løbet af spillet. Men Martin var beskyttet af det hellige symbol, og Rune og jeg havde 7 og 6 i sanity, så vi klarede det uden problemer. Piece of cake...

Herefter ville Rune og Martin spille min nyerhvervelse Monster Mayhem. Vi endte med at spille 3 spil, og det var tre interessante spil, hvor alle havde mulighed for at vinde, og hvor der rent faktisk blev tænkt og spillet taktisk. Jeg vandt det første, Rune vandt andet spil, og da vi nåede afslutningen af tredie spil, stod vi lige, indtil jeg ofrede et point på at tjenet et point. Derved stod vi lige igen, men jeg havde 4 kills, medens de andre kun havde 3 kills. Spillet blev faktisk en del bedre af at blive spillet flere gange, og jeg ser frem til at spille det med 5 spillere.

Lars
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by larkin »

Jens_Hoppe wrote:
MesterLars wrote:I går blev det til tre gange 2-player Eufrat & Tigris
Spillede du med det almindelige bræt eller med Nil-brættet som er designet specielt til to spillere?
Jeg spiller ofte T&E med min kæreste alene, og synes at det fungerer udemærket med 2-spillere. Selvfølgelig foretrækker jeg at have en ekstra spiller med, så der er større mulighed for at spille sine modspillere op imod hinanden.

Jeg har ofte tænkt på, om Nil-brættet giver en bedre spiloplevelse når man er to???
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Jens_Hoppe »

larkin wrote:Jeg har ofte tænkt på, om Nil-brættet giver en bedre spiloplevelse når man er to???
Godt spørgsmål, jeg har ikke prøvet det... Men det er jo det, det er designet til.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply