Forespørgsel til IT-nørderne...

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Forespørgsel til IT-nørderne...

Post by Frouvne »

Jeg har i dag fået foræret en af disse meget mobile linux-baserede notebooks: Acer Aspire One. :D Da mine IT-kundskaber stort set begrænser sig til at kunne konstatere, at den er blå :roll: og der evt. vil være mulighed for at bytte den til en anden lignende computer, kunne det være interessant at høre, hvis der er nogen, der har styr på fordele og ulemper mellem denne og lignende modeller... og her tænker jeg mest på andre faktorer end farven! :wink: På forhånd tak!
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Forespørgsel til IT-nørderne...

Post by Jens_Hoppe »

I første omgang vil jeg lade være med at give dig et direkte svar, og i stedet bare give dig et godt link:

http://www.mininote.dk/

Ikke mindst artiklen Samlet oversigt over mininotes, som dog bare er et link til http://www.reghardware.co.uk/2008/09/12/rh_bg_netbooks/ samt http://www.mininote.dk/?cat=7 som er en oversigt over alle Acer-relaterede indlæg.

Nu ved jeg ikke om du har en model med en "rigtig" harddisk, eller en mindre SSD "disk" - hvis man foretrækker det ene frem for det andet, kan det være et udvælgelseskriterie. Ligeledes Linux vs. Windows. Skærmen på din Acer er vist normen for mininotebooks lige nu - 8.9" (1024 x 600), så der er ikke så meget at tænke over. Processoren kan betyde noget: Intel Atom er god, og standard på de nyeste mininotebooks, men ældre modeller kan have svagere processorer.

Endelig kan man vælge at se på den fysiske størrelse: Asus Eee (og måske også din Acer) er nogle af de mindste modeller, mens andre er lidt større og tungere. Betyder batterilevetid noget, er der også stor forskel på de forskellige modeller.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Den blev købt, som havende en harddisk på 120 GB, men det viste sig ved udpakningen, at sælgeren havde givet mig en forkert kasse ... og senere, at han havde taget fejl, så Linux modellen kun fås med 8GB SSD... hvorfor det igen skal overvejes, om dette er en god model.

Jeg vaklede fra begyndelsen mellem en af de nye små og en almindelig bærbar .... og nu kan så min mand vakle lidt frem og tilbage ...
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Jeg har lige købt en eee (16gb ssd) og den er jeg rigtig glad for. Den kører linux (i en børnehave version), og det fungerer fint.

Jeg har købt til at surfe/læse post og skrive på. Den har en perfekt størrelse til at bare have på sig, den larmer stort set ikke (pga manglende harddisk) og den er hurtig nok. Jeg skal vænne mig til tastaturet, det er noget småt, men jeg har da fået skrevet en del på den efter, og er ret glad for den. Men jeg tror at formålet med den, er altafgørende for om det er en god ide. 8 gb ssd er rigeligt, hvis man skriver og poster fra den. Men skal den bruges til mediestation og spil, så er det nok i underkanten.
Helle wrote:Den blev købt, som havende en harddisk på 120 GB, men det viste sig ved udpakningen, at sælgeren havde givet mig en forkert kasse ... og senere, at han havde taget fejl, så Linux modellen kun fås med 8GB SSD... hvorfor det igen skal overvejes, om dette er en god model.

Jeg vaklede fra begyndelsen mellem en af de nye små og en almindelig bærbar .... og nu kan så min mand vakle lidt frem og tilbage ...
Jesper Rugård Jensen
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Tak for jeres tilbagemeldinger. Jeg vil lige granske nettet lidt med udgangspunkt i de anbefalede links. Lige nu tror jeg, det er kogt ned til et valg mellem Asus Eee PC 900 og Acer Aspire One. Åh, alle de valg... :)
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Tak for svarene. Jeg har nu taget min Acer Aspire One i brug i håb om, at det er det rette valg for mig. Umiddelbart ser alt ud til at fungere og maskinen var fuldt funktionsdygtig efter få minutters opstartsprocedurer. 8)
frouvne, administrator

Image
Post Reply