Kunne I finde på at ompakke spil i uoriginale æsker?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Kunne I finde på at ompakke spil i uoriginale æsker?

Post by Frouvne »

Efter langt om længe at have besvaret Stonys indlæg om hvorvidt man arkiverer sine spil liggende eller opretstående (viewtopic.php?p=3932#3932), har jeg samlet mod til at spørge forsamlingen:

Kunne I finde på at ompakke spil i andre æsker end de originale?

Da spilæskerne har en tendens til at fylde uhensigtsmæssigt meget og mange snarere er proportioneret efter at skulle blive eksponeret på salgshylderne end udfra hvad indholdet fordrer, hvilket f.eks. El Caballero er et eklatant eksempel på.

Image

For at få plads til spillene har vi derfor ved flere lejligheder overvejet om vi skulle ompakke nogle af vores spil enten således at flere spil blev pakket sammen i den samme æske eller ved at få fat i nogle standardæsker, der er mindre end dem spillene ellers er pakket i og så evt. nummerere spillebrættet og have det ved siden af...

Ja, jeg ved det kan lyde blasfemisk i nogles ører. Endnu er det heller ikke kommet så vidt for os... måske i kan nå at redde os og de originale æsker?!
frouvne, administrator

Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Det er som næsten alt andet.....

....et spørgsmål om prioritering :-)

Overvejelser der kan tale for at holde tingene som de er:
- Nænner ikke at gøre det. (Det er jo originalt osv.)
- Hvad hvis man en dag skal af med det? Uden æske falder interessen fra køberne nok markant.
- Hvilke æsker skulle man ellers bruge? Skal man så ud og købe?

Overvejelser der kan tale for at smide dem langt væk, og bruge noget mindre:
- Plads, plads, plads, plads, plads.
- Det er alligevel et spil jeg aldrig vil skille mig af med.

Jeg har selv ved et par lejligheder smidt spilæsker væk, men det har som regel været en mellemting... Jeg har f.eks. Settlers of Catan og 5-6 spiller udvidelsen. Dem har jeg valgt at hælde sammen i een æske, og smide den overskydende æske ud. Tilsvarende med mine Carcassonne udvidelser, som er røget ned i original-æsken. Og jeg overvejer at gøre det samme med mit gamle Roborally (Wizards of the Coast edition) samt expansion Armed and Dangerous, men der kan det vist komme til at knibe med at have det hele i den ene æske.

Hvis jeg ved at jeg ikke har i sinde at skille mig af med et spil, og jeg kan se en pladsmæssigt mere hensigtsmæssig løsning, så tøver jeg som regel ikke.
Last edited by Stony on Sat Dec 30, 2006 1:43 am, edited 1 time in total.
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Aldrig!!!
Dog prøver jeg, at samle udvidelser til spil i den originale spille æske.
Det kan man f.eks med Mare Nostrum og udvidelsen dertil.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Niks - som udgangspunkt er det er ganske rigtig blasfemisk ikke at bruge de originale æsker ;)
Men hvis det drejer sig om en lille udvidelse, der godt kan være i grundspillet, så kunne jeg godt finde på at stritte emballagen på udvidelsen ud.
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Danny »

uhada, sådan noget kan man da ikke. Men hvis man nu skal på ferie og have spil med, så kan man med fordel pakke flere spil ned i samme æske. I sommer var vi afsted med Ticket to Ride, som fik selskab af Carcasonne, Citadels og 6Nimmt, som alle efter at være blevet taget ud af egne æsker blev lagt ned i æsken til Ticket to Ride.
Danny Rasmussen
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Re: Kunne I finde på at ompakke spil i uoriginale æsker?

Post by Frouvne »

Jeg faldt over følgende plastikæsker, der ville kunne bruges til formålet, hvis nogle skulle have lyst:

http://65.36.246.157/merchant2/merchant ... eSaversNet

De kan ses live på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=ntezBathf8I
frouvne, administrator

Image
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Jeg kunne aldrig finde på det. Kun i nødtilfælde som f.eks. en rejse.

Tog 3-4 spil med i samme kasse sidst jeg tog til brasilien og mon ikke det sker igen til oktober :D
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Frouvne wrote:Jeg faldt over følgende plastikæsker, der ville kunne bruges til formålet, hvis nogle skulle have lyst:

http://65.36.246.157/merchant2/merchant ... eSaversNet

De kan ses live på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=ntezBathf8I
Sjovt som han promovore to "spil" som tydeligvis ikke kan puttes ind i nogle af de viste kasser.

Men personligt synes jeg det er blasfemi. Jeg samler dog grundspil og udviddelser i en kasse, men beholder alle æskerne. Jeg har dog ofte smidt plastboksen inden i æsken ud, specielt hvis den ikke passer ordentligt til indholdet (Giganten Der Lüften) eller ikke kan have udviddelserne inkluderet (Memoir'44).

Når vi tager på ferie samler jeg dog spillene i så få kasser som muligt, og jeg havde derfor kun 2 kasser med på den første ferie i år, selvom der sammenlagt var 5 spil. Til gengæld er alt samlet i backupæsker eller lignende inden i kasserne.

Til en masse spil, som enten kommer uden æske (SnarfQuest, Kelloggs Vilde Westen, Creatures & Cultists), er klippet ud af blade (King of The Tabletop, Dragon Kings) eller printet fra nettet (Evil Geniuss) har jeg indkøbt en masse fold-selv papkasser fra SCA. Dem kan man nemt skrive på, eller printe nogle labels der passer til. Så kan de i det mindste stables.

Lars
Post Reply