Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Brichs »

Jeg har de seneste dage heftigt spillet spillet Fjords med min kæreste. Fjords er et hyggeligt lille spil, der hurtigt æder en hel aften væk.

Ellers har kæresten og jeg spillet en del scrabble for tiden, da vi endelig synes det var tid til at tage vores Scrabble travel edition i brug...
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2956
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 211 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Kanzler »

Stony Con II :

Jeg fik spillet Rails Of Europe (udvidelse til Railroad Tycoon) - for anden gang. Jeg er ganske begejstret for denne udvidelse. Jeg vil formentlig til enhver tid foretrække denne frem for originalversionen, hvis vi er 4 eller færre til spillet. 5 spillere i Rails of Europe vil give en del kamp om ressourcerne, mens kortet i original RRT er så gigantisk, at det bedre rummer 5 spillere. Hvad jeg så foretrækker, er endnu for tidligt at sige..

Herefter blev det Volcano - et spil som min hjerne på ingen måde fatter eller er bygget til at forstå. For mig var det en sejr i sig selv, hver gang jeg fik flyttet en brik uden der kom vulkanudbrud, hvilket vel egentlig er noget af en fallit-erklæring. Alligevel præsterede jeg i 2. spil at slutte foran Frouvne, hvilket må siges at være en sejr i sig selv :wink:

Til sidst Stony's prototype Io.
En meget interessant oplevelse med flere rigtig spændende mekanismer! Glæder mig allerede til at prøve næste version af Io, med måske lidt reviderede regler og endnu mere finpudsede mekanismer.

Alt i alt en glimrende dag for Kanzleren 8)
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by akwlinka »

Jeg fik i onsdags mulighed for endnu engang af spille Brass, og da det jo ikke var så lag tid siden sidst, samt at jeg havde haft mulighed for at gennemse reglerne igen, så fik vi Dorthe og jeg i fællesskab lært de andre reglerne, og når man sådan kan strukturere det lidt så er det som ikke så vanskeligt endda. Der er stadig mange små fnider regler, man skal huske, og jeg lover ikke at vi havde alle regler 100% på plads, men det gik godt.

Før maden fik vi forklaret regler og prøvespillet et par runder, ja faktisk næsten hele kanalæraen. Så blev der pakket sammen og vi gik i byen for at spise. Da vi kom tilbage var vi alle klar til at kaste os over spillet.

Med 1½ spil i bagagen fik jeg udnyttet mine kort mest optimalt og kom godt fra start, og som den eneste havde jeg ikke behov for at låne penge gennem hele spillet. Jeg fik både økonomien op og stå, samt scoret mange point i kanalrunden.
Dertil fik jeg lagt et par strategiske 2 tek bygninger på brættet, hvilket betød at mit videre spil i Jernbaneæraen var væsentligt lettet i forhold til mine medspillere. (alle 1'er bygninger og kanaler, fjernes fra brættet efter første scoring).

Min optur fortsatte i jernbanerunden og jeg endte spillet ret langt foran de andre. Vi brugte en hel del tid på at diskutere hvad man kunne gøre undervejs, men det var meget få regeldiskussioner der kom op.

Brass er absolut en Wallace spil jeg kan lide, og det er ikke helt udspillet endnu i vores gruppe, men jeg tror ikke det overlevere i længden.

Syndt at reglerne er så dårlige, når det nu rent faktisk ikke er så svært at spille spillet. Jeg er også en lille smule pas på at tracket på salg af bomuld til Fjerne havne er så kort. Hos os blev det i de 1½ spil vi prøvede kun til ca. tre leverancer pr. æra. Og det er ikke meget når nu 2 spillere har valgt at koncentrere sig om at ligge i den østlige del af landet.
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Brichs »

Kamilla (min kæreste) og jeg spillede i går aftes et spil Elasund... Enten forstod vi ikk reglerne ordenligt, ellers så er Elasund bare ikke et særlig godt spil.

Jeg har fået en pakke Fluxx Blanxx og Space Beans med posten i dag, så mon ikke også de snart skal spilles?
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2956
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 211 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Kanzler »

Brichs wrote:Kamilla (min kæreste) og jeg spillede i går aftes et spil Elasund... Enten forstod vi ikk reglerne ordenligt, ellers så er Elasund bare ikke et særlig godt spil.
...personligt vil jeg mene de sidste... :wink: Nej jeg har kun prøvet det en enkelt gang, men jeg var ikke imponeret.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Frouvne »

Kanzler wrote:
Brichs wrote:Kamilla (min kæreste) og jeg spillede i går aftes et spil Elasund... Enten forstod vi ikk reglerne ordenligt, ellers så er Elasund bare ikke et særlig godt spil.
...personligt vil jeg mene de sidste... :wink: Nej jeg har kun prøvet det en enkelt gang, men jeg var ikke imponeret.

Jeg har også kun prøvet spillet en enkelt gang, men har til gengæld et helt andet indtryk af spillet. Elasund: The First City of Catan gav mig indtryk af at være et yderst solidt og ikke mindst interessant spil, jeg har stor lyst til at prøve igen. Elasund: The First City of Catan skulle endda kæmpe med det store handikap, at jeg på det tidspunkt havde et meget anstrengt forhold til Klaus Teuber, da hans helt store hit, The Settlers of Catan, på mig har virket som et meget middelmådigt spil og kun har præsteret at bringe mig ærgrelser. Så jeg vil bestemt anbefale at du prøver det igen, men måske nok med lidt flere spillere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2956
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 211 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Kanzler »

Frouvne wrote:
Kanzler wrote:
Brichs wrote:Kamilla (min kæreste) og jeg spillede i går aftes et spil Elasund... Enten forstod vi ikk reglerne ordenligt, ellers så er Elasund bare ikke et særlig godt spil.
...personligt vil jeg mene de sidste... :wink: Nej jeg har kun prøvet det en enkelt gang, men jeg var ikke imponeret.

Jeg har også kun prøvet spillet en enkelt gang, men har til gengæld et helt andet indtryk af spillet. Elasund: The First City of Catan gav mig indtryk af at være et yderst solidt og ikke mindst interessant spil, jeg har stor lyst til at prøve igen. Elasund: The First City of Catan skulle endda kæmpe med det store handikap, at jeg på det tidspunkt havde et meget anstrengt forhold til Klaus Teuber, da hans helt store hit, The Settlers of Catan, på mig har virket som et meget middelmådigt spil og kun har præsteret at bringe mig ærgrelser. Så jeg vil bestemt anbefale at du prøver det igen, men måske nok med lidt flere spillere.
Jeg er egentlig ikke i tvivl om at der ligger et solidt spil gemt i Elasund. Synes bare ikke spillet var sjovt. Desuden var det langt, og så husker jeg det som temmelig tungt..
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Jesper »

Så fik lige spillet lidt mere: Warriors of God blevet prøvet mens jeg var syg - det var godt, men kræver et par spil.
Her til aften fik vi prøvet Warrior Knights - dejligt kaotisk og ikke alt for langt krigsspil i Twillight ånden. Vi endte overraskende nok med at stå næsten lige, og kampen blev afgjort af hvilke byer der i sidste runde gjorde oprør, og hvor spilleren ikke havde råd til at berolige dem.

Vi sluttede af med en gang Brass - denne gang uden de store regeludfald. Og også pænt tæt i opløbet.
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Jens_Hoppe »

Jeg derimod har spillet Elasund mange gange, og det i sig selv siger både at jeg godt kan lide spillet, og at det mekanisk fungerer fint. Med andre ord, der er ikke noget "i vejen" med mekanismerne som sådan der skulle kunne ødelægge spiloplevelsen, men hvis man på trods af dette alligevel synes spillet er dårligt, er det selvfølgelig ens subjektive ret. 8)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:Jeg derimod har spillet Elasund mange gange, og det i sig selv siger både at jeg godt kan lide spillet, og at det mekanisk fungerer fint. Med andre ord, der er ikke noget "i vejen" med mekanismerne som sådan der skulle kunne ødelægge spiloplevelsen, men hvis man på trods af dette alligevel synes spillet er dårligt, er det selvfølgelig ens subjektive ret. 8)
Subjektive ret ligefrem - er vi ved at være ovre i en menneskeretslig diskussion?

Jeg synes i øvrigt, at det er godt, at der ikke "bare" kommer alt for meget konsensus om, hvad der er godt og dårligt!
Selvfølgelig skal et spil krediteres, men det er også rart, at der er "onde tunger" der siger deres mening!
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Andrea »

I går havde jeg tøserne på besøg, og da de havde ønsket at spille Dread Pirate, så kom det på bordet. Derefter introducerede jeg dem for Rook, og regelforklaringen blev lidt længere, da jeg fandt ud af, at to af dem aldrig har spillet nogle af de traditionelle kortspil, hvor konceptet 'trumffarve' indgår! :o Det overraskede mig alligevel en hel del.
Sidste spil inden aftensmaden blev Kakerlakensalat, som faldt i god jord hos selskabet.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Larsine »

I går var Lilli, Larna og jeg alene hjemme, og derfor skulle der naturligvis spilles.

Vi startede med en gang San Juan. Jeg fik et vældig godt produktionsapparet op at køre, men en Aqueduct, Trading Post og Market Stand. Desuden havde jeg en Gold Mine som gav gevinst mindst 4 gange i løbet af spillet. Jeg sluttede af med både at bygge Guild Hall og City Hall. Det gave en samlet score på 30 point. Larna havde knap så meget held og havde kun fået bygget 10 bygninger, og uden nogle af de store bonus bygningen sluttede hun på 17 point. Lilli havde fået bygget en Smithy, en Gold Mine, 8 produktionsbygninger og en Guild Hall. På trods af at hun kun havde 11 bygninger da spillet sluttede, fik hun alligevel 34 point. Det er anden gang i træk at den lille **** har vundet over mig, på trods af at jeg har sluttet spillet, og at jeg har haft et godt spil :(

Lilli var træt og gik i seng, medens Larn og jeg fortsatte med Giganten der Lüften. Igen gik det forrygende, og jeg fik stort set hvad jeg ville, inkl. guldbarrene der giver en af hver terning. Luftskibet skiftede stort set hænder hele tiden, da vi byggede rigtig mange af de små skibe. Jeg byggede den først del af Hindenburg, men Larne fik bygget de to næste. Det betød at hun i resten af spillet sad på luftskibet. Da jeg mente at jeg havde nok point, afsluttede jeg med at bygge Hindenburg færdig, og vi talte op. Desværre viste det sig at jeg kun havde 28 point, medens Larna havde 30 point. Dertil kom at Larna lige havde udskiftet en ingenør, som ellers ville have givet hende 4 ekstra point.

To spil, to nederlag. Jeg tror jeg har givet mine døtre lidt for meget med i rygsækken.

Lars
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Brichs »

Ang. Elasund, så er det som sagt også en mulighed at min kæreste og jeg bare fik reglerne galt i halsen. Synes 6 siders regler nemt kan blive lidt uoverskuelige. I hvert fald sad vi gentagne gange under spillet og tænkte: "Det her er for nemt".

Enten det, ellers var vi bare for flinke mod hinanden...heh.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Larsine »

Jeg spillede Elasund først gang på Viking-Con for et par år siden. Det blev til to spil, og jeg blev så glad for det at vi købte det bagefter. Desværre fandt jeg det allerede om mandagen i Gad til under den halve pris.

Men jeg synes stadig det er et godt spil, og det scalere fint fra 2 til 4 spillere, selvom der naturligvis er mere konkurrence med 4 spillere. Med kun 2 spillere kan det dog nogen gange godt have lidt tendens til at blive to soiltairespil, hvor det blot gælder om at være den der bliver først færdig.

Reglerne er ikke de nemmeste at læse, men heldigvis der der jo playeraids, som stort set forklarer alt hvad man kan gøre i hver omgang.

Jeg tror aldrig Elsund kommer blandt min top 10, men det forlader heller andrig min spilsamling.

Lars
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Andrea »

I dag gæsteoptrådte vi i Tina og Jespers Battlestations-kampagne. Vi udgjorde et pænt fucked-up team, og det levede vi fint op til, da vi afsluttede scenariet med først at rømme vores eget skib og overtage et af fjendens... og dernæst blaste vores gamle skib, så det eksploderede og tog tre fjendtlige fighters med i købet!

Ahja... det er en god dag, når man får lov til at ødelægge ting! :D
Post Reply